Itku tuli leipäjonossa tänään :(
1,5 tuntia jonotin, 20 km poljin pyörällä sen takia, että lähdin sieltä melkein tyhjinkäsin pois :( Ainut mitä sain oli 6 pakettia paahtoleipää ja yksi viilipurkki! Palautin takaisin 5 pakettia paahtoleipää koska sanoin että en saa yksin niitä kaikkia syötyä eikä ole pakastinta. Olin jonon viimeisiä mutta silti mikä vaiva yhden vehnäpaahtoleipäpaketin takia! Joo ei saa valittaa mutta kun jotkut ulkomaalaiset sai sieltä monta pussia ruokaa ja muutakin kun pelkkää leipää joissa ei ole mitään ravintoarvoa! Yhteen perheeseenkin saattoi mennä jopa kuusi kassillista ruokaa kun kaikki lapset sai oman ruokakassin. Me yksinäiset oikeasti köyhät yksineläjät ei saada mitään! Olen työkyvytön ja mulla on täksi viikoksi 10 euroa rahaa eikä ketään kuka auttaa :(
Kommentit (221)
Tässäkin taas todistetusti yksi idiootti joka tarjoaa "nettitutulle" rahaa, mistä tietää vaikka toi ap olisi joku huijari ja keräis täällä säälipisteitä saadakseen porukkaa laittaa tilille rahaa?
Ja jengi viel peukuttaa tätä ideaa?
Kohta taas otsikoissa kun "nettituttu" huijas perheen-äitejä vauva-lehden sivustoilla :D
Olen varmasti köyhempi kuin ap, mutta siltikään en suoraan sanoen ymmärrä leipäjonottajia. Toki jos sieltä saa raaka-aineita ruuanlaittoon niin ok, mutta vanhojen känttyjen takia en jonottaisi sekuntiakaan, kun siinä ajassa, mitä siihen reissuun matkoineen ja jonotuksineen menee, leivot itse parikin leipää. Hintaa leiville tulee muutaman kymmenen senttiä ja on taatusti parempaa, kuin ne vanhat täynnä lisäaineita olevat paahtoleivät.
Itse olen jo pitkään leiponut kaikki leipäni itse ja siinä kyllä säästää ja saa aina tuoretta lisäineetonta leipää.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:41"]
Kannattaa sieltä sohvalta nousta ja aloittaa vaikka vapaaehtoistyöllä (mä tein sitä) tahi kuntouttavaa työtä. Siitä se lähtee. Terapialla kuntoon. Työssä tapaa ihmisiä ja koulutuksessa > sosiaaalinen elämä muuttuu.
[/quote]
Joo yritetty on hakea kaikkea mahdollista apua, ei vaan tahdo saada ja terapiatkin on lopetettu eikä sitä ole enää mahdollista saada. Matkoja ei korvata mulle jos johonkin työtoimintaan lähden kun joutuisin bussilla kulkemaan. Sossun hakemukseen oon saanu monta kertaa hylkäykset. Niiden normien mukaan mun pitäs elää tuolla tonnin tuloilla mitä saan. Pari kymppiä oli jäänyt viime laskelmassa muka plussan puolelle. 450e hyväksytään vaan vuokraan ja opintolainan lyhennystä ei huomioida ollenkaan menoina. Vuokran lisäksi on vielä muitakin laskuja, sähkö, puhelin, kotivakuutus, lääkekulut ym. Mihinkään en ole saanut yhtään mitään avustusta. Leipäjonossa kävin ekaa kertaa elämässäni ja täytyy sanoa että oli niin nöyryyttävä kokemus ja se on niin pitkän matkan päässä että en tiedä menenkö enää toista kertaa vai kärsinkö mieluummin vaikka nälässä. En ole kateellinen vai mun mielestä se jakosysteemi ei ole vain ihan oikeudenmukainen kun naaman ja perhekoon perusteella annetaan toisille enemmän ja parempaa ruokaa ja toiset saa vaan pelkkää leipää kuten minä. Monet oli vielä autolla tullut sinne paikan päälle. Mulla ei sitä ole, eikä varaa kulkea edes busseilla. Vaatteita en ole ostanut vuoteen vaikka uusia tarvitsisin kun paino on tippunut 10 kiloa vuodessa ja tippuu varmaan edelleenkin tätä menoa kun ei ole varaa syödä...
Ap
Kerro nyt missäpäin asut niin olisi ehkä helpompi opastaa? Omassa kotikaupungissani on nimittäin leivänjakoa käsittääkseni kahdessa eri paikassa ja sen lisäksi ruokakasseja ja muistaakseni joskus on ollut vähävaraisille myös ilmainen lounas. Sua ei kukaan tunnista jos kerrot asuinkaupunkisi.
Toimeentulotukea laskettaessa heidän pitää ottaa huomioon myös sähkölasku, reseptilääkkeet ja sairaalamaksut ja käsittääkseni kotivakuutus myös. Silmälaseihinkin myönnetään harkinnanvaraista. Oletko varmasti perillä oikeuksistasi ja ottanut kaikki nuo huomioon ja käynyt siellä juttelemassa? Ensimmäinen hakemus on aina tuskaa ja tottakai ne pistää vastaan minkä kykenee. Kannattaa pistää valitus jos ei mene ensimmäisellä kerralla läpi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:32"]Tämä masennus ja mun tilanne ei ole minun omavalinta... Toisille annetaan ja toisilta otetaan ja minulta on otettu jo ihan liikaa tässä mun elämässä. Joo ja saan minä asumistukea. Julmia ihmisiä on paljon tässä maailmassa näköjään ja siksikään en enää jaksa... koulu- ja työelämässässä oon joutunut kiusatuksi ja siitä tämä mun masennus, uupumus ja unihäiriöt osaltaan johtuukin. Turha enää edes yrittää mitään. Kiitos ja anteeksi avautuminen ja en ole Helsingin tai Tampereen alueelta. Ap [/quote] Hei, sano jos haluat tilille rahaa, niin voin parikymppiä laittaa. Ilmoita jos kiinnostaa niin annan s-postiosotteeni. T. Se tamperelainen
[/quote]
Tässäkin taas todistetusti yksi idiootti joka tarjoaa "nettitutulle" rahaa, mistä tietää vaikka toi ap olisi joku huijari ja keräis täällä säälipisteitä saadakseen porukkaa laittaa tilille rahaa?
Ja jengi viel peukuttaa tätä ideaa?
Kohta taas otsikoissa kun "nettituttu" huijas perheen-äitejä vauva-lehden sivustoilla :D
[/quote]
En ole täältä keltään rahaa kerjännyt enkä tilinumeroa jaellut! Sitä paahtoleipää olen nyt pari päivää syönyt, tosin ei ole mitään edes margariinia laittaa siihen päälle. Puoli pakettia vielä jäljellä ja maha on jo nyt tosi kipeä ja sekaisin mutta ei vissiin auta. Mitä ihmettä minä oisin sillä kuudella paketilla paahtoleipää tehnyt? Syön aamupalaksi pari, Päivällä pari ja illalla pari leipää ja sekin on liikaa kun ei maha kestä niin paljoa vehnää. Kaurapuuroa söisin mielellään aamuisin mutta nyt ei sitäkään ole tai ruisleipää, banaania tai muita hedelmiä. Luulin että jos sieltä leipäjonosta ois edes jotain semmoista saanut että voisi ihan lämpimän ruoan niistä valmistaa mutta kun ei niin ei. Pettymys oli tosi suuri. Kerjäämään en lähde vaan mieluummin kärsin nälästä...
Ap
Noin pienellä budjetilla pullojen keräyskin auttaa . Tietysti jos asuu jossain korvessa ei pulloja ole tarjolla. Pullot on monesti pelastanut itseni pulasta. Siis ei omat vaan kerätyt.
Romaniassa 200 euroa voi olla huomattavasti isompi raha kuin täällä 500 euroa. Itse ainakin säästän aina ja menen ulkomaille halpaan maahan pitkälle lomalle. Siellä elämiseen menee niin vähän, että säästän silloin helposti. Esim. Portugalissa kassillinen ruokaa maksaa 10 euroa lihoineen päivineen.
"oisit nyt ottanut sen 6pussia leipää, selkeästi ei ollut tarpeeksi nälkä"..
Haastan jokaisen ihmisen nyt kokeilemaan tätä. Haette kaupasta nyt 6pussia vehnäpaahtoleipää ja syötte sitä vaikka viikon. Eikä mitään höysteitä päälle, vaan syötte vain sitä paahtoleipää. Ja muistatte muutaman päivän täyspaaston ennen tätä leipäkokeilua.
Ainakin minulla kolmen täyspaastotun päivän jälkeen ei ole enää ruokahalua. Se ei todellakaan siis ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa, että sitä tarpeeksi nälkäisenä söisi ihan mitä vain. Päinvastoin.
Kun elimistö menee sellaiseen koomatilaan ruuan puuttessa, niin silloin on tarkkaa mitä sinne vatsaan sitten alkaa laittamaan. (verraten esim. rajun vatsataudin jälkitilaan)
Kun elimistö on käynyt tyhjillä, niin vatsa reakoi todella helposti ruoka-aineisiin. Pieni asia "väärää" ruokaa voi saada aikaan vesiripulin, voimakkaat ilmavaivat, ja pahoinvoinnin, jopa oksentelun. Ja tälläinen kehon reaktio ei luonnollisesti nälissään olevaa ihmistä lohduta.
Minä myös olin mieluummin syömättä kokonaan, kun söin enää samaa puuroa, mitä olin viikon syönyt. Jossakin välissä tuli se raja vastaan, ja lusikan suuhun työntäminen toi vain massiiviseen yökkäysrefleksin. No minulla ei varmaan ollut vain tarpeeksi nälkä.
Mutta kyllähän perus av-mamma vetäisi 6 pussia vehnäleipää ja kilon jauhoja päälle vaikka yhdeltä istumalta.
Aivan varmasti.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:36"]
"oisit nyt ottanut sen 6pussia leipää, selkeästi ei ollut tarpeeksi nälkä"..
Haastan jokaisen ihmisen nyt kokeilemaan tätä. Haette kaupasta nyt 6pussia vehnäpaahtoleipää ja syötte sitä vaikka viikon. Eikä mitään höysteitä päälle, vaan syötte vain sitä paahtoleipää. Ja muistatte muutaman päivän täyspaaston ennen tätä leipäkokeilua.
Ainakin minulla kolmen täyspaastotun päivän jälkeen ei ole enää ruokahalua. Se ei todellakaan siis ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa, että sitä tarpeeksi nälkäisenä söisi ihan mitä vain. Päinvastoin.
Kun elimistö menee sellaiseen koomatilaan ruuan puuttessa, niin silloin on tarkkaa mitä sinne vatsaan sitten alkaa laittamaan. (verraten esim. rajun vatsataudin jälkitilaan)
Kun elimistö on käynyt tyhjillä, niin vatsa reakoi todella helposti ruoka-aineisiin. Pieni asia "väärää" ruokaa voi saada aikaan vesiripulin, voimakkaat ilmavaivat, ja pahoinvoinnin, jopa oksentelun. Ja tälläinen kehon reaktio ei luonnollisesti nälissään olevaa ihmistä lohduta.
Minä myös olin mieluummin syömättä kokonaan, kun söin enää samaa puuroa, mitä olin viikon syönyt. Jossakin välissä tuli se raja vastaan, ja lusikan suuhun työntäminen toi vain massiiviseen yökkäysrefleksin. No minulla ei varmaan ollut vain tarpeeksi nälkä.
Mutta kyllähän perus av-mamma vetäisi 6 pussia vehnäleipää ja kilon jauhoja päälle vaikka yhdeltä istumalta.
Aivan varmasti.
[/quote]
Kokeiltu on. Siksipä on kanttia sanoakin, ettei todella ole nälkä, eikä hätä jos ei paahtoleipä kelpaa. Ei se niin pahaa ole. Kun on todella köyhä niin varmasti ilmainen syömiskelpoinen ruoka kelpaa. Paahtoleivän voi paistaa ja jos yhtään on vaikka lenkkimakkaraa sen kaveriksi niin kyllä sitä syö nälkäänsä hyvinkin. Ihan sellaisenaankin sitä vetää jos ei muutakaan ole.
Mutta kun nämä nykyajan köyhät on niin laatutietoisia, ettei niille kelpaa enää mikään ..... eikä ne edes oikeasti ole köyhiä, nillittävät vaan kun ei leipäjonosta saakaan kaviaaria ja hanhenmaksaa.
Ap älä lannistu! Muista myös että sinä olet EU:n kansalainen ja jos elät täällä Suomessa nälässä, se on ihmisoikeusrikos ja rikkoo Suomen perustuslakia. Voit hätätapauksessa tehdä niinkin, että ostat jollain konstilla (vaikka sitten kerjäämällä tai jos saat diakonilta ruokalippuja säästät sen pienen summan mitä halpalentolippu maksaa) menolipun toiseen EU-maahan jossa parempi kohtelu, vaikka Saksa. Ja siellä haet työtä ja sosiaaliturvaa. Kerrot että näet Suomessa nälkää.
Maailman pitää saada tietää miten ihmisiä Suomessa kohdellaan! Älkää olko hiljaa vaan kertokaa lehdille. Huutakaa suureen ääneen ja kertokaa totuus!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:15"]
no myy tv ja tietsikka pois, et tarvi niitä..
menikö se 10e jo tupakkiin? se riittää aivan hyvin viikon ruokiin, senkin nirsoilija :)
puhelinta et myöskään tarvi. luovu noista tai MENE TÖIHIN LAISKA
[/quote]ole hiljaa ja häpeä. Mutta et taida osata.
Älytöntä, että ne ylipäänsä jakavat siellä nopeasti vanhaksi menevää leipää. Eikö olisi järkevämpää jakaa säilykkeitä (tonnikala, liha, hedelmä), jauhoja, kaurahiutaleita, perunaa, porkkanaa ja omenia. Sellaista joka vähän aikaa säilyy.
Ja aivan varmasti on rikkaita jotka voisivat näitä lahjoittaa...kaupat ovat kitsaita ja heittävät mielummin vaikka roskiin kun antavat köyhille!
Tokmannissa halpaa, yhdesti oli kaksi kanamuna pakettia 1€. Lidlistä makaronipussi halvin. Hyvin elää kympillä viikon yksin asuva.
Mä olen sitä mieltä että Suomeen tarvitaan nopeasti lisää hyväntekeväisyyttä, koska Suomen valtio ei hoida velvollisuuttaan auttaa köyhiä, sairaita ja vanhoja. Eli se tarkoittaa meitä kaikkia auttamisvastuuseen, jotka suinkin voimme.
Ruoka-apua, josta saisi kunnon ruokaa eikä mitään vanhoja leivänkännyköitä, lääkkeitä, halvempia asuntoja, henkistä tukea.
Tämä ei liity leipäjonoihin, mutta on pakko kirjoittaa kuitenkin. Olen hoitajana ryhmäkodissa, jossa mielenterveyspotilaita. He haukkuvat joka päivä, miten huonoa ruokaa tarjotaan tms. Mikään ei kelpaa. On palapaistia, karjalanpaistia, kalaa, kanaa , riisiä, perunoita. Lisäksi aina vihanneksia/ tuoresalaattia sekä jälkiruokaa. Joka päivä biojätteeseen menee ämpärillinen tuoretta ruokaa. En enää hoitajana ymmärrä priorisointia, enkä ymmärrä yleensäkään yhtään mitään, koskien vanhusten hoitoa maassamme. Terveisin nimimerkki: Aion vaihtaa ammattia.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:57"]
Tokmannissa halpaa, yhdesti oli kaksi kanamuna pakettia 1€. Lidlistä makaronipussi halvin. Hyvin elää kympillä viikon yksin asuva.
Elämiseen tarvitaan muutakin kuin ruokaa esim. wc-paperia ja muita hygieniatarvikkeita, tiskiaineita, pyykinpesuaineita yms... Oletteko ajatelleet sitä ne jotka väittää että kympillä selviää viikon!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:57"]
Elämiseen tarvitaan muutakin kuin ruokaa esim. wc-paperia ja muita hygieniatarvikkeita, tiskiaineita, pyykinpesuaineita yms... Oletteko ajatelleet sitä ne jotka väittää että kympillä selviää viikon!
[/quote]
[/quote]
Vessapaperia voi ryöstää jostain hultoasemalta tms. yleisistä vessoista! Saippua nyt paljoa maksa, jos viikon elelelee.
En lukenu koko ketjua mutta olisikohan aika hankkia se pakastin? Ei ihme että on köyhä jos ei ole edes pakastinta pahan päivän varaksi. Ei paljoa maksa tori.fi:ssä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:14"]
En lukenu koko ketjua mutta olisikohan aika hankkia se pakastin? Ei ihme että on köyhä jos ei ole edes pakastinta pahan päivän varaksi. Ei paljoa maksa tori.fi:ssä.
[/quote]
Entä jos asuntoon ei mahdu pakastinta?
Miksei tämä pyöräilijä hae toimeentulotukea?