Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta

Vierailija
15.02.2022 |

En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.

Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?

Kommentit (953)

Vierailija
801/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy muutosvastaisuuteen on se, että muutoksen suunta  tuntuu väärältä ja epäoikeudenmukaiselta.

Kun on nähnyt ja elänyt 1980-luvun paratiisin, lähes kaikki sen jälkeinen tuntuu väärältä ja virheelliseltä jota on vaikea hyväksyä ja niellä. 80-luvulla lähes kaikki oli oikein tavallisen ihmisen kannalta, sitten ahne rahavalta kaappasi vallan, ja nyt kaikki on väärin tavallisen ihmisen kannalta kun kaikki laitkin säädetään vain firmojen ja sijoittajien etu edellä :/

Tämä. Olen onnellinen, kun sain elää mahtavan upean nuoruuden 80-luvulla. Se ottaa päähän, kun niin moni hyvin toiminut asia, on tuhottu tieten tahtoen, eikä näköjään enää ole paluuta toimiviin systeemeihin. Säälittää nykynuoret, kun eivät edes tiedä paremmasta. Heille tämä paska nykymeno on normaalia.

Vierailija
802/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen koululaitos tuhottiin sillä, että mentiin hitaimpien mukaan.

Miksi yhteiskunnan pitäisi jarruttaa kehitystä, jos yksinkertaisimmat eivät tajua.

Luonto on kova, evoluutio kovempi.

No mihin ne ihmiset laitetaan, jotka ei pysy muiden perässä? Uuniin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitous ja arvot ovat kadonneet. Halutaan täyttää elämä teennäisellä paskalla.

Juokseminen jonkun perässä päättömästi toisiin verraten tekee meistä tyhjiä kuoria.

Ihminen " köyhtyy" jatkuvan tietotulvan takia, ei eroteta oleellista.

Yhteisöllisyys katoaa itsekkyyden lisääntyessä ja jokainen luulee olevansa uniikki lumihiutale.

Oikeuksia on enenmmän kuin velvollisuukia, joka huutaa kovemmin saa äänensä kuuluviin ja selkeät faktat jyrätään.

Onko nykyaikana hyvinvointi lisääntynyt vai luulemmeko niin?

Hyvinvointi ei ole lisääntynyt, jos

- naapurimaamme "poistaa" ihmisiä ja tuhoaa "konfliktissa" joka uhkaa laajeta koko maapallolle

- mielenterveysongelmat lisääntyy

- huumeidenkäyttö lisääntyy

- köyhyys (tai yhteiskunnallinen eriarvoisuus) lisääntyy

- huostaanotot lisääntyy

- terveydenhoitoa ollaan romahduttamassa

- vanhukset hoidetaan huonosti

- onnettomuuksia kuvataan ja estetään pelastajien työ

- yksinäisyys lisääntyy

- ihmisten yhteisöllisyys vähenee

- työttömyys kasvaa

- päivähoito on kriisissä

Luulen, että hyviäkin asioita on vielä, mutta hyvinvointi ei ole lisääntynyt. Itsekkyys, yksinäisyys ja pahoinvointi on.

Vierailija
804/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-v ja pysyn mukana, mutta..jotenkin vaan helpompi ja yksinkertaisempi oli maailma ennen. Kaipaan1980-lukua! 60-70 luvuista puhumattakaan. Silloin tien varret kasvoivat kukkaa, perhosia oli paljon, saatiin juosta hiekkatiellä paljain jaloin. Kukaan ei pelännyt punkkeja tai flunssia, tuhkarokosta puhumattakaan. Aika oli rentouttavaa ja elo hiljaista, juhlia sai kunnolla, jos niin halusi. Kaikki oli kaupassa halpaa, vaikkei kaikkea tarvinnutkaan tai voinutkaan ostaa. Suurin osa ruuista tehtiin tietenkin itse. Edes Pitsaa ei ollut 70-luvun Suomessa 😀 Suomen rajat olivat tiukasti kiinni.

Vierailija
805/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän ens kuussa vasta 28 ja tunnen myös samoin. Varsinkin nykyteinien massamuoti on jo hyvin erilaista kun mun teinivuosien aikana, kun somen suosio alkoi vasta nousemaan. Nykyajan teinit on kyllä saaneet someinspiraatioita meiltä 90-luvulla syntyneiltä "sometähdiltä" tosi paljon, enkä todellakaan samaistu niidenkään elämään. En tajua ollenkaan tätä oman pärstän ja jokaikisen tekemänsä asian postaamista someen, kun maailmassa on paljon mielenkiintoisempia kun asioita kuin jonkun oman pärstän esitteleminen. Onneks en oo nykyajan teini. Sama pätee myös meihin nuoriin aikuisiin ja vanhempiikin. Facebookissakin lähinnä mun eri euroviisuryhmien kautta tulleet ulkomaalaiset "kaverit" vaan jakaa samoja juttuja joka ikinen päivä Facebookiin eli omien pärstiensä kuvia eri ympäristöissä ja luulevat, että kaikki muka tykkäävät niistä. Pliis keksikää jo jotain uutta sisältöä elämiinne ja someihinne. Kaipaan todellakin sitä aikaa, kun kameroilla kuvattiin lähinnä vain maisemia eikä omaa pärstää. Itse en oo pian julkaissut enää mitään henkilökohtaisia julkaisuja Facebookissa 4 vuoteen ja tää on ollu ihanan vapauttavaa!<3 Instagramiinkin julkaisen vain mun omapiirtämien kuntavaakunoiden kuvia enkä yhtään mitään muuta.

Tää mun yleinen uiminen vastavirtaan valtavirran kanssa johtuu toki diagnosoidusta aspergerista, mutta somen ja oikean elämän kautta saamani kuvan ansiosta voin todeta, ettei kyllä neurotyypillisetkään ihmiset kulje ihan täysillä tässä maailmassa. Aina kun meitä aspergereita pidetään outoina. Voisin pitää kyllä sometauon tänä vuonna kun mua ei kiinnosta siellä enää mikään muu lähinnä kuin euroviisu-uutiset. Jatkuvat selfien näpsimiset someen kertovat mulle ihmisen pinnallisuudesta ja narsismista eikä mistään muusta. Sori.

Tän nykyteknologian kehityksestä oon myös samaa mieltä ja oon vähän pyöritellyt näin yliopisto-opiskelijana silmiä, kun lähiopetuksen aikaan oon nähny joidenkin kirjoittavan luennoilla kyseisen luennon muistiinpanot kannettavalle. On se toki ympäristöystävällistä ja blaa blaa, mutta itse kirjotan ne aina vihkoon ihan lyijykynällä edelleen. Nykyteknologia on tehnyt ihmisistä laiskoja, vaikka siis itsekin pelaan tietokonepelejä aika ahkerasti, etten voi tässä asiassa leikkiä mitään puhtaista pulmusta. Silti mua kiinnostaa myös ihan reaalimaailman jutut.

Ei nuoret ole lainkaan kuvaamasi kaltaisia. Nuorimmat ei käytä fb lainkaan. Nuo itseään kuvaavat ovat hyvin pieni ryhmä. Kuten nämä kojujulkkistyypitkin vanhemmissa ikäpolvissa. Kukaan ei odota sinulta suomen kautta yhtään mitään.

Miksi ei saisi tehdä läppärillä muistiinpanoja, jos haluaa? Onko tämä sitä laiskuutta, vai mikä?

Oman kokemukseni mukaan nuoret ovat hyvinkin kiinni maailmassa. Fiksuja, asiallisia, hyvät arvot, liikaakin kiinni reaalimaailmassa. Minulla on paljon kokemusta nuorista työn kautta ja perheessä. Koskaan ei ole ollut näin fiksuja nuoria!

Saa toki tehdä läppärillä muistiinpanoja jos haluaa. Itse oon vain enemmän sen perinteisemmän linjan kannalla. Muuten nykyään pääosa opiskelujutuista tapahtuu nykyään tietoteknologian kautta. Omassa lähipiirissäni on vain näitä pärstäesittelijöitä, vaikka onneks heiltäkin löytyy löytyy sentään jotain järkevyyttä päästä, kuten mun äidiltä. Omasta fuksiryhmästäni vain tuntuu löytyvän näitä massan mukana menijöitä, jotka ovat liittyneet someen jakamaan selfieitä silkan ryhmäpaineen takia. Itse en näin heppoisin perustein alkaisi tekemään samaa asiaa jonkun massan takia vain sen takia että esimerkiksi saisin kavereita omasta fuksiryhmästäni. Mulle on tärkeämpää olla oma itseni ja seisoa omien arvojeni takana.

Tämä on hyvä! Jokaiselle on tärkeää olla oma itsensä ja seisoa omien arvojensa takana. Se on aina vaikeaa aluksi, kun etsii itseään.

Mielestäni nykyajan nuorille tämä on kokoajan helpompaa, kun yhteiskunnassa hyväksytään yhä paremmin erilaisuutta.

Yhteiskunnassa hyväksytään yhä vähemmän erilaisuutta. Kaikkien pitäisi tehdä töitä loppuun palamiseen asti ja kuluttaa samalla vimmatusti. Ihmisiä ja tavaroita.

