Odotatteko maskisuosituksen loppumista vai lopetatteko omalla päätöksellä maskin käytön?
Mitä meinaatte tehdä? Näyttää siltä, ettei maskisosituksesta (taaskaan) ihan helposti luovuta, vaikka kaikki muut rajoitukset poistuvat, joten meinaatteko käyttää maskia edelleen koronatilanteen helpottaessa? Vai teettekö itse päätöksen lopettamisesta?
Kommentit (127)
Vapaa-ajalla käytän enää harvoin. Kampaajalla käydessäni esimerkiksi maski päässä koska se hänen toivomus ja tottakai noudatan. Työpaikalla on maskipakko mutta eihän se enää ketään niin kiinnosta vaan maski usein leuan alla tai toisella korvalla roikkumassa. Virallisesti käytämme kuitenkin koko työpäivän maskia.
Luin otsikon että odotatteko masennuksen loppumista vai lopetatteko omalla päätöksellä...
Olen opettaja ja käytän töissä niin kauan kuin käsketään. Oppilaat eivät juurikaan käytä, vaikka kaikkiem pitäisi käyttää 1.-9. luokalla.
Meidän perheessä on tällä hetkellä kolme neljästä koronassa joten käytän maskia. Kohta sairastan varmaan itsekin niin kun se on hoidettu pois alta niin lopetan maskin käytön vapaa-ajalla. Töissä on vielä maskipakko, joten siellä käytän ja joku pidempiaikainen kontakti, esim. tuo kampaaja, voisi olla sellainen, että käytän kohteliaisuudesta toista kohtaan, jos hän sitä toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut käytön. Olen 3 kertaa rokotettu, silti koronan kk sitten sairastanut, en todellakaan näe enää syytä tuota rättiä pitää.
Ja ei, minulle se ei todellakaan ole mikään huomaamaton helppo juttu. Maskin kanssa on hankala hengittää, naama tulee täyteen finnejä ja rillit huurtuu. En suostu enää tähän pelleilyyn. Mulkoilkaa mummot niin paljon kun haluatte.
Moni mummo saattaa jopa kuolla kun tartutat häneen sinulla mahdollisesti olevan oireettoman koronan. Ihmisten itsekkyys on ihan uskomatonta välillä, pitää oikein ilkkua vanhoille ihmisille. Kyllä se sinäkin jonain päivänä vanhenet ja silloin et enää olekaan niin vahva ja immuuni sairauksille.
En käytä enää, luovuin viikko sitten taskumaskista. Voin laittaa jos esim sairaalassa tai kampaajalla sitä vaaditaan mutta oma-aloitteisesti en laita enää. Nyt riitti. Heti kun yökerhot aukeaa säntään sinne ja tanssin niin että perse irtoaa. Ilman maskia.
Vihaavat kristittyjä kirjoitti:
Yllätys venäläiset ei käytä maskia eikä ulkomaalaiset nuoret koskaan. Ne pitää kristittyjä saastaisena nämä alkuasukkaat.
Persut on sitten venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut käytön. Olen 3 kertaa rokotettu, silti koronan kk sitten sairastanut, en todellakaan näe enää syytä tuota rättiä pitää.
Ja ei, minulle se ei todellakaan ole mikään huomaamaton helppo juttu. Maskin kanssa on hankala hengittää, naama tulee täyteen finnejä ja rillit huurtuu. En suostu enää tähän pelleilyyn. Mulkoilkaa mummot niin paljon kun haluatte.
Moni mummo saattaa jopa kuolla kun tartutat häneen sinulla mahdollisesti olevan oireettoman koronan. Ihmisten itsekkyys on ihan uskomatonta välillä, pitää oikein ilkkua vanhoille ihmisille. Kyllä se sinäkin jonain päivänä vanhenet ja silloin et enää olekaan niin vahva ja immuuni sairauksille.
Me mummot osataan kyllä käyttää ffp2- tai ffp3-hengityssuojaimia. On vain omasta viitseliäisyydestä kiinni, haluaako suojata itsensä vai ei.
En ole käyttänyt haitallista maskia juuri ollenkaan koko aikana muuten kuin töissä ja vr:n junissa , joissa on maskipakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tarvitse suositusta tässäkään asiassa vaan osaa punnita ihan itse mikä on itselleni hyväksi. Siksi aloitin ffp2-maskien käytön jo keväällä -20 ja paljon ennen kun hallitus edes keksi tilata tutkimuksen, että maskeja ei tarvita ja ne on jopa haitaksi.
Nyt viime marraskuussa aloin käyttää ffp3-tason maskeja.
Eikä ole mikään kiire lopettaa käyttämistä. Itseasiassa kun maskisuositus loppuu niin silloin on aiempaakin tärkeämpää suojata itsensä. Se nähtiin jo tämän rokotepassi-pelleilyn kanssa että ihmiset alkaa levittää h ullunlailla virusta kun joku antaa vaan luvan.
Lienet ymmärtänyt väärin nykyisen koronastrategian, jos luulet, että ideana on pysäyttää virus. Nimenomaan on sanottu, että sen pysäyttäminen on mahdotonta, ja se leviää joka tapauksessa. Näin ollen on sinänsä turhaa käyttää maskeja viruksen taltuttamiseksi. Nyt strategia on se, että tehdään rokotuksilla koronavirus vaarattomaksi, jolloin sen leviäminen ei enää ole samanlainen ongelma kuin se oli vuonna 2020.
Strategia voi mun puolesta olla mikä hyvänsä ja voi olla myös väärä. Sen sijaan se on ainakin jo varmaa ettei rokotteillakaan virusta saada vaarattomaksi.
Tai ei siis ainakaan näillä nykyisillä.
Yhä edelleen se tartunta on ainoa tie sairaalahoitoonkin. Oli rokotettu tai rokottamaton.
Ja ei niin mukavia seurauksia siitä tartunnasta voi seurata pitkäksi aikaa vaikka pärjäisi kotihoidollakin.
Lisäksi jokaisen kannattaa muistaa se, ettei rokotteilla saada samanlaista suojaa riskiryhmiin kuuluville kuin perusterveille. Heidän kannattaa jatkossakin suojata itseään tartunnalta hengityssuojaimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ei kovin moni mummo enää kuole, koska rokotteet ovat tehonneet niin hyvin juuri vakavien tautimuotojen ehkäisemiseen.
En ehkä loeta koskaan. Mieluummin asioin maski päässä.
Omalla päätöksellä en ole niitä juurikaan missään vaiheessa käyttänyt, no terveydenhuollossa käytän, samoin kampaajalla, mutta normaalista kaupoissa, julkisessa liikenteessä tms niin en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän.
Samoin olen edelleen käyttänyt maskia käydessäni kaupassa tai muussa julkisessa tilassa, jossa on samanaikaisesti paljon ihmisiä. Kotoa löytyy vielä hyvät varastot maskeja ja käsidesiä vaikka olen kolmesti rokotettu. Eiköhän se korona vielä palaa jonain uutena virusmuunnoksena vaikka Afrikan suunnalta, jossa on vähän rokotettuja. Omikronkin levisi nopeasti Etelä-Afrikasta muualle maailmaan.
Kolmesti rokotettu.
Olin noin kolmen vuoden tauon jälkeen käymässä hoplopissa.
Siellä useaan kertaan kuulutettiin maskien käytöstä yli 12 vuotiaille.
Ei mitään vaikutusta.
Järkytyin kuinka paljon oli maskittomia ihmisiä.
Perheeni sairasti rokotettuna korona, sairausaika meni ihan flunssana, mutta jälkitauti on karmeaa.
En voi lopettaa, kun en ole aloittanutkaan. On mukavaa hengittää vapaasti ilman rättiä suun edessä. On mukavaa olla normaali ihminen.
Käytin viime viikolla lasta lääkärissä. Lääkärillä oli kyllä maski, mutta se ei peittänyt kertaakaan nenää ja roikkui muutenkin niin löysällä että puolet ajasta suukin näkyi…
Joditabletit myyty loppuun, maskeja on hyllyt täynnä.
Käytän nykyään ffp2 maskeja julkisissa tiloissa. Töissä minun on käytettävä niitä myös. Toivoisin, että maskisuositus poistuisi, mutta niin kauan, kun niitä suositellaan, niitä myös käytän. Noudatan myös muita viranomaisten ohjeita. En ole virologi tms., joten luotan ohjeistuksiin. Pidän tyhminä ihmisiä, jotka "päättelevät itse" ja "käyttävät omaa järkeään" asioissa, joista heillä ei ole todellista asiantuntemusta (koulutusta).
Aion käyttää jatkossakin tietyissä tilanteissa. Esim. kun käyn syöpähoidoissa, ruokakaupassa, taksissa. Kahteen vuoteen en ole sairastanut yhtään flunssaa enkä vatsatautia. Ja olen käynyt koko ajan sairaalan poliklinikalla, tutkimuksissa, leikkauksessa, osastohoidossa jne. Koronarokotuksia ei ole ainakaan vielä terveydellisistä syistä.