Tuletko muuttamaan ruokavaliotasi kun ruoka kallistuu?
Aiotko jatkaa liharuokia pavuilla tms? Luovutko jostain ruuasta kokonaan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse muuttaa mitään kun olen aina syönyt tavallista kotiruokaa jonka valmistan itse. Kesällä vasta edullista on, kun kaikki salaatit, vihannekset ja hedelmät tulevat omasta puutarhasta ja naapurit tuovat vielä lisää. Säilön ja pakastan. Helppoa ja mukavaa tekemistä.
Uskallan olla vähän eri mieltä helppoudesta. Kaikenlainen "uhka " vaanii kotiviljelijää. On kuivuus tai liiat sateet, kasvimaa vaatii kitkemistä, kaikki ei aina idä tai tulee tuholaishyönteisiä, peuroja, jäniksiä.
Erilaisissa omavaraisuusryhmissä voi lukea realiteetteja.
En, aion syödä jatkossakin lihaa, kanaa, kalaa sekä kuluttaa kahvia ja suklaata sekä ajaa polttomoottoriautolla, vaikka vihreät tekevät parhaansa näiden estämiseksi.
Tonnnikala, tupakka ja viina riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tonnnikala, tupakka ja viina riittää.
Jos mä säästän tekemällä viinan ja tupakan itse niiin voi riittää raha kahviiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kuha- ja ahvenfile sekä hirvenpaisti maistuu jatkossakin.
Hirvenpaistista jauhenlihaa?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ne pavut ja muut kalliit jatkeet jäävät pois ja liha pitää ostaa punalapulla ja tarjouksesta. Tuoreita kasviksia vähemmän, pastaa enemmän. Arkiruokaa tehdään arkena ja juhlaruokaa harvemmin. Kokolihaa korvataan makkaralla yms. viilausta.
Aika epäterveelliseen suuntautuisit
Naurettavaa tämä bensan, sähkön ja ruuanhinnasta kohtaaminen. Vaikutus on kuukausi tasolle parikymppiä, mutta tämä uhriutumisen kulttuuri tekee siitä suurta draamaa. Fakta vaan on se ette ruoka ei tulee enää koskaan olemaan yhtä halpaa mitä se on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo jättänyt pois salaatit, ostan salaattitarpeita vain viikonlopuksi, arkena riittää porkkanaraaste. Samoin tuoremehua vain viikonlopuksi, sämpylät ja makeat leivonnaiset teen itse, ostettuna liian kalliita.
Salaatti on ihan turhaa ravintoa. Siinä ei ole juurikaan mitään ihmiselle tärkeitä ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa tämä bensan, sähkön ja ruuanhinnasta kohtaaminen. Vaikutus on kuukausi tasolle parikymppiä, mutta tämä uhriutumisen kulttuuri tekee siitä suurta draamaa. Fakta vaan on se ette ruoka ei tulee enää koskaan olemaan yhtä halpaa mitä se on nyt.
Pidetään kansa kurissa ja nuhteessa. nämäkään hirviöt eivät ole todellisia: nekin katoavat, kun laittaa valot takaisin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jouduin jo tänään kaupassa pohtimaan, onko lämpimän ruoan lisukkeena salaattia vai ei, niin kalliita nuo kasvikset. Siis kurkut, tomaatit yms perusjutut, mitkä maistuu lapsillekin. Otin nyt kuitenkin, koska on hyväksi ja kaikki tykkää. Mutta hieman mietin, että nyt varmaan itseäni köyhemmät joutuu valitsemaan toisin. Huomattavasti halvemmalla olisi päässyt ilman salaatti-aineksia. Ja lapset sen ois varmasti kotiruokailuksi hyväksyneet ilmankin. Mutta entistä useammalla ei varmaan säily enää terveydelliset suositukset.
Juurekset ovat halpoja ja terveellisiä, ei ole pakko syödä kurkkua ja tomaattia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo jättänyt pois salaatit, ostan salaattitarpeita vain viikonlopuksi, arkena riittää porkkanaraaste. Samoin tuoremehua vain viikonlopuksi, sämpylät ja makeat leivonnaiset teen itse, ostettuna liian kalliita.
Salaatti on ihan turhaa ravintoa. Siinä ei ole juurikaan mitään ihmiselle tärkeitä ravintoaineita.
Niin ja kurkku on 90% vettä. Suomalainen kuvittelee syövänsä terveellisesti kun se syö salaattia🤣
Vierailija kirjoitti:
Kyllä polttoaineiden ja sähkön hinnannousut ovat aika suuria, ruoka tulee viivellä. Ei parikymppiä riitä kuin päivän, parin nousuksi kokonaiskustannuksessa
En. Olen jo yli 10 vuotta sitten poistanut ruokavaliosta kaiken ylimääräisen.
Olen välillä hakenut lähiluomutilalta lihaa, esim. kyytön vähärasvainen jauheliha on 10.80e/kg. Ei ole onneksi hinta näemmä noussut - vielä. Linssejä, papuja syön paljon. Joku mainitsi pätkäpaaston, se on hyvä keino. 1-2 ateriaa päivässä eikä välipaloja. Välipaloihin menee paljon rahaa. Jos on siis aikuinen kyseessä.
Puhettahan on ollut että ihmisten on tarkoitus siirtyä tässä lähiaikoina ötökkäperäiseen ruokavalioon. Eli kaupoista häviää pikkuhiljaa kenties nykyinen ruoka ja tilalle tulee ötökät ja ehkä synteettinen liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kurkku on 90% vettä. Suomalainen kuvittelee syövänsä terveellisesti kun se syö salaattia🤣
Tämä. Vettä ja ilmaa kurkku ja lehtisalaatti. Mikä noissa ihmisiä kiehtoo?
Leivälle kurkun ja tomaatin sijaan linssinituja (sinimailasta), savustettua kalaa,paprikansuikaleita,liotetuista auringonkukansiemenistä tehtyä tahnaa (lisää valkosipulia).
Pavut ja linssit ovat etnisissä kaupoissa niin halpoja että niiden hintojen korotus ei tuntuisi missään. En muutenkaan osta kalliita ruhonosia vaan vähärasvaista jauhelihaa, maksaa paistettavaksi viipaleina palana tai possun marinoimatonta suikalelihaa suikalepatoihin. Näihin mulla on varaa jatkossakin.
En osta kurkkua, tomaattia tai muita kalliita kasviksia talvisaikaan. Kasvatan sinimailasen itujen lisäksi vihreiden linssien ja mungpapujen ituja, ovat hyviä salaattiaineksia. Ostin Satokausikalenterin, siitä on apua ja hyötyä kulloisenkin sesongin eli tuolloin edullisten kasvisten valinnassa. Talvella juureksia, kukkakaalia, perunaa (Annabelle njam),... Etsikää facebookistanne Satokausikalenteri, siellä on hyviä vinkkejä.
Kahviin mulla tulee aina olemaan varaa, en osta rainbiwta tai muita ummetuslääkkeitä. En sen sijaan koskaan osta keksejä, jäätelöä tai pullaa, karkkiakin ehkä pari kertaa vuodesa.
Kalaa ostan aivan liian harvoin mutta mulla on varaa jatkossakin kirjolohifileisiin, (uuniiin foliossa valkopippurin, suolan ja tillin kera), savusiikaan herkuttelupäivinä, muutaman kerran vuodessa paistettaviin silakkapihveihin sekä kotimaisiin järvikalapakasteisiin (särki).
Tulen syömään entistä enemmän höyrytettyjä kasviksia: perunaa, kukkakaalia, kesällä parsa- ja ruusukaalia, harvemmin lanttua.
Hedelmistä poimin sesongin edullisempia tuotteita. Syön lähinnä klementiinejä, satsumoita, (veri)greippejä ja banaaneja. Mulla on kyllä varaa kotimaisiin pakastemarjoihin (mustikka, mustaviinimarja, mansikka, vadelma), joita lisään müslin ja kotimaista-sarjan maustamattomaan AB-jogurttiin aamupalaksi välillä haudutetun puuron sijaan.
En usko, että ruoan hinnan nouseminen näkyisi elämässäni mitenkään, syön jo nyt varsin edullisesti joitakin kalaruokia lukuun ottamatta.
Kun katsoo mitä ihmiset syö ruoka on Suomessa ihan liian halpaa tavattoman monen tuotteen kohdalla.
En tykkää sosekeitosta leivän päällä :(