Osa nuorista voi hyvin, yhä suurempi osa yhä huonommin.

Vierailija
806/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvät asiakkaat, palvelemme teitä myös itsepalvelukassoilla".

Siis mitä??? Selittäkää.

En käytä koskaan itsepalvelukassoja. Siinäpähän "palvelevat" (sairasta)!

Oon huomannut, että sen jälkeen kun itsepalvelukassat tuli, jonojen annetaan kasvaa törkeän pitkiksi. Eli ihmisiä pyritään tällä tavalla pakottamaan käyttämään niitä. Olen kokeillut pari kertaa, osaan kyllä. Mutta en halua käyttää niitä. Vanhaa jäärää ei höynäytetä. Tässä käy taas ihan samalla tavalla kuin kaikessa muussakin, että ihmiseltä saatavaa palvelua ei pian enää saa ollenkaan ja silti hinnat vain nousee.

Vierailija
807/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoasemistakin tuli ensin itsepalveluasemia, sitten kylmäasemia ja korkeintaan isoja liikenneasemia joissa ei enää autoon taida edes pyyhkijänsulkia välttämättä saada.

Vierailija
808/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanattaa aina pyrkiä, niin ei tipu kana kukko kärryiltä

Vierailija
809/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonaurua tälle valitusketjulle. Get over it.

Vierailija
810/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä??? Selittäkää.

Oon huomannut, että sen jälkeen kun itsepalvelukassat tuli, jonojen annetaan kasvaa törkeän pitkiksi. Eli ihmisiä pyritään tällä tavalla pakottamaan käyttämään niitä. Olen kokeillut pari kertaa, osaan kyllä. Mutta en halua käyttää niitä. Vanhaa jäärää ei höynäytetä. Tässä käy taas ihan samalla tavalla kuin kaikessa muussakin, että ihmiseltä saatavaa palvelua ei pian enää saa ollenkaan ja silti hinnat vain nousee.

Nykyään kun poistun itsepalvelukassalta, sanonkin aina ääneen että "Kiitos itselleni!" 😂

Vierailija
811/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitän työkseni digitaalisia palveluja eli korvaan paperityötä tarkemmilla ja paremmin arjen työtä tukevilla ratkaisuilla.

Parannuksia vastustetaan aina tiettyjen henkilöiden toimesta koska heidän työnsä muuttuu. Yleensä esimiehet ja nuoret ovat tyytyväisiä tuloksiin, jotkut vanhemmat vastustavat koska heidän työnsä muuttuu mutta ei vähene. Kyse on siitä, että ovat oppineet jonkun yleensä huonon tavan tehdä työtä ja joku ulkopuolinen tulee romuttamaan vanhan tavan. Joutuvat töihin ja opettelemaan uutta.

Mukautukaa ihmiset, ette voi pitää maailmaa ennallaan. Vain muutos on varmaa.

Mitä itua on "kehittää" uusia digitaalisia palveluja, jos ne muuttavat työntekijän työtä eivätkä vähennä työmärää? Silloinhan se uuden systeemin opettelu käytännössä lisää ko. työntekijän työmäärää entisestään.

Taitaa olla niin että nämä iäkkäämmät ja kokeneemmat työntekijät tajuavat että tässä kehitetään taas vain kehittäjäyrityksen taskuun rahaa, pomolle jonkinlaista bonusta uuden systeemin tilaajana ja nuoret eivät tajua mistä on kyse.

Vierailija
812/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan aikaani ja pysyn ajan tasalla. Tosin vain niissä asioissa, jotka minua kiinnostavat. Uudet sanonnat ja räpit jne ei juuri natsaa.

Vierailija
813/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy muutosvastaisuuteen on se, että muutoksen suunta  tuntuu väärältä ja epäoikeudenmukaiselta.

Kun on nähnyt ja elänyt 1980-luvun paratiisin, lähes kaikki sen jälkeinen tuntuu väärältä ja virheelliseltä jota on vaikea hyväksyä ja niellä. 80-luvulla lähes kaikki oli oikein tavallisen ihmisen kannalta, sitten ahne rahavalta kaappasi vallan, ja nyt kaikki on väärin tavallisen ihmisen kannalta kun kaikki laitkin säädetään vain firmojen ja sijoittajien etu edellä :/

Tämä. Olen onnellinen, kun sain elää mahtavan upean nuoruuden 80-luvulla. Se ottaa päähän, kun niin moni hyvin toiminut asia, on tuhottu tieten tahtoen, eikä näköjään enää ole paluuta toimiviin systeemeihin. Säälittää nykynuoret, kun eivät edes tiedä paremmasta. Heille tämä paska nykymeno on normaalia.

En ole koskaan käsittänyt 80l. hehkutusta. Ihan tavallinen vuosikymmen. Ei vielä edes nettiä. Valtavat opintolainat niskassa, kun sai opinnot valmiiksi. NL hengitti idässä niskaan. Suomi oli rähmällään itään. Jne. Mutta musiikki oli ihanaa.

Vierailija
814/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 30v ja sama fiilis, tulinx etuaikaan? :D

Vierailija
815/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvi kärryssä mukana kulkea, kun voi poiketa polulta taapertamaan ihan omia kinttupolkujaan omassa tahdissa. Poimia sieltä sun täältä mukaan sen mikä miellyttää ja jättää loput muille.

Vierailija
816/953 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan kyllä hattua teillä älyänkyröille ja digikieltäytyjille. Mietin vain että eikö teitä huolestuta edessä oleva elämä? Jos ei pysy ajan tasalla teknologiasta, tulee olemaan hyvin vaikea hoitaa asioitaan tulevaisuudessa. Vai onko teillä varaa palkata joku henkilökohtainen avustaja? Minulla ei ole, ja siksi yritän oppia ja ymmärtää uudet asiat sitä mukaa kun niitä tulee.

Jos asian kääntää toisinpäin. Niin läppärillä ja kännykällä voit maksaa laskut. Ei tarvi erikseen mennä laskunipun kanssa kaupunkiin tai automaatille, tai jonottaa pankkiin.

Sähköpostilla voit toimittaa vaikka vuokrasopimuksen reaaliaikaisesti minne vain.

Kamera on kännykässä. Voit valokuvata ilman, et muistitko ottaa kameran mukaan. Samoin laskin, taskulamppu jne.

Eli jos ajattelee niin, että hyödyntää vain olennaisen ja epäolennaisen karsii, tai jättää käyttämättä, niin aika paljon helpommin rutiineista selviää.

Jos osaa perusasiat, tekstinkäsittelystä, excelistä jne. aika mukavasti pärjää.

---

Ei kenenkään oo pakko käyttää facea, kestää, tiktokia tms. somea.

Toki voi käyttää facea, esim kerran kuussa, jos tuntuu siltä.

Vierailija
817/953 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä??? Selittäkää.

Nykyään kun poistun itsepalvelukassalta, sanonkin aina ääneen että "Kiitos itselleni!" 😂

Onhan siinä aina joku kyylämyyjä vahtimassa, mikä ei tee tapahtumasta rentoa. Kiittelee häntä.

Vierailija
818/953 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan henki ei ole muuta kuin suuriäänisten hegemoniayritys. Ei kannata mennä mukaan sopulilaumaan vaan pitää kiinni omista näkemyksistään.

Vierailija
819/953 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo_tai sitten ei kirjoitti:

Olen 60-v ja pysyn mukana, mutta..jotenkin vaan helpompi ja yksinkertaisempi oli maailma ennen. Kaipaan1980-lukua! 60-70 luvuista puhumattakaan. Silloin tien varret kasvoivat kukkaa, perhosia oli paljon, saatiin juosta hiekkatiellä paljain jaloin. Kukaan ei pelännyt punkkeja tai flunssia, tuhkarokosta puhumattakaan. Aika oli rentouttavaa ja elo hiljaista, juhlia sai kunnolla, jos niin halusi. Kaikki oli kaupassa halpaa, vaikkei kaikkea tarvinnutkaan tai voinutkaan ostaa. Suurin osa ruuista tehtiin tietenkin itse. Edes Pitsaa ei ollut 70-luvun Suomessa 😀 Suomen rajat olivat tiukasti kiinni.

Elämä oli silloin elämää. Nyt on vain roboteiksi alistettujen ihmisten elämää.

Vierailija
820/953 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ATK-mummo kirjoitti:

Mä oon se lähes 60-vuotias mummo. Tänään opiskelin omaksi ilokseni tietotekniikkaa. Nyt tiedän, mikä on ETL, RFC-connector, DB connection, trigger based reading engine ja missä muodossa ja miten data liikkuu tässä himmelissä. Sitten vielä kiinnosti tietää datalatauksesta, että onko se delta vai full load. Seuraavaksi ajattelin opiskella vähän ABAP-ohjelmointia. Olen ihan liekeissä, kun saan oppia uusia asioita joka päivä ja hyödyntää niitä työssäni. Mulla on myös monia saman ikäisiä ja yhtä innostuneita kollegoja. Joten ei kannata tämän ketjun perusteella yleistää mitään.

Tapaatko myös muita hackereita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän