Ärsyttää ihmisten itsekorostus facebookissa
tyyliin 'oo mä oon niin sankari kun pyöräilen töihin joka päivä, katsokaa, tässä minä ja mun pyöräilyasu, minä ja pyörä työmatkalla, meitä ei pikku sade (=ukkosmyrksy) haittaa' ja sitten siippa ja bestikset kommentoi 'oo sä oot niin urhee ja reipas ja..' tai kun aikuinen nainen tekee itsestään lapsellista prinsessaa joka päivityksessä 'mulla on pinkki kynä töissä kun mä olen rinsessa', 'hihi, en saanut autoa käyntiin kun olen niin rinsessa niin piti soittaa miehelle' jne.
PUUH. Ja sama kun jatkuu oikeessa elämässä jatkuvasti.
Kommentit (41)
Facebook-säännöt: ei saa postata ruuasta, ei liikunnasta, eikä saa ottaa itsestään kuvia (facebook tosin vaatii että profiilikuvana on oma pärstä - ei koirasi, kissasi tai lapsesi kuva.) Älä postaa mitään positiivista, ettei vaan kaverille tule paha mieli, älä postaa mitään negatiivista - kuka nyt jaksaa valitusta lukea. Älä kuvaa maisemia, lemmikkieläimiä, lapsiasi eli toisin sanoen: Laita profiilikuvaksesi kivi (kiviäkin kiinnostaa), äläkä jaa siellä mitään, ei kuvia eikä päivityksiä. Silloin kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi että sitten valitetaan kun ei kukaan päivitä yhtää mitään eikä uutiset etusivulla vaihdu! Perinteinen Suomalainen somekulttuuri.
Munkin facebook-kavereissa riittää aikalailla näitä itsekehujia. Yrittävät usein muka jonkun muun asian varjolla tuoda ohimennen esiin omaa erinomaisuuttaan tai suorituksiaan. Välillä ärsyttää joo. Mutta toisaalta olen ajatellut tämän asian myös niin, että nämä ihmiset ovat tietyssä mielessä myös facebookin suola. He tuovat viihdearvoa siihen muuten niin tylsään ja korrektiin facebook-käyttäytymiseen. On välillä niin viihdyttävää lukea näitä humble brag-päivityksiä, kiva hymähdellä ja vähän naurahtaakin toisten hoopoudelle, sori nyt vaan! :)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:29"]
Munkin facebook-kavereissa riittää aikalailla näitä itsekehujia. Yrittävät usein muka jonkun muun asian varjolla tuoda ohimennen esiin omaa erinomaisuuttaan tai suorituksiaan. Välillä ärsyttää joo. Mutta toisaalta olen ajatellut tämän asian myös niin, että nämä ihmiset ovat tietyssä mielessä myös facebookin suola. He tuovat viihdearvoa siihen muuten niin tylsään ja korrektiin facebook-käyttäytymiseen. On välillä niin viihdyttävää lukea näitä humble brag-päivityksiä, kiva hymähdellä ja vähän naurahtaakin toisten hoopoudelle, sori nyt vaan! :)
[/quote]
Heh, totta! :) Samoin esim. liian intiimit päivitykset nolottaa. Sellaiset, joissa hehkutetaan rakkautta omaa puolisoaan kohtaan ja vakuutellaan, että hän on se oikea. Ehkäpä sen voisi kertoa suoraan kumppanille, eikä postata facebook-seinälle? :)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:53"]
tyyliin 'oo mä oon niin sankari kun pyöräilen töihin joka päivä, katsokaa, tässä minä ja mun pyöräilyasu, minä ja pyörä työmatkalla, meitä ei pikku sade (=ukkosmyrksy) haittaa' ja sitten siippa ja bestikset kommentoi 'oo sä oot niin urhee ja reipas ja..' tai kun aikuinen nainen tekee itsestään lapsellista prinsessaa joka päivityksessä 'mulla on pinkki kynä töissä kun mä olen rinsessa', 'hihi, en saanut autoa käyntiin kun olen niin rinsessa niin piti soittaa miehelle' jne.
[/quote] Ja mikä sinua ärsyttää? Se, että joku pyräilee ja jakaa mielellään arkensa ystävien ja tuttujen kanssa? Miksi niin kade ja itseinhoinen?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:56"] Poista sieltä kaverit, joita et jaksa kuunnella. Tai poista koko FB käytöstä. En voi tajuta ap:n kaltaisia kitisijöitä, jotka eivät osaa olla lukematta ärsyttävää naamakirjaansa. [/quote] Käytän FB:a myös työkseni, joten mahdotonta pysyä kokonaan poissa. Lisäksi minulla on paljon ystäviä, jotka osaavat käyttää somea järkevästikin, ei tarvitse kehua ja pönkittää itseään koko ajan. Eikö teillä ole näitä tuttavia, jotka postaavat koko ajan jotain kuvaa omasta kropastaan tai hiuksistaan tai lärvistään ja sitten ihailijat kommentoivat oo olet niin ihana ja postaaja on pseudovaatimattomana että oo kiitos, en mä nyt sua ihanampi ole...? AP [/quote] Mulla ei ole yhtään tuollaista ystävää. Vaikuttaakohan ikä asiaan kun ollaan jo nelikymppisiä.
[/quote]
No niin mekin ollaan! AP
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:29"]
[/quote] Olet nolo ja aika säälittävä. :(
[/quote]
Itseironiaa... jotkut eivät voi mitenkään tuoda julki omia heikkouksiaan ja niitä vituttaa myös se, että joku tuo ne huumorilla julki...
Mitäs itse postaat faceen? Et mitään? Ootko sielä vaan kyttäämässä muiden postauksi päästäksesi haukkumaan muita?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:03"]
[/quote]
Itseironiaa... jotkut eivät voi mitenkään tuoda julki omia heikkouksiaan ja niitä vituttaa myös se, että joku tuo ne huumorilla julki...
Mitäs itse postaat faceen? Et mitään? Ootko sielä vaan kyttäämässä muiden postauksi päästäksesi haukkumaan muita?
[/quote]
Katsotaas mitä olen omalle sivulle päivitellyt.. Jakanut omasta mielestäni kiinnostavia uutisia (punkkirokotuksesta, jalkapallosta - näitä jaan lähinnä siksi että tiedän niiden ärsyttävän yhtä tyyppiä; jenkkien homoäänestyksestä), muiden varastettu/kadonnut -juttuja, mitä elokuvia olen katsonut (ihmiset kysyy multa usein suosituksia koska olen suurkuluttaja), yksi kissakuva (oma kissa), kavereiden yritysten/bändien sivuja/juttuja, ketju täältä av:lta; yksi ravintolasuositus.
Työn puolesta kirjoittelen sitten ihan muita juttuja. Todella harvoin jaan mitään kissastani, en juuri koskaan lapsestani. Avaudun asioista jotka ihmetyttää ja harmittaa (jalkakäytävällä pyöräily, pyörätiellä kävely).
Ryhmissä kirjoittelen milloin mitäkin, riippuu ryhmän aiheesta ja avoimuudesta. Olen aktiivinen facebookissa, käytän paljon myös yksityisviestejä.
AP
Tässäpä yksi syy, miksi en ole facebookissa.
Matkustan paljon, koti on nätti, teen hyvää ja kaunista ruokaa itse, liikun (mahtavissa maisemissa) ja minulla on upeita vaatteita. Jo ihan ilmansome-elämääkin huomaan kateutta/muuttunutta suhtautumista, kun joku näkee kotini, kuulee reissuista jne. En tykkää pitää niistä meteliä, saati rakentaa niillä jotain pseudoa somepersoonaa (vrt. kommentti 'miet vähän, millaisen kuvan annat'). Haluan pitää tekemiseni, näkemäni paikat jne. sielussani&läheisteni ja minun yhteisissä muistoissa. Joskus tuntuu, että joillekin sitä, mitä ei ole kuvin päivitetty someen, ei ole tapahtunut. Ja toisaalta oikeanlaisilla kuvilla perustylsä päiväkin on ah niin glamour, koska se Näyttää siltä.
Käytän toki somea (oon joskus täällä, käytän wappia jne.). Pidän kuitenkin ystävyyssuhteita yllä kasvokkain, tarjoan sitä ruokaa ja näytän niitä kuvia (jos siltä tuntuu).
Mitä siis haluan sanoa. Ymmärrän sinua ap. Pahinta minusta tuossa on elämän ja kanssakäymisen muuttuminen 'näyttää'-elämäksi. Minulle muiden facebook-elämä on silti ihan ok. En halua silti itse antaa sille aikaani tai kuviani, ne ovat minun - ja olen valinnut tämän tavan, koska se on minulle hyvä.
Vietin juuri ihanan kuukauden reissussa eikä yhtään hetkeä lomasta tai sen jälkeen mennyt somen päivittämiseen, sen miettimiseen, mikä siellä näyttäisi hyvältä, muttei aiheuttaisi liikaa paheksuntaa, kateutta jne.jne.
Ja juu. Minulla on ystäviä, paljon. Eikä vaikeuksia pitää heihin yhteyttä ilman facebookia.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:25"]Tässäpä yksi syy, miksi en ole facebookissa.
Matkustan paljon, koti on nätti, teen hyvää ja kaunista ruokaa itse, liikun (mahtavissa maisemissa) ja minulla on upeita vaatteita. Jo ihan ilmansome-elämääkin huomaan kateutta/muuttunutta suhtautumista, kun joku näkee kotini, kuulee reissuista jne. En tykkää pitää niistä meteliä, saati rakentaa niillä jotain pseudoa somepersoonaa (vrt. kommentti 'miet vähän, millaisen kuvan annat'). Haluan pitää tekemiseni, näkemäni paikat jne. sielussani&läheisteni ja minun yhteisissä muistoissa. Joskus tuntuu, että joillekin sitä, mitä ei ole kuvin päivitetty someen, ei ole tapahtunut. Ja toisaalta oikeanlaisilla kuvilla perustylsä päiväkin on ah niin glamour, koska se Näyttää siltä.
Käytän toki somea (oon joskus täällä, käytän wappia jne.). Pidän kuitenkin ystävyyssuhteita yllä kasvokkain, tarjoan sitä ruokaa ja näytän niitä kuvia (jos siltä tuntuu).
Mitä siis haluan sanoa. Ymmärrän sinua ap. Pahinta minusta tuossa on elämän ja kanssakäymisen muuttuminen 'näyttää'-elämäksi. Minulle muiden facebook-elämä on silti ihan ok. En halua silti itse antaa sille aikaani tai kuviani, ne ovat minun - ja olen valinnut tämän tavan, koska se on minulle hyvä.
Vietin juuri ihanan kuukauden reissussa eikä yhtään hetkeä lomasta tai sen jälkeen mennyt somen päivittämiseen, sen miettimiseen, mikä siellä näyttäisi hyvältä, muttei aiheuttaisi liikaa paheksuntaa, kateutta jne.jne.
Ja juu. Minulla on ystäviä, paljon. Eikä vaikeuksia pitää heihin yhteyttä ilman facebookia.
[/quote]
Sorry kamalasta ulkoasusta. #autocorrect #mobiili
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:03"]
Mä olen piilottanut muutaman ihmisen päivitykset; sellaisen joka spämmäsi aivan hirveästi youtubesta musiikkia, sellaisen joka kehuskeli jatkuvasti ostoksillaan, omaisuudellaan ja parisuhteellaan, sellaisen joka yritti jatkuvasti vaikuttaa mielipiteisiin venäjämyönteisellä trollauksella ja yhden joka haukkui homoja minkä kerkesi. Jouduin osan kanssa riitelyyn ja totesin, ettei fb ole sellaista varten. Sitten koetan sietää yhtä joka vaihtaa profiilikuvaansa jatkuvasti kerjäten tykkäyksiä (ovat ihan samanlaisia, yläviistosta), yhtä joka lepertelee joka päivä jotakin ei-enää-aivan-uunituoreesta vauvastaan ja joitakuita muita harmittomampia tapauksia. Suurin osa on mukavia ja ilahduttavia. Pysyn kärryillä heidän elämästään ja pidän heikkoa mutta todellista yhteyttä ihmsiin, joita en näe.
[/quote]
Mä olen kans 'unfollow' muutaman ihmisen joista pidän kovasti oikeassa elämässä, mutta en vaan jaksa lukea jatkuvaa ruoka/terveyspropagandaa - Safkatutka on ainoa oikea taho kertomaan ruoasta ja THL on salaliitto jne.
AP
[/quote]
Tämä! Varsinkin kun tietää, että tyyppi on tanakka sohvaperuna ja tarjoaa omille lapsilleen kuitenkin kiireeseen vedoten roiskeläppiä, nakkeja ja ranskalaisia, vaikka fb-postauksissa hehkutetaan terveellisiä smootheja, omegakolmosia jne.
[/quote]
Vahingossa alapeukutin!
Sitten on näitä fb-testien tekijöitä... ja vain ne "parhaat" tulokset julkaistaan. "olet 100% seksikäs", "näytät 17-vuotiaalta"( jollain nelikymppisellä), "olet täydellinen vaimo", "olet älykkäämpi kuin 99% muista ihmisistä" ym paskaa. ja sitten joku nasevan vaatimaton kommentti perään. toisaalta näissä on hyvä viihdearvo, ei voi kun hihitellä yksikseen. :D
No ihan samasta syystä sinäkin OP käytät facebookkia. Koko facebookin ainoa funktio on tuoda esille omaa periytynyttä sosioekonomista asemaa ja sen tuomia mahdollisuuksia, kuten opinnot, asuinpaikka, elintaso (urheiluharrastukset, ulkona syöminen) yms.
Josset ole ylempää keskiluokkaa ei sinulla ole mitään syytä käyttää facebookkia.
No jos se on oikeessakin elämässä tollasta niin sehän on rehellistä päivittämistä sitten. Facebook on aika paljastava juttu, ihmiset ei usein ajattele, millaisen kuvan itsestään antavat. Minäkin olen yllättynyt monta kertaa ja katson aika tarkkaan mitä sinne postaan.
Jos ottaa noin koville niin poista kavereista. Ei ole vaikeaa.
Poista sieltä kaverit, joita et jaksa kuunnella. Tai poista koko FB käytöstä. En voi tajuta ap:n kaltaisia kitisijöitä, jotka eivät osaa olla lukematta ärsyttävää naamakirjaansa.
Minua hymyilyttää ikuiset elämäntaparemontin aloittavat. Aamulla päivitys: Jee, tänään zumbaan! Päivitys kuntosalilta: Kohta zumbataa, mahtava fiilis! Illalla: Ihana olo, nyt smoothie rankan treenin jälkeen.
Tätä kestää kaksi päivää ja sitten plösähdetään samaan vanhaan elämään. En usko, että kukaan 4-5 x viikossa treenaava päivittää joka päivä treeninsä faceen. Minun tutuista ei varmaan kukaan edes tiedä, että ylipäänsä edes treenaan jotain.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:55"]
Jos ottaa noin koville niin poista kavereista. Ei ole vaikeaa.
[/quote]
Tälläsiä henkilöitä ja juttuja kun on myös erilaisissa ryhmissä joihin kuulun, eivät välttämättä ole siis kavereina.
AP
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:57"]
Minua hymyilyttää ikuiset elämäntaparemontin aloittavat. Aamulla päivitys: Jee, tänään zumbaan! Päivitys kuntosalilta: Kohta zumbataa, mahtava fiilis! Illalla: Ihana olo, nyt smoothie rankan treenin jälkeen.
Tätä kestää kaksi päivää ja sitten plösähdetään samaan vanhaan elämään. En usko, että kukaan 4-5 x viikossa treenaava päivittää joka päivä treeninsä faceen. Minun tutuista ei varmaan kukaan edes tiedä, että ylipäänsä edes treenaan jotain.
[/quote]
Ehkä tämä luo sopivaa painetta niille, ketkä ei ole himoliikkujia. Kun aamulla laittaa kaikkien näkyville, että tänään zumbaan niin ei kehtaa niin helposti jättää illalla menemättä.
Tähän ryhmän tuomaan tukeenhan myös monet laihdutusohjelmat perustuvat. Nyt pystyy vain hakemaan sitä ryhmäpainetta naamakirjan kautta. Toki olisi hyvä että se kuntokuuri kestäisi enemmän kuin kaksi päivää. Mutta ehkä naureskelun sijaan kannattaa miettiä miten itse voisit tätä kaveria kannustaa.
Ja eiköhän yksi naamakirjan idea oli juuri kertoa itsestään (tai jotkut mammat omista lapsistaan). Hassua se nyt olisi alkaa päivittelemään että katsos taas tuo työkaveri tuli pyörällä töihin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:56"]
Poista sieltä kaverit, joita et jaksa kuunnella. Tai poista koko FB käytöstä. En voi tajuta ap:n kaltaisia kitisijöitä, jotka eivät osaa olla lukematta ärsyttävää naamakirjaansa.
[/quote]
Käytän FB:a myös työkseni, joten mahdotonta pysyä kokonaan poissa. Lisäksi minulla on paljon ystäviä, jotka osaavat käyttää somea järkevästikin, ei tarvitse kehua ja pönkittää itseään koko ajan.
Eikö teillä ole näitä tuttavia, jotka postaavat koko ajan jotain kuvaa omasta kropastaan tai hiuksistaan tai lärvistään ja sitten ihailijat kommentoivat oo olet niin ihana ja postaaja on pseudovaatimattomana että oo kiitos, en mä nyt sua ihanampi ole...?
AP
[/quote]
Mulla ei ole yhtään tuollaista ystävää. Vaikuttaakohan ikä asiaan kun ollaan jo nelikymppisiä.