Odotatteko maskisuosituksen loppumista vai lopetatteko omalla päätöksellä maskin käytön?
Mitä meinaatte tehdä? Näyttää siltä, ettei maskisosituksesta (taaskaan) ihan helposti luovuta, vaikka kaikki muut rajoitukset poistuvat, joten meinaatteko käyttää maskia edelleen koronatilanteen helpottaessa? Vai teettekö itse päätöksen lopettamisesta?
Kommentit (127)
En ole käyttänyt koko epidemian aikana maskia, kun muutaman kerran.
Koulussa töissä. Kohta on omikron kiertänyt kaikki. Sitten varmaan aika luopua. Julkisissa pidän myös. Muiden maskeista en ole kiinnostunut, koska käytän itse ffp2.
Vierailija kirjoitti:
En aio lopettaa, suosituksista riippumatta. On ollut niin ihanaa, kun ei ole ollut influenssia eikä mahatauteja ja astmakin on ollut maskien ansiosta paljon helpompi sekä pakkas- että pölykausilla.
Minulla taas meni astma maskin käytöstä niin huonoon kuntoon, että lääkärini suositteli lopettamaan maskin käytön kokonaan. Minulla on allergioita ja allerginen astma ja maskeissa käytetyt kemikaalit ja niistä irtoavat pieni pöly olivat myrkkyä keuhkoilleni.
Olen ollut nyt puoli vuotta ilman ja keuhkot alkaa olla taas normaalissa kunnossa. Omikronin sairastin lapsen koulusta tuomana kuukausi sitten. Onneksi keuhkot olivat ehtineet toipumaan maskin käytöstä ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt enää aikoihin. Jos joku uskaltaa jotain siitä minulle valittaa niin sanon vain, että minähän en teitä rokottamattomia enää suojele.
N33, rokottamatonMaski symboloi minulle orjuutta..
Ymmärrän hyvin. Minulle vaatteet symboloivat orjuutta. Mikä yhteiskunta on minulle sanomaan, miksi julkisella paikalla pitää peittää itsensä kuin jossain ääriuskovaisessa maassa? Aion kesällä kävellä kikkeli paljaana kaupungin keskustassa. Tämä on minun kehoni ja minun oikeus olla häpeämättä sitä.
En myöskään käytä vessapaperia, koska se tekee minun vessassakäynnin riippuvaiseksi suurten paperiyhtiöiden tuotteista, eikä se ole ihmiselle luonnollista. Muutenkin jos vessapaperin käytön lopettaa, tottuu pylly siihen kuukaudessa ja pysyy itsestään puhtaana.
Verojen maksun olen jo lopettanut ja asevelvollisuutta en ole tottakai koskaan suorittanut.
Minä olen vapaa.
Vähä vämmäne.
Ihan itse olen aloittanut ja lopetan sen käytön, sitten kun katson tarpeettomaksi. Virallisia suosituksia en juurikaan kuuntele, ei ole rokotteitakaan. Luottamus oli jo mennyt ennen pandemiaa.
Olen tottunut ottamaan asioista itse selvää, tekemään todennäköisyyslaskelmat, punnitsemaan plussat ja miinukset. Välttelen ihmismassoja edelleen. Ravintolaruoan taso ei ole kiinnostanut ennenkään, lounaspaikat minusta lähinnä einesruokaloita. Finedining ruokia olen tilannut harvakseltaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lampaista odottaa toimintaohjetta eikä kykene itsenäiseen ajatteluun. Säälittävää.
Onko niin, että jos kaikki toimisivat sinun ohjeittesi tai toiveittesi mukaan, he eivät olisi lampaita?
Minä käytän edelleen töissä, vaikka ottaa suunnattomasti päähän. Sairastanut koronan KAHDESTI ja lisäksi täysi rokotussarja. Mitä vielä? Jälkimmäinen korona oli noin 3 viikkoa sitten. Minäkö tässä nyt vielä levittäisin sitä? Juuri sairastaneenakin?
Vapaa-ajalla lopetin käytön ekaan koronaan. Mies käynyt samat läpi ja suostuu laittamaan maskin vain pakosta naamalle. Eli käytännössä ei lainkaan. Vanhemmat komensin myös lopettamaan ja näyttämään mallia, ettei ikkäidenkään tarvi enää säikkyä. Isä nyt ei koko aikana suostunut, kun on aina ollut hötkyilemätön. Äiti nössönä käytti yleisestä paineesta pitkään.
Myöskään lapset, teinit, ei käytä, koska olen sanonut, ettei tarvi käyttää. Koulussa käyttävät, jos käsketään ja jaksavat. En ole erikseen viitsinyt olla hankala vanhempi ja ilmoittaa, ettei lapsiani saa velvoittaa maskin käyttöön. Mennään puolivillaisesti koulussa.
En lopeta ennen kuin virallinen suositus päättyy. Syksyllä vähän lipsuin esim lapsia päiväkotiin viedessä, mutta tilanteen pahentuessa olen taas kiltisti pitänyt maskia... Ei siitä niin suurta haittaa ole, ja ilmeisesti tosiaankin hyötyä on. Huurtuvat rillit on vähän ärsyttävää, mutta senkin kanssa on oppinut elämään. Ja työpaikalta saa ottaa kotikäyttöönkin maskeja, eli ei ole kustannuskysymys myöskään.
Ei edes tee mieli mennä kauppakeskukseen tai muuhun ihmispaljouteen ilman maskia, siihen on niin tottunut. Saa nähdä milloin jää pois, varmaan kaikkein tautisimpina aikoina suuren tartuntariskin tilanteissa voisin kuvitella käyttäväni jatkossakin, vaikkei virallista suositusta ole. Tai jos joutuu menemään kauppaan kun itsellä tai perheessä on flunssaa.
Lopetan käyttämästä esim kaupassa maskia sitten kun koronatilanne täälläpäin rauhoittuu. Nythän se on pahimmillaan, eikä mitään hinkua saada moista räkätautia jonkun räkäpisaroista.
En ole käyttänyt koko aikana kun ihan terveydenhuollon käynneillä yms mihin en kehtaa mennä ilman ja junassa laitoin kun konnari huuteli, että maskit päähän. Mutta kaupat yms niin en laita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän edelleen töissä, vaikka ottaa suunnattomasti päähän. Sairastanut koronan KAHDESTI ja lisäksi täysi rokotussarja. Mitä vielä? Jälkimmäinen korona oli noin 3 viikkoa sitten. Minäkö tässä nyt vielä levittäisin sitä? Juuri sairastaneenakin?
Vapaa-ajalla lopetin käytön ekaan koronaan. Mies käynyt samat läpi ja suostuu laittamaan maskin vain pakosta naamalle. Eli käytännössä ei lainkaan. Vanhemmat komensin myös lopettamaan ja näyttämään mallia, ettei ikkäidenkään tarvi enää säikkyä. Isä nyt ei koko aikana suostunut, kun on aina ollut hötkyilemätön. Äiti nössönä käytti yleisestä paineesta pitkään.
Myöskään lapset, teinit, ei käytä, koska olen sanonut, ettei tarvi käyttää. Koulussa käyttävät, jos käsketään ja jaksavat. En ole erikseen viitsinyt olla hankala vanhempi ja ilmoittaa, ettei lapsiani saa velvoittaa maskin käyttöön. Mennään puolivillaisesti koulussa.
Minä ilmoitin opettajalle heti kun lapsi alkoi valittaa maskin käytöstä, että ei tarvi käyttää. Tuohduin heti kun kuulin että ilman vanhempien lupaa on lapsille laitettu maskit. Ja olen kunnon vanhempi ja terveydenhuollon laillistettu ammattilainen. Taistelkaa!
Lopetan sitten kun haluan, taistelulle en ole nähnyt tarvetta asian suhteen.
Vähän tuntuu hassulta käyttää maskia, kun on päiväkodissa töissä ja koko ajan ropisee ilmoituksia, miten kelläkin lapsella/vanhemmalla/työntekijällä on korona. Mutta vielä olen muiden asiakkaiden suojaamiseksi sitä käyttänyt, itsestäni en niin ole huolissani, että jostain kaupasta sitä onnistuisin saamaan.
Olen maskia käyttänyt vain lentäessä koska muuten ei pääse koneeseen. Muuten en ole töissä tai vapaa-ajalla maskia kokenut tarpeelliseksi. Minua ei haittaa muiden ihmisten maskinkäyttö, ei ole minulta pois.
Jännä, kun saman aloittajan monta ketjua on jonnekin kadonnut. Käsialasta näkee että tekijä on sama. Ainakin 5 on jo poistunut.
Vierailija kirjoitti:
En ole sairastunut koronaan tai mihinkään muuhunkaan kertaakaan koko fakpandemian aikana. 0 rokotetta ja ei rättiä koko aikana.
Yhdelläkään uhoajalla ei sitten käy mielen vieressäkään, että teidän sairastumattomuutenne on 0% teidän omaa ansiotanne ja 100% niiden ansiota, jotka ovat käyttäneet maskeja, pitäneet etäisyyksiä ja vältelleet kontakteja? Odota vaan kun suurin osa kyllästyy suojelemaan öyhöttäjiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sairastunut koronaan tai mihinkään muuhunkaan kertaakaan koko fakpandemian aikana. 0 rokotetta ja ei rättiä koko aikana.
Yhdelläkään uhoajalla ei sitten käy mielen vieressäkään, että teidän sairastumattomuutenne on 0% teidän omaa ansiotanne ja 100% niiden ansiota, jotka ovat käyttäneet maskeja, pitäneet etäisyyksiä ja vältelleet kontakteja? Odota vaan kun suurin osa kyllästyy suojelemaan öyhöttäjiä..
Kyllä tulee taas paksua. Teistä rättinaamoista yksikään ei käytä sitä sen takia että suojelisitte muita. Vaan siksi koska on suositus ja haluatte noudattaa sokeasti kaikkea mitä vaan Sanna käskee. Olette omaan ajatteluun kykenemätöntä karjaa ja juuri sitä hallitus pelonlietsonnalla haluaa. Te hyppäätte vuoden päästä vaikka tammerkoskeen kun vaan hallitus sitä suosittelee.
Eli "oma ajattelu" on vain sitä, että on sinun kanssa samaa mieltä?
Käytän ffp3 maskia tiloissa, joissa on muita ihmisiä. Lentokoneessa, julkisissa, kaupassa, lääkärissä jne. Käytän sitä itseni takia, koska tuo maskityyppi suojelee myös minua viruksilta ja pöpöiltä. Aina on noita maskittomia, joita ei muiden terveys kiinnosta. Köhivät ilman maskia, yskivät käsiinsä ja hipelöivät kaikkea mahdollista jne. Ällöttäisi olla ilman sitä. Terveenä olenkin saanut olla monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisitte jo sen maskin käytön, niin saataisiin töissäkin joskus lopetaa. Ei se ketään oikeasti suojaa ja likainen maski uudelleen ja uudelleen käytettynä vain levittää pöpöjä. Koko maskisuositus on vain pelkkää politiikkaa ja propagandaa.
Tämä. Maskisuositusta ei tulla poistamaan, koska se on suositus ja Suomalaiset eivät poista maskia ennen kuin käsky tulee, eli tähän limboon jäätiin. Tilanne on kaikista ikävin ihmisille jotka joutuvat turhaan töissä pitämään maskia, vaikka tietävät sen olevan kulissia.
Tämä. Maskisuositus jätetään roikkumaan ja näin ollen maskit jäävät ikuisiksi ajoiksi käyttöön. Joskus joku kysyy asiantuntijatahoilta milloin maskeista voisi luopua, ja he välttelevät aihetta muistuttamalla, että kyseessä on suositus. Samaan aikaan suositusta sovelletaan pakkona ja siitä tulee (on tullut jo) omituinen sosiaalinen normi. Ihmiset tykkäävät kytätä toisiaan ja rakastavat sitä, että heihin kohdistuu jokin, minkä mieltävät velvoitteeksi ja pakotteeksi.
Tämä on pelottanut mnua alusta asti, kun ei ole asetettu mitään määräpäivää asian tarkastelulle. Ja kyllä, toisille se on pakko. Joka päivä. Miksi tätä ei voida lopettaa? Ainoa lohtu on, että muu maailma luopunee maskeista ja sitä kautta ehkä täälläkin voidaan relata.
Ei ole mikään pakko sitä pitää missään.
100%:sti täydellisiä rinnastuksia.