Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voikun jokutekisi selkokielisen keittokirjan!

Vierailija
16.02.2022 |

Jossa ei kuulloteta eikä paseerata eikä suurusteta normaalisti-
Kaikenhan voi sanoa ihan Suomeksikin.
Siis että sanotaan miten tehdään ja mitä pitäisi saada aikaiseksi.

Ja jossa olisi ainesmäärät grammoina, eikä pussilliset, eikä tölkilliset, eikä ripaukset...

Vai onko sellainen jo olemassa? Luulisi että englanniksi ainakin.

Pankaahan loka lentämään, kaikkihan osaa ja tietää kokkien termit ja niksit ilmankin.

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on mutta niissä tehdään vain lasten herkkuja ;-(

Vierailija
2/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin netissä oli sellainen reseptisivusto, joka oli suunattu esim. autisteille, en nyt vaan millään löytänyt sitä. Enkä tarkoita pahalla jos sinä et ole autisti, se vaan oli sellainen sivusto jossa kaikki reseptit oli todella selkeästi kirjoitettu. Tästä ei nyt kauheasti ollut apua kun en linkkiä löytänyt :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten olemassa selkokielisiä Kelan ynnä muiden virallisten instanssien päätöksiä? 

Vierailija
4/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten olemassa selkokielisiä Kelan ynnä muiden virallisten instanssien päätöksiä? 

Kelan sivuista on ainakin selkokieliset versiot.

Vierailija
5/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap miettinyt ihan samaa! Ja olen siis fiksu ja akateeminen, ainostaan kehno ruuanlaittaja. Tulee hirveä tuskanhiki kun lukee just jotain ”suurusta liemi” (mitä hittoa?) tai tee taikinaan sitko (mikä?) tai keitä puuroa puoli tuntia (keitä? Siis kiehuta, hauduta, vai mitä?).

Vierailija
6/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantilainen BBC Food on mielestäni todella selkeä.

https://www.bbc.co.uk/food

Vierailija
7/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin netissä oli sellainen reseptisivusto, joka oli suunattu esim. autisteille, en nyt vaan millään löytänyt sitä. Enkä tarkoita pahalla jos sinä et ole autisti, se vaan oli sellainen sivusto jossa kaikki reseptit oli todella selkeästi kirjoitettu. Tästä ei nyt kauheasti ollut apua kun en linkkiä löytänyt :D

Arvasin tuon asenteen. Olen ihan akateeminen menestyväkin ihminen. Kotona ei vaan äitikään itse laittanut ja koulussa ei juurikaan opetettu. Syön yleensä valmista mutta nyt terveystiedon kasvettua olen alkanut kokkailla.

Vierailija
8/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin yrittää hoitaa tätä asiaa. Laittakaa listaa siitä mitkä ruoat sinne haluaisitte niin tulee mieleinen.

Vierailija
9/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

katoppa löytyykö https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/ruoanvalmistus/

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/ruokalistat/talven-ruokalista/

sieltä löytyy ohjeita ja neuvoja,jos silellä ois.

Nuoreni sai pari keittokirjaa,toisessa luki kannessa ÄITI,toista en muista,niistä hän on tehnyt (oisko ollu kotoa muuttavan nuoren keittokirja!)

Vierailija
10/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tää.. Kaikki on silleen että ihan helppohan sunkin tehdä ruokaa, katot vaan ohjeesta.. Kaikki nuo oudot termit olen jo selvittänyt ja opetellut, mutta miksi ei voi olla oikeesti tarkkoja määriä mausteita. Olen surkea maustaja ja kyllä se ruoka pitkälti siitä mausta on kiinni.

Tuntuu ihan joltain huijareilta keittokirjojen tekijät, jotka ei mausteita tarkkaan merkkaa. Osaisin minäkin kirjoittaa että heitäpä nämä aineet kattilaan ja mausta mielesi mukaan.. :(

Vierailija
11/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi jossain koulujen köksänkirjoissa olevan hyvin selkeitä ohjeita.

Vierailija
12/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantilainen BBC Food on mielestäni todella selkeä.

https://www.bbc.co.uk/food

Lisään vielä, että tuolla on erikseen osasto, jossa on selitetty kaikki kokkaustekniikat jos on epäselvää.

https://www.bbc.co.uk/food/techniques

Vierailija
13/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin tuon asenteen. Olen ihan akateeminen menestyväkin ihminen. Kotona ei vaan äitikään itse laittanut ja koulussa ei juurikaan opetettu. Syön yleensä valmista mutta nyt terveystiedon kasvettua olen alkanut kokkailla.

Ei mulla ollut mitään asennetta. Kuten sanoin, olisin suositellut tuota sivustoa siksi, koska siellä kerrotaan ohjeet todella selkeästi, eikä juuri ole mitään "ripaus" tai "hyppysellinen".

Vierailija
14/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh. Ei voi olla totta.

Vierailija
15/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papunet, monenlaista selkokielistä materiaalia myös ruokaohjeita.

Vierailija
16/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tää.. Kaikki on silleen että ihan helppohan sunkin tehdä ruokaa, katot vaan ohjeesta.. Kaikki nuo oudot termit olen jo selvittänyt ja opetellut, mutta miksi ei voi olla oikeesti tarkkoja määriä mausteita. Olen surkea maustaja ja kyllä se ruoka pitkälti siitä mausta on kiinni.

Tuntuu ihan joltain huijareilta keittokirjojen tekijät, jotka ei mausteita tarkkaan merkkaa. Osaisin minäkin kirjoittaa että heitäpä nämä aineet kattilaan ja mausta mielesi mukaan.. :(

No ei sitä voi kukaan tietää miten paljosta mausteista sä tykkäät. Onko kauhean vaikeaa maistaa sitä ruokaa tehdessä, ja lisätä mausteita sitä mukaa mikä maistuu hyvältä?

Vierailija
17/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä et älykkäänä ihmisenä sitten opettele niitä termejä? Kuullottaminen on termi, jonka voi opetetella. Ja alunperin se on freesaaminen, mutta suomennettu. Eikä minusta sitä toimintaa kuvaamaan voi käyttää muuta sanaa. Ruskistaminen on jo eri asia.

Ja ne grammat. Kun ei ihmisillä ole nykyään vaakoja keittiössä. Siksi on tölkit, pussit ja purkit. Eli ne mitat on for dummies, grammaamäräiset on jo taitavammille kotikokeille. Ainakin viitseliäämmille.

Vierailija
18/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kammoksun reseptejä joissa on määrät grammoina. Kuka jaksaa punnita ainesmääriä.

Jännä kyllä se että olet akateeminen etkä silti ymmärrä suomen kielen sanoja kuullottaa ja suurustaa. Mun äitini ei tykännyt kokata enkä minäkään hirveästi. Pienen kipinän sain koulun kotitaloustunneilta ja sen jälkeen opettelin itse.

Niin muuten olisko ne vanhat koulun kotitalouskirjat mitään? Niissä varmaan selitetään nää kuullottamiset ym.

Vierailija
19/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ollut mitään asennetta. Kuten sanoin, olisin suositellut tuota sivustoa siksi, koska siellä kerrotaan ohjeet todella selkeästi, eikä juuri ole mitään "ripaus" tai "hyppysellinen".

Taisi ap itse nyt olla vähän asenteellinen :D miksi hermostua moisesta? Ai eikö autisti voi olla akateeminen ja menestyvä? No minäpä olen ja silti olisi kiva saada selkeyttä ruokaohjeisiin.

t. autisti

Vierailija
20/155 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä voi kukaan tietää miten paljosta mausteista sä tykkäät. Onko kauhean vaikeaa maistaa sitä ruokaa tehdessä, ja lisätä mausteita sitä mukaa mikä maistuu hyvältä?

No ei se kaikille ole helppoa, varsinkaan jos ei ole oppinut tekemään ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme