Vinkkejä teille joilla ei työmarkkinatuki yms. meinaa riittää ruokaan
Itsekin olen ilmeisesti aika säästeliäs, koska mulla se riittää varsin hyvin ruokaan ja rahaa jää ylikin, joten ajattelin jakaa muille vinkkini.
Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat. Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona. Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta. Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita. Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata. Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan!
[/quote]
485€ jää käteen kuitenkin, myös sinulle. Mitä ihmeen laskuja makselet? Mulla tulee vain sähkölasku.
[/quote]
Kuka sinun vakuutusmaksusi maksaa? Netin? Puhelimen? Lääkkeet?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"] Miksi pitäisi luopua autosta??? Meillä ainakin saa auton kuluihin kuten vakuutuksiin sossusta harkinnanvaraista koska auto pitää olla työnhakua ja mahdollista työsuhdetta varten. [/quote]
Kyllä musta auton ylläpito ei kuulu sossun maksettavaksi missään tapauksessa. Kulkekaa julkisilla, kävelkää, pyöräilkää tai ottakaa taksi. jos asutte peräkylässä missä ei julkisia kulje tai kauppa-/työmatka on pitkä niin muuttakaa pois. Ei munkaan autonvakuutuksia kuukaan muu maksa. [/quote]Laki suo kaikille mahdollisuuden hakea sossusta apua auton kustannuksiin. Vain idiootti jättää sen käyttämättä. Valtio kuppaa veroilla kansalaisia niin raskaasti että jotain pitää saada takaisinkin.
[/quote]
no eihän tuilla eläjiltä mitään kupata, vaikka näennäisesti veroamaksattekin. Se on nimittäin työtätekevien ihmisten palkoista maksetuista veroista tulonsiirtoa teille. Ette te mihinkään hyvinvointitalkoisiin osallistu silti. Ja just siks työssäkäyvät niitä veroja niin suolaisesti joutuu maksamaan koska kaltaisesi loiset kuppaa kaiken minkä irti saa viitsimättä itse tuottaa mitään.
[/quote]
Niin no, kyllä multa ainakin kupataan veromätkyjen muodossa sen verran että mies joutuu niiden kanssa auttamaan. Ja ihan verotoimisto "laski" mulle sopivan veroprosentin keikkatyölle.
mä jatkan yhtä itsestäänselvyyksillä (jonka vuoksi meillä voidaan syödä kalaa ja sisäfilettä):
ostakaa niitä punalapullisia tuotteita aina kun näette. pakastimia saa halvalla, sinne leivät, lihat, kerätkää kohta marjoja omiin tarpeisiin sinne pakastimeen talven varalle. älkää ostako muovikasseja vaan käyttäkää kestokasseja, työttömillä on aikaa käydä eri kaupoissa tarjousten perässä (ja aamuisin/iltaisin kaupassa, kumpaan aikaan teidän lähikauppa ne ruuat sitten laputtaakaan). tehkää ruokalistoja ettei jokapäivä tarvitse käydä kaupassa, ei tule turhia ostoksia. opetelkaa leipomaan, niin on aina saatavilla jotain herkkua jos siltä tuntuu, sensijan että ostatte kalliimmaksi tulevia pullia, munkkeja, kakkuja..
ostakaa aina esim pastaa, kun sitä on eurolla 10pss, tai niitä nuudeleita kun niitä on 5pss/1e-ne säilyy pitkään vaikka harvoin niitä söisi.
ostakaa leivät tehtaanmyymälästä/leipomosta, 10e sain niin täyden muovikassillisen leipää, rieskaa ja pullaa että sitä oli vaikeaa kantaa.
joskus on maitolitra maksaa 30snt kun on punalapulla, siitä saa riisipuuroa, jugurtit ja rahkat säilyy muutaman päivän vaikka päiväys olisikin menossa. ostakaan pesuaineita alesta-tyyliin tokmannilla oli juuri arielin/omon nestemäiset pesuaineet 6e/3pll, yleensä yli 3e kpl meidän lähikaupassa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:50"]mä jatkan yhtä itsestäänselvyyksillä (jonka vuoksi meillä voidaan syödä kalaa ja sisäfilettä):
ostakaa niitä punalapullisia tuotteita aina kun näette. pakastimia saa halvalla, sinne leivät, lihat, kerätkää kohta marjoja omiin tarpeisiin sinne pakastimeen talven varalle. älkää ostako muovikasseja vaan käyttäkää kestokasseja, työttömillä on aikaa käydä eri kaupoissa tarjousten perässä (ja aamuisin/iltaisin kaupassa, kumpaan aikaan teidän lähikauppa ne ruuat sitten laputtaakaan). tehkää ruokalistoja ettei jokapäivä tarvitse käydä kaupassa, ei tule turhia ostoksia. opetelkaa leipomaan, niin on aina saatavilla jotain herkkua jos siltä tuntuu, sensijan että ostatte kalliimmaksi tulevia pullia, munkkeja, kakkuja..
ostakaa aina esim pastaa, kun sitä on eurolla 10pss, tai niitä nuudeleita kun niitä on 5pss/1e-ne säilyy pitkään vaikka harvoin niitä söisi.
ostakaa leivät tehtaanmyymälästä/leipomosta, 10e sain niin täyden muovikassillisen leipää, rieskaa ja pullaa että sitä oli vaikeaa kantaa.
joskus on maitolitra maksaa 30snt kun on punalapulla, siitä saa riisipuuroa, jugurtit ja rahkat säilyy muutaman päivän vaikka päiväys olisikin menossa. ostakaan pesuaineita alesta-tyyliin tokmannilla oli juuri arielin/omon nestemäiset pesuaineet 6e/3pll, yleensä yli 3e kpl meidän lähikaupassa.
[/quote]
Toimii hyvin kaupunkilaisille, meillä maalla vähän hankalampaa :D
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"] Mun mielestä noi vinkit sopii opiskelijoille, joilla jää max 100 e käteen tukien jälkeen. Miten ette pärjää, jos laskujen jälkeen on vielä n. 500 e? Mulla opiskelijana tuista on vuokran ja laskujen jälkeen -30 e "jäljellä". [/quote] Plus sitten vanhempien antama 2000 per kuukausi, mut sitähän ei lasketa. Eikös juu? [/quote] Voi kuule ei kaikkien vanhemmat anna rahaa opiskelijoille. Mun ja miehen budjetti viimesel viidelle päivälle oli noin 15 euroa ja seuraavalle kahdelle viikolle 95 euroa. Tt-tuki hakemuksen opiskelijaliitteessä kysyttiin, että tuleeko vanhemmat sinua ja jos ei niin miksi. Mun mielestä tämä on naurettavaa. En sitä hakemusta ikinä lähettänyt, mutta vastaus olis ollu: olen aikuinen ihminen, ei ole vanhempieni tehtävä elättää minua.
[/quote]
Miksi meidän veronmaksajien, jotka emme edes tunne sinua, pitäisi maksaa sinun elämisesi?
Vanhempasi ovat sinut halunneet tähän maailmaan, joten maksakoot elämisesi, riippumatta iästäsi (jos et itse siihen kykene).
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:33"]rahan käyttö on niin vaikeaa. sillon kun tulee liksa, pitäisi ostaa varastoon tarvikkeita, niitä jotka joka kuu loppuu kesken. miksi ihmiset ei tee näin? omituista.
[/quote]Maksaako ne jotenkin vähemmän silloin rahapäivänä kuin muulloin vai mitä hyötyä tästä on? Jos rahaa jää laskujen jälkeen vaikka se 200€ niin ei se mitään muuta ostaako ne makaronit ja jauhot heti vai kahden viikon päästä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"] Mun mielestä noi vinkit sopii opiskelijoille, joilla jää max 100 e käteen tukien jälkeen. Miten ette pärjää, jos laskujen jälkeen on vielä n. 500 e? Mulla opiskelijana tuista on vuokran ja laskujen jälkeen -30 e "jäljellä". [/quote] Plus sitten vanhempien antama 2000 per kuukausi, mut sitähän ei lasketa. Eikös juu? [/quote] Voi kuule ei kaikkien vanhemmat anna rahaa opiskelijoille. Mun ja miehen budjetti viimesel viidelle päivälle oli noin 15 euroa ja seuraavalle kahdelle viikolle 95 euroa. Tt-tuki hakemuksen opiskelijaliitteessä kysyttiin, että tuleeko vanhemmat sinua ja jos ei niin miksi. Mun mielestä tämä on naurettavaa. En sitä hakemusta ikinä lähettänyt, mutta vastaus olis ollu: olen aikuinen ihminen, ei ole vanhempieni tehtävä elättää minua.
[/quote]
Miksi meidän veronmaksajien, jotka emme edes tunne sinua, pitäisi maksaa sinun elämisesi?
Vanhempasi ovat sinut halunneet tähän maailmaan, joten maksakoot elämisesi, riippumatta iästäsi (jos et itse siihen kykene).
[/quote]
Joo suomessahan kaikki vanhemmat maksavat lastensa elämisen? Ilman yhteiskunnan apua?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:06"]
[/quote]
[/quote]
Ööö? Mä aikuisena ihmisenä elätän ITSENI käymällä töissä. Tt-tuen hakemista harkitsin, koska tuli 750 euron meno ja rahat tiukalla. Ei mun vanhemmat mulle rahaa antaisi vaikka olisin täysin persaukinen. Heillä on omat menot, ennemmin mä sitä tukea halusin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan! [/quote] 485€ jää käteen kuitenkin, myös sinulle. Mitä ihmeen laskuja makselet? Mulla tulee vain sähkölasku. [/quote] Samaa mietin aina. Mulle tulee tasan kolme laskua ja jos oikein tiukkaa olisi niin lopettaisin vakuutukseni ja netin (kännykän netin voi jakaa koneeseen)
[/quote]
Jos sinulla ei ole esim. lääkemenoja etkä tajua miksi kotivakuutus on ehdoton, älä pliis kommentoi ollenkaan. Kaikilla ei ole asiat kuten sinulla.
ps. Netin lopettamisella et säästäisi mitään. Halvin netti maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti lyhyessä ajassa, koska sieltä löytyy kaikki tiedot työpaikoista lääkärin puhelinnumeroihin. Lisäksi sähköpostilla viestiminen on nykyaikaa, eivätkä kaikki omista älypuhelinta tai asu kirjastojen lähellä.
[/quote]
Häh? En mä netistä edes voisi luopua, opettele lukemaan. Kännykän netin voi JAKAA koneeseen ja tein tätä aikoinaan monta kuukautta. Säästin 30 e kuukaudessa. Hyvin toimii vaikka ei todella nopea. Ja lääkekulut ei ole laskuja, ne on lääkekuluja.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"]Miksi pitäisi luopua autosta??? Meillä ainakin saa auton kuluihin kuten vakuutuksiin sossusta harkinnanvaraista koska auto pitää olla työnhakua ja mahdollista työsuhdetta varten.
[/quote]
Missä maksetaan. Kerro mullekin. Muutan sinne.
Toimeentulotukea saava
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan! [/quote] 485€ jää käteen kuitenkin, myös sinulle. Mitä ihmeen laskuja makselet? Mulla tulee vain sähkölasku. [/quote] Samaa mietin aina. Mulle tulee tasan kolme laskua ja jos oikein tiukkaa olisi niin lopettaisin vakuutukseni ja netin (kännykän netin voi jakaa koneeseen)
[/quote]
Jos sinulla ei ole esim. lääkemenoja etkä tajua miksi kotivakuutus on ehdoton, älä pliis kommentoi ollenkaan. Kaikilla ei ole asiat kuten sinulla.
ps. Netin lopettamisella et säästäisi mitään. Halvin netti maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti lyhyessä ajassa, koska sieltä löytyy kaikki tiedot työpaikoista lääkärin puhelinnumeroihin. Lisäksi sähköpostilla viestiminen on nykyaikaa, eivätkä kaikki omista älypuhelinta tai asu kirjastojen lähellä.
[/quote]
Häh? En mä netistä edes voisi luopua, opettele lukemaan. Kännykän netin voi JAKAA koneeseen ja tein tätä aikoinaan monta kuukautta. Säästin 30 e kuukaudessa. Hyvin toimii vaikka ei todella nopea. Ja lääkekulut ei ole laskuja, ne on lääkekuluja.
[/quote]
No huhuh. Lääkekulut ovat menoja jotka tulee maksaa ihan siinä missä laskutkin! Vai miten ajattelit sen näkyvän ihmisen rahatilanteessa meneekö ne rahat apteekkiin vai meneekö ne laskuun?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No huhuh. Lääkekulut ovat menoja jotka tulee maksaa ihan siinä missä laskutkin! Vai miten ajattelit sen näkyvän ihmisen rahatilanteessa meneekö ne rahat apteekkiin vai meneekö ne laskuun?
[/quote]
Tässä puhuttiin LASKUISTA ja niiden minimoisesta. Kyllä mulla on laskujen ja ruuan lisäksi muitakin kuluja tietty, mutta nyt ei puhuttu niistä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:26"]En edelleenkään ymmärrä miksi toisten valintoja pidetään automaattisesti huonona. Esim. auto. Moni maalla ja useamman lapsen kanssa on todella riippuvainen autosta. Sitten toiset tulevat sanomaan, että auto on pahasta. Monessa muussakin. Varmasti tupakoitsija tietää paljonko tupakkaan menee rahaa kuukaudessa. Jokainen ulkona kaljan juova tietää, mitä se maksaa. Sivullisena on niin helppo sanoa, että lopeta tupakanpoltto (huom.en itse polta tai käytä alkoholia) tai laita auto pois. Uskon, että huonon elämän hallinnan omaavakin tietää olevansa huono hallitsemaan asioita. Eli realiteetit kuntoon. Jos kysyy 5 euron vinkkejä, niin anettakoon niitä. Se viiden euron budjetti voi tulla vaikka ulosoton tai asuntolainan takia. Niitä ei huomioda tuissa.
[/quote]
Pakolla menevä ulosotto todellakin huomioidaan toimeentulotuessa! Eri asia, jos on itse sopinut lyhennyksistä. Näin Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"] Miksi pitäisi luopua autosta??? Meillä ainakin saa auton kuluihin kuten vakuutuksiin sossusta harkinnanvaraista koska auto pitää olla työnhakua ja mahdollista työsuhdetta varten. [/quote]
Kyllä musta auton ylläpito ei kuulu sossun maksettavaksi missään tapauksessa. Kulkekaa julkisilla, kävelkää, pyöräilkää tai ottakaa taksi. jos asutte peräkylässä missä ei julkisia kulje tai kauppa-/työmatka on pitkä niin muuttakaa pois. Ei munkaan autonvakuutuksia kuukaan muu maksa. [/quote]Laki suo kaikille mahdollisuuden hakea sossusta apua auton kustannuksiin. Vain idiootti jättää sen käyttämättä. Valtio kuppaa veroilla kansalaisia niin raskaasti että jotain pitää saada takaisinkin.
[/quote]
no eihän tuilla eläjiltä mitään kupata, vaikka näennäisesti veroamaksattekin. Se on nimittäin työtätekevien ihmisten palkoista maksetuista veroista tulonsiirtoa teille. Ette te mihinkään hyvinvointitalkoisiin osallistu silti. Ja just siks työssäkäyvät niitä veroja niin suolaisesti joutuu maksamaan koska kaltaisesi loiset kuppaa kaiken minkä irti saa viitsimättä itse tuottaa mitään.
[/quote]
Ne työtä tekevät ihmiset saavat palkkansa siitä että minä käyn asiakkaana tukieuroillani.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
Sossu maksaa lääkkeet, jos asioita siellä. Ja lääkekatto on 612€/vuosi, 50€/kk. Jos on isot lääkekulut, ne kasaantuvat keväälle, mutta ne voi hakea sossusta, tai säästää etukäteen, niin kuin me normaalit ihmiset teemme.
Netin jokainen maksaa ihan itse, vinkumatta.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:39"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
Sossu maksaa lääkkeet, jos asioita siellä. Ja lääkekatto on 612€/vuosi, 50€/kk. Jos on isot lääkekulut, ne kasaantuvat keväälle, mutta ne voi hakea sossusta, tai säästää etukäteen, niin kuin me normaalit ihmiset teemme.
Netin jokainen maksaa ihan itse, vinkumatta.
[/quote]
Halvimmillaan 5 euroa kuussa jos tosiaan jakaa kännykästä koneelle, ei paljon vinkumisen aihetta. Sen verta halpaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan!
[/quote]
485€ jää käteen kuitenkin, myös sinulle. Mitä ihmeen laskuja makselet? Mulla tulee vain sähkölasku.
[/quote]
Kuka sinun vakuutusmaksusi maksaa? Netin? Puhelimen? Lääkkeet?
[/quote]
Lääkkeisiin menee max. 50€/kk. Vakuutuksia ei ole, jos vuokranantaja sen vaatii, sen voi lopettaa heti, kun paperit on allekirjoitettu. Netti sisältyy vuokraan, mitta puhelimenkin netti riittäisi. Puhelin on prepaid, ne on nykyään edullisia. Käyn töissä ja maksan kaiken itse. Mutta ainoa lasku on sähkölasku.
Itse en osta mitään muuta kuin ruokaa ja maksan laskut ja vuokrat. En käytä alkoholia enkä tupakoi. En siis osta mitään vaatteita, meikkiä (pelkkä puuteri riittää), suoristusrautaa tai mitä kaikkea naiset ostavatkin sellaista turhaa. Lapsuudessani meillä ei aina ollut ruokaa ja tiedän millaista on olla nälissään joten mieluummin kuljen vanhoissa vaatteissa ja kengissä täysin rumana kuin koen sen nälän tunteen ja pyörytyksen. Tietysti katseita sitä sitten saakin kaupungilla naisilta jotka kulkevat korkokengissä, kilo meikkiä naamassa, hiukset hienosti ja merkkivaatteet päällä mutta ei se minua haittaa. Niin kauan kun jääkaapissa on ruokaa olen tyytyväinen vaikka en saisikaan mitään ihanan turhaa ostettua. N22
Täällä on näköjään niin voimakkaasti vallalla "minä tiedän kuinka eletään oikein" ja kaikkien pitää sitten elää niiden kriteerien mukaan. Kukaan ei koskaan saa kritisoida "oikein elävien" valintoja, mutta toisten valinnat on perseestä. Herätys. Joku valitsee tupakan ja kyselee neuvoja 5 euron ruokiin. So?? Väärin elettyä elämää!!!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]
[/quote]