Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä vuokralla asumisessa..

Vierailija
30.06.2015 |

..on edelleen joillekin ihmisille niin kamalaa? Osa tutuistani ovat joko suoraan tai vihjaillen ilmaisseet että vuokralla asuvat ovat jotenkin toisen luokan kansalaisia, miksi näin? En ole syrjäytynyt, kotini on siisti ja vuokralla asuminen on itselle ok. Kokemuksia??

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asumisen eräs tärkeä etu on kyllä se, että asunnosta pääsee eroon pikavauhtia. Me asuttiin vuokralla yli kymmenen vuotta ja sitten ostaa päräytettiin oma kiva asunto. No parin kuukauden kuluttua naapuriin muutti "ei-niin-kiva" naapuri, jonka kaltaista meillä ei koskaan sattunut naapuriksi vuokralla asuessamme. Nyt ei hermo enää kestä vaan täytyy päästä pois ja myydä asunto tappiolla.  

Vierailija
22/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaapa vuokraloiset huviksenne mitä se vuokralla asuminen loppupeleissä maksaa.

Lähtötilanne, olet nyt 20 vuotta ja vuokra on 600€/kk. Elät terveenä kuolemaasi asti 80 vuotiaaksi ja vuokra nousee vain 3% vuodessa.

Asumisajaksi tulee siis 60 vuotta ja lopussa vuokranne on yli 3000€/kk ja asumiseen on mennyt yli miljoona euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:06"]

Itse otin nuorena ison velan ja rakensin miehen kanssa talon. Kuusi vuotta maksettiin valtavaa velkaa, tästä kolme niin, että mies oli työtön (1990-luvun alun lama). Asuntojen hinnat romahtivat ja kun tuli ero, talo ei mennyt kaupaksi ja lopulta kun meni, velkaa jäi toistasataa tuhatta markkaa, koska olimme maksaneet lähinnä pelkkiä korkoja tuon 6 vuotta. Näitä velkoja sitten makselin pikkuhiljaa pois ulosoton kautta 15 vuotta samalla vuokralla asuen ja kitkuttaen, asumistuet kun lasketaan bruttotuloista. 
Opinpahan ainakin se, että omistusasuminenkaan ei onnellista perhettä tee. Nyt kun on tulot ja luottotiedot en siltikään osta asuntoa, koska en vaan uskalla enkä halua.

[/quote]

Vahingoista on viisattu. Asuntovelallisen tilanne on paljo paljon parempi nyt, kuin mitä se oli 90-luvulla.

Minullakin on tuttuja joilla kävi tuolloin kehnosti, mutta se on historiaa, eikä samaa voi käydä nyt samassa mittakaavassa.

Vierailija
24/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:08"]Laskekaapa vuokraloiset huviksenne mitä se vuokralla asuminen loppupeleissä maksaa.

Lähtötilanne, olet nyt 20 vuotta ja vuokra on 600€/kk. Elät terveenä kuolemaasi asti 80 vuotiaaksi ja vuokra nousee vain 3% vuodessa.

Asumisajaksi tulee siis 60 vuotta ja lopussa vuokranne on yli 3000€/kk ja asumiseen on mennyt yli miljoona euroa.
[/quote]
Meillä on käynyt järkyttävän hyvä tuuri. Me maksetaan kaksiosta 370e/kk vuokraa. Joskus huvikseni laskin kun naapuritaloon tuli samantasoinen kaksio myyntiin, että me saatais asua tässä 120v sillä hinnalla mikä siitä maksettais lainaa korkoineen. Järkeä ostaa? No ei. Se olisi eri asia jos tästä vuokra olisi esim samaa luokkaa kuin kunnan vastaavissa asunnoissa, 150e enemmän kuin meillä.
Jossain vaiheessa tulee muutto kaupunkiin, sillon alkaa olla järkevämpää ostaa se oma.

Vierailija
25/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketuja lukiessa voi vain todeta että vuokralaisuus perustuu vääriin luuloihin, pelkuruuteen ja siihen että ei ole varaa omaan. Poikkeus vahvistaa säännön, eli ne jotka tietää että kyseessä on lyhyt tilapäinen vaihe elämässä.

Vierailija
26/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:08"]Laskekaapa vuokraloiset huviksenne mitä se vuokralla asuminen loppupeleissä maksaa. Lähtötilanne, olet nyt 20 vuotta ja vuokra on 600€/kk. Elät terveenä kuolemaasi asti 80 vuotiaaksi ja vuokra nousee vain 3% vuodessa. Asumisajaksi tulee siis 60 vuotta ja lopussa vuokranne on yli 3000€/kk ja asumiseen on mennyt yli miljoona euroa. [/quote] Meillä on käynyt järkyttävän hyvä tuuri. Me maksetaan kaksiosta 370e/kk vuokraa. Joskus huvikseni laskin kun naapuritaloon tuli samantasoinen kaksio myyntiin, että me saatais asua tässä 120v sillä hinnalla mikä siitä maksettais lainaa korkoineen. Järkeä ostaa? No ei. Se olisi eri asia jos tästä vuokra olisi esim samaa luokkaa kuin kunnan vastaavissa asunnoissa, 150e enemmän kuin meillä. Jossain vaiheessa tulee muutto kaupunkiin, sillon alkaa olla järkevämpää ostaa se oma.

[/quote]

Huomioitko laskelmassasi vuokrakorotukset? Olen huomannut että vuokralla asuvat osaa kyllä aina huomioida asuntolainen korot, mutta jostain käsittämättömästä syystä eivät osaa laskea vuokraansa vuotuisia korotuksia. Noin 20 vuoden aikaan vuokra tuplaantuu indeksikorotuksilla.

Vierailija
27/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:08"]Laskekaapa vuokraloiset huviksenne mitä se vuokralla asuminen loppupeleissä maksaa. Lähtötilanne, olet nyt 20 vuotta ja vuokra on 600€/kk. Elät terveenä kuolemaasi asti 80 vuotiaaksi ja vuokra nousee vain 3% vuodessa. Asumisajaksi tulee siis 60 vuotta ja lopussa vuokranne on yli 3000€/kk ja asumiseen on mennyt yli miljoona euroa. [/quote] Meillä on käynyt järkyttävän hyvä tuuri. Me maksetaan kaksiosta 370e/kk vuokraa. Joskus huvikseni laskin kun naapuritaloon tuli samantasoinen kaksio myyntiin, että me saatais asua tässä 120v sillä hinnalla mikä siitä maksettais lainaa korkoineen. Järkeä ostaa? No ei. Se olisi eri asia jos tästä vuokra olisi esim samaa luokkaa kuin kunnan vastaavissa asunnoissa, 150e enemmän kuin meillä. Jossain vaiheessa tulee muutto kaupunkiin, sillon alkaa olla järkevämpää ostaa se oma.

[/quote]

Huomioitko laskelmassasi vuokrakorotukset? Olen huomannut että vuokralla asuvat osaa kyllä aina huomioida asuntolainen korot, mutta jostain käsittämättömästä syystä eivät osaa laskea vuokraansa vuotuisia korotuksia. Noin 20 vuoden aikaan vuokra tuplaantuu indeksikorotuksilla.
[/quote]
Huomioin. Tämä on vaan alueen hintatasoon nähden naurettavan halpa asunto, eikä vuokranantajalla ole kummoista hinkua vuokraa nostella. Ollaan asuttu tässä noin 5 vuotta ja sinä aikana vuokra on noussut 6e. Eli ihan indeksien mukaan tämä ei taida nousta.

Vierailija
28/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten mitään vuokralaisia vastaan, mutta se ei vaan ole fiksua rahankäyttöä. Ja on outoa perustella sitä sillä että ei halua sitoutua samaan paikkaan: eihän siinä itse ole pakko asua, mutta ainakin on olemassa pääomaa.

Vierailija
29/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:07"]Vuokralla asumisen eräs tärkeä etu on kyllä se, että asunnosta pääsee eroon pikavauhtia. Me asuttiin vuokralla yli kymmenen vuotta ja sitten ostaa päräytettiin oma kiva asunto. No parin kuukauden kuluttua naapuriin muutti "ei-niin-kiva" naapuri, jonka kaltaista meillä ei koskaan sattunut naapuriksi vuokralla asuessamme. Nyt ei hermo enää kestä vaan täytyy päästä pois ja myydä asunto tappiolla.  
[/quote]
Tämä. Me ostetaan oma kun muutetaan keski-suomesta töiden perässä syksyllä. Mutta vasta kun löytyy sopiva omakotitalo. Mä olen niin monenlaista naapuria nähny elämäni aikana että ei ikinä mulle omistusasuntoa kerros-tai rivitalosta.

Vierailija
30/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:22"]Ei muuten mitään vuokralaisia vastaan, mutta se ei vaan ole fiksua rahankäyttöä. Ja on outoa perustella sitä sillä että ei halua sitoutua samaan paikkaan: eihän siinä itse ole pakko asua, mutta ainakin on olemassa pääomaa.
[/quote]
Musta ei ikinä olisi vuokranantajaksi, ei niin ikinä! Sen verran huonoja kokemuksia lähipiiristä. Oman ostan vasta sitten kun oikeasti olen siinä tilanteessa että voin luottaa siihen ettei tarvitse lähteä työn perässä toiselle puolelle suomea.

Vierailija
31/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:22"]

Ei muuten mitään vuokralaisia vastaan, mutta se ei vaan ole fiksua rahankäyttöä. Ja on outoa perustella sitä sillä että ei halua sitoutua samaan paikkaan: eihän siinä itse ole pakko asua, mutta ainakin on olemassa pääomaa.

[/quote]

Rahaa voi sijoittaa myös muilla tavoilla kuin ostamalla asunnon. On myös muita sijoituskohteita, joissa se pääoma säilyy.

Vierailija
32/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:35"]

Ihmisillä nyt on vaan kova tarve aina todistella omien valintojensa oikeutta. Minä olisin mielelläni asunut vuokralla, mut vuorka nousi niin korkeaksi, että tuli edullisemmaksi ostaa oma. Mutta, olen koko aikuisikäni, eli 20 vuotta asunut suurimmaksi osaksi vuokralla käytännössä vastaavan asunnon ylläpitokulujen hinnalla, ja se on ollut järkevä ja hyvä valinta. Se on mahdollistanut sekä opiskelut, nopeat muutot että lasten kanssa kotona olemisen, kun asumiskulut on olleet niin pienet.

[/quote]

Sinulla asian ymmärtämiseen vaan meni vähän pidempään kuin toisilla. Itse tiesin jos vuokralle menessäni että se on omistamista kalliimpaa heti siitä alkaen kun ei saa asumiseen tukea. Oman ostin heti kun oli työpaikka ja tulot joiden perusteella sai asuntolainaa.

[/quote]

Annas vähän selvennän. Ennen viimeistä vuotta, jolloin asuin kalliissa vuokra-asunnossa vuokrani oli siis yhtä suuri, kuin vastaavan asunnon välittömät asumiskulut olisivat olleet jos olisin omistanut asunnon. Se oli siis erittäin edullinen + en tarvinnut autoa. Omistusasujana olisin maksanut joka ikinen kuukausi yhtä lailla tätä "hukkaan menevää rahaa", koska sähkölasku ja vesilasku, lämmityslasku tms. on kuluja jotka joka tapauksessa tulee maksettavaksi jokaisessa asumismuodossa. Sen lisäksi olisin maksanut asuntolainaa. Nyt minulla jäi sen lainan verran ylimääräistä joka kuukausi. Sain siis pienillä tuloilla hyvän elintason.  Minusta erinomaisen hyvä diili. Paljon parempi kuin se, että olisin ollut käytännössä rahaton ja ihan jumissa siinä ikiomassa omistusasunnossa.  Elämässä pitää olla muutakin mietittävää kuin asuminen. Edelleen, samassa elämäntilanteessa, samoilla tuloilla asuisin vuokralla. 

Vierailija
33/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:21"]Huomioin. Tämä on vaan alueen hintatasoon nähden naurettavan halpa asunto, eikä vuokranantajalla ole kummoista hinkua vuokraa nostella. Ollaan asuttu tässä noin 5 vuotta ja sinä aikana vuokra on noussut 6e. Eli ihan indeksien mukaan tämä ei taida nousta.

[/quote]

Voi se olla indeksin mukaan, mutta vuokrat ovat nousseet viime vuosina epätavallisen vähän. Jos vuokra on sidottu kuluttajahintaindeksiin, niin se on voinut jopa laskea. Kun nousukausi pääsee vauhtiin, niin korotukset on sitten vähän toista luokkaa. Pitkälla aikavälilltä tuollainen keskimäärinen 3% vuosinousu on aika lähellä totuutta.

http://tilastokeskus.fi/til/asvu/2015/01/asvu_2015_01_2015-05-08_tie_001_fi.html

Vierailija
34/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:41"]Moni omistusasuja ei tajua sitä, että vuokra-asunnon saa samaan hintaan kuin mitä itse maksavat pankille asuntolainan korkoja ja yhtiövastiketta. Mutta siinä missä kaupungin vuokra-asunnossa tulevat remontit on suunnitellusti jo jyvitetty vuokriin, omistusasuja saa ottaa esim. 50 000 lisää lainaa kun tulee aika tehdä putkiremontti...puhumattakaan siitä, että yhä useammin käy niin että asunnon myymisestä jää rankasti tappiolle. Tiedän alueita joilla kerrostalokolmiosta voi huoletta tarjota 30 000 € alle pyynnin ja kaupat syntyy.

Eli toisin sanoen omistuasuminen ei välttämättä ole yhtään sen edullisempaa, tänä päivänä se vaan on niin että mitä enemmän velkaa niin sitä hienompia ihmisiä sitä ollaan olevinaan.

[/quote]No ei kyllä saa samaan hintaan vuokra-asuntoa. Omistan rivitalo-osakkeen, en kerro mistä kun ei sillä ole väliä. Lainanhoitokulut ja yhtiövastike 800 euroa yhteensä. En asu asunnossa enää, muutin miehen asuntoon. Laitoin siis sen vuokralle. Vuokralainen maksaa mulle vuokraa 750 euroa. Kymmenessä vuodessa kuluni ovat olleet 96000 euroa ja tästä minulle käteen on kertynyt n. 50000 € (yhtiövastikkeesta ei tietty kerry, sehän on vakuutus-, jäte- yms kuluja sekä kiinteistöveroja jne varten) lyhentyneenä lainana. Vuokralaisen kulut on olleet 750x12x10 = 90000 €. Kun vuokralainen muuttaa pois, mitä sille jäi vuokra-asumisesta käteen? Niin, ei mitään. Minun kulut oli kuus tonnia enemmän mut mulle jäi 50000 eli nettosin 44000 euroa. Kalliimmasta asunnosta ja isommasta lainasta kertyy vielä isompi summa. Kaksvitosesta eläkeikään on 40 vuotta. Haluan, että eläkkeelle jäädessäni asumiskuluni pienenevät pelkkään yhtiövastikkeeseen eli johonkin 200-300 euroon kuussa. Etsikääs vuokra-asunto sillä kuukausisummalla... Ihanko totta menee sama raha vuosien varrella? Perusmatematiikkaa. En ikinä raskisi syytää kymmeniä tuhansia euroja tyhjyyteen eli vuokraan.

Vierailija
35/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:40"]

Jatkan, että eihän se vuokralla asuminen tee huonoksi ihmiseksi ketään, mutta mielestäni on outoa asua koko elämänsä vuokralla. Jos aloittaa vaikka 18-vuotiaana säästämään summan X per kuukausi, niin kyllä 30-vuotiaana viimeistään on jo sellainen summa kasassa, että voi katsella omistusasuntoa. En vain ymmärrä miksi joku haluaa rahoittaa vuokranantajan elämää vapaaehtoisesti, mutta kai se on sitten jollekin unelmaelämää?

[/quote]

Ei minulla olisi 18v nuorena äitinä ollut mahdollisuutta säästää. Myöhemmin en sitten asuntolainaa olisi enää saanutkaan kun isommalla lapsiluvulla olisi tarvittu isommat tulot ja miehellä sellainen ammatti ettei säännöllisiä tuloja eikä häntä muutenkaan asuntolainan ottaminen kiinnostanut. Itse en rahoita vuokranantajan elämää, vaan omaani, asun kaupungin asunnossa. Täällä saa rempata kyllä asuntoa mieleisekseen eikä asumisoikeus mihinkään häviä mikäli vuokransa maksaa eikä aiheuta häiriötä. 

Vierailija
36/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:22"]Ei muuten mitään vuokralaisia vastaan, mutta se ei vaan ole fiksua rahankäyttöä. Ja on outoa perustella sitä sillä että ei halua sitoutua samaan paikkaan: eihän siinä itse ole pakko asua, mutta ainakin on olemassa pääomaa. [/quote] Musta ei ikinä olisi vuokranantajaksi, ei niin ikinä! Sen verran huonoja kokemuksia lähipiiristä. Oman ostan vasta sitten kun oikeasti olen siinä tilanteessa että voin luottaa siihen ettei tarvitse lähteä työn perässä toiselle puolelle suomea.

[/quote]

Kasvukunnissa asunnon saa myytyä helposti ja muuttotappiokunnissa ne taas ei maksa juuri mitään.

Kerran satui silmiini kun Kemijärvellä myytiin kaksioita alle kymppitonnilla, eli asunnon hinta tulee takasin jo muutaman vuoden asumisella vuokriin verrattuna. Sen jälkeen jää voitolle, vaiikka asunnon lahjoittaisi pois lähtiessään kun kukaan ei ostaisi sitä.

Vierailija
37/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:22"]

[/quote]

Rahaa voi sijoittaa myös muilla tavoilla kuin ostamalla asunnon. On myös muita sijoituskohteita, joissa se pääoma säilyy.
[/quote]Joo, mutku sun ja mun on SAMALLA asuttava jossain. Kaikilla ei olee varaa maksaa asumista JA sijoittamista. Asumiseen on ihan pakko olla varaa tai voihan sitä mennä mamman luo...

Vierailija
38/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:15"]Meillä on käynyt järkyttävän hyvä tuuri. Me maksetaan kaksiosta 370e/kk vuokraa. Joskus huvikseni laskin kun naapuritaloon tuli samantasoinen kaksio myyntiin, että me saatais asua tässä 120v sillä hinnalla mikä siitä maksettais lainaa korkoineen. Järkeä ostaa? No ei. Se olisi eri asia jos tästä vuokra olisi esim samaa luokkaa kuin kunnan vastaavissa asunnoissa, 150e enemmän kuin meillä. Jossain vaiheessa tulee muutto kaupunkiin, sillon alkaa olla järkevämpää ostaa se oma.

[/quote]

En väitä että valehtelet, mutta hyvin poikkeuksellista tuollainen on. Jos vuokranne on 370€ ja se nousisi edes 1,5% vuodessa, niin 120 vuokrat olisivat noin miljoona euroa, eli tässä puhutaan huomattavan kalliista asunnosta. Noinkohan joku on vuokrannut iäksi kalliin asunnon pilkkahinnalla?

Vierailija
39/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän tilanteesta. Jos on edullinen vuokra-asunto, niin siinä asuminen voi olla kannattavaa verrattuna siihen, että maksaisi isot lainanlyhennykset ja korkeat yhtiövastikkeet asunnosta. Jos taas asuu asunnossa, jossa on korkea vuokra, voi asunnon ostaminen tulla kannattavammaksi. Asunto ei ole myöskään aina järkisijoitus, mikäli se sijaitsee syrjäseudulla. Tulevaisuudessa varsinkin suurien omakotitalojen arvo tulee laskemaan, jos sijainti on huono.

Vierailija
40/137 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:21"]Huomioin. Tämä on vaan alueen hintatasoon nähden naurettavan halpa asunto, eikä vuokranantajalla ole kummoista hinkua vuokraa nostella. Ollaan asuttu tässä noin 5 vuotta ja sinä aikana vuokra on noussut 6e. Eli ihan indeksien mukaan tämä ei taida nousta.

[/quote]

Voi se olla indeksin mukaan, mutta vuokrat ovat nousseet viime vuosina epätavallisen vähän. Jos vuokra on sidottu kuluttajahintaindeksiin, niin se on voinut jopa laskea. Kun nousukausi pääsee vauhtiin, niin korotukset on sitten vähän toista luokkaa. Pitkälla aikavälilltä tuollainen keskimäärinen 3% vuosinousu on aika lähellä totuutta.

http://tilastokeskus.fi/til/asvu/2015/01/asvu_2015_01_2015-05-08_tie_001_fi.html
[/quote]
Se on esim noissa kunnan asunnoissa noussut enemmän tällä välillä, ja niissähän se on indeksiin sidottu. Meillä ei vuokranantaja taida olla edes kiinnostunut mistään indekseistä. Peri tämän asunnon äidiltään eikä halua myydä. Ei myöskään ole rahan perässä kuten sijoitusasunnon vuokraaja olisi, hän ainoastaan on halunnut hyvät vuokralaiset ettei asunto tyhjillään seisoisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi