Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ElÀinsuojelun kautta kissa ( kokemuksia )

Katti kaveriksi
14.02.2022 |

🐈 kissa kysymys 🐈‍⬛

Millaisia kokemuksia teillÀ on löytö-kodista hankittu kissa perheeseen ?

Kun katselin ilmoituksia, aika monella kissalla oli sairauksia valmiina, joita pitÀisi hoitaa jatkossakin.

Toinen mikÀ kummastutti oli, monessa ilmoituksessa oli vaatimus kissa kaverista.

Millainen adoptio prosessi muuten oli ? Oliko ongelmia?

Kuinka kissa sopeutui uuteen kotiin.

Haluaisin vain yhden kissan.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
06.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Varmaankin kissat ovat laidasta laitaan. LÀhisukulaisen kissat tulivat elÀinsuojelun kautta ja meni melkein vuoden pÀivÀt, ettÀ antoivat kunnolla silittÀÀ. Toinen oli hylÀtty kesÀkissa, joka oli elÀnyt villinÀ arviolta vuoden (mökkilÀiset olivat sÀÀlistÀ ruokkineet ja pitÀneet siten hengissÀ). Toinen oli perheestÀ, josa kissat olivat lisÀÀntyneet hallitsemattomasti. Molemmista kuitenkin tuli upeita, ihmisrakkaita lemmikkejÀ.

Toinen lÀheinen otti kiertolaisen, joka oli ollut alkoholisteilla jo useammassa ns. kodissa. Kissa pelkÀsi naisia ja kaikkia nopeita kÀdenliikkeitÀ sekÀ vöitÀ. Ilmeisesti oli lyöty. Kesti pitkÀÀn, ettÀ sain kissan luottamuksen ja jouduin aina miettimÀÀn, mitÀ olen aikeissa tehdÀ, jos kissa oli nÀköetÀisyydellÀ. KÀvin usein hoitamassa. Myös tietyt ÀÀnet laukaisivat kissassa pelkoreaktion. Musertavaa, ettÀ lÀheisestÀni tuli itse pÀihdeongelmainen ja aggressiivinen, eikÀ elÀinsuojelu saanut kertoa, miten kissalle kÀvi.

Vierailija
22/66 |
09.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minua saataisi kiinnostaa ottaa sijaiskotia tarvitseva kissa, ennenkuin ottaisin oman kissa.

Ihan nÀhdÀkseni onko minusta kissan omistajaksi.

Sijaiskoti kissa olisi ehkÀ muutaman kuukauden luonani, jolloin kyllÀ minulle muodostuisi mielikuva siitÀ haluaisinko pitÀÀ omaa kissaa, vai osa-aika kissoja.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
09.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua saataisi kiinnostaa ottaa sijaiskotia tarvitseva kissa, ennenkuin ottaisin oman kissa.

Ihan nÀhdÀkseni onko minusta kissan omistajaksi.

Sijaiskoti kissa olisi ehkÀ muutaman kuukauden luonani, jolloin kyllÀ minulle muodostuisi mielikuva siitÀ haluaisinko pitÀÀ omaa kissaa, vai osa-aika kissoja.

En suosittelisi tÀtÀ ollenkaan, eikÀ toivottavasti ole mahdollistakaan. Sijaiskodin hoitajan tulisi ehdottomasti olla henkilö, jolla on paljon kokemusta kissoista. Sijoitettavat kissat tarvitsevat taitavan ja turvallisen paikan, jotta niistÀ voi tulla lemmikkejÀ myös mahdollisille uusille omistajille.

Sijaiskotina toimiminen ei siis ole mitÀÀn ”harjoittelua” lemmikin kanssa, vaan pĂ€invastoin, sijaiskoti on turvapaikka jossa mahdollisesti kaltoin kohdeltu kissa pÀÀsee totuttelemaan normaalia, rakastavaa kotia ja ihmisen seuraa osaavan ja kokeneen kissaihmisen kanssa.

Vierailija
24/66 |
09.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Otettiin kahdeksan vuotta sitten kaksi kissaa löytöelÀintalosta. Toinen oli pentu ja toinen noin vuoden ikÀinen. Pentu oli kuuro, mutta tÀmÀ ei ole haitannut elÀmÀÀ. Se on erittÀin seurallinen, mukava kissa.

Vanhempi kisu on myös hurmaava, mutta vieraiden seurassa arka ja menee piiloon.

Kuuron pennun antamisen ehtona oli, ettÀ otetaan toinenkin kissa sille seuraksi ja oppaaksi, oltiin kyllÀ muutenkin kahta hakemassa. EivÀt nÀmÀ kyllÀ erityisesti toisistaan perusta, joskus nukkuvat yhdessÀ, useimmin ei. Kuuro on mahtava nyt kun on lapsia, se ei hÀtkÀhdÀ yhtÀÀn mistÀÀn :D

Adoptio oli nopeaa, valitsimme kissat, ne steriloitiin ja myöhemmin luovutettiin meille.

Vierailija
25/66 |
09.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Aina sillointÀllöin tÀÀllÀkin kerrotaan kuinka Katin hankkiminen onkin kaduttanut ja siitÀ on on tullut omistajalleen riippakivi.

Ja siksipÀ ottaisin hoitokissan, joltakulta tuttavalta, kun tarvitsisi kissan hoitajaa.

Olisi hyvÀ kuulla myös raatorehellisiÀ kokemuksia kun kaikki meni pieleen kissan kanssa ?

MikÀ silloin avuksi ?

Vierailija
26/66 |
17.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SiitÀ sitÀ kissa kokemusta kirjoitti:

Aina sillointÀllöin tÀÀllÀkin kerrotaan kuinka Katin hankkiminen onkin kaduttanut ja siitÀ on on tullut omistajalleen riippakivi.

Ja siksipÀ ottaisin hoitokissan, joltakulta tuttavalta, kun tarvitsisi kissan hoitajaa.

Olisi hyvÀ kuulla myös raatorehellisiÀ kokemuksia kun kaikki meni pieleen kissan kanssa ?

MikÀ silloin avuksi ?

Myynti ilmoituksissa on toisinaan rehellisesti kerrottu kissan pissivÀt vÀÀrÀÀn paikkaan. Oppiikohan kissa kotia vaihtamalla pisimpÀÀn vain ja ainoastaan laatikkoon tai ulos.

Vierailija
27/66 |
23.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Katselin löytöelÀin kissoja sivustolta, jokaisella kissalla oli jokin terveys vika tai ovat niin arkoja, ettÀ tarvitsevat toisen kissan tullakseen toimeen.

Vierailija
28/66 |
26.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin löytöelÀin kissoja sivustolta, jokaