Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yliopistoon pääsy mikään saavutus?

Vierailija
30.06.2015 |

Toisille aloille helpompi päästä kuin toisille mutta noin yleisesti ottaen.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:09"]

Ulkomaille useiin paikkoihin pääsee hyvällä todistuksella. Pääsykoepiina on yo-kirjoitusvaiheessa. MUTTA sieltä ei tulla ulos, jos ei todella panosta opiskeluun. Pihalle lennät. Meillä saa olla melkeinpä ikiopiskelija edelleenkin.

[/quote]

EI tainnut tärpätä ja nyt kismittää?

Vierailija
82/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:27"]

Yliopistoon pääsy ei ole saavutus mutta sen kokonaan läpikäyminen ja valmistuminen on saavutus. Suomessa on jostakin syystä otettu käyttöön todella typerä systeemi jossa pitää käydä läpi pääsykokeet. Pääsykokeiden läpi pääsee kun lukee tarpeeksi, mitään erityistietämystä tai lahjakkuutta siihen ei tarvita.

Kokemus on osoittanut että systeemi jossa yliopistoon pääsy on vapaa mutta ne jotka eivät pysty ekan vuoden jälkeen pysymään opinnoissa mukana tiputetaan pois on paljon parempi. Suomessa sekä yliopiston että valtion voimavaroja menee turhaan hukkaan yliopistossa vuosia loisisvista oppilaista jotka eivät valmistu minnekään eivätkä edisty opinnoissaan. Moni suomalainen ei tiedä että ulkomaiseen yliopistoon pääsee kyllä mutta että sieltä tippuu myös hyvin nopsaan jos ei pysy opinnoissa. Kuvitellaan että systeemi on yhtä löysä kuin Suomessa ja että hyvätuloisten lapset loisivat yliopistoissa mutta ei se niin ole.

[/quote]

Opintotukiseula on kova. Jos ei niitä opintopisteitä tipu tarpeeksi, lähtee tuetkin. Kela vaatii sen 46op vuodessa, joka ei ole mielestäni edes paljon. Silti eräät saa vuodessa aikaiseksi ehkä 15op! Se on jo laiskuutta. Ensimmäisenä vuonna suoritin 120op, ja ylipäätään kävin koulutukseni 3,5 vuodessa kun aikaa oli 5,5 vuotta. Tosin tämä tahti edellytti sitä, että siinä ei tosiaankaan oltu opiskelijabileissä, ei harrastettu, vaan siinä vain todella paljon OPISKELTIIN. Mikä etu? Nopeampi pääsy työmarkkinoille.

[/quote]

Saanko kysyä että mitä etua täsmällisesti ottaen on siitä, että puurtaa niska limassa opiskeluajan etää pääsee sitten nopeammin puurtamaan niska limassa työmarkkinoille? Vai tykkäätkö niin paljon alastasi? Itse opiskelin superpitkään ja laiskasti, ja nyt hyväpalkkaisessa työssä haaveilen vaan siitä että saisipa olla vieläkin opiskelija. Mitä tällä hemmetin rahalla tekee kun ei ole aikaa eikä jaksamista mihinkään.

[/quote]

Osuit asian ytimeen. Puhtaasti mielenkiinnon vuoksi hain sinne. Tiesin jo tuolloin etten tule palkan suuruudella juhlimaan, mutta ehkä se on mulle vähän niinkuin intohimo ja elämäntapa. Siinä luulen olevan sen syyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tänään lukemaan sosiaalityötä Helsinkiin. Hakijoita 615 ja sisään 20, joista vain 8 pelkän pääsykokeen kautta (muut lukiopaperit+pääsykoe). Minä olin yksi noista kahdeksasta. :)

Vierailija
84/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pääsykokeet on parempi kuin että pääsisi yo-todistuksella. Yo-todistuksen aineilla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen alan kanssa jota lähtee opiskelemaan. Ja jos yo-kirjoitukset menee pieleen, niin ne saa uusia vain kerran. Ihan hyvin joku voi olla molemmilla kerroilla sairaana, ja koko tulevaisuus meni sitten siinä, vaikka lahjoja oiskin. Pääsykokeisiin valmistautuminen osoittaa myös motivaation tietylle alalle ja sisäänpäässet on varmasti motivoituneita, toisin kuin on silloin jos on vaan hyvä yo-todistus muttei hajuakaan siitä minne haluaa ja hakee minne sattuu.

Vierailija
85/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on normaalilla älykkyydellä varustettu ihminen, niin ei ole kyllä. Itse olen päässyt hakemilleni ns. "vaikeille aloille" ekalla yrittämällä sisään. 

Vierailija
86/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sisäänpääsy ole mikään saavutus. Valmistuminen on, ainakin siinä mielessä että on saanut jonkun homman valmiiksi.

Vierailija
87/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:51"]Pääsin tänään lukemaan sosiaalityötä Helsinkiin. Hakijoita 615 ja sisään 20, joista vain 8 pelkän pääsykokeen kautta (muut lukiopaperit+pääsykoe). Minä olin yksi noista kahdeksasta. :)
[/quote]

Onnea! Sosiaalityötä ei ihan heittämällä mennä lukemaan :)

Vierailija
88/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:51"]

Pääsin tänään lukemaan sosiaalityötä Helsinkiin. Hakijoita 615 ja sisään 20, joista vain 8 pelkän pääsykokeen kautta (muut lukiopaperit+pääsykoe). Minä olin yksi noista kahdeksasta. :)

[/quote]

Onnea!!! Joitakin aineita, kuten just sosiaalityötä, on todella vaikea päästä opskelemaan.

Vierailija
89/89 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että esimerkiksi Yhdysvalloissa on vain pari hyvää yliopistoa jotka ovat parempia kuin Suomen mutta tämä ei millään pidä paikkaansa. suomen yliopistot sijoittuvat hyvin huonosti maailman listalla. Vain Aalto keikkuu siellä jotenkuten kunnes on tarpeeksi kauan ollut pystyssä että voidaan arvioida kunnolla. Kymmenestä parhaasta maailmassa lähes kaikki ovat Yhdysvalloissa ja niistä suurin osa Kaliforniassa. Puhumattakaan niistä muista Yhdysvaltalaisyliopistoista. Suomessa on ollut kautta rantain kova sensuuri tässä suhteessa. Suomalainen yliopisto ei ole arvostettu.

Harvard (Usa) Stanford (Usa) Massachusetts (Usa) Berkeley (Usa) vasta viides on briteissä Cambridge. Seuraavat neljä taas henkeissä ja kymmenes briteissä. Lista jatkuu suurimmaksi osaksi yhdysvaltalaiskoulujen nimillä. Japanilaiset muuten  tulevat mielellään Suomeen koska sinne pääsee paremmin sisään kuin Japanissa jossa yliopistot ovat myös huippuluokkaa ja Suomi vielä tukee opiskelijaa taloudellisesti mutta eivät jää Suomeen ja siirtyvät yleensä opiskelemaan vielä muualle Suomen jälkeen:)