Vinkkejä teille joilla ei työmarkkinatuki yms. meinaa riittää ruokaan
Itsekin olen ilmeisesti aika säästeliäs, koska mulla se riittää varsin hyvin ruokaan ja rahaa jää ylikin, joten ajattelin jakaa muille vinkkini.
Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat. Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona. Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta. Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita. Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata. Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön.
Kommentit (82)
Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat.
- Ei ole autoa, eikä tosin polkupyörääkään. Kuljen asioilla kimppakyydillä.
Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona.
- En matkustele kuin vain joka toinen viikonloppu vanhempiani moikkaamaan toiselle paikkakunnalle.
Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta.
- Vaatteet ostan kirpparilta, silloin harvoin kun ostan. Paitsi alusvaayteet ja kengät; niitä en rupea käytettynä ostamaan. Mutta niitäkin ostan parin vuoden välein.
Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita.
- Kämppä on halvin mahdollinen yksiö (asun yksin) ja kalusteet ostin käytettynä. Muuton jälkeennen lisää olr kaivannut, paitsi yhden kirjahyllyn ostin, senkin käytettynä.
Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata.
- En käy ulkona syämässä tai baarissa en polta tai juo alkoholia.
Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön.
- Vaan kun pitää maksaa puhelinlasku, valuutus, lääkkeet yms. Ei rahaa jää kuin vähän yli 100€/kk ruokaan. Ainiin, minähän olen opiskelija eli minua ei kai lasketa? Opintolainaa en nimittäin ala ottamaan ja toimeentulotukea en saa ellen ota lainaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:33"]
Itsekin olen ilmeisesti aika säästeliäs, koska mulla se riittää varsin hyvin ruokaan ja rahaa jää ylikin, joten ajattelin jakaa muille vinkkini.
Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat. Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona. Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta. Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita. Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata. Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön.
[/quote]
Voi yhren kerran, luulitko että tässä oli jotain uutta? Tuo on aivan normielämää.
72 jatkaa: ja meillä tällä hetkellä molemmat perheen aikuiset töissä. Lapsia kolme.
Eikä jää säästön mitään. Kaikki syödään paitsi bussilippurahat.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:44"]
Johan oli litania itsestään selviä asioita. Tai kun katsoo, miten porukka elää yli varojensa, ehkä ne eivät olekaan niin selviä.
[/quote]
Joo mullekin nämä on itsestäänselviä, mutta olen kans huomannut että monelle ei ole. Täällä on koko ajan noita ketjuja, joissa jollain on rahat loppu eikä yhtään ruokaa. Ja moni niistä kysyjistä on vielä yksin eläviä. Jos ne laittais tänne listan mihin ovat tukensa käyttäneet, niin varmasti siitä löytyis aika paljonkin josta vois säästää.
AP
[/quote]
Oletko tietoinen millainen hintataso Suomessa on? Ruoka maksaa. Lääkkeet maksaa. Puhelin, netti ja muun sellaisen tietoliikenteen ylläpito maksaa. Silmälasit, julkiset, vaatteet, kengät, sähkö, vesi, hygienia, kustantaa ja paljon!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:33"]
[/quote]
5 ihmisen ruoka yms. ostokset fillarilla kotiin? Matkaa kauppaan yhteen suuntaan 12km, onnistunee tammikuun pakkasillakin juu. Eikä sun mukaan kai kannata edes sairastaa, kalliitane lääkkeetkin on, ja kuule kaikkein halvinta on kun ei edes elä!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:16"]Jotenkin oletetaan, että ihmisillä on kaikilla samanlainen tilanne. Minun PALKKA on sellainen, että lapselleni ja itselleni jää vähän yli minimin käteen. Eli emme saa toimeentulo tukea. Ongelmaksi muodostuu lapsen kallis harrastus. Se vie n. 300 euroa kuukaudessa. Siitä emme ole valmiita luopumaan missään nimessä. Siksi esim. kun harrastuksesta tulee vielä ylimääräisiä kuluja tai tulee joku pesuainetta suurempi hankinta saamme miettiä miten pienellä rahalla saataisiin ruuat. Joo ja sossu ei maksa harrastuksia vaikka sen takia olemmekin alle minimitoimeentulon. Meillä ei ole autoa, on pyörät joita käytetään. Esim. pyörän huolto vie meidän budjetin tasapainoon. Elämä on valintoja ja me valitsemme näin. Voi silti kysellä vinkkejä 5 euron ruokiin. Ärsyttää joidenkin ihmisten naivius. Ja huom! harrastus on aloitettu halvalla ja kun itselläni oli paremmat tulot. Vaikka harrastusmaksut ovat nousseet pilviin ja tuloni pudonneet niin Rakasta harrastusta ei lopeteta noin pienistä syistä. [/quote] PIENI SYY? Persaukisuus ei ole hyvä syy?
[/quote]
Tässä se kiteytyy hyvin. Kaikki jotka katsovat läheltä perhettämme näkevät kuinka rakas ja tärkeä harrastus on lapselle. Kuinka hän saa onnistumisia, itsevarmuutta, ystäviä lajista. Kuinka hyvä hän ja nopeasti on kehittynyt ikäluokkansa parhaimpiin. Jokainen ymmärtää miksi harrastus menee kaiken edelle. Randomtyypit vain kettuilevat asiasta ja moni taitaisi salaa toivoa lapsen harrastusmahdollisuuden lippumista. Näillä valinnoilla mennään ja katson olevani oikeutettu kyselemään vinkkejä euron ruokiin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:50"]mä jatkan yhtä itsestäänselvyyksillä (jonka vuoksi meillä voidaan syödä kalaa ja sisäfilettä): ostakaa niitä punalapullisia tuotteita aina kun näette. pakastimia saa halvalla, sinne leivät, lihat, kerätkää kohta marjoja omiin tarpeisiin sinne pakastimeen talven varalle. älkää ostako muovikasseja vaan käyttäkää kestokasseja, työttömillä on aikaa käydä eri kaupoissa tarjousten perässä (ja aamuisin/iltaisin kaupassa, kumpaan aikaan teidän lähikauppa ne ruuat sitten laputtaakaan). tehkää ruokalistoja ettei jokapäivä tarvitse käydä kaupassa, ei tule turhia ostoksia. opetelkaa leipomaan, niin on aina saatavilla jotain herkkua jos siltä tuntuu, sensijan että ostatte kalliimmaksi tulevia pullia, munkkeja, kakkuja.. ostakaa aina esim pastaa, kun sitä on eurolla 10pss, tai niitä nuudeleita kun niitä on 5pss/1e-ne säilyy pitkään vaikka harvoin niitä söisi. ostakaa leivät tehtaanmyymälästä/leipomosta, 10e sain niin täyden muovikassillisen leipää, rieskaa ja pullaa että sitä oli vaikeaa kantaa. joskus on maitolitra maksaa 30snt kun on punalapulla, siitä saa riisipuuroa, jugurtit ja rahkat säilyy muutaman päivän vaikka päiväys olisikin menossa. ostakaan pesuaineita alesta-tyyliin tokmannilla oli juuri arielin/omon nestemäiset pesuaineet 6e/3pll, yleensä yli 3e kpl meidän lähikaupassa. [/quote] Toimii hyvin kaupunkilaisille, meillä maalla vähän hankalampaa :D
[/quote]
yleensä marketin lähellä on pari muutakin kauppaa, mistä voi kerralla hakea ne tarjoustuotteet. tää toimi myös kun asuttiin maalla, mutta haluttiin muuttaa pois ;)
[/quote]
No täällä mitään marketteja ole ihan yks kauppa löytyy tästä kylästä.
Tyypillinen keskustelu kaikkine "elämä on valintoja" pätijöineen (ja aivan varmasti tähän tulee joku kommentoimaan "No mutku elämä on valintoja mussun mässyn" ja sitä rataa). Enkä kyllä näe, että esim. yksin elävällä opiskelijalla olisi ihan ensikäden tietoa siitä, mihin kaikkeen rahaa kuluu vaikkapa kahden lapsen asuntovelallisella perheellä, joka taistelee YT-neuvotteluiden ja asuntoloukkujen maailmassa. Taikka toisinpäin.
Ja vielä: vaikka joku verorahoistaan tarkka maksaisikin veroa summan X, niillä verorahoja "kuppaavilla" on silti rajaan asti päätäntävalta siitä, kuinka sen rahan käyttää. Eli se työtön köyhä voi kaikessa rauhassa mennä oluelle, polttaa tupakan tai omistaa auton, vaikka jollakin verorahoja maksavalla siihen olisikin painava sana sanottavana.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:35"]
No johan oli taas propagandaa.
[/quote]
Mitä propagandaa? Tällä palstalla on koko ajan näitä: "Raahaa 5 euroa ensi kuuksi, mitä syön?"-aloituksia. Tänäänkin useampi. Ajattelin auttaa
AP
Hyvä ap! Nykyään liian moni joka elelee tuilla, kuvittelee olevansa oikeutettu samanlaiseen elintasoon kuin vaikkapa 3000e/kk tienaava. Sossun pitää kustantaa puhelimet, lehdet, merkkivaatteet..pyh ja pah olisivat kiitollisia että saavat jo katon päänsä päälle ja ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:35"]
No johan oli taas propagandaa.
[/quote]
Mitä propagandaa? Tällä palstalla on koko ajan näitä: "Raahaa 5 euroa ensi kuuksi, mitä syön?"-aloituksia. Tänäänkin useampi. Ajattelin auttaa
AP
[/quote]
Manifestisi kuulosti lähinnä EK:n propagandalta, ei muuta.
Joo..onnistuu sinulla.minulla aviomies ja kolme lasta.uusi omakotitalo.mies hyvässä työssä mutta kuluja on.vanha auto..se on pakollinen.lähikauppaan 15 km.kiitokset vinkistä,mutta otapa huomioon ihmiset ja heidän erilaiset elämäntilanteet.enkä tarkoita tätä pahalla,mutta on helppo jakaa neuvoja..muille siis.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:38"]
Hyvä ap! Nykyään liian moni joka elelee tuilla, kuvittelee olevansa oikeutettu samanlaiseen elintasoon kuin vaikkapa 3000e/kk tienaava. Sossun pitää kustantaa puhelimet, lehdet, merkkivaatteet..pyh ja pah olisivat kiitollisia että saavat jo katon päänsä päälle ja ruokaa.
[/quote]
Tjaa-a... itse olin aikoinani tuollaisilla palkoilla töissä, mutta irtisanomisen takia en en enää työskentele. Se että minua yritetään pelata ulos ei tarkoita sitä etteikö yhteiskunnan täytyisi kustantaa minulle kattoa pään päälle. Monasti tosiaan hämmentää se töissäkävijöiden ylimielisyys. Te ette ole minua parempia.
Johan oli litania itsestään selviä asioita. Tai kun katsoo, miten porukka elää yli varojensa, ehkä ne eivät olekaan niin selviä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:41"]
Joo..onnistuu sinulla.minulla aviomies ja kolme lasta.uusi omakotitalo.mies hyvässä työssä mutta kuluja on.vanha auto..se on pakollinen.lähikauppaan 15 km.kiitokset vinkistä,mutta otapa huomioon ihmiset ja heidän erilaiset elämäntilanteet.enkä tarkoita tätä pahalla,mutta on helppo jakaa neuvoja..muille siis.
[/quote]
No elätte kyllä ihan liian leveästi jos miehen palkka, kolmen lapsen lapsislisät ja sun työttömyystuki ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:44"]
[/quote]
Joo mullekin nämä on itsestäänselviä, mutta olen kans huomannut että monelle ei ole. Täällä on koko ajan noita ketjuja, joissa jollain on rahat loppu eikä yhtään ruokaa. Ja moni niistä kysyjistä on vielä yksin eläviä. Jos ne laittais tänne listan mihin ovat tukensa käyttäneet, niin varmasti siitä löytyis aika paljonkin josta vois säästää.
AP
Ihan, kun en olisi noita vinkkejä jo tiennyt tai ole jo käytössä. Erittäin ihmeellisen havainnon on ap keksinyt, uuuuu.... Mutta tiedätkö ap, kun sitä rahaa tarvitsee muuhunkin kuin vain ruokaan. On olemassa laskuja ja muutakin ostettavaa, ei pelkkä ruoka. Kyllähän sillä 485e mikä jää käyttöön/kk niin saisi vaikka kuinka hyvät sapuskat, mutta kun on paljon muuhunkin laitettava rahaa. Joten loppupeleissä on meillä ruokaan varaa laittaa 200 e/kk/2henk. Eikä tod jää yhtään säästöön.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:50"]mä jatkan yhtä itsestäänselvyyksillä (jonka vuoksi meillä voidaan syödä kalaa ja sisäfilettä): ostakaa niitä punalapullisia tuotteita aina kun näette. pakastimia saa halvalla, sinne leivät, lihat, kerätkää kohta marjoja omiin tarpeisiin sinne pakastimeen talven varalle. älkää ostako muovikasseja vaan käyttäkää kestokasseja, työttömillä on aikaa käydä eri kaupoissa tarjousten perässä (ja aamuisin/iltaisin kaupassa, kumpaan aikaan teidän lähikauppa ne ruuat sitten laputtaakaan). tehkää ruokalistoja ettei jokapäivä tarvitse käydä kaupassa, ei tule turhia ostoksia. opetelkaa leipomaan, niin on aina saatavilla jotain herkkua jos siltä tuntuu, sensijan että ostatte kalliimmaksi tulevia pullia, munkkeja, kakkuja.. ostakaa aina esim pastaa, kun sitä on eurolla 10pss, tai niitä nuudeleita kun niitä on 5pss/1e-ne säilyy pitkään vaikka harvoin niitä söisi. ostakaa leivät tehtaanmyymälästä/leipomosta, 10e sain niin täyden muovikassillisen leipää, rieskaa ja pullaa että sitä oli vaikeaa kantaa. joskus on maitolitra maksaa 30snt kun on punalapulla, siitä saa riisipuuroa, jugurtit ja rahkat säilyy muutaman päivän vaikka päiväys olisikin menossa. ostakaan pesuaineita alesta-tyyliin tokmannilla oli juuri arielin/omon nestemäiset pesuaineet 6e/3pll, yleensä yli 3e kpl meidän lähikaupassa. [/quote] Toimii hyvin kaupunkilaisille, meillä maalla vähän hankalampaa :D
[/quote]
yleensä marketin lähellä on pari muutakin kauppaa, mistä voi kerralla hakea ne tarjoustuotteet. tää toimi myös kun asuttiin maalla, mutta haluttiin muuttaa pois ;)