Vinkkejä teille joilla ei työmarkkinatuki yms. meinaa riittää ruokaan
Itsekin olen ilmeisesti aika säästeliäs, koska mulla se riittää varsin hyvin ruokaan ja rahaa jää ylikin, joten ajattelin jakaa muille vinkkini.
Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat. Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona. Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta. Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita. Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata. Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan! [/quote] 485€ jää käteen kuitenkin, myös sinulle. Mitä ihmeen laskuja makselet? Mulla tulee vain sähkölasku. [/quote] Samaa mietin aina. Mulle tulee tasan kolme laskua ja jos oikein tiukkaa olisi niin lopettaisin vakuutukseni ja netin (kännykän netin voi jakaa koneeseen)
[/quote]
En ole tuo lainattu, mutta minulla vakuutus, puhelin, netti, sähkö, opintolainan lyhennykset. Puhelinta/nettiä ei voi lopettaa, ovat määräaikaisia. Kotivakuutus pakollinen. Lisäksi minulla on kaksi kissaa, jotka hankin aikoinaan ex-mieheni kanssa, kun olin vakitöissä. Kissoihin menee enemmän rahaa kuin omaan ruokaan. Nyt oli pakko lopettaa kissojen vakuutus. Jos joutuvat eläinlääkärille, pitää pyytää apua vanhemmilta tai jopa eksältä, jonka kanssa emme ole puheväleissä (petti ja jätti).
Normaalimenojen kanssa sinnittelen kyllä, mutta yllättävät menot kaatavat budjetin nyt, kun säästöt on melkein kulutettu. Toisin kuin ap neuvoo, polkupyörää en voi enää käyttää, se varastettiin, eikä ole varaa hankkia uutta. Siis kävelen.
Olen köyhä, mutta elämänhallintani on ihan kunnossa. Minulla on korkeakoulututkinto ja monta vuotta työkokemusta, myös kansainvälistä sellaista. Kuitenkin kun rahaa on vähän, joustonvaraakin on vähän, ja pienetkin yllättävät menot voivat aiheuttaa isoja vaikeuksia. Ja sitten normaalituloiset pääsevät hämmästelemään "elämänhallinnan ongelmista". En ole päihdeongelmainen tai työkyvytön. Ajauduin tähän tilanteeseen ihan vain siksi, että samanaikaisesti pari vuotta sitten meni työpaikka, avioliitto hajosi ja eron myötä meni koti alta ja jouduin aloittamaan melko nollista.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:13"]
Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat. - Ei ole autoa, eikä tosin polkupyörääkään. Kuljen asioilla kimppakyydillä. Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona. - En matkustele kuin vain joka toinen viikonloppu vanhempiani moikkaamaan toiselle paikkakunnalle. Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta. - Vaatteet ostan kirpparilta, silloin harvoin kun ostan. Paitsi alusvaayteet ja kengät; niitä en rupea käytettynä ostamaan. Mutta niitäkin ostan parin vuoden välein. Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita. - Kämppä on halvin mahdollinen yksiö (asun yksin) ja kalusteet ostin käytettynä. Muuton jälkeennen lisää olr kaivannut, paitsi yhden kirjahyllyn ostin, senkin käytettynä. Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata. - En käy ulkona syämässä tai baarissa en polta tai juo alkoholia. Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön. - Vaan kun pitää maksaa puhelinlasku, valuutus, lääkkeet yms. Ei rahaa jää kuin vähän yli 100€/kk ruokaan. Ainiin, minähän olen opiskelija eli minua ei kai lasketa? Opintolainaa en nimittäin ala ottamaan ja toimeentulotukea en saa ellen ota lainaa.
[/quote]
Voisit vielä pidätellä hengitystä tarpeeksi pitkään, niin et kuluta edes ilmaa..