Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voikun jokutekisi selkokielisen keittokirjan!

Vierailija
16.02.2022 |

Jossa ei kuulloteta eikä paseerata eikä suurusteta normaalisti-
Kaikenhan voi sanoa ihan Suomeksikin.
Siis että sanotaan miten tehdään ja mitä pitäisi saada aikaiseksi.

Ja jossa olisi ainesmäärät grammoina, eikä pussilliset, eikä tölkilliset, eikä ripaukset...

Vai onko sellainen jo olemassa? Luulisi että englanniksi ainakin.

Pankaahan loka lentämään, kaikkihan osaa ja tietää kokkien termit ja niksit ilmankin.

Kommentit (155)

Vierailija
61/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tää.. Kaikki on silleen että ihan helppohan sunkin tehdä ruokaa, katot vaan ohjeesta.. Kaikki nuo oudot termit olen jo selvittänyt ja opetellut, mutta miksi ei voi olla oikeesti tarkkoja määriä mausteita. Olen surkea maustaja ja kyllä se ruoka pitkälti siitä mausta on kiinni.

Tuntuu ihan joltain huijareilta keittokirjojen tekijät, jotka ei mausteita tarkkaan merkkaa. Osaisin minäkin kirjoittaa että heitäpä nämä aineet kattilaan ja mausta mielesi mukaan.. :(

No ei sitä voi kukaan tietää miten paljosta mausteista sä tykkäät. Onko kauhean vaikeaa maistaa sitä ruokaa tehdessä, ja lisätä mausteita sitä mukaa mikä maistuu hyvältä?

No ei se kaikille ole helppoa, varsinkaan jos ei ole oppinut tekemään ruokaa.

Sitten opetellaan. Se vaatii omaa vaivaa. Ei kukaan hyvä ruuanlaittaja ole yhtäkkiä vain oppinut yhdessä päivässä tekemään ruokaa.

Vierailija
62/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kammoksun reseptejä joissa on määrät grammoina. Kuka jaksaa punnita ainesmääriä.

Jännä kyllä se että olet akateeminen etkä silti ymmärrä suomen kielen sanoja kuullottaa ja suurustaa. Mun äitini ei tykännyt kokata enkä minäkään hirveästi. Pienen kipinän sain koulun kotitaloustunneilta ja sen jälkeen opettelin itse.

Niin muuten olisko ne vanhat koulun kotitalouskirjat mitään? Niissä varmaan selitetään nää kuullottamiset ym.

Eiköhän nuo löydy kaikki googlesta esim. kuinka monta desiä on 100g vehnäjauhoja ja muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kammoksun reseptejä joissa on määrät grammoina. Kuka jaksaa punnita ainesmääriä.

Jännä kyllä se että olet akateeminen etkä silti ymmärrä suomen kielen sanoja kuullottaa ja suurustaa. Mun äitini ei tykännyt kokata enkä minäkään hirveästi. Pienen kipinän sain koulun kotitaloustunneilta ja sen jälkeen opettelin itse.

Niin muuten olisko ne vanhat koulun kotitalouskirjat mitään? Niissä varmaan selitetään nää kuullottamiset ym.

Minä jaksan punnita. Minusta digitaalisella mittarilla punnitseminen on paljon vaivattomampaa kuin mittavälineiden sotkeminen ja tiskaaminen.

Vierailija
64/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo löydy kaikki googlesta esim. kuinka monta desiä on 100g vehnäjauhoja ja muut.

Pointti onkin se, että jos pitää erikseen ruvetaa googlaamaan, mitä reseptissä tarkoitetaan, siinä kohtaa kokkausopus on mennyt pahasti pieleen.

Vierailija
65/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keittokirja jossa lukee mm 'paista kakku kypsäksi hyvässä lämmössä' Eli siis?

No hanki joku viimeisen 50 vuoden aikana painettu kirja tai katso reseptit netistä.

Vierailija
66/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö syrjäytyneille järjestetä sellaisia kokkauskursseja, joissa opetetaan kaikki lähes kädestä pitäen?

Kysy holhoojaltasi jos pääset laitoksestasi vielä kokeilemaan itsenäisempää asumista.

Älä nyt turhasta suutu. Jos lukutaitoinen ihminen ei osaa halutessaan laittaa ruokaa, voidaan puhua jonkinasteisesta elämänhallinan puutteesta. Ota selvää, jos paikkakunnallasi järjestetään kursseja.

Vierailija
67/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap miettinyt ihan samaa! Ja olen siis fiksu ja akateeminen, ainostaan kehno ruuanlaittaja. Tulee hirveä tuskanhiki kun lukee just jotain ”suurusta liemi” (mitä hittoa?) tai tee taikinaan sitko (mikä?) tai keitä puuroa puoli tuntia (keitä? Siis kiehuta, hauduta, vai mitä?).

Minulle sellaiset reseptit ovat kauhistus, joissa käsketään keittää jotain kypsäksi. Siis mitä hi...Minä tarvitsen tiedon kuinka kauan  kypsäksi keittäminen kestää, kyseisen ruoka-aineen kohdalla. 5 minuuttia vai kaksi tuntia? Ja mielellään selvät mitat senttilitroina taui desilitroiona. Miten pystyy punnitseman jonkun hyvin pienen painomitan?

Ei kukaan voi sanoa kuinka kauan esim, porkkanaa tai punajuurta pitää keittää.

Riippuu siitä onko kevät vai syksy ja Oletko pilkkonut ne vai keitätkö kokonaisena.

Siis juuri maasta otettuna kypsyvät tosi nopeasti ja keväällä saa keittää paljon kauemmin.

Vierailija
68/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti onkin se, että jos pitää erikseen ruvetaa googlaamaan, mitä reseptissä tarkoitetaan, siinä kohtaa kokkausopus on mennyt pahasti pieleen.

Normaaliälyisen tuskin tarvitsee.

Vierailija
69/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, jo pelkästään se että sanoo että haluaisi maustamiseen jonkinlaisen mitan eikä omasta(kokin)päästä heitettyjä arvioita saa urpot alapeukuttamaan? Olette varmaan mahtavaa seuraa varsinkin kokatessa yhdessä, suu vaahdossa sätitte sitä joka ei tiedä SINUN hyppysellistä vaikka meiramia. 

Taitaa autistisuus paistaa näissä kokkaus-besserwissereissä jotka eivät millään voi muka ymmärtää miksi vähän kokkaava ei tiedä jotain kokkailijoiden yhteisiä mittoja/määriä. 

Vierailija
70/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Eihän pro kokki tarvitse eikä käytä keittokirjaa.

Mutta solvaajille: Mitä veikkaatte: Osasiko Einstein kuullottaa ja suurustaa?

Ja jos ei, olette oikeutettuja halveksimaan häntä?

Vierailija
71/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT

Tein kasvissosekeittoa jonka paprikat olivat niin tulisia että kurkkua polttaa.

Voisiko sen käyttää ruuanvalmistukseen vai roskiinko pantava?

Vierailija
72/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen "keskustelu" Vain pari vastaa hyvään kysymykseen. loput löytävät ytimen eli ayytävät solvauksia ja kehuvat itseään ;-(

Ap:han oli ensimmäinen kiukuttelija ja pilasi itse ilmapiirin, vaikka oli saanut asiallisia vastauksia. Harmi toki kaikille muille, joita aihe olisi kiinnostanut.

Vierailija
73/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monta kertaa ihmetellyt tumpeluuttani leipominesessa, kun olen saanut jotain hyvää leivonnaista ja sitten pyytänyt reseptin. Mutta en ollenkaan ole saanut leivottua läheskään samanlaista. No kerran sitten selvisi, ettei tuttavani edes leivo sen reseptin mukaan, vaan tuunaavat niitä, ja esim tekevät tupla-annoksen, jotta tortusta tulee paksu. No niinpä.

Vierailija
74/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monta kertaa ihmetellyt tumpeluuttani leipominesessa, kun olen saanut jotain hyvää leivonnaista ja sitten pyytänyt reseptin. Mutta en ollenkaan ole saanut leivottua läheskään samanlaista. No kerran sitten selvisi, ettei tuttavani edes leivo sen reseptin mukaan, vaan tuunaavat niitä, ja esim tekevät tupla-annoksen, jotta tortusta tulee paksu. No niinpä.

Itsekin muutan lähes aina jotain ainesosaa reseptistä, mutta kerron näistä muutoksista myös jos joku kysyy reseptiä!

Vierailija
75/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT

Tein kasvissosekeittoa jonka paprikat olivat niin tulisia että kurkkua polttaa.

Voisiko sen käyttää ruuanvalmistukseen vai roskiinko pantava?

Laita pakkaseen pieninä annoksina ja lisää jonkun keiton tai kastikkeen liemeen.

Miksei myös johonkin kiusaukseen kerman kanssa.

Vierailija
76/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sanoa, että kokkaustaitoja enemmän ihmettelen kielitaitoa, jos ei tiedä mitä kuullottaa, keittää tai kiehauttaa tarkoittaa. Varsinkin kun oletuksena on, että peruskoulu ja siellä vuoden verran kotitaloutta on kaikilla takana, vaikkei kotona mitään olisikaan oppinut.

Paseerattua tomaattia löytyy hyllystä, senkun ottaa oikein nimetyn tölkin ja käyttää. Ongelman ymmärrän silloin, jos ohje vaan käskee itse paseeraamaan, mutta silloinkin on kokkausta aloitteleva eksynyt vääriin resepteihin.

Täällä on yritetty kiltisti selittää että reseptit on tosiaan siksi summittaisia, että keittoajat vaihtelevat, jauhoerät saattavat olla erilaisia jne jne. Eli kokkailukin on tavallaan käsityötä ja parhaiten sen oppii tekemällä: perunankeitossa saa tökkiä niitä tikulla ja opetella tuntemaan minkälainen kypsän perunan pitää olla, mausteissa itselle sopivat maut ja määrät (aloita vähästä ja lisää sen mukaan mitä suu sanoo).

Jos kerran aloittaa ihan alusta, niin silloin lasten kokkailukirjat ja koulun kotitaloustunnin kirjat ovat hyviä, kaikki ovat nollasta aloittaneet.

Vierailija
77/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, keittiötaitureiden perusjippo. Ja sinä parka ehdit jo luulla olevasi huono. :D

Vierailija
78/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se löydy myös pussin kyljestä.

1 dl on n. 60 grammaa.

Vierailija
79/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jo on jollakulla ongelma 🙄

Vierailija
80/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaikeaa noissa on? Senkun tsekkaa epäselvät termit googlesta tai sitten vaan soveltaa. Niin minä teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi