Kirkkoon kuulumattomat, minkälaiset hautajaiset haluatte?
Ne eivät ilmeisesti ole kirkossa eikä seurakunnan tiloissa, eikä pappi pidä puhetta. Kuka pitää puheet ja pidetäänkö jatkot ja juodaanko kahvit, luetaanko adressit jne? Miten se poikkeaa totutusita ev-lut tyylisistä maahanpanijaisista?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]
Ne eivät ilmeisesti ole kirkossa eikä seurakunnan tiloissa, eikä pappi pidä puhetta. Kuka pitää puheet ja pidetäänkö jatkot ja juodaanko kahvit, luetaanko adressit jne? Miten se poikkeaa totutusita ev-lut tyylisistä maahanpanijaisista?
[/quote]
Sä kysyt nyt vääriltä ihmisiltä, sun pitäis kysyä sitä sukulaisiltamme, heidän bileethän ne on. Onhan tuo nähty moneen kertaan, että vainajan omaiset eivät kunnioita vainajan tahtoa vaan pyyhkivät sillä pöytää. Monen vakaumuksellisen ateistin hautajaisiin on sukulaiset järkänneet pain siunaamaan viimeistä matkaa, vaikka se ei missään nimessä ole ollut vainajan tahto.
Ne siis voivat olla ihan perinteisen malliset evlut monttuunpanijaiset, tai sitten ihan vaan kahvittelutilaisuus, ilman minkään sorttisia uskonnollisia rituaaleja, tai ihan minkälaiset vaan. Toki onhan kirkkoon kuulumattomissa paljon muidenkin uskontokuntien väkeä. Niillä luonnollisesti oman uskontonsa näköiset hautajaiset. Ei siis ole olemassa mitään yhtä sapluunaa kirkkoon kuulumattomien hautajaisissa, vaan lukemattomia erilaisia tapoja, kukin tyylillään.
Yksi on kuitenkin kaikille sama. Kuuluit kirkkoon tai et, niin sinulle kuuluu julkiselta hautuumaalta hautapaikka ja siinä kirkkoon kuuluvat ja kuulumattomat on samalla viivalla, eikä ketään saa siinä asiassa syrjiä, ei siis myöskään kirkkoon kuulumattomia, vaikka se julkinen hautuumaa lähes aina kirkkomaalla onkin. Tämän määrää hautaustoimilaki, joka koskee ihan meitä kaikkia.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:30"]
Tuhkaus ja AC/DC:n "Highway To Hell" soimaan.
[/quote]
Tämä oli ironisen hauska :)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:31"]
Ei hautajaiset ole mikään pakollinen kuvio. Jälkeen jäävät saavat päättää, mitä tehdään. Saavat järjestää evankelisluterilaisen siunaustilaisuudenkin, jos haluavat. Meillä on suvussa syvästi uskonnollisia ihmisiä, jotka eivät kuulu e.lut. kirkkoon ja joiden lähin "oma" seurakunta on ulkomailla, ja heidät on siunannut ev.lut. pappi. Siitä huolimatta, että vainaja tai kukaan surijoista ei ole ollut kirkon jäsen.
[/quote]
Samoin mutta se ei ole jotenkin yhtään vainajan näköistä, jos hän on uskonut toisin.
Ehdotomasti ei pappia ei kirkontiloissa eikä missään nimessä kirkkomaahan. En myöskään muistolaatta mihinkään.
Tuhkaus ja tuhkana tuuleen. Lapsi voi muistella sitten haluaa ja siellä missä haluaa äitiään.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:30"]
Tuhkaus ja AC/DC:n "Highway To Hell" soimaan.
[/quote]
Tämä oli ironisen hauska :)
[/quote]
Olen muuten tosissani.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:38"]
Ihan sama, en mä niitä ole seuraamassa.
[/quote]
Mulle ei ole ihan sama. En halua että mulle järjestetään kuoleman jälkeenkään mitään sellaista, mitä en eläessäni halunnut. Olen elänyt ateistina, en välitä sukujuhlista, en missään nimessä halua julkisesti nimeäni esille, en kaipaa huomiota enkä ylistystä. Olisin hyvin vihainen jos tietäisin, että minulle järjestettäisiin kuolemani jälkeen mitään tuollaiseen liittyvää. Sama kuin jos mut leimattaisiin vaikka natsiksi tai pedofiiliksi kuolemani jälkeen, olisiko sekin ihan sama, kun et sitä itse ole näkemässä?
Tuhkaus nyt ainakin ja tuhkat mereen.
Edesmenneellä kaverilla oli sama toive. Sen lisäksi hän toivoi, ettei mahdollinen muistotilaisuus ole mikään sellainen, missä porukka vain itkee. Grillatkaa, ottakaa kuppia, tehkää mitä tahansa mutta ei mitään lässytystä jatekopyhää puhetta. Lapset sitten järjestivät ns. grillijuhlat rannalla sen jälkeen kun tuhkat oli käyty sirottamassa mereen. Grillasivat, ottivat kuppia ja muistelivat kuollutta. Se oli kyllä juuri sellainen mistotilaisuus mikä olisi ollut kaverin mieleen.
En halua pappia. Pitäisi tuhkata. Tuhkat saa sirotella vaikka kukkapenkkiin. Ei sen niin väliä.
Kaikista hienointa olisi kun ruumiin voisi viedä vaikka tuntureille eläinten ruuaksi, mutta se on mahdotonta Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:50"]
Tuhkaus nyt ainakin ja tuhkat mereen.
Edesmenneellä kaverilla oli sama toive. Sen lisäksi hän toivoi, ettei mahdollinen muistotilaisuus ole mikään sellainen, missä porukka vain itkee. Grillatkaa, ottakaa kuppia, tehkää mitä tahansa mutta ei mitään lässytystä jatekopyhää puhetta. Lapset sitten järjestivät ns. grillijuhlat rannalla sen jälkeen kun tuhkat oli käyty sirottamassa mereen. Grillasivat, ottivat kuppia ja muistelivat kuollutta. Se oli kyllä juuri sellainen mistotilaisuus mikä olisi ollut kaverin mieleen.
[/quote]
Jotain tällaista minäkin toivoisin omalle kohdalleni. Kaikki kuolevat kuintekin jossain vaiheessa ja mielestäni kirkon hautajaishässäkät ovat korostetun masentavia tilaisuuksia.
Ihan sama, olen kuollut silloin niin ei minua kiinnosta järjestääkö jälkeenjääneet surubileet vai tanssivat riemusta hautani päällä. Hautajaiset ovat muistojuhla omaisille, ei se liity mitenkään siihen kuolleeseen ihmiseen.
Miksi tuhkat juuri mereen? Eikös niitä pidä suojella kaikenlaisilta saasteilta? Kysyn tätä ihan tosissani.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]
[/quote]
Ei ole väliä millaiset hautajaiset on muuten, mutta toivoisin tuhkausta. Kammottaa ajatus tulla matojen syömäksi. Kierrätyskelpoiset osat voi kierrättää. Jos läheisistä tuntuu hyvältä antaa papin puhua jotain, niin silläkään tuskin on minulle siinä vaiheessa väliä. Tai sitten ei puhu, kyllä niillä muutenkin juttua piisaa.
Tuhkaus ja toivon että tuhkat sirotellaan sukumme maalle Pohjois-Karjalaan.
Hautajaisethan on eläviä varten. Tehköön itseään lohduttavan tilaisuuden. Hittoako tuolla on itselle siinä vaiheessa väliä.
Kun ihminen kuolee, niin se on siinä.Ei ole mitään taivasta tai helvettiä, sitä vaan lakkaa olemassta. Mut tuhkataan ja tuhkat saa laittaa vaikka biojäteastiaan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 14:20"]Tuhkaus ja toivon että tuhkat sirotellaan sukumme maalle Pohjois-Karjalaan.
[/quote]
Jatkan vielä että missään nimessä ei pappia tai siunauksia. Puheen muistotilaisuudessa voi pitää joku sukulainen tai ystävä. Jos omaiseni haluaisivat ulkopuolisen puhujan, pyytäkööt sellaisen Pro Seremonioista. En toivo mitään suurta spektaakkelia isoine kukkalaitteineen. Mieluummin yksi päivänkakkara kuin kukkaseppele. Nämä ovat kuitenkin sellaisia asioita, joista omaiseni päättäköön ja tehköön kuten heille parhaalta ja helpoimmalta tuntuu. Minä haluan omia toiveitani kunnioitettavan lähinnä uskonnottomuuden, tuhkauksen ja tuhkien sijoituspaikan suhteen.
Mitäs väliä sillä mulle on, minähän olen silloin kuollut? Omaiset tehkööt, mitä tekee. Jos haluavat toimia helpoimman mukaan, niin kernaasti.
Sinulle, joka kyselit "muistopaikan" perään: Ei minulla ole mitään tarvetta kuvitella lapsiani hoitamassa mitään hautapaikkaa tai huolehtimassa hautakiven hankinnasta. Muistelevat, jos muistelevat. Toivottavasti saan jakaa eläessäni lasteni ja mahdollisten lastenlasten kanssa hyviä, hauskoja ja onnellisia hetkiä, että äiti/ mummu välillä muistoissa vilahtaa keskellä arkea tai vaikka Särkänniemen karusellissa.
Mä en kuulu kirkkoon vaikka olen ollut tapauskovainen. Erosin kirkosta 1990-luvulla kun mulla teki taloudellisesti hyvin tiukkaa. En ole liittynyt uudestaan siksi että vaimoni on sairas ja työkyvytön, ja meillä on enemmän käyttöä rahoilal kuin kirkon veroihin.
Ei ole niin nuukaa millaiset hautajaiset pidetään minulle. Koska asumme pk-seudulla, niin ainoa realistinen vaihtoehto lienee polttohautaus. Siunaus tai jäähyväistilaisuus lienee pakko järjestää jossain, mutta ei ole pakko olla pappia, mutta jos omaiseni haluavat sellaisen järjestää niin en vastusta. Minun hautajaisissani saa myös laulaa virsiä.
Yksi asia minkä ehdottomasti vaadin on että minut tai tuhkani haudataan oikeaan hautausmaahan. Hautaaminenhan ei kustanneta kirkollisverosta vaan yhteisöverosta, eli minulla on pikeus hautapaikkaan seurakunnan omistamasta hautausmaasta siinä missä kirkkoon kuuluvillakin. En halua mihinkään vapaa-ajattelijoiden hautausmaahan enkä muslimien tai muiden uskontokuntien, vaan ihan luterilaisten, enkä halua että omaiseni säilyttävät tuuhkani kotonaan tai kaivavat sen puutarhaan tei levittelevät mereen. Haluan myös että omaiseni hoitavat hautani.
Minä haluan että minut tuhkataan ja niistä tuhkista puristetaan timantti. Sitten se timantti istutetaan sormukseen, jota lapseni voi käyttää vihkisormuksena.
Tämä siitä huolimatta että kuulun kirkkoon.
Ihan sama, en mä niitä ole seuraamassa.