Tuletko muuttamaan ruokavaliotasi kun ruoka kallistuu?
Aiotko jatkaa liharuokia pavuilla tms? Luovutko jostain ruuasta kokonaan?
Kommentit (177)
Kyllä muutan.
Vähennän lihansyönti entisestään, vaikka sen hinta ei ole noussut.
Lisään kalliin kalan syöntiä, ettei pyynti ja myynti lopu.
Lisään juuresten ostoa ja kasvattamista.
Ostan enemmän suoraan tuottajilta, koska kaupat ovat saaneet viime vuosina hurjat voitot.
Vähennän eniten kallistuneiden tuotteiden eli alkoholin ja tupakan käyttöä.
Luulen, että omalla kohdallani hinnankorotukset eivät kovin paljon vaikuta. Syödään oma maan satoa, metsän antimia ja itseleivottua leipää, joka on halpaa, vaikka jauhojen hinnat nosisivat vaikka kaksinkertaiseksi. Ehkä pois jää kalliit kasvikset ja muu ulkomailta tuotettu ruoka, johon vaikuttavat enemmän kuljetuskustannusten ja sähkön hinnan korotukset. Myös turhat naposteltavat ja herkut jäävät ostamatta, mutta sehän on vain positiivinen asia. Omavaraisuuteen tullaan jatkossa kiinnitäämän enemmän huomiota, eli itse kasvatettuaja kerätty on jatkossa enemmän.
Ruokavaliotani en aio muuttaa. Se on nyt terveyden ja ylläpidettävyyden kannalta optimaalinen minulle. Ylläpidettävyys tarkoittaa sitä, että olen pystynyt jatkamaan sitä vuosia yhtäjaksoisesti eli se ei ole esim. liian tiukka ja vaativa toteuttaa.
Hinnan osalta sen sijaan voisi vielä tehdä joitain muutoksia. Esim. voisin ruveta ostamaan osan tuotteista säännöllisesti Lidlistä, joka kuulemma on halvempi. Tähän mennessä olen aina suosinut kotimaista. Voisin myös lopettaa kokonaan kuljetuspalvelujen käytön. Siinäkin voisi säästää melkein kymmenen euroa kuussa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tuskin isompia muutoksia tulee. No, teen ruokaisan salaatin lounaaksi töihin, enkä siis käy lounasravintoloissa kuin max 1 x vko.
Alkoholia en osta enää kotiin. Ravintolaruokailut jäävät varmasti kokonaan.
Olen aina tehnyt terveellistä kotiruokaa, joten siihen ei muutoksia varmaankaan tule. Lohi vaihtunee pakasteseihin ainakin joskus.
Saattaa olla, et alan leipoa leipää taas. Ainakin talven tullen, kun kuitenkin leivinuunia lämmitän.
Jatkan hinta-laatu-suhteen/kilohintojen perusteella ostamista kuten tähänkin asti. Sen sijaan muu naapurustoni tuskin asiaa huomaakaan, koska näyttävät woltittavan jokaisen ateriansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Kasvisruoka on kohtuuhintaista, kunhan ostaa järkevästi ja ei ole ihan täysin tunari keittiössä. Uskon ruoan kohtuuttomaan hinnannousuun siinä vaiheessa, kun valtaosa aikuisväestöstä ei ole enää ylipainoisia.
Perusruoka-ainesten kallistuessa isompi osa väestöstä lihoo, koska on varaa syödä vain teollisesti tuotettua paskaa.
Jep, ja tämähän näkyy Jenkeissäkin: lihavia on osittain siksi, koska oikea ruoka maksaa. Epäterveellinen paska on halpaa tuottaa, eikä sen hinta todennäköisesti nouse paljoa (vehnän tuontivaikeuksia lukuunottamatta). Terveellinen ruoka maksaa, koska sen tuottaminen on hitaampaa ja kalliimpaa.
Jenkeissä syy on siinä että kunnon ruokakauppoja ei ole kaikilla alueilla (food desert -ilmiö) joten ilman autoa pääsee vain mäkkäriin. Köyhät asuvat motelleissa ja asuntovaunuissa missä ei aina voi valmistaa ruokaa.
Sitten sama selitys on tuotu Suomeen, vaikka täällä on erinomainen valikoima edullista ja terveellistä ruokaa kaikkien saatavilla. Ja halvoissakin vuokrakämpissä on keittiöt.
Mutta nämä ovat niin monimutkaisia faktoja että ei nyt pilata hyviä ja yksinkertaisia selityksiä niillä.
Jos leipäjonoista alkaa loppua ruoka kesken, kyllä se reilu taitaa olla vesi+keittopaastoa sitten loppukuu. Muussa tapauksessa tuskin muuttuu mitenkään, halvintaja tarjouksesta, mielellään punalaputettuja tuotteita kuten ennenkin mutta ei oo enää sitä viimeistäkään mahdollisuutta valita mitä syö. (Jos ylipäätään on mitä syödä. )
Kirkon soppajonostakin loppu viime viikolla soppa kesken mutta toivottavasti riittäisi tällä viikolla 🙂
Miksi palkokasveja mainostetaan jotenkin erityisen edullisina proteiininlähteinä? kun eivät sitä ole. kanaakin saa paljon halvemmalla per. proteiinigramma eikä sellaisia isompia papusäkkejä edes saa tavallisesta ruokamarketista. Ihan älytön juttu! ja mielelläni kyllä ostaisin vaikka niitä linssejäkin semmoisen ns. bulkkisäkillisen, vaan kun ei ole mitä ostaa.
Puhumattakaan siitä miten kalliita kaikki kasvikset yleisesti ovat! Ihan hirvittää että pieni nykerö salaattia maksaa paljon enemmän kuin vaikka moni herkku tai einekset. Terveellisten ruokien hintaa pitäisi pystyä jotenkin saamaan alas vaikka sitten kaiken moskan kallistumisen kustannuksella, ei haittaa jos joku jäätelöpaketti maksaa vaikka kympin kun ei se ole terveellistä muutoinkaan enkä sitä päivittäin halua syödä, mutta kasviksia ja terveellistä/ravitsevaa ruokaa kyllä haluaisin ostaa ja syödä jatkossakin.
BBBE ja OMAD. Aivan sama, mitä maksaa, kun vaihtoehtoja ei ole. Vain näillä pysyy terveenä ja järjissään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse muuttaa mitään kun olen aina syönyt tavallista kotiruokaa jonka valmistan itse. Kesällä vasta edullista on, kun kaikki salaatit, vihannekset ja hedelmät tulevat omasta puutarhasta ja naapurit tuovat vielä lisää. Säilön ja pakastan. Helppoa ja mukavaa tekemistä.
Hyvä se on jos on vaan mahdollista itse kasvattaa, kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole kun jos asuu vaikka kaupungissa.....
En, sain juuri ison palkankorotuksenkin joten ei tarvetta. Muuten kyllä pyrin jatkossa kiinnittämään huomiota eettisyyteen. Ei avokadoja tai määrättömästi lihaa.
Vähennän ruoan määrää, laatu ja aineet pysyy samoina
Tulen jatkamaan liharuokia pavuilla. Mikä ei ollutkaan ollenkaan huono idea. Pavuissa on poweria ja lajeja piisaa. Sopii hyvin lihan jatkeeksi. Jossei jopa korvikkeeksi. Välillä.
Jätin karkit, jäätelöt, limpparit, keksit, sipsit, popcornit, mehut jne. puoli vuotta sitten pois. Selvää säästöä ja terveys kohenee. Nykyisin syön pelkkää kanaa ja pastaa. Riisiä ei kannata syödä koska se on myrkkyä keholle. Kasviksia silloin tällöin, banaani tärkein "vihannes". Nostakaa vain ruuan hintaa, tapatte tehokkaasti teollisuuden suomesta. Ihminen pärjää yllättävän niukalla ravinnolla. Varjopuolena tietenkin ihmisten äkäisyys. Ei sekään ole hyvä suunta. Ai niin, kalja + rööki kannattaa myös jättää pois, niin valtion viimeinen rahahana kuihtuu.
Emme aio jatkaa eikä korvata lihaa tms. millään ns. halvemmalla. Ruoka on aina ollut se josta emme tingi.
Tulen, se tulee muuttumaan kalliimmaksi.
Kasvikset jäävät vähemmälle niillä ei nälkä lähde eikä pysy poissa...
Kaltevaa on. Kallistelee.
Ei muuta tapojani.
Ruokavalioni ei ole muuttunut eikä muutu millään tavalla.
Olen vegaani, ja sillä linjalla jatkan.
Asun ja elän yksin, joten yksin myös päätän syömisistä. Ansioni ovat riittäneet vallan hyvin, ja tulevat riittämään, en edes epäile.
Sinnkunainen 36
Jep, ja tämähän näkyy Jenkeissäkin: lihavia on osittain siksi, koska oikea ruoka maksaa. Epäterveellinen paska on halpaa tuottaa, eikä sen hinta todennäköisesti nouse paljoa (vehnän tuontivaikeuksia lukuunottamatta). Terveellinen ruoka maksaa, koska sen tuottaminen on hitaampaa ja kalliimpaa.