Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumattomat, minkälaiset hautajaiset haluatte?

Vierailija
29.06.2015 |

Ne eivät ilmeisesti ole kirkossa eikä seurakunnan tiloissa, eikä pappi pidä puhetta. Kuka pitää puheet ja pidetäänkö jatkot ja juodaanko kahvit, luetaanko adressit jne? Miten se poikkeaa totutusita ev-lut tyylisistä maahanpanijaisista?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumattomat isovanhemmat tuhkattiin ja tuhkat päätyivät Hietaniemen muistolehtoon. Siihen aikaan ei ollut käsittääkseni laillista ottaa niitä tuhkia kotiin tai sirotella muualle kuin hautausmaalle. Ei ollut mitään muistotilaisuutta tai vastaavaa, tuhkat kuoppaan ja se siitä. Eikä tämä tarkoita ettei isovanhempia olisi muisteltu tai arvostettu, me emme vain pitäneet mitään sukulaiset yhdessä suree ja muistelee tilaisuutta. Näin meillä, mutta eiköhän kaikki hoida nuo asiat miten parhaaksi kokee, on uskonnollinen tai ei.

Vierailija
42/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut asiaa. Riittää kun hautaavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin palata luonnon kiertokulkuun. Omaiset voisivat viedä ruhoni vaikka jonnekin metsään haaskaksi.

Vierailija
44/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:20"]

En halua hautajaisia. En ole ollut mikään juhlaihminen eläessänikään, joten ei kuulu mun tyyliin mitkään muistelujuhlat kuoltuanikaan. Poltetaan ruumis vain, ja tuhkat laittakoon mihin haluavat, johonkin luontoon. Ei mitään hautakiviä eikä muistolaattoja eikä ilmoituksia eikä adresseja. Haluan vain hävitä vähin äänin.

[/quote]

Minulla sama. Haluan tulla sirotelluksi mereen kuten vanhempani. Vanhemmillanikaan (kuolivat molemmat yli kahdeksankymppisinä viimeisen kymmenen vuoden aikana) ei ole mitään muistolaattoja missään. Äitini varsinkaan sellaista ei halunnut, koska itse piti äitinsä ja isäpuolensa hautaa kunnossa niin kaun kuin pystyi, mutta monen kymmenen kilometrin päästä sitä oli vaikeaa ja raskasta tehdä, varsinkin vanhemmiten. Hän ei halunnut lapsilleen samanlaista taakkaa. Eikä edesmenneiden rakkaiden muistelu vaadi mitään tiettyä kylmää kiveä jossain mustassa mullassa, sitä voi tehdä vaikkapa aamukahvilla oman keittiön pöydän ääressä.

Hautajaiset ovat myös aivan tyhjä rituaali, ainakin sellaiset, jotka ovat samalla myös ruoka- ja kahvikekkerit äänekkäine puheensorinoineen. Me kokoonnuimme kummankin vanhempamme arkun ääreen ja jätimme hyvästit heille siinä. Kauniita ja herkkiä tilaisuuksia ne olivat, kummatkin.

Vierailija
45/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:56"]

Itse hautaus ihan vaan astian dumppaus kuoppaan, mies vaikka paikalla jos satun ennen häntä kuolemaan. Joku pieni nätti hautakivi, ei siellä pakko ole käydä mutta joku konkreettinen viimeinen leposija olisi kiva.

[/quote]

Kun täällä nyt on tullut monenlaisia toiveita tuhkauurnan säilyttämisestä kirjahyllyssä, aina ruhon viemisestä metsään eläimille asti, niin ne joilla jotain suunnitelmia on ruumiinsa, tai omaisen ruumiin käsittelylle kuoleman jälkeen, niin kannattaa lukaista hautaustoimilaki läpi. Ei kestä montaa minuuttia ja sen jälkeen ihan oikeasti tiedät, miten ja minne ruumiin, tai sen tuhkat saa sijhoittaa ja mitä lupia hautausmaan ulkopuolelle hautaaminen vaatii.

Ennen hautaustoimilain voimaantuloa (2004) todellakin sai tuhkauurnan säilyttää vaikka kotonaan kirjahyllyssä, mutta kyseinen laki kielsi tämän ja nykyään on tasan vuosi aikaa tuhkauksesta sijoittaa tuhkat pysyvästi yhteen paikkaan, eli tuhkaa ei saa jakaa usemapaan eri osaan ja ripotella, tai haudata sinne tänne, vaan hautaaminen, tai sirottelu on tehtävä yhdessä ainoassa paikassa. Ennen kuin omainen saa tuhkauurnan kouraansa, on hänen ilmoitettava krematorion ylläpitäjälle kirjallisesti tuhkan tarkka sijoituspaikka.

Jos taas haluaa uurnan haudattavaksi johonkin hautausmaiden ulkopuoliseen paikkaan ja haluaa sille muistomerkin, niin silloin kyseessä on  yksityinen hauta ja sille on haettava aluehallintoviraston lupa. Tuollainen hauta-alue saa päälleen 25 vuoden suojan, jona aikana sitä maa-aluetta ei saa ottaa muuhun käyttöön. Kannattaa siis pariin kertaan miettiä, kannattaako omakotitalonsa, tai mökin pihaan yksityistä hautaa perustaa, vaikka sattuisi luvan siihen saamaankin. Tulevia ostajakandidaatteja kun moinen hauta voi jonkin verran karkoittaa.

Tuhkien siroittelussa luontoon, tai vesialueille on aina oltava maa/vesialueen omistajan/haltijan lupa. Siroittelu pitää tehdä vain yhteen ennalta ilmoitettuun paikkaan ja sinne ei saa pystyttää minkäänlaista muistomerkkiä.

Vierailija
46/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut ateistin hautajaisissa, joissa oli ihan pappi puhumassa ja siunaukset, saattoivat laulaa virrenkin. Henkilä ei kuulunut kirkkoon, joten luterilaisista pidoista tämä erosi vain siinä että joka jutusta piti maksaa erikseen.
Kirkkoon kuulumattomia uskovaisia olen myös ollut hautaamassa. Jotain lahkolaisia olivat, tilaisuus pidettiin lahkon omassa talossa pappi yyai mikä lie saarnaaja yritti käännyttää kaikkia vainajan sukulaisia, jotka eivät ainoaan oikeaan lahkoon kuuluneet, lopuksi arkku nostettiin autoon ja vietiin ihan kirkkomaalle.
Hautajaiset on vain jäljelle jääneiden juhla ja saavat viettää sen miten tahtovat, tätä päähenkilöä, vainajaa ei ole enää olemassa, joten olisi naurettavaa esittää toiveita omista hautajaisistaan. Jotkut kyllä suunnittelevat tarkkaan, mutta se taitaa olla vain sitä että ei pysty myöntämään että kuolema on loppu.

Vierailija
47/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:04"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:56"]

Itse hautaus ihan vaan astian dumppaus kuoppaan, mies vaikka paikalla jos satun ennen häntä kuolemaan. Joku pieni nätti hautakivi, ei siellä pakko ole käydä mutta joku konkreettinen viimeinen leposija olisi kiva.

[/quote]

Kun täällä nyt on tullut monenlaisia toiveita tuhkauurnan säilyttämisestä kirjahyllyssä, aina ruhon viemisestä metsään eläimille asti, niin ne joilla jotain suunnitelmia on ruumiinsa, tai omaisen ruumiin käsittelylle kuoleman jälkeen, niin kannattaa lukaista hautaustoimilaki läpi. Ei kestä montaa minuuttia ja sen jälkeen ihan oikeasti tiedät, miten ja minne ruumiin, tai sen tuhkat saa sijhoittaa ja mitä lupia hautausmaan ulkopuolelle hautaaminen vaatii.

Ennen hautaustoimilain voimaantuloa (2004) todellakin sai tuhkauurnan säilyttää vaikka kotonaan kirjahyllyssä, mutta kyseinen laki kielsi tämän ja nykyään on tasan vuosi aikaa tuhkauksesta sijoittaa tuhkat pysyvästi yhteen paikkaan, eli tuhkaa ei saa jakaa usemapaan eri osaan ja ripotella, tai haudata sinne tänne, vaan hautaaminen, tai sirottelu on tehtävä yhdessä ainoassa paikassa. Ennen kuin omainen saa tuhkauurnan kouraansa, on hänen ilmoitettava krematorion ylläpitäjälle kirjallisesti tuhkan tarkka sijoituspaikka.

Jos taas haluaa uurnan haudattavaksi johonkin hautausmaiden ulkopuoliseen paikkaan ja haluaa sille muistomerkin, niin silloin kyseessä on  yksityinen hauta ja sille on haettava aluehallintoviraston lupa. Tuollainen hauta-alue saa päälleen 25 vuoden suojan, jona aikana sitä maa-aluetta ei saa ottaa muuhun käyttöön. Kannattaa siis pariin kertaan miettiä, kannattaako omakotitalonsa, tai mökin pihaan yksityistä hautaa perustaa, vaikka sattuisi luvan siihen saamaankin. Tulevia ostajakandidaatteja kun moinen hauta voi jonkin verran karkoittaa.

Tuhkien siroittelussa luontoon, tai vesialueille on aina oltava maa/vesialueen omistajan/haltijan lupa. Siroittelu pitää tehdä vain yhteen ennalta ilmoitettuun paikkaan ja sinne ei saa pystyttää minkäänlaista muistomerkkiä.
[/quote]
No jo on tarkkaa, tää hautausmonopoli pitäisi purkaa ja sääntöjen tulisi perustua johonkin muuhun kuin taikauskoon. Tuhka ei ole terveyshaitta, mitä väliä sillä on mihin ja miten sen hävittää.

Vierailija
48/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muita vastauksia: oikeestaan ihan sama. Toivoisin että jollain lailla muistetaan, mutta eipä sen ihmeempiä. Syötävää, juotavaa, juttelua, toivottavasti ihmiset muistaisivat hauskoja juttuja joita ovat kanssani tehneet. Mutta enhänminä ole katsomassa, joten...

Toivottavasti ei ole pappia, kirkkoa tai arkkua, ne kun ovat minullekovin vieraan tuntuisia. Toivon että tuhkataan, hautapaikalla sinänsä ei ole väliä mutta olisi kiva jos vaikka istuttaisivat jonkun puun/pensaan muistoksi (ihan mihin tahansa, vaikka mökille. Tykkään puista).

Vierailija
49/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 02:04"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:56"] Itse hautaus ihan vaan astian dumppaus kuoppaan, mies vaikka paikalla jos satun ennen häntä kuolemaan. Joku pieni nätti hautakivi, ei siellä pakko ole käydä mutta joku konkreettinen viimeinen leposija olisi kiva. [/quote] Kun täällä nyt on tullut monenlaisia toiveita tuhkauurnan säilyttämisestä kirjahyllyssä, aina ruhon viemisestä metsään eläimille asti, niin ne joilla jotain suunnitelmia on ruumiinsa, tai omaisen ruumiin käsittelylle kuoleman jälkeen, niin kannattaa lukaista hautaustoimilaki läpi. Ei kestä montaa minuuttia ja sen jälkeen ihan oikeasti tiedät, miten ja minne ruumiin, tai sen tuhkat saa sijhoittaa ja mitä lupia hautausmaan ulkopuolelle hautaaminen vaatii. Ennen hautaustoimilain voimaantuloa (2004) todellakin sai tuhkauurnan säilyttää vaikka kotonaan kirjahyllyssä, mutta kyseinen laki kielsi tämän ja nykyään on tasan vuosi aikaa tuhkauksesta sijoittaa tuhkat pysyvästi yhteen paikkaan, eli tuhkaa ei saa jakaa usemapaan eri osaan ja ripotella, tai haudata sinne tänne, vaan hautaaminen, tai sirottelu on tehtävä yhdessä ainoassa paikassa. Ennen kuin omainen saa tuhkauurnan kouraansa, on hänen ilmoitettava krematorion ylläpitäjälle kirjallisesti tuhkan tarkka sijoituspaikka. Jos taas haluaa uurnan haudattavaksi johonkin hautausmaiden ulkopuoliseen paikkaan ja haluaa sille muistomerkin, niin silloin kyseessä on  yksityinen hauta ja sille on haettava aluehallintoviraston lupa. Tuollainen hauta-alue saa päälleen 25 vuoden suojan, jona aikana sitä maa-aluetta ei saa ottaa muuhun käyttöön. Kannattaa siis pariin kertaan miettiä, kannattaako omakotitalonsa, tai mökin pihaan yksityistä hautaa perustaa, vaikka sattuisi luvan siihen saamaankin. Tulevia ostajakandidaatteja kun moinen hauta voi jonkin verran karkoittaa. Tuhkien siroittelussa luontoon, tai vesialueille on aina oltava maa/vesialueen omistajan/haltijan lupa. Siroittelu pitää tehdä vain yhteen ennalta ilmoitettuun paikkaan ja sinne ei saa pystyttää minkäänlaista muistomerkkiä. [/quote] No jo on tarkkaa, tää hautausmonopoli pitäisi purkaa ja sääntöjen tulisi perustua johonkin muuhun kuin taikauskoon. Tuhka ei ole terveyshaitta, mitä väliä sillä on mihin ja miten sen hävittää.

[/quote]

Niin, tuolla laillahan ei kai sinällään ole tekemistä seurakuntien hautausmonopolin kanssa, joka sekään ei ole täysi monopoli, kun muitakin vaihtoehtoja on. Toki siis itsekin sitä mieltä olen, että monopolin kaltainen tilanne on ja hautaustoimi pitäisi julkisesti kipailuttaa, tai ottaa kuntien tehtäväksi. Tämän tosin pitäisi olla osa laajempaa kokonaisuutta, jossa valtio ja kirkko erotettaisiin kokonaan toisistaan ja kirkolta poitettaisiin myös verotusoikeus, sekä vihkimisoikeus.

Ihmettelen jos tuon mielipiteesi perusteella annoit kirjoitukselleni alapeukun, se kun ei ollut minkäänlainen kannanotto lain puolesta, eikä vastaankaan, vaan ainoastaan referaatti hautaustoimilaissa hautaamisesta annetuista säädöksistä.

Itse henkilökohtaisesti en usko mihinkään jumaluuksiin, tai minkään sortin taikauskoihin ja minun puolestani oman ruumiini saisi dumpata vaikka perse pystyssä paskaojaan, jos sen vain laki sallisi. Laki on kuitenkin laki, on se hyvä tai huono ja sen mukaan on edettävä. Toisaalta jokainen soveltaa lakia niin kuin parhaaksi näkee. Ei kai kukaan sitä tuhkan loppusijoitusta sen kummemin valvo. Kirjallinen ilmoitus lopullisesta sijoituspaikasta vaaditaan juuri siksi, koska itse sijoitusta ei kukaan valvo. Tuolla siis yritetään estää se, että ihan joka ihminen ei puutaheinää sijoituspaikasta latelisi. Loppupeleissähän se jää oman harkintasi ja moraalisi varaan, käytkö ne tuhkat viskomassa ilmoittamaasi paikkaan, vai jätätkö ne kirjahyllyysi rakkaan kissasi/koirasi tuhkien viereen, vai dumppaatko ne vaan roskikseen.

Vierailija
50/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oon aatellu et ihan vaa semmoi basic ruumiinpoltto ja sit niistä tuhkista kasataan timantti jota mun lapset joutuu kantamaan sitten koko elämän

Vierailija
51/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 03:51"]

Siis oon aatellu et ihan vaa semmoi basic ruumiinpoltto ja sit niistä tuhkista kasataan timantti jota mun lapset joutuu kantamaan sitten koko elämän

[/quote]

Mahtaisko lapsen sormi olla lain hyväksymä tuhkan sijoituspaikka?

Entä jos olisi, vaatisiko se aluehallintoviraston luvan yksityisestä hautapaikasta, koska siinä olisi näkyvä muistomerkki. Entä jos se lupa haettaisiin ja saataisiin ja lapsi kuolisi viiden vuoden kuluttua. Pitäisikö lapsen ruumis säilyttää 20 vuotta koskemattomana?

Vierailija
52/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka pistäsivät jätesäkkiin ja mereen. Enhän ole itse sitä näkemässä. Haluan että mut muistetaan eläissäni tehdyistä asioista eikä palvota tyhjää kuollutta ruhoa

Vierailija
53/58 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 04:01"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 03:51"]

[/quote]

Mahtaisko lapsen sormi olla lain hyväksymä tuhkan sijoituspaikka?

Entä jos olisi, vaatisiko se aluehallintoviraston luvan yksityisestä hautapaikasta, koska siinä olisi näkyvä muistomerkki. Entä jos se lupa haettaisiin ja saataisiin ja lapsi kuolisi viiden vuoden kuluttua. Pitäisikö lapsen ruumis säilyttää 20 vuotta koskemattomana?
[/quote]

Siis onhan näistä ihan juttuja ollut, saathan sä tuhkaakin sirotella vaikka naamaasi salaa jod huvittaa. Vai onko kivempi vetästä se tuhka johonkin pesiskentälle muiden riesaksi?

Vierailija
54/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen väliä. Ihan sellaiset mitkä läheiset kokevat parhaiksi tai lohdullisimmiksi.

Vierailija
55/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain vielä kelpaa, niin ruumis lääketieteen käyttöön. Jos ei niin viikinkihautajaiset olisivat ainakin näyttävät. Muuna ohjelmana voisi olla vaikka puistofutista, kaljanjuontia ja ehkä muutama mun suosikkibiisi.

Olisi myös mukava jos aurinko paistaisi.

Vierailija
56/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vertan vähän kiinnostaa tämän maailman meno että ei mitään väliä. Kirkkoon en kuulu joten musta voitaisiin tehdä vaikka koiranruokaa kun eläimistä kuiten pidän. Oiskohan sellainen mahdollista?

Vierailija
57/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]

Ne eivät ilmeisesti ole kirkossa eikä seurakunnan tiloissa, eikä pappi pidä puhetta. Kuka pitää puheet ja pidetäänkö jatkot ja juodaanko kahvit, luetaanko adressit jne? Miten se poikkeaa totutusita ev-lut tyylisistä maahanpanijaisista?

[/quote]Minut voi jauhaa vaikka eläinten rehuksi, kuollut ei ole enää mitään. Jälkeen jääneet voi halutessaan pitää millaiset pippalot tahansa.

Vierailija
58/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehkä tärkeimpiä asioita, mitä haluan kuolemani jälkeen tapahtuvan on, että jos vain mahdollista kaikki käyttökelpoiset osani menevät elinluovutukseen. Jäljelle jäävä tuhkataan ja tuhkat haudataan jossain maatuvassa astiassa. Itse hautaus ihan vaan astian dumppaus kuoppaan, mies vaikka paikalla jos satun ennen häntä kuolemaan. Joku pieni nätti hautakivi, ei siellä pakko ole käydä mutta joku konkreettinen viimeinen leposija olisi kiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi