Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumattomat, minkälaiset hautajaiset haluatte?

Vierailija
29.06.2015 |

Ne eivät ilmeisesti ole kirkossa eikä seurakunnan tiloissa, eikä pappi pidä puhetta. Kuka pitää puheet ja pidetäänkö jatkot ja juodaanko kahvit, luetaanko adressit jne? Miten se poikkeaa totutusita ev-lut tyylisistä maahanpanijaisista?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon Jumalaan, mutta en kuulu kirkkoon. En tiedä il laiset hautajaiset minulle ikanaan järjestetään. Riippuu varasti ihan siitä ikä silloin on tapana kunnhenkeni heitän.

Vierailija
2/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi veikata, että ruumista ei siunata..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita mitään erityismuisteloita, polttohautaus ja tuhkat maan päälle tai mereen. Jälkeen jäävät, ihan ne lähimmät, kahvitelkoot keskenään, ja soitelkoot sitten vaikka mun mielimusaa.

Vierailija
4/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:17"]

Voisi veikata, että ruumista ei siunata..

[/quote]

Niin ja missä ollaan, suoraan haudallako?

Vierailija
5/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama, en aatellu itse olla läsnä. :) Sellaiset kuin puolisoni haluaa, jos on niitä järjestämässä. Olen kertonut, että tuhkani voisi minun puolestani ripotella mereen. 

Vierailija
6/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kuolisin, varmaan sukulaisten mieliksi joku siunausjuttu olisi ok. Hautakiveen/kuolinilmoitukseen en halua kuitenkaan ristiä.

Toivottavasti kuolen joskus lähellä 2080-lukua, jolloin hautajaisjärjestelyihin on yleistynyt uskonnottomien hautaaminen. Eli ei pappeja/siunauksia silloin.

Vierailija
7/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viikinkiveneessä polttaminen olisi komiaa.

Vierailija
8/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:18"]

Ei tarvita mitään erityismuisteloita, polttohautaus ja tuhkat maan päälle tai mereen. Jälkeen jäävät, ihan ne lähimmät, kahvitelkoot keskenään, ja soitelkoot sitten vaikka mun mielimusaa.

[/quote]

Sinä et halua kiveä tms muistelupaikkaa, jonne voi tuoda kukkia ja kynttilöitä?

Vierailija
9/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua hautajaisia. En ole ollut mikään juhlaihminen eläessänikään, joten ei kuulu mun tyyliin mitkään muistelujuhlat kuoltuanikaan. Poltetaan ruumis vain, ja tuhkat laittakoon mihin haluavat, johonkin luontoon. Ei mitään hautakiviä eikä muistolaattoja eikä ilmoituksia eikä adresseja. Haluan vain hävitä vähin äänin.

Vierailija
10/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt joku viittii uuniin lykätä, niin olis ihan kiva. Muuta ei tarvitse.

Vierailija
11/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan millaiset lapset haluavat järjestää, mun ainoa toive on että mut tuhkataan, muuten ei väliä.

Vierailija
12/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että minut tuhkataan, muistotilaisuus olis kiva, mutta en haluais sinne pappia enkä mitään uskontoon liittyvää.  Vain kaikki löheiset jotka jää kaipaamaan ja puheen saa pitää niin moni ihminen kuin haluaa

Vierailija
13/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:18"]

[/quote]

Sinä et halua kiveä tms muistelupaikkaa, jonne voi tuoda kukkia ja kynttilöitä?

[/quote]

En ole tuo keneltä kysyt, mutta en todellakaan halua. Jos eivät ole mulle tuoneet kukkia ja kynttilöitä silloin kun elän, en niitä kaipaa enää kuoltuanikaan. Muistelkoot kotonaan, ei sitä varten tarvitse lähteä mihinkään kiven ääreen seisomaan. 

Vierailija
14/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttohautaus ja tuhkat mereen. Ei tarvitse pitää mitään muistotilaisuuksia. 

Vierailija
15/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkat säähavaintopallon sisään. Pallo nousee kevyesti 30 kilometriin, jossa se hajoaa ja tuhka vapautuu ilmavirtojen vietäväksi.

Ei puheita eikä missään tapauksessa pappia tms.

Vierailija
16/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on ollut kirjoittaa jokin ohjeistus. Tilaisuus saa olla minimaalinen ja sen vois pitää vaikka jossain ulkona luonnossa, jos on kesä. Talvella no, missä vaan missä on lämmintä ja saavat soppaa ja kahvia :D Ehkä haluaisin tuhkastani puun, siis tuollaisen:

www.urnabios.com

Mutta no, sanotaan nyt vaikka näin, että jos sairastun ja/tai kun ikää alkaa olla enemmän, kirjoitan puolisolle jonkun terveisen ja kerron myös muille läheisille, mistä sen löytää. Nyt 33-vuotiaana en osaa oikein ajatella asiaa silleen, että se on realistista, jos tulee äkkikuolema, puoliso ja lapsuudenperhe joutuu kyllä asiat keksimään ja hoitamaan :D toivottavasti ei tule. Ja mua ei saa liittää kirkkoon jälkikäteen, kuten yhdelle sukulaiselle tehtiin (!)

Vierailija
17/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttihautaus ja lähimmäuset saa sitten itse päättää pitävätkö esim jonkun muistotilaisuuden.

Vierailija
18/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:28"]

Ja mua ei saa liittää kirkkoon jälkikäteen, kuten yhdelle sukulaiselle tehtiin (!)

[/quote]

No tuo ei ole kyllä mitenkään mahdollista.

Vierailija
19/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus ja AC/DC:n "Highway To Hell" soimaan.

Vierailija
20/58 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautajaiset ole mikään pakollinen kuvio. Jälkeen jäävät saavat päättää, mitä tehdään. Saavat järjestää evankelisluterilaisen siunaustilaisuudenkin, jos haluavat. Meillä on suvussa syvästi uskonnollisia ihmisiä, jotka eivät kuulu e.lut. kirkkoon ja joiden lähin "oma" seurakunta on ulkomailla, ja heidät on siunannut ev.lut. pappi. Siitä huolimatta, että vainaja tai kukaan surijoista ei ole ollut kirkon jäsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän