Vinkkejä teille joilla ei työmarkkinatuki yms. meinaa riittää ruokaan
Itsekin olen ilmeisesti aika säästeliäs, koska mulla se riittää varsin hyvin ruokaan ja rahaa jää ylikin, joten ajattelin jakaa muille vinkkini.
Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat. Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona. Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta. Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita. Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata. Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan!
[/quote]
485€ jää käteen kuitenkin, myös sinulle. Mitä ihmeen laskuja makselet? Mulla tulee vain sähkölasku.
13, minulle jää itseasiassa melkein 700€ koska on lapsiakin. Osa työmarkkinatuesta, noin 300€, menee vuokraan asumistuen jälkeen. Jää 400€. Tästä sitten mm. sähkölasku, kotivakuutus, lääkkeet (kolme reseptilääkettä menee päivittäin, yksi lapsista lisäksi astmaatikko) ja puhelin sekä nettilaskut.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:02"]13, minulle jää itseasiassa melkein 700€ koska on lapsiakin. Osa työmarkkinatuesta, noin 300€, menee vuokraan asumistuen jälkeen. Jää 400€. Tästä sitten mm. sähkölasku, kotivakuutus, lääkkeet (kolme reseptilääkettä menee päivittäin, yksi lapsista lisäksi astmaatikko) ja puhelin sekä nettilaskut.
[/quote]
Hae ihmeessä toimeentulotukea.
-13-
Miksi pitäisi luopua autosta??? Meillä ainakin saa auton kuluihin kuten vakuutuksiin sossusta harkinnanvaraista koska auto pitää olla työnhakua ja mahdollista työsuhdetta varten.
Työmarkkinatuen saajilta pitäisi velvoittaa ehdotonta päihteettömyyttä, kuten muidenkin sosiaalitukien osalta. Jo sillä saataisiin monen tuen saajan ongelmat kerralla kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:41"]
Joo..onnistuu sinulla.minulla aviomies ja kolme lasta.uusi omakotitalo.mies hyvässä työssä mutta kuluja on.vanha auto..se on pakollinen.lähikauppaan 15 km.kiitokset vinkistä,mutta otapa huomioon ihmiset ja heidän erilaiset elämäntilanteet.enkä tarkoita tätä pahalla,mutta on helppo jakaa neuvoja..muille siis.
[/quote]
Olisikohan nuo "uusi omakotitalo, auto, metsässä asuminen" ja myös 3 lasta kuitenkin juuri niitä elämänvalintoja jotka aiheuttavat tiukkaa taloustilannetta? Viestisi oli taas tuollainen huvittava "hyvähän se on sanoa että eläkää säästeliäästi niin rahat riittää - me kun tuhlataan vaikka mihin ja rahat ei riitäkään".
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"]
Miksi pitäisi luopua autosta??? Meillä ainakin saa auton kuluihin kuten vakuutuksiin sossusta harkinnanvaraista koska auto pitää olla työnhakua ja mahdollista työsuhdetta varten.
[/quote]
Kyllä musta auton ylläpito ei kuulu sossun maksettavaksi missään tapauksessa. Kulkekaa julkisilla, kävelkää, pyöräilkää tai ottakaa taksi. jos asutte peräkylässä missä ei julkisia kulje tai kauppa-/työmatka on pitkä niin muuttakaa pois. Ei munkaan autonvakuutuksia kuukaan muu maksa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"]
[/quote]
Kyllä musta auton ylläpito ei kuulu sossun maksettavaksi missään tapauksessa. Kulkekaa julkisilla, kävelkää, pyöräilkää tai ottakaa taksi. jos asutte peräkylässä missä ei julkisia kulje tai kauppa-/työmatka on pitkä niin muuttakaa pois. Ei munkaan autonvakuutuksia kuukaan muu maksa.
[/quote]Laki suo kaikille mahdollisuuden hakea sossusta apua auton kustannuksiin. Vain idiootti jättää sen käyttämättä. Valtio kuppaa veroilla kansalaisia niin raskaasti että jotain pitää saada takaisinkin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"]
[/quote]
[/quote]sulta jäi huomaamatta että peräkylillä asuminen on niin paljon halvempaa kuin kaupungissa että kulut sossulle/kelalle on tuon elättiporukan osalta luultavasti pienemmätkin ne asuu jossain huitsinnevadassa ja auto kustannetaan heille kuin jos muuttaisivat kaupunkiin
Ei nuo vinkkisi kyllä oikein auta jos on 5 e minkä pitäisi riittää loppuviikoksi.
jep onhan se kiva talvella loskassa tai 20 asteen pakkasessa mennä lapsen kanssa kauppaan polkupyörällä <3
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:58"]
jep onhan se kiva talvella loskassa tai 20 asteen pakkasessa mennä lapsen kanssa kauppaan polkupyörällä <3
[/quote]
Kaiken pitää olla aina kivaa vaikka muiden maksamana? 3
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:27"]
sulta jäi huomaamatta että peräkylillä asuminen on niin paljon halvempaa kuin kaupungissa että kulut sossulle/kelalle on tuon elättiporukan osalta luultavasti pienemmätkin ne asuu jossain huitsinnevadassa ja auto kustannetaan heille kuin jos muuttaisivat kaupunkiin
[/quote]
Ei se niin paljon halvempaa ole. Jos vuokrassa säästääkin vaikka 300e, niin se menee heti lämmityskuluihin ja matkoihin. Paljon halvemmaksi tulisi asuttaa ihmiset jonnekin lähiökerrostaloon kaukolämpötaloon ja bussireittien varrelle.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:49"]
Ei nuo vinkkisi kyllä oikein auta jos on 5 e minkä pitäisi riittää loppuviikoksi.
[/quote]
Josko ne auttaisi sitten vaikka ensi kuussa?? Jossain on mennyt taloudenhallinta pahasti pieleen, jos tuo on tilanne. Silloin kannattaa ottaa kyllä jokainen vinkki onkeensa.
rahan käyttö on niin vaikeaa. sillon kun tulee liksa, pitäisi ostaa varastoon tarvikkeita, niitä jotka joka kuu loppuu kesken. miksi ihmiset ei tee näin? omituista.
Ostan kaiken lapselle käytettynä, lapsi on alle kaksi vuotias. Kirjoja ostan kirppikseltä joka kuukausi ison satsit 1€/kirja.
Omat housut, takit ja kengät ostan uutena, koska niitä käytän yli 5v. Halvalla saa paskaa. En välitä muodista ja rakennekynsistä paskaakaan. Huonekalut on kaikki saatuja tms vanhoja.
Teen ruoat aina isoina satseina, niitä voi kuutioissa pakastaa loppukuulle. Voidaan syödä enemmän luomua kun syömme vähemmän ja järkevästi. En välitä yhtään herkuista ja ruoka on tavallista mahan täyttävää ruokaa. Kavissosekeittoja sulatejuustolla tms laatikoita.
Jos ostaa vaikka kalaa, laitan sen neljään osaan 1 per viikko.
Kun saa rahaa, pitää ottaa paperi ja kynä ja tehdä ruokasuunnitelmat.
Hyvin se tuntuu ainakin miehen siskolla riittävän kun ei kuulemma 30v. meinaa ikinä mennä töihin.Saa työmarkkinatuen,korotetut lapsilisät ja elatusmaksut koska on olevinaan yksinhuoltaja vaikka isä saman katonalla asuukin.Kusettakaa niin homma hoituu
Opiskeluaikana ap:n vinkit olivat käytössä. Mutta sen jälkeen on puhjennut sairauksia, jotka vaativat erikoisruokavalion ja lääkäreihin uppoaa rahaa todella paljon (polimaksu jo 37 euroa kerta). Lisäksi se oma auto on tullut käytännössä välttämättömäksi, koska sairaala on toisessa kunnassa ja sairaus on hyvin väsyttävä.
Eli kauniit ajatukset säästämisestä valuvat usein käytännön takia tavoittamattomiin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"] Mun mielestä noi vinkit sopii opiskelijoille, joilla jää max 100 e käteen tukien jälkeen. Miten ette pärjää, jos laskujen jälkeen on vielä n. 500 e? Mulla opiskelijana tuista on vuokran ja laskujen jälkeen -30 e "jäljellä". [/quote] Plus sitten vanhempien antama 2000 per kuukausi, mut sitähän ei lasketa. Eikös juu? [/quote] Voi kuule ei kaikkien vanhemmat anna rahaa opiskelijoille. Mun ja miehen budjetti viimesel viidelle päivälle oli noin 15 euroa ja seuraavalle kahdelle viikolle 95 euroa. Tt-tuki hakemuksen opiskelijaliitteessä kysyttiin, että tuleeko vanhemmat sinua ja jos ei niin miksi. Mun mielestä tämä on naurettavaa. En sitä hakemusta ikinä lähettänyt, mutta vastaus olis ollu: olen aikuinen ihminen, ei ole vanhempieni tehtävä elättää minua.
[/quote]
Miksi meidän veronmaksajien, jotka emme edes tunne sinua, pitäisi maksaa sinun elämisesi?
Vanhempasi ovat sinut halunneet tähän maailmaan, joten maksakoot elämisesi, riippumatta iästäsi (jos et itse siihen kykene).
[/quote]
Jotenkin alkaa jo vähitellen nyppimään tämänkaltainen valitus. Ihmisillä ei ole töitä ja joutuvat kovasti taiteilemaan sen kanssa, että saavat rahat riittämään edes välttämättömään. Se ei ole kuule mikään kiva tilanne ollenkaan. Mutta sinulle se ei riitä - aina pitää olla vielä kääntämässä veistä lihassa. Ikään kuin olisit kateellinen huono-osaisuudesta. Viestessäsi toistuu tämä sama teema : määky-määky sulla ei saakaan olla kivaa, kun olet tuossa tilanteessa... Saatko tästä jotain lisäarvoa itsellesi ja kurjaan eksistenssiisi? Ja myös työttömät maksavat todella isot verot tuistaan, joten on todella aikansa elänyt tuo harhakuvitelma siitä, että sinä jotenkin olisit jokin nettomaksaja yhteiskunnassa...
Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan!