Miksi lapsen naamaa ei putsata?
Olen muutamankin kerran ihmetellyt joidenkin perheiden tapoja, jossa lapsi / vauva saa olla naama suklaassa tai vastaavassa mäskissä esimerkiksi koko kauppareissun ajan. Miksi on niin vaikeaa putsata sen lapsen naama? Kyllähän tietynikäiset sotkevat syödessään, mutta kuka hemmetti lähtee ihmisten ilmoille vaivautumatta pyyhkimään jälkiä? Tai jos se piltti on vetänyt vaikka jätksit autossa ennen sinne kauppaan menoa, miksi on niin vaikea pyyhkiä niitä jälkiä suunympäriltä ja poskista? Ällöttävää.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:09"]Olen muutamankin kerran ihmetellyt joidenkin perheiden tapoja, jossa lapsi / vauva saa olla naama suklaassa tai vastaavassa mäskissä esimerkiksi koko kauppareissun ajan. Miksi on niin vaikeaa putsata sen lapsen naama? Kyllähän tietynikäiset sotkevat syödessään, mutta kuka hemmetti lähtee ihmisten ilmoille vaivautumatta pyyhkimään jälkiä? Tai jos se piltti on vetänyt vaikka jätksit autossa ennen sinne kauppaan menoa, miksi on niin vaikea pyyhkiä niitä jälkiä suunympäriltä ja poskista? Ällöttävää.
[/quote] Onko itselläsi lapsia?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:45"]Mä olen tätä mieheltäni kysynyt mutten ole mitään järjellistä vastausta saanut. Mumisee jotain että mitä väliä tuollasella... Mä olen kahdeksan vuotta sille maininnut lasten naaman ja käsien pesusta mutta ei mene perille millään. Muuten on ihan fiksu mies, en tiedä miksi juuri tämä siisteysasia on niin vaikea. Itse putsaan ne kyllä, kuten myös huolehdin puhtaat, sopivan kokoiset ja keliin sopivat vaatteet päälle. Mies taas huikkaa lapsille että pistäkääs päälle ja niillä sitten lähtevät, oli vaatteet mitä tahansa. En tajua...
[/quote]
8 vuotta sitten oot maininnu. Eikö teidän lapset vielä koulussakaan osaa omaa naamaa pyyhkiä?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:09"]Olen muutamankin kerran ihmetellyt joidenkin perheiden tapoja, jossa lapsi / vauva saa olla naama suklaassa tai vastaavassa mäskissä esimerkiksi koko kauppareissun ajan. Miksi on niin vaikeaa putsata sen lapsen naama? Kyllähän tietynikäiset sotkevat syödessään, mutta kuka hemmetti lähtee ihmisten ilmoille vaivautumatta pyyhkimään jälkiä? Tai jos se piltti on vetänyt vaikka jätksit autossa ennen sinne kauppaan menoa, miksi on niin vaikea pyyhkiä niitä jälkiä suunympäriltä ja poskista? Ällöttävää. [/quote] Onko itselläsi lapsia?
[/quote]
On, mutta lapsi ei vedä itkupotkuraivareita, vaikka naamaa pyyhkiikin vaikkapa kostealla liinalla.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:20"]Täällä sottapytyn äiti, kun semmosta etsitte. Syy likaiseen naamaan on pyyhkimisen aiheuttama raivari. Mikäli olemme suljetussa tilassa, kauppa/ posti/ bussi, ja taapero on lopettanut mutustelun, odotan, että olemme ulkona ennen kun pyyhin. Lapsesta lähtee niin helvetin kova ääni, että mieluummin annan olla vähän aikaa sottainen, kun kiusaan muita sillä kirkumisella. Siksi lapseni näyttää joskus likaiselta. Kahdesta pahasta tuo on mielestäni vähemmän paha.
[/quote]
Tämä oli ihan hyväksyttävä selitys :) Itseä harmittaa aina sellaisen lapsen puolesta, joka kulkee likaisena päästä varpaisiin. Ylikasvaneet hiukset limppiset ja takussa, ruokalista paidalla ja suun ympärillä, jalassa mutaiset Crocksit ja pölyiset housut.
Siskoni on ihana ja rakastava äiti, mutta heillä lapset kulkevat aina kokonaan suttuisina. En tajua. Kiva katsella aikuisena kuvia, joissa on itse aina sottapyttynä muiden synttäreillä ym. :/
Pieni likakerros naamassa on ihan hyvä. Ilma on nykyään niin saasteista, että se suojaa. Myös auringon polttavilta säteiltä.
Mä olen miettinyt joskus ihan samaa, että miten joillain on aina likaiset naamat, tai vähintään roikkuu räkäjojot huulta myöten. Ja niille ei sitten tehdä mitään.
Kun lapsen siisteydestä ja puhtaudesta pitää huolta, yllättävän aikaisin he itsekin oppivat sitä pyytämään. Mun lapset ei ainakaan koskaan pyöri nenät räässä, siitä saakka kun ovat puhumaan oppineet, tulevat heti pyytämään nenän niistämistä kun on tarvis. Kai se on lapsellekin epämiellyttävää olla likainen, jos tottuu olemaan puhdas. Sama koskee vaatteita...
Ai kauheeta, mä en muista miten mä niitä nassuja oon pessy silloin yli kymmenen vuotta sitten. Liekkö lainkaan.
Juu no saatan ymmärtää tuollaisen raivaritilanteen uhatessa (21), että ehkä jättää sen naaman pyyhkimisen suosiolla vähän parempaan hetkeen.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:20"]Täällä sottapytyn äiti, kun semmosta etsitte. Syy likaiseen naamaan on pyyhkimisen aiheuttama raivari. Mikäli olemme suljetussa tilassa, kauppa/ posti/ bussi, ja taapero on lopettanut mutustelun, odotan, että olemme ulkona ennen kun pyyhin. Lapsesta lähtee niin helvetin kova ääni, että mieluummin annan olla vähän aikaa sottainen, kun kiusaan muita sillä kirkumisella. Siksi lapseni näyttää joskus likaiselta. Kahdesta pahasta tuo on mielestäni vähemmän paha.
[/quote]
Tämä oli ihan hyväksyttävä selitys :) Itseä harmittaa aina sellaisen lapsen puolesta, joka kulkee likaisena päästä varpaisiin. Ylikasvaneet hiukset limppiset ja takussa, ruokalista paidalla ja suun ympärillä, jalassa mutaiset Crocksit ja pölyiset housut.
Siskoni on ihana ja rakastava äiti, mutta heillä lapset kulkevat aina kokonaan suttuisina. En tajua. Kiva katsella aikuisena kuvia, joissa on itse aina sottapyttynä muiden synttäreillä ym. :/
[/quote] Anna sen siskos jo olla.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:33"]
Juu no saatan ymmärtää tuollaisen raivaritilanteen uhatessa (21), että ehkä jättää sen naaman pyyhkimisen suosiolla vähän parempaan hetkeen.
[/quote]
Mua jäi vähän vaivaamaan, että miks sen lapsen naama on julkisella paikalla paskanen? Meillä ainakin on tapana vaihtaa kauppaan lähtiessä puhtaammat "kaupunkivaatteet" päälle, harjata tukat ja katsoa että ollaan puhtaana. Siis ihan koko perhe. Ei kukaan mene kauppaan likaisena pyörimään.
Ja jos ei suun / naaman pyyhkiminen onnistuisi jostain syystä esim. ravintolassa, niin sitten lapsi ei ravintolaan lähtisi. Oikeastaan en ymmärrä, miten se lapsi juuri siellä edes kyseenalaistaisi ko. toiminnan, jos kotona on opetettu, että ruokapöydästä poistutaan vasta kun suu ja kasvot on pyyhitty.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:45"]Mä olen tätä mieheltäni kysynyt mutten ole mitään järjellistä vastausta saanut. Mumisee jotain että mitä väliä tuollasella... Mä olen kahdeksan vuotta sille maininnut lasten naaman ja käsien pesusta mutta ei mene perille millään. Muuten on ihan fiksu mies, en tiedä miksi juuri tämä siisteysasia on niin vaikea. Itse putsaan ne kyllä, kuten myös huolehdin puhtaat, sopivan kokoiset ja keliin sopivat vaatteet päälle. Mies taas huikkaa lapsille että pistäkääs päälle ja niillä sitten lähtevät, oli vaatteet mitä tahansa. En tajua... [/quote] 8 vuotta sitten oot maininnu. Eikö teidän lapset vielä koulussakaan osaa omaa naamaa pyyhkiä?
[/quote]
Huoh. Vanhin lapsi on 8-vuotias. Niitä katsos saattaa olla muitakin, pienempiä. Ja kyllä, tältä kouluikäiseltä sujuu jo itseltään pesut ja järkevien vaatteiden valinta. Jokunen vuosi sitten ei vielä sujunut häneltäkään.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:45"]Mä olen tätä mieheltäni kysynyt mutten ole mitään järjellistä vastausta saanut. Mumisee jotain että mitä väliä tuollasella... Mä olen kahdeksan vuotta sille maininnut lasten naaman ja käsien pesusta mutta ei mene perille millään. Muuten on ihan fiksu mies, en tiedä miksi juuri tämä siisteysasia on niin vaikea. Itse putsaan ne kyllä, kuten myös huolehdin puhtaat, sopivan kokoiset ja keliin sopivat vaatteet päälle. Mies taas huikkaa lapsille että pistäkääs päälle ja niillä sitten lähtevät, oli vaatteet mitä tahansa. En tajua... [/quote] Voi luoja, kahdeksan vuoden narina. Kunpa älyäisi vaihtaa muijaa.Kuka tollasta jaksaa. eksan vuoden narina
[/quote]
En ole narissut, ihan tavallisesti maininnut silloin tällöin :) Me osataan puhua toisillemme niin ettei kummankaan tarvitse siitä vittuuntua, kokeiles joskus.
[/quote] Parempi likainen nassu kun sun kielenkäyttösi. Et sunkaan sitä lapsillesi hoe? Soosoo sentään.
En pidä mitään kosteuspyyhkeitä mukana enää 4v:n kanssa. Jos mussuttaa jäätelön autossa eikä kaikki lähde paperilla niin se on VOIVOI ja kotiin asti saa odottaa naamanpesua. Päiväkodissa eivät taida pestä naamaa koko päivänä tai siis edes pyydä lasta pesemään, iltapäivällä on koko päivän ruokalista naamassa. 4v pesee kädet ja naaman kotona aina kyllä, eli ei kulje sotkuisena.
Minuakin aikoinaan ällötti, kun siskon mukulat olivat aina naama kuivuneessa paskassa. Itse putsaan nyt oman lapseni naamaa ja käsiä ahkeraan. Aina ruuan jälkeen, ennen ihmisten ilmoille lähtöä, pihalta tullessa jne. Silti jostain käsittämättömästä syystä siihen naamaan ilmestyy jotain likaa heti kun selkäni käännän, vaikka lapsi ei olisi edes syönyt mitään. En ymmärrä. Putsaan joka käänteessä.
Mies ei edes huomaa, että lapsen naama on likainen. Hän katsoo lasta ylhäältäpäin eikä näe, että siellä lapsen poskissa ja leuassa on möhnää. Hän ei tule edes ajatelleeksi asiaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:31"]Mä olen miettinyt joskus ihan samaa, että miten joillain on aina likaiset naamat, tai vähintään roikkuu räkäjojot huulta myöten. Ja niille ei sitten tehdä mitään.
Kun lapsen siisteydestä ja puhtaudesta pitää huolta, yllättävän aikaisin he itsekin oppivat sitä pyytämään. Mun lapset ei ainakaan koskaan pyöri nenät räässä, siitä saakka kun ovat puhumaan oppineet, tulevat heti pyytämään nenän niistämistä kun on tarvis. Kai se on lapsellekin epämiellyttävää olla likainen, jos tottuu olemaan puhdas. Sama koskee vaatteita...
[/quote]
Kai tuokin on lapsikohtaista. Oma on tarkka vaatteista ja kengistä, puhdasta pitää olla. Naaman pyyhkimisen on kuitenkin ehdoton EI. Pesuun suostuu mutta ei pyyhkimiseen. Kyllä mä silti pyyhin, jos on tarvista. En tosin paikoissa joissa kiljuminen aiheuttaisi muille päänsärkyä. T: 21
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:31"]
Mä olen miettinyt joskus ihan samaa, että miten joillain on aina likaiset naamat, tai vähintään roikkuu räkäjojot huulta myöten. Ja niille ei sitten tehdä mitään.
[/quote]
Sama meillä. Tyttö pyyhkii nenän heti jos vähänkin tuntuu räkää ja naamaa pyyhkii aina syömisen jälkeen ja käy peilistä katsomassa jäikö vielä jotain. Kädetkin pesee aina kun ovat tahmeat ja aina syömisen jälkeen. Ja vaatteet haluaa itse vaihtaa heti jos likaantuvat. Ja minä just viimeksi eilen pyyhin veljen pojan naamasta räkää kun vanhempansa vain katsoivat vierestä. Tarpeeksi kun räkää valuu, niin lapsi nuolee sitä ja sitten ryystää räkää kurkusta. Se rään nuoleminenkin on ällöttävän näköistä. T.2
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:31"]
[/quote]
Sama meillä. Tyttö pyyhkii nenän heti jos vähänkin tuntuu räkää ja naamaa pyyhkii aina syömisen jälkeen ja käy peilistä katsomassa jäikö vielä jotain. Kädetkin pesee aina kun ovat tahmeat ja aina syömisen jälkeen. Ja vaatteet haluaa itse vaihtaa heti jos likaantuvat. Ja minä just viimeksi eilen pyyhin veljen pojan naamasta räkää kun vanhempansa vain katsoivat vierestä. Tarpeeksi kun räkää valuu, niin lapsi nuolee sitä ja sitten ryystää räkää kurkusta. Se rään nuoleminenkin on ällöttävän näköistä. T.2
[/quote] Eikäs se räkä ole kaikkien lasten suosikki. Antakaa lasten olla lapsia.
Meidän 7kk vauva ei tykkää että naamaa pyyhkitään. Pyyhin silti. Ehkä sottanaamaisten lapsien vanhemmat on niitä vauvalapsimyönteisiä lapsentahtisesti kasvattavia, jotka uskovat, että jos lapsi ei tykkää naaman pyyhkimisestä ei ole vielä sen aika ja antaa sitten siivota naamansa kun on siihen valmis?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:45"]Mä olen tätä mieheltäni kysynyt mutten ole mitään järjellistä vastausta saanut. Mumisee jotain että mitä väliä tuollasella... Mä olen kahdeksan vuotta sille maininnut lasten naaman ja käsien pesusta mutta ei mene perille millään. Muuten on ihan fiksu mies, en tiedä miksi juuri tämä siisteysasia on niin vaikea. Itse putsaan ne kyllä, kuten myös huolehdin puhtaat, sopivan kokoiset ja keliin sopivat vaatteet päälle. Mies taas huikkaa lapsille että pistäkääs päälle ja niillä sitten lähtevät, oli vaatteet mitä tahansa. En tajua...
[/quote]
Meillä sama paitsi, että tajuan. Miehiä ei voisi vähempää kiinnostaa tuollaiset asiat joten annetaan me naiset olla ja ollaan tyytyväisiä, että meillä on miehet jotka pukevat ja syöttävät ne lapset. ;)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:09"]Olen muutamankin kerran ihmetellyt joidenkin perheiden tapoja, jossa lapsi / vauva saa olla naama suklaassa tai vastaavassa mäskissä esimerkiksi koko kauppareissun ajan. Miksi on niin vaikeaa putsata sen lapsen naama? Kyllähän tietynikäiset sotkevat syödessään, mutta kuka hemmetti lähtee ihmisten ilmoille vaivautumatta pyyhkimään jälkiä? Tai jos se piltti on vetänyt vaikka jätksit autossa ennen sinne kauppaan menoa, miksi on niin vaikea pyyhkiä niitä jälkiä suunympäriltä ja poskista? Ällöttävää.
[/quote] Älä käy kaupassa. Tilaa ostokset kotiin, jos on noin vaikeeta.