Hoidan taas täysin 24-vuotiasta poikaani. Yhteiskunta ei auta tarpeeksi.
Sai viime keväänä diagnoosin keskivaikea masennus. Sitä ennen oli oireillut jo pari vuotta. Ei aluksi myöntänyt, että tarvitsee apua, mutta onneksi lopulta haki sitä. Tai yritti hakea. Pojalla on kaksi kertaa kuukaudessa terapia ja lääkkeet jatkuvassa käytössä. Mitään muuta ei ole. Poika ei jaksa nousta välttämättä edes sängystä koko päivänä. Käyn vähintään joka toinen päivä pojan luona, siivoan, laitan ruokaa ja kannustan pesemään edes hampaat. Monesti olen käynyt kaupassa pojan puolesta, että saisi syödäkseen, mutta paljon olen joutunut heittämään roskiin. Olen esimerkiksi ostanut appelsiineja, mutta ne ovat jääneet syömättä, kun ei ole jaksanut kuoria niitä. Olen yrittänyt vaatia enemmän apua, mutta en ole saanut sitä hankittua, koska poika ei ole itsetuhoinen.. onneksi asun viereisellä paikkakunnalla. Pelottaa edes ajatella, miten kävisi, jos en asuisi. Mulla alkaa vaan itselläni voimat loppumaan, mutta yritän vain jaksaa. Yksin en lastani jätä. Se on varma.
Kommentit (143)
Eli ei ole masentunut vaan peliaddikti? Se tarvii tukea peleistä irtautumiseen, siten elämänhallintakin helpottuu.
Ota yhteyttä kunnan sosiaalineuvontaan. Sitä kautta saa muunlaista kuin lääketieteellistä apua. Lääketiede ei näitä ongelmia nyt ratkaise, paitsi että lääkitystä pitäisi ehkä tarkistaa, kun nykyinen ei tuo mitään toimintakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti luulee, että masennuksen vuoksi poika ei jaksa kuoria appelsiineja.
Totuus on, että poika ei peleiltään ehdi kuoria niitä, kun ei ehdi mennä vessaankaan.
Miksi sinä äiti tuhoat poikasi passaamalla häntä alituiseen? Anna hänen elää omaa elämäänsä ja löytää sisältö elämälleen. Anna hänen tuntea onnistumista edes kaupassakäynnistä.
Ei ap ole puhunut mitään peliaddiktista. Poikahan makaa vain sängyssä.
Joku muu veti peliaddiktien pissapullot mukaan ja sitä kautta muuttui jotenkin yleiseksi totuudeksi, että ap:n pojan tilanteessakin on peliaddiktiosta kyse?
Vierailija kirjoitti:
Minä en kysyisi haluaako muuttaa takaisin kotiin vai ei. Edes kuukaudeksi niin saisi elämän ehkä raiteilleen.
Apn lapsi oletettavasti asuu vuokralla. Jos hän luopuu vuokra-asunnosta, hän ei enää tule uutta löytämään (riittävän vaikeaa töissä käyville tai opiskeleville nuorille miehille, saati että äiti etsii ihan vähän vain masentuneelle tyhjäntoimittaja-pojalleen). Eli jos poika muuttaa edes joksikin aikaa luoksesi, kannataa hänen siitä hänen asunnosta kyllä pitää kiinni !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että poika ei peleiltään ehdi kuoria niitä, kun ei ehdi mennä vessaankaan.
Miksi sinä äiti tuhoat poikasi passaamalla häntä alituiseen? Anna hänen elää omaa elämäänsä ja löytää sisältö elämälleen. Anna hänen tuntea onnistumista edes kaupassakäynnistä.
Joku muu veti peliaddiktien pissapullot mukaan ja sitä kautta muuttui jotenkin yleiseksi totuudeksi, että ap:n pojan tilanteessakin on peliaddiktiosta kyse?
No mitä ne kusipullot sitten on? Kerro ap.
Om vikasi. Jos et osannut kasvattaa poikaa lapsena ja nyt kehtaat pyydellä muita apuun. Älkää zysätkö ongelmianne muiden m as maksettavaksi tai avustettavaksi. Anna olla hukkua omaan paskaan. Älä paapo. Ei siitä tule mitään koskaan jos ei itse ymmärrä. Perheiden on hoidettava itse asunsa eikä huudettava muita apuun.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei auta kuin auttaa vuosikymmenestä toiseen. Minusta yksin jättäminen voisi olla hyvä herätys.
Hei herätys itsellesi! Meinaatko että kun sormia napsauttaa, masennus poistuu? Jos kiusataan vuosikausia, on vaan tahdon asia toipua yksin?? Mikä se hassu e:llä alkava sana onkaan, jota monikaan ei tunnista?
Oon eri kuin aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon löytänyt niitä kaikista pahimpien päivien jälkeen kun ei ole jaksanut nousta sängystä ollenkaan, ei vessaan, ei syömään, ei mitään. Ei niitä aina ole, mutta kun niitä on, on ne mulle merkki siitä, että poika on ihan loppu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Om vikasi. Jos et osannut kasvattaa poikaa lapsena ja nyt kehtaat pyydellä muita apuun. Älkää zysätkö ongelmianne muiden m as maksettavaksi tai avustettavaksi. Anna olla hukkua omaan paskaan. Älä paapo. Ei siitä tule mitään koskaan jos ei itse ymmärrä. Perheiden on hoidettava itse asunsa eikä huudettava muita apuun.
Et siis käytä työnantajan lounasseteleitä, maksat tienauraukset konekuskille vaikka kaupunkikin auraa, käytät yksityisiä terveydenhuoltopalveluita, koska tietenkään et halua olka rasite yhteiskunnalle?
Peruskoulua et käynyt, vaan vanhemmat laittoivat suoraan brittiläiseen yksityiskouluun? (Tuo hassu asu-juttu) Olet varsinainen yksisarvinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon löytänyt niitä kaikista pahimpien päivien jälkeen kun ei ole jaksanut nousta sängystä ollenkaan, ei vessaan, ei syömään, ei mitään. Ei niitä aina ole, mutta kun niitä on, on ne mulle merkki siitä, että poika on ihan loppu.
Ap
V*ttu soita sille apua, ei tuo ole normaalia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Teet oikein kun autat. Olet ihana ja poikasikin on, hän tarvitsee apuasi. Rukoilen teille voimaa. Anna pojallesi aikaa, houkuttele ulkoilemaan. Luonto parantaa.
Todella ikävä tilanne ja varmasti et ole yksin. Ymmärrän ettet äitinä voi jättää poikaasi oman onnensa nojaan, eikä se hänen tilannettaan varmasti parantaisikaan (sama kuin vetäisi apupyörät pois eikä jalat ole edes polkimilla). Nuoren aikuisen itsenäistyminen on aina todella hienosyinen ja yksilöllinen prosessi, ja kun soppaan heittää pahan mt-ongelman niin eihän se asiaa paljoa auta.
Vierailija kirjoitti:
Kuule älä viitsi. Ei se ole aina kasvatuksesta kiinni jos nuori sairastuu psyykkisesti. Vanhemmat eivät ole lapsensa vierellä kulkemassa 24/7. Luonne ja ympäristö vaikuttaa myös. On varhaiskasvatus, koulu. Voi joutua kiusatuksi. Opiskelu voi tuottaa haasteita ym.
Sen tiedät vasta sitten jos oma lapsesi sairastuu vaikka parhaasi olet yrittänyt. Jos on henkisesti kovin sairas, niin on toimintakyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitähän mä olen koittanut koko ajan sanoa että en saa apua. En mä enää tiedä mitä mä voin enää tehdä? Lavastaa tilanteen että poika olisi yrittänyt i t s e m u r h a a?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitähän mä olen koittanut koko ajan sanoa että en saa apua. En mä enää tiedä mitä mä voin enää tehdä? Lavastaa tilanteen että poika olisi yrittänyt i t s e m u r h a a?
Ap
Kai sä oot sinne kertonut, että poika on niin masentunut, että ei pääse edes vessaan, vaan kusee pulloihin?
Ja tietty se vois olla hyvä idea soittaa sinne ambulanssi, ihan siksi, että näkisivät tilanteen, vaikka eivät minnekään veisikään.
Vierailija kirjoitti:
Mä nyt en tajua tätä aloitusta ollenkaan. En ollenkaan.
Siis mikä ongelma tässä on, kenellä on ongelma, täh? Mikä ongelma, kenellä, missä?
Ja "yhteiskunta ei auta tarpeeksi". Häh? Niin ei tarjoa tarpeeksi mitä apua? Mitä apua? Kenelle? Missä asiassa? Mitä mukamas tarvittaisiin?
--
Eli voiko joku nyt ihan oikeesti kertoa että mikä se "ongelma" tässä nyt on ja mitä "apua" tässä tarvittaisiin???
Olenko mä ihan pihalla vai onko ap ihan pihalla? Vai onko tämä aloitus vain jokin vitsi? Eihän tässä aloituksessa ole niin mitään järkeä. Mikä pointti tässä aloituksessa on? Mistä tässä on kyse? Onko tämä vain provo? Onko tämä jonkun hullun käsitys huumorista?
Kieltämättä olet selvästi hyvin hämmentynyt varsin selkosanaisen aloituksen edessä. Kovasti kysymyksiä, joilla on tarkoitus vain ilkeillä vaikeassa tilanteessa olevalle. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin oma faija on viikonloppusin kehuskellut mua, kun en ole samalainen lammas kuin hän on.
Tarkoittaa että en ole hommannut naista ja pysyttelen naisista erossa.
Enkä myy itseäni työelämään orjapalkalla ja tuhlaa elämääni joutavaan.
Iskä on iha pyyteettömästi päästänyt kyyneleitä mun nähden ja todennut että on ylpeä musta, kun en toista hänen virheitä elämässä. Hän ei pojastaan orjaa kasvattanut.
Hän on sanonut ettei tuomitse mun peliuraa. Päinvastoin hän on sponssannut minua ja hankkinut uusimmat näytönohjaimet. Niitä ei tuhannella eurolla saa.
Harvalla on noin ihana ja rehellinen poikaansa tukeva iskä.
Teillä on hieno suhde. Kokeilkaapa pelata joskus netissä Team Fortressia.
Syventyy isän ja pojan suhde ihan uusille svääreille.
Jos mulla olisi omia lapsia, niin tutustuttaisin heidät pelimaailmaan jo varhain. Olisi tosi siistiä pelata vaikka Haloa oman lapsen kanssa koko lauantai esm.
Vierailija kirjoitti:
Onko se k€har1?
Tuskin on. Tässä nyt suomalaiset vasemmistolaisuuteen kallistuneet kolletiivit vain huolestuu kun YKSILÖ on valinut toisen tien ja elää elämäänsä miten on sen päättänyt elää. Eli, pelaillen.
Tästä on kyse. Yhteisö ja kirjoittajat on sitä mieltä että on koeharri tai masentunut tai viallinen, kun ei elä kuten Suomisen Olli elää.
Porukka on huolissaan kun joku ei elä heidän pillinsä tahtiin. Äidit on yleensä sellaisia.
Jossain vaiheessa nää äidit ottaa puheeksi homouden ja vaikka minkä. Omassa päässään pyörittelevät ihme kuvitelmia omasta pojastaan, jota kiinnostaa yksinkertaisesti vain pelaaminen.
Ei Phillut, perssut tai suloisen hunajaiset huulet. Ei, ei alkoholijuomat tai huumeet. Ainoastaan pelaaminen kiinnostaa. Ja se on ok.
Antakaa nyt pojan pelata jumalauta. Hän on elämänsä valinnut vapaasti, aikuinen mies tekee omat virheensä ja valintansa. Maksaa niistä ja tarvittaessa muuttaa tapojaan.
Aikuinen mies, oman eläinlajinsa parhaassa iässä oleva kuningas. Oman alueensa suojelija ja ruhtinas.
Se meidän eläinlajin sankari.
Hän päättää elämänsä voimissa itse asioistaan ja muilla ei ole siihen mitään sanottavaa. Ei edes äidillä.
Tässä vähätellään ja pojitellaan isoa raavasta miestä, joka sotatilanteessa tekee ratkaisevat siirrot Suomen puolesta. Näitä jätkiä, jotka pelasti Suomen Neuvostoliitolta, näitä jätkiä te nykyään pojittelette ja vähättelette ja kutsutte luuseriksi.
Sen pitää loppua nyt. Miesten kunnioitus pitäisi tuoda tähän päivään. Hän on teille se miksi te kutsutte häntä. Kunnioitusta hän tarvitsee.
Alkakaa kutsua herraksi, sillä hän on herranne.
Omaa vastuuta painotan. Älä tee kaikkea puolesta ja siivoa jälkiä, näin tekemällä hoitoonpääsy vaan viivästyy.