Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo anan ajan ajaa ohitseni. Pitäs käyttää Iphonea mutta liikaa turhia toimintoja ja vakoilu mahdolllisuuksia. Ihan paskaa aikaa elämme ja huonolta näyttää tulevaisuus.
Joo joku uuden laitteen käyttöönotto, ihan hirveetä! Puhelimen soisi kestävän vähintään 5 vuotta, mutta eihän ne kestä. Työpaikan vaihto, uudet koneet, ohjelmat, vehkeet ja laitteet, hyvä luoja sentään!
-ap
Itseäni häiritsee aivan valtavasti tämän ajan tekopyhyys. Hyvä esimerkki on juuri tämä, ettei laitteet kestä välttämättä käytössä edes paria vuotta. Kalliistakin laitteista tulee uusia versioita markkinoille koko ajan eikä edes rahalla saa nykyään välttämättä kestävää. Markkinointi suorastaan painostaa ihmisiä päivittämään uuteen ollakseen ajantasalla. Älylaitteiden sun muiden akkumateriaalien louhinta ja kaivostoiminta mm. Afrikassa ja Kiinassa on vähintäänkin hämärää ja aiheuttaa valtavat tuhot ympäristölle. Kiinassa akkuteollisuuden lähistöllä asuvan viljelijän kasvit lakkasivat tuottamasta lehtiä. Tämä näytettiin YLEn dokumentilla.
Toinen on kaiken muuttaminen digiksi. Internet on jo ohittanut päästöissä kansainvälisen lentoliikenteen, mutta jostain syystä kukaan ei puhu tästä. Lisää vaan digiä, somea, älysitä, älytätä.
Sitten on kaikki netin kauppapaikat kuten Amazon, SHEIN, Wish ym. mistä nykyään tilataan paljon kaikenlaista roinaa. Varmasti joku tulee inisemään, "mutta en minä tilaa". Jostain kumman syystä Jeff Bezos on monimiljardööri ja SHEIN pikamuotiketju on ohittanut Amazoninkin jo myynnissä. Tavaroita roudataan globaaleissa logistiikkaketjuissa, valmistetaan puutteellisen ympäristölainsäädännön ja valvonnan kehitysmaissa, ja kukaan ei ole huolissaan näiden vaikutuksista ympäristöön? Nyt puhutaan yhtiöistä, jotka ovat menestyksen ja myyntilukujen huipulla globaalisti. Mutta suomalaiset ei pikkuisessa Suomessa saisi edes puusaunaa lämmittää, kun ympäristö tuhoutuu? Antakaa mun kaikki kestää.
Sitäpaitsi esim. Amazonin "superteknologia" on pelkkää harhaa - ihmiset siellä varastoissa juoksee yhä vieläkin ja ajaa kuljetuksia ja perinteisesti konekirjoittaa lauseita kaikenmaailman linkkeihin ja kysymyksiin.
Suurin osa hehkutetusta teknologian ihmeestä on smoke and mirrors. Mutta jotkut "nuoret" haluavat vissiin nähdä vain sen harhan.
Nythän on ollut tapetilla tämä Amazonin tapa kohdella työntekijöitä ja tuotevalvonnan sekä turvallisuuden puute. Varastoilla pyörtyillään, vessan ei pääse jne.
"Internal temperature is too hot. We have no ventilation, dusty, dirty fans that spread debris into our lungs and eyes, are working at a non-stop pace and [we] are fainting out from heat exhaustion, getting nose bleeds from high blood pressure and feeling dizzy and nauseous." reads a federal complaint filed a group of employees at New York City's largest Amazon warehouse, known as JFK8, earlier this week.
https://www.vice.com/en/article/88nv7g/amazon-workers-describe-excessiv…
Vierailija kirjoitti:
Olen 57, enkä todellakaan ole pudonnut kyydistä. Olisipa tosi pelottavaa jos nelikymppisenä jo tuntuisi siltä ettei selviä yhteiskunnassa. Miten meinaatte pärjätä seuraavat 40 vuotta, jos ette vaivaudu pysymään ajan tasalla kehityksessä?
En nyt ala vastakkain asettelemaan, mutta totean että miksi vaivautuisi pysymään ajan tasalla "kehityksessä", jos se ei tarjoa yhtään mitään kunnollista? Mitä tämä moderni maailma tarjoaa sellaista, että se olisi sen arvoista olla kyydissä? Mietin tätä ihan tosissaan. Minulle mikään ajan tasalla oleva ei tuota teknisesti ongelmia, olen asunut useissa maissa ja käynyt paljon "korkeaa koulutusta". Olen ollut työelämässä luomassa ja hölmösti sanottuna integroimassa trendejä. Ja se kaikki on sanalla sanoen yhtä tyhjänpäivästä paskaa. Siksi vaihdoin alaa jo kauan sitten fyysiseen työhön, jossa varhaiset taustani ovat. Tuntuu myös siltä, että nämä kehittäjät ja henkilöt, jotka näiden upeiden ja innovoivien ilmiöiden parissa ovat, pöhisevät väkisin energisinä ja yrittävät myydä meille tätä kehitystä. Jos se olisi luonnollista, niin ei sitä tarvitsisi yrittää pakottaa tällä tavalla kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on kaikki netin kauppapaikat kuten Amazon, SHEIN, Wish ym. mistä nykyään tilataan paljon kaikenlaista roinaa. Varmasti joku tulee inisemään, "mutta en minä tilaa". Jostain kumman syystä Jeff Bezos on monimiljardööri ja SHEIN pikamuotiketju on ohittanut Amazoninkin jo myynnissä.
Luultavasti olet ihan ajan tasalla, kun osaat luetella tuollaisia nimiä. Minulle tuttu on vain Amazon ja Wishin on nähnyt mainittavan tällä palstalla. Sheinistä ei ole ennen kuullut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on yksi tämän hetken yhteiskunnallisesti tärkeimmistä ketjuista mitä on olemassa. Olemme vihdoin ja viimein sen ajan äärellä, kun tavallisilla kansalaisilla ja massalla alkaa keittää yli tämä tila. On aivan selvää, että tämä ei ole itsestään syntynyt, vaan tähän on läntisiä yhteiskuntia nimenomaisesti ohjattu. Sitä kutsutaan "kehitykseksi", "edistykseksi" yms. yms. Olen niin onnellinen lukiessani näitä viestejä, tätä olen odottanut viisitoista vuotta. Vihdoin saa vertaistukea :D. Ja mistä? Vauva-palstalta...
Hassu. Olet vaan täti. Ennen kaikki jne.
No viimeeksi kun katsoin niin hyvin selkeästi olin terve ja hyväkuntoinen mies :D. Kerronpa miksi tuo "ennen kaikki oli paremmin" pätee erityisen hyvin tähän aikaan. Vaikka aina on puhuttu siitä, että jokaisen sukupolvi on ollut murroksessa ja aina on tullut uutta, niin tämä 2000 vuosisata ja erityisesti 2010 jälkeiset ajat ovat ensimmäisiä historiassa, jolloin ihmiseltä on pirstaloitettu massatasolla identiteetti. Lisäksi, tämä kehitys on ensimmäistä kertaa "luonnotonta", eli sellaista joka ei täsmää ihmisen evoluution kehityksen kanssa. Kyse ei ole pelkästä kulttuurin muutoksen nopeudesta, vaan siitä että kehitys johtaa sellaiseen tilaan joka ei palvele ihmisyyttä enää. Olemme tekemisissä koneiden kanssa, puhutaan jo ihan suoraan että meihin laitetaan siruja jotka tekevät meistä jotain kyberihmisiä, kaikki on sähköistä ja netissä, ihmiset eivät kohtaa enää...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tämä aikakausi on niin monella tavalla raskaasti erilainen, eikä se koske enää vain keski-ikäisiä tai vanhempia. Koskaan nuoret eivät ole olleet näin pahasti oireilevia ja kärsiviä. Se on aivan selvä asia mistä se johtuu, jos uskaltaa ja osaa katsoa tätä millaisten ilmiöiden kanssa olemme tekemisissä. Toki on niitä teknokraatteja, jotka syleilevät tällaista kehitystä, mutta heidän elämä on hyvin todennäköisesti muutenkin hyvin erilaista mitä suurimman osan.
Ite oon ollut jostain lukioikäisestä asti tuommoinen, että en jaksa informaatiotulvaa ja haluan olla vain omissa oloissani ja rauhassa ja elää hitaaseen tahtiin. Biletyksestäkään en ikinä pitänyt. Luonnossa liikkuminen on parasta ja nukkuminen. Aika on mennyt liian nopeaa jo jostain yläasteelta asti. Oon 39.
Miksi ei voi vanheta arvokkaasti? Miksi pitää jumaloida jotain ikuista nuoruutta ja yrittää käyttäytyä sen mukaan? Paras esimerkki tästä juuri tämä Marita Kattila. Kun se arvokkuus on hävinnyt asioista. Koko yhteiskunta arvostaa niin älyttömästi nuoruutta, samalla monet niistä arvoista ja käyttäytymisestä mitä pidettiin arvossa vielä vähän aikaa sitten, ovat täysin kadonneet ja näennäisesti vanhentuneet. Ne ovat väkisin hävitetty, vaikka nykyään niille olisi kysyntää enemmän kuin koskaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo anan ajan ajaa ohitseni. Pitäs käyttää Iphonea mutta liikaa turhia toimintoja ja vakoilu mahdolllisuuksia. Ihan paskaa aikaa elämme ja huonolta näyttää tulevaisuus.
Joo joku uuden laitteen käyttöönotto, ihan hirveetä! Puhelimen soisi kestävän vähintään 5 vuotta, mutta eihän ne kestä. Työpaikan vaihto, uudet koneet, ohjelmat, vehkeet ja laitteet, hyvä luoja sentään!
-ap
Itseäni häiritsee aivan valtavasti tämän ajan tekopyhyys. Hyvä esimerkki on juuri tämä, ettei laitteet kestä välttämättä käytössä edes paria vuotta. Kalliistakin laitteista tulee uusia versioita markkinoille koko ajan eikä edes rahalla saa nykyään välttämättä kestävää. Markkinointi suorastaan painostaa ihmisiä päivittämään uuteen ollakseen ajantasalla. Älylaitteiden sun muiden akkumateriaalien louhinta ja kaivostoiminta mm. Afrikassa ja Kiinassa on vähintäänkin hämärää ja aiheuttaa valtavat tuhot ympäristölle. Kiinassa akkuteollisuuden lähistöllä asuvan viljelijän kasvit lakkasivat tuottamasta lehtiä. Tämä näytettiin YLEn dokumentilla.
Toinen on kaiken muuttaminen digiksi. Internet on jo ohittanut päästöissä kansainvälisen lentoliikenteen, mutta jostain syystä kukaan ei puhu tästä. Lisää vaan digiä, somea, älysitä, älytätä.
Sitten on kaikki netin kauppapaikat kuten Amazon, SHEIN, Wish ym. mistä nykyään tilataan paljon kaikenlaista roinaa. Varmasti joku tulee inisemään, "mutta en minä tilaa". Jostain kumman syystä Jeff Bezos on monimiljardööri ja SHEIN pikamuotiketju on ohittanut Amazoninkin jo myynnissä. Tavaroita roudataan globaaleissa logistiikkaketjuissa, valmistetaan puutteellisen ympäristölainsäädännön ja valvonnan kehitysmaissa, ja kukaan ei ole huolissaan näiden vaikutuksista ympäristöön? Nyt puhutaan yhtiöistä, jotka ovat menestyksen ja myyntilukujen huipulla globaalisti. Mutta suomalaiset ei pikkuisessa Suomessa saisi edes puusaunaa lämmittää, kun ympäristö tuhoutuu? Antakaa mun kaikki kestää.
Sitäpaitsi esim. Amazonin "superteknologia" on pelkkää harhaa - ihmiset siellä varastoissa juoksee yhä vieläkin ja ajaa kuljetuksia ja perinteisesti konekirjoittaa lauseita kaikenmaailman linkkeihin ja kysymyksiin.
Suurin osa hehkutetusta teknologian ihmeestä on smoke and mirrors. Mutta jotkut "nuoret" haluavat vissiin nähdä vain sen harhan.
Nythän on ollut tapetilla tämä Amazonin tapa kohdella työntekijöitä ja tuotevalvonnan sekä turvallisuuden puute. Varastoilla pyörtyillään, vessan ei pääse jne.
"Internal temperature is too hot. We have no ventilation, dusty, dirty fans that spread debris into our lungs and eyes, are working at a non-stop pace and [we] are fainting out from heat exhaustion, getting nose bleeds from high blood pressure and feeling dizzy and nauseous." reads a federal complaint filed a group of employees at New York City's largest Amazon warehouse, known as JFK8, earlier this week.
https://www.vice.com/en/article/88nv7g/amazon-workers-describe-excessiv…
Samaan aikaan silta puretaan Jeff Bezosin jahdin edestä että mahtuisi satamaan. Se voisi maksaa kaikille työntekijöille tuplapalkan eikä tuntuisi missään! Tähän tiivistyy nykyajan oksettavuus.
Kuvitellaan että eletään jo jotain AI aikaa, mutta ne on yhä vaan ihmiset joita juoksutetaan.
Vierailija kirjoitti:
"Hyvät asiakkaat, palvelemme teitä myös itsepalvelukassoilla".
Siis mitä??? Selittäkää.
Se kone ohjeistaa, miten piippautat ostoksesi. Saisivatkohan ne vielä jonkun hymyilevän naamakkeen siihen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi vanheta arvokkaasti? Miksi pitää jumaloida jotain ikuista nuoruutta ja yrittää käyttäytyä sen mukaan? Paras esimerkki tästä juuri tämä Marita Kattila. Kun se arvokkuus on hävinnyt asioista. Koko yhteiskunta arvostaa niin älyttömästi nuoruutta, samalla monet niistä arvoista ja käyttäytymisestä mitä pidettiin arvossa vielä vähän aikaa sitten, ovat täysin kadonneet ja näennäisesti vanhentuneet. Ne ovat väkisin hävitetty, vaikka nykyään niille olisi kysyntää enemmän kuin koskaan...
Tämän takia esim. Just Like That oli niin epäonnistunut. Valuttiin typerään "vanhat hömelöt ne hölmöilee eikä tajua mistään uudesta mitään"-kerrontaan. Kun olisi voinut esittää älykkäät nykyajan viis-kuuskymppiset ja niiden aidot ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on noin vaikeaa kaikki? :D tai kai se on aina ollut sama; kun mummoutuminen tai vaariutuminen iskee niin haukutaan nykyaikaa, jossa kaikki aina huonosti. ENNEN oli kaikki paremmin, on sanottu jo aikojen alusta. Olette jähmettyneet paikallenne, siksi kärsitte. Koittakaa innostua elämästä edes vähän.
Ei ole kyse ihan samasta kuin entisaikojen "maailman menosta jättäytyminen". Nykyään tulee nopealla tahdilla nimeonomaan teknologiauudistuksia jotka eivät ole varsinaisia uudistuksia vaan ainoastaan eri tapa hoitaa joku vanha juttu (joka olisi toiminut ihan ok ilmankin).
Ihmisiä vituttaa muokkautua jatkuvasti johonkin uuteen sovellukseen, ja se että oikeaa ihmistä ei saa enää kiinni vaan joutuu jonkun robon kanssa chattaamaan.
Olen alalla, jossa työnsä tehdäkseen joutuu käyttämään lukuisia eri ohjelmia ja sovelluksia. Aiemmin ohjelmiin tuli muutoksia ehkä vuoden tai kahden välein. Tahti on kiihtynyt huimasti, ja nyt muutoksia ja päivityksiä tulee ihan jatkuvalla syötöllä. Ohjelmat myös vaihtuvat toisiin, toki entistä huonommin toimiviin ja vaikeammin käytettäviin. Tarvittavien salasanojen ja käyttäjätunnusten määrää en jaksa edes laskea. Työaika kuluu näiden lukuisten härpäkkeiden parissa. Työmuistini alkaa todellakin olla täynnä.
En jaksa edes aloittaa mistään kulttuurisesta omimisesta tai lautapeleistä. Tämä aika on kammottavaa.
Vanha koira ei opi uusia temppuja. Ite viiskymppisenä voin sanoa, että nykyhetken tietotekniikka, tietotekniikan taso, olisi pitänyt olla jo vuonna 1977, niin silloin olisi jo pentuna päässyt opettelemaan koneiden käyttöä ym., ja nyt kaikesta olisi paljon paremmin kartalla.
Mitähän kaikkea meillä nyt olisi, jos nykyinen taso olisi ollut jo vuonna 1977? Aika huimia systeemejä olisi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia esim. Just Like That oli niin epäonnistunut. Valuttiin typerään "vanhat hömelöt ne hölmöilee eikä tajua mistään uudesta mitään"-kerrontaan. Kun olisi voinut esittää älykkäät nykyajan viis-kuuskymppiset ja niiden aidot ongelmat.
Olen tavallaan onnellinen, etteivät vanhempani ole enää näkemässä tätä nykyaikaa ilmiöineen. Heistä molemmat rakensivat ja kehittivät tätä maata ja hyvinvointia raskaalla työnteolla, toki heidät palkittiinkin siitä. Mutta se, miten vähät siitä välitetään ja suorastaan pilkataan joidenkin pissiksien taholta, jotka mukamas johtavat maata. Kyllä on mennyt surkeaksi touhut ei hyvänen aika...
Kiitos ap. Olen sua 10 vuotta vanhempi ja mietin, että pärjäänkö tässä maailmassa enää 10-15 vuoden kuluttua. Haluaisin takaisin paljon yksinkertaisemman maailman. Sellaisen, missä puhelimilla soitettiin, telkkariohjelmat tulivat ajallaan ja elokuvia haettiin vuokraamosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57, enkä todellakaan ole pudonnut kyydistä. Olisipa tosi pelottavaa jos nelikymppisenä jo tuntuisi siltä ettei selviä yhteiskunnassa. Miten meinaatte pärjätä seuraavat 40 vuotta, jos ette vaivaudu pysymään ajan tasalla kehityksessä?
En nyt ala vastakkain asettelemaan, mutta totean että miksi vaivautuisi pysymään ajan tasalla "kehityksessä", jos se ei tarjoa yhtään mitään kunnollista? Mitä tämä moderni maailma tarjoaa sellaista, että se olisi sen arvoista olla kyydissä? Mietin tätä ihan tosissaan. Minulle mikään ajan tasalla oleva ei tuota teknisesti ongelmia, olen asunut useissa maissa ja käynyt paljon "korkeaa koulutusta". Olen ollut työelämässä luomassa ja hölmösti sanottuna integroimassa trendejä. Ja se kaikki on sanalla sanoen yhtä tyhjänpäivästä paskaa. Siksi vaihdoin alaa jo kauan sitten fyysiseen työhön, jossa varhaiset taustani ovat. Tuntuu myös siltä, että nämä kehittäjät ja henkilöt, jotka näiden upeiden ja innovoivien ilmiöiden parissa ovat, pöhisevät väkisin energisinä ja yrittävät myydä meille tätä kehitystä. Jos se olisi luonnollista, niin ei sitä tarvitsisi yrittää pakottaa tällä tavalla kaikille.
Jokainen miettiköön kohdallaan, mitä nykyisestä tuputuksesta ei ota vastaan. Kyllä keski-ikäisen täytyy jo kyetä tekemään itsenäisiä valintoja kuluttamisen suhteen, valita pois, jos se tuntuu oikealta. Tuputtajat tuputtaa, mutta joka iikalla on silti valtaa päässään ja taskussaan sanoa ei. Mainonta on aina manipuloinut ihmisiä, nyt sitä tekee yhä enemmän myös pistaloitunut media.
Historiantaju on myös tärkeää. Mahtavaa, että täällä muistellaan paljon, arvostan.
Muutenkin mielipidelootissa näkee paljon syvällistäkin pohdintaa ja taustoitusta asioista. Mikään ikä ei estä oppimasta uutta ja jäsentämästä uudelleen jo elettyä. Nimenomaan nuorena en itse ymmärtänyt mistään mitään.
Kokeile olla pari kuukautta ilman älypuhelinta. Saatat yllättyä miten leppoisaa elämä on.
Teknologian kehittyminenhän ei ole ikinä maailmanhistoriassa ollut näin nopeaa kuin viime vuosikymmeninä. Aina on tapahtunut kehitystä, uusia innovaatioita ja usein suuriakin harppauksia eteenpäin, mutta ikinä muutostahti ei ole ollut tällainen. Ja koko ajan meno vain kiihtyy ja kiihtyy. Ei mikään ihme, että moni ei pysy perässä, ja niillekin, jotka pysyvät se voi aiheuttaa ylimääräistä stressiä.
Itseäni ärsyttävät ihan esim. eri laitteiden jatkuvat päivitykset, varsinkin sellaiset, jotka tuovat jotain muutosta sen laitteen toimintaan tai ulkonäköön. Yhtenä esimerkkinä mun puhelimen kuvagalleria. Yhden päivityksen jälkeen se oli yhtäkkiä muuttunut ihan erin näköiseksi. Alussa säikähdin, että mitä hemmettiä sille laitteelle on tapahtunut. Kaikki kuvienkäsittelyn vaihtoehdot ihan erilaisia ja eri paikassa, kesti jonkun aikaa, että löysin missä ne on, ja vaihtoehdot olivat hiukan erilaiset myös. Muitakin esimerkkejä tietty löytyisi useita.
Haluaisin, että kun ostan jonkun laitteen ja opettelen käyttämään sitä, se riittäisi siihen asti kunnes ostan uuden laitteen, jonka käytön sitten taas opettelen. Miksi näitä älyttömiä muutoksia tehdään koko ajan? Eivät ole useinkaan edes parannuksia eikä niillä muutenkaan tunnu olevan mitään erityisempää merkitystä. Ihan kuin niitä tehtäisiin muutoksen itsensä vuoksi. Kiva leikkiä ja taas väkertää jotain erilaista vissiin...
Koko ajan on opeteltava uutta että yleensä saa yhteiskunnassa asiansa hoidettua, sekä tulee omistaa älylaitteet, joissa oltava viimeisimmät päivitykset ja sovellukset lakkaa toimimasta mikäli laitteen käyttöjärjestelmä tulee liian vanhaksi versioksi.
Milloin ja miksi tästä on tehty tälläista selviytymistä ihan tavallisten asioitten suhteen. Kohta on kelakorttikin jossakin laitteessa, tärkeät tiedotteet tulee itse vahtia jostakin suomi-palvelusta.
Pankki muuttaa verkkosivujensa ulkonäköä ja käytettävyyttä vähän väliä vaikka vanha toimisi ihan hyvin ja siihen on jo oppinut. Tulee väistämättä mieleen kun sellaiselle kirjautuu, että onkohan nyt oikealla vai vale-sivustolla. Jos ei muu muutu, niin ainakin muutetaan ilmoituksen sanamuotoa, jolla ilmoitetaan saapuneesta e-laskusta sähköpostiin (op)
Sitten kun on saatu väki sähköisiin palveluihin, niin sitten niissä alkaa olemaan puolen vuorokauden tai pitempiä palvelukatkoksia tai koko sivusto vähän väliä nurin.
Vit..uttt..aaa
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman mummoutumisen lähipiirissäni ja ihmetellyt sitä. Itse koen 45v olevani vielä suht nuori ja ajan tasalla. Seuraan aikaani joka alalla aktiivisesti ja ymmärrän jopa nuorison uusimmat sanonnat, vaikka en niitä toki itse hirveästi käytä, koska se olisi noloa. Vaatteeni ja hius- ja meikkaustyylini ovat samat mitä instagramissa, Eihän se persoonallista ole, mutta tykkään seurata trendejä. Kaupoista haluaisin ostaa vaan trendikkäimpiä vaatteita, jotka tietenkin ikäiselläni ovat joidenkin mielestä blääh.. Minusta on tosi mielenkiintoista tietää miten nuoremmat ihmiset ajattelevat ja olen valmis muuttamaan omaa ajatteluani jos olen joihinkin vanhoihin ajatusmalleihin kangistunut. Elämä on paljon mielenkiintoisempaa kun siihen osallstuu täysillä eikä ole joku sivustaseuraaja.
Kuka määrittelee sen kuka "osallistuu täysillä" ja kuka on "sivustaseuraaja"? Minä kaipaan myös hitaampaa elämänrytmiä, hitaampaa teknologian kehitystä, vähemmän digitalisaatiota jne. jne. ja koen, että jos saisin elää itseni näköistä ja omien arvojeni mukaista elämää, eläisin täysillä. Ei sellainen elämä olisi minulle, eikä varmasti monelle muullekaan mitään "sivustaseuraamista". Miksi just jokaikisen uusimman hilavitkuttimen käyttöönotto ja kaikkien trendien yms. perässä juokseminen olisi sitä "täysillä elämistä"?
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että jotkut keski-iässä tosiaan luovuttavat eli mummoutuvat? Eli eivät jaksa kiinnostua uusista asioista vaan haluavat, että asiat olisivat "niin kuin ennen"?
Keski-iässä tuntee jo itsensä: tietää mistä tykkää, mistä ei, millainen luonne on, millaiset asiat itseä kiinnostavat... Alkaa tajuta myös elämän rajallisuuden. Minä en ainakaan haluaisi käyttää aikaani ja energiaani turhuuksiin, asioihin jotka eivät kiinnosta, tuntuvat tyhjänpäiväisiltä, tai joista huomaa heti että ne ovat pelkkää sanahelinää kuten jonkun asian "kehittäminen" eli suomeksi kurjistaminen. En viitsisi opetella käyttämään laitteita tai laitteiden ominaisuuksia, joita en oikeasti tarvitse. Ja aika harvaa uutuutta tarvitsee, niitä keksitään vain keksimisen ilosta ja jotta tavaraa/palveluita saataisiin myytyä enemmän ja enemmän. Joten siinäpä muutama syy. Itsensä tunteminen ja ajan rajallisuus.
KIITOS tästä ketjusta! Tulostin tähänastisen varmuuden vuoksi talteen :D Täältä kun poistuu näitä ketjuja aivan sattumanvaraisesti
T. N33