Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voikun jokutekisi selkokielisen keittokirjan!

Vierailija
16.02.2022 |

Jossa ei kuulloteta eikä paseerata eikä suurusteta normaalisti-
Kaikenhan voi sanoa ihan Suomeksikin.
Siis että sanotaan miten tehdään ja mitä pitäisi saada aikaiseksi.

Ja jossa olisi ainesmäärät grammoina, eikä pussilliset, eikä tölkilliset, eikä ripaukset...

Vai onko sellainen jo olemassa? Luulisi että englanniksi ainakin.

Pankaahan loka lentämään, kaikkihan osaa ja tietää kokkien termit ja niksit ilmankin.

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat kyllä niin turhan valittajia. Koskaan ei ole tiedonhaku ollut yhtä helppoa. Muutamissa sekunneissa normaali ihminen selvittää, mitä on freesaaminen ja muistaa sen varmaan siitä eteenpäin.

Ja uskomatonta neuroilua noiden mausteiden kanssa. Yleensä on jokseenkin samantekevää, onko jotain maustetta tee- vai ruokalusikallinen. Pääsääntöisesti suomalaisessa reseptiikassa mausteiden määrän voi tuplata, ainakin mitä omaan makuuni tulee. Joka tapauksessa kyse on makuasiasta. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa kokeilla.

Väärin. Teelusikka on 5 ml, ruokalusikka 15 ml. Siis kun puhutaan mitoista.

Jaa että ihan se ja sama, onko suolaa tai pippuria tee- vai ruokalusikallinen?

Aika usein joo, riippuu ihan siitä mistä tykkää. Iso teelusikka tai pieni ruokalusikka on lähes sama asia.

Vierailija
82/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap miettinyt ihan samaa! Ja olen siis fiksu ja akateeminen, ainostaan kehno ruuanlaittaja. Tulee hirveä tuskanhiki kun lukee just jotain ”suurusta liemi” (mitä hittoa?) tai tee taikinaan sitko (mikä?) tai keitä puuroa puoli tuntia (keitä? Siis kiehuta, hauduta, vai mitä?).

Minulle sellaiset reseptit ovat kauhistus, joissa käsketään keittää jotain kypsäksi. Siis mitä hi...Minä tarvitsen tiedon kuinka kauan  kypsäksi keittäminen kestää, kyseisen ruoka-aineen kohdalla. 5 minuuttia vai kaksi tuntia? Ja mielellään selvät mitat senttilitroina taui desilitroiona. Miten pystyy punnitseman jonkun hyvin pienen painomitan?

Kai sä nyt hyvä ihminen tiedät miten jotkut jutut keitetään kypsäksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ HIRVEITÄ BESSERWISSEREITÄ TÄNNE KIVAAN KETJUUN ON PESIYTYNYT NÄIN HIRVEITÄ MÄÄRIÄ???

Taidatte kaikki olla sellaisia, jotka soitatte vaan suuta ettekä tiedä ruoanlaitosta hölkäsen pöläystä???

Vierailija
84/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tää.. Kaikki on silleen että ihan helppohan sunkin tehdä ruokaa, katot vaan ohjeesta.. Kaikki nuo oudot termit olen jo selvittänyt ja opetellut, mutta miksi ei voi olla oikeesti tarkkoja määriä mausteita. Olen surkea maustaja ja kyllä se ruoka pitkälti siitä mausta on kiinni.

Tuntuu ihan joltain huijareilta keittokirjojen tekijät, jotka ei mausteita tarkkaan merkkaa. Osaisin minäkin kirjoittaa että heitäpä nämä aineet kattilaan ja mausta mielesi mukaan.. :(

No ei sitä voi kukaan tietää miten paljosta mausteista sä tykkäät. Onko kauhean vaikeaa maistaa sitä ruokaa tehdessä, ja lisätä mausteita sitä mukaa mikä maistuu hyvältä?

No ei se kaikille ole helppoa, varsinkaan jos ei ole oppinut tekemään ruokaa.

Sitten opetellaan. Se vaatii omaa vaivaa. Ei kukaan hyvä ruuanlaittaja ole yhtäkkiä vain oppinut yhdessä päivässä tekemään ruokaa.

Just näin. Olen itse kodista jossa tehtiin aina perus arkiruokia ja aina ne samat ruuat. Vanhemmat eivät opettaneet kokkaamaan, koulussa ei köksä kiinnostanut. Omille muutettuani osasin hädintuskin tehdä ruokaa, joten opettelin itse. 

Vierailija
86/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
87/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen "keskustelu" Vain pari vastaa hyvään kysymykseen. loput löytävät ytimen eli ayytävät solvauksia ja kehuvat itseään ;-(

Ap:han oli ensimmäinen kiukuttelija ja pilasi itse ilmapiirin, vaikka oli saanut asiallisia vastauksia. Harmi toki kaikille muille, joita aihe olisi kiinnostanut.

Niinpä, ap sen itse pilasi kun alkoi kiukuttelemaan ensin ihan asialliseen vastaukseen.

Vierailija
88/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat kyllä niin turhan valittajia. Koskaan ei ole tiedonhaku ollut yhtä helppoa. Muutamissa sekunneissa normaali ihminen selvittää, mitä on freesaaminen ja muistaa sen varmaan siitä eteenpäin.

Ja uskomatonta neuroilua noiden mausteiden kanssa. Yleensä on jokseenkin samantekevää, onko jotain maustetta tee- vai ruokalusikallinen. Pääsääntöisesti suomalaisessa reseptiikassa mausteiden määrän voi tuplata, ainakin mitä omaan makuuni tulee. Joka tapauksessa kyse on makuasiasta. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa kokeilla.

Jaa että ihan se ja sama, onko suolaa tai pippuria tee- vai ruokalusikallinen?

Yleensä eli useimmiten eli useimpien mausteiden kohdalla. Ymmärrätkö? Itse en suolan ja pippurin lisäämistä edes laske varsinaiseksi maustamiseksi. Suurin osa mausteista menee tähän kategoriaan, jossa oikea määrä on hyvin subjektiivinen käsite. Ja onko joku tosissaan niin yksinkertainen, että kuvittelee ruuan olevan pilalla, jos laittaa vaikka yrttejä yhden hyppysellisen sijaan kaksi? Tai sekoittaako joku todella hyppysellisen kouralliseen tai ripauksen kupilliseen?

Lopettakaa turhan rutina ja tehkää sitä ruokaa. Ei se ole niin kauhean vakavaa ja joka kerta oppii lisää. Montako kertaa sitä yhtä ruokaa pitää tehdä, että huomaa, mikä on hyvä määrä mausteita?

Voihan wisseri.

Itse olen kuulemma erinomainen kokki ja kai olenkin, kun normikerta santsata vierailla on pari kertaa. Mutta siitä huolimatta eipäs vaan suinkaan tule joka kerta samasta ruuasta samanmakuista, se on niin fiiliksestä kiinni, minkälainen hyppysellinen sinne pataan tänä päivänä putosi. Olenpa huonona päivänä onnistunut tekemään huonoa ruokaa, ei pitäisi koskaan vihaisena edes aloittaa.

Itse kyllä pidän todellakin suolaa mausteena ja mietin, minne sitä edes laitan, pippuri samoin. En yhtään ymmärrä, miksi näihin suhtautuisin eri tavalla kuin muihin mausteisiin. Laitatko sä niitä kaikkialle, vai miksi et niitä mausteena pidä?

Kyllä mä ymmärrän, että jos hommaa ei hallitse, se ei ole niin helppoa.

Sun lusikkakaapistasi ja siellä olevien koosta en tiedä, mutta kyllä se, että ohjeessa sanotaan 0,5 tlk (teelusikallista) tai 2 rkl Iruokalusikallista) antaa sentään jonkunlaisen viitteen siitä, mitä määrää tarkoitetaan. Että tätä laita aika vähän, tätä laita enemmän. 

Se on totta, että harjoittelu auttaa, mutta ei kaikkia. Miksi siis pitää pihdata hyviä, jokaisen ymmärtämiä ohjeita? Kuten: keitä perunoita, kunnes huomaat haarukan uppoavan perunaan.   

Vierailija
89/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aura Liimataisen Parasta kotiruokaa on juuri sellainen kirja kuin mitä ap toivoo. Tosin sitä ei ole enää kirjakaupoissa, mutta kirjastosta tai divarista voi löytää.

Mittoina on kyllä käytetty grammojen lisäksi teelusikkaa, ruokalusikkaa, desilitraa ja litraa. Mutta noista selviää ostamalla yhden mittalusikkasarjan sekä sen lisäksi desilitran ja esim. puolen litran mitat.

Esimerkiksi suurustaminen (jos sitä tarvitaan) on aina selostettu ohjeessa tarkasti. Kaikista mausteista on annettu ohjeissa tarkat mitat, mikä on tosi hyvä aloittelijalle. Kokeneempi kokki voi toki sitten poiketa annetuista määristä oman makunsa mukaan.

Vierailija
90/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää sanoa, että kokkaustaitoja enemmän ihmettelen kielitaitoa, jos ei tiedä mitä kuullottaa, keittää tai kiehauttaa tarkoittaa. Varsinkin kun oletuksena on, että peruskoulu ja siellä vuoden verran kotitaloutta on kaikilla takana, vaikkei kotona mitään olisikaan oppinut.

Kaikki tällä palstalla eivät ole kolmekymppisiä tai nuorempia. Minä olen käynyt koulussa kolme vuotta kotitaloutta ja minulla oli siitä aina kymppi todistuksessa. Olen 100 % varma, että meillä ei kotitaloustunnilla puhuttu kertaakaan kuullottamisesta. Emme kertaakaan tehneet mitään sellaista ruokaa, jonka aineksia olisi pitänyt kuullottaa. Meillä vain ruskistettiin ja paistettiin. Keittäminen ja kiehauttaminen tulivat sen sijaan tutuiksi.

Olen toki kouluajan jälkeen oppinut, mitä kuullottaminen tarkoittaa. Nykyisin olen kohtuullisen hyvä kokki.

N56

Vierailija
91/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa Kotiruoka suosittelen minäkin. Otava kustantaa ja tekijät ovat Isotalo ja Kuittinen. Kirjasta löytyy myös opetus osioita kuvien kera, ei pelkästään reseptejä. Itseltä löytyy keittokirjoja pitkästi toista kymmentä, mutta Kotiruoka niistä eniten käytössä on.

Ja mitä maustamiseen tulee, niin useissa mittalusikkasarjoissa on maustemitta, se pienin lusikka. Vastaa suunnilleen sitä hyppysellistä.

Vierailija
92/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tää.. Kaikki on silleen että ihan helppohan sunkin tehdä ruokaa, katot vaan ohjeesta.. Kaikki nuo oudot termit olen jo selvittänyt ja opetellut, mutta miksi ei voi olla oikeesti tarkkoja määriä mausteita. Olen surkea maustaja ja kyllä se ruoka pitkälti siitä mausta on kiinni.

Tuntuu ihan joltain huijareilta keittokirjojen tekijät, jotka ei mausteita tarkkaan merkkaa. Osaisin minäkin kirjoittaa että heitäpä nämä aineet kattilaan ja mausta mielesi mukaan.. :(

No ei sitä voi kukaan tietää miten paljosta mausteista sä tykkäät. Onko kauhean vaikeaa maistaa sitä ruokaa tehdessä, ja lisätä mausteita sitä mukaa mikä maistuu hyvältä?

No ei se kaikille ole helppoa, varsinkaan jos ei ole oppinut tekemään ruokaa.

Sitten opetellaan. Se vaatii omaa vaivaa. Ei kukaan hyvä ruuanlaittaja ole yhtäkkiä vain oppinut yhdessä päivässä tekemään ruokaa.

Just näin. Olen itse kodista jossa tehtiin aina perus arkiruokia ja aina ne samat ruuat. Vanhemmat eivät opettaneet kokkaamaan, koulussa ei köksä kiinnostanut. Omille muutettuani osasin hädintuskin tehdä ruokaa, joten opettelin itse. 

Näinhän se usein menee. Sen kun alkaa tekemään. Välillä onnistuu paremmin, väillä ei.

Vierailija
93/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on pullollaan myös helppoja reseptejä. Niissä ihan lukee, se vaikeusaste.

Vierailija
94/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän sitä 30 vuotta sitten oppi tekemään ruokaa, vaikka ei ollut nettiä enkä omistanut edes keittokirjaa. Niin. Tekemällä.

Vierailija
95/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ketju. Lapsetkin osaavat valmistaa ruokaa reseptejä lukemalla. Aikuisena täytyy olla paikalla turvallisuuden takia. Varsinkin maustamisesta tykkäävät.

Vierailija
96/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteiden määrä ny on täysin henkilökohtainen. Toisille kourallinen suolaa on hyvä, mulle se tietää lähinnä oksennusta.

Juuri näin. Ja mausteissa on vielä sekin, että jos ne on vanhoja, niiden maku hiipuu. Jos reseptiin laitetaan että 0,5 g oreganoa, se ei riitäkään jos purkki on aikoja sitten avattu. Ja loppujen lopuksi kuinka monella on tarpeeksi tarkka vaaka kotonaan?

Vaaan saat liitistä kympillä

Kun kirjoitustaito on yllä olevan luokkaa, niin en yhtään ihmettele, kun ei reseptejä ymmärretä. Onneksi tällaiset kommentit osaa suomentaa, vaikka välillä se kyllä aika hankalaa onkin.

Eli: Vaa'an saat Lidlistä kympillä.

(Joku viisaampi voisi selittää, mitä tapahtuu henkilön aivoissa, kun "vaaan" tämän henkilön mielestä tarkoittaa samaa kuin vaa'an?)

Vierailija
97/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT

Tein kasvissosekeittoa jonka paprikat olivat niin tulisia että kurkkua polttaa.

Voisiko sen käyttää ruuanvalmistukseen vai roskiinko pantava?

Tavalliset isot paprikat ja suippopaprikat eivät ole tulisia, joten oletkohan ostanut niitä pieniä paprikan/suippopaprikan muotoisia lajikkeita, jotka ovat tulisempia ja laittanut vähän liikaa?

En ainakaan itse ole koskaan törmännyt normaaliin paprikaan, mikä olisi tulinen, makeitahan ne suurimmaksi osaksi ovat.

Vierailija
98/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keittokirja jossa lukee mm 'paista kakku kypsäksi hyvässä lämmössä' Eli siis?

Resepti on selvästi peräisin keittokirjasta, joka on alunperin kirjoitettu sellaisena aikana, kun suurimmalla osalla oli puu-uuni. Mutta näitä reseptejä saattaa löytää yllättävän uusistakin keittokirjoista, jotka on tehty kokoammalla reseptejä eri lähteistä.

Vierailija
99/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten jumalattoman ärsyttävää tuo "ripaus" tai "hyppysellinen", kun jos niitä laittaa sen verran kun luulee sen ripauksen olevan, niin ei ole mitään eroa siihen vaikka ei olisi laittanutkaan mokomaa ripausta.

Vierailija
100/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aura Liimataisen Parasta kotiruokaa on juuri sellainen kirja kuin mitä ap toivoo. Tosin sitä ei ole enää kirjakaupoissa, mutta kirjastosta tai divarista voi löytää.

Mittoina on kyllä käytetty grammojen lisäksi teelusikkaa, ruokalusikkaa, desilitraa ja litraa. Mutta noista selviää ostamalla yhden mittalusikkasarjan sekä sen lisäksi desilitran ja esim. puolen litran mitat.

Esimerkiksi suurustaminen (jos sitä tarvitaan) on aina selostettu ohjeessa tarkasti. Kaikista mausteista on annettu ohjeissa tarkat mitat, mikä on tosi hyvä aloittelijalle. Kokeneempi kokki voi toki sitten poiketa annetuista määristä oman makunsa mukaan.

Tästä kirjasta on myös vähän uudempi versio Parasta kotiruokaa ja makuja maailmalta. Se on muuten sama, mutta siihen on lisätty uusia, ei-suomalaisten ruokien reseptejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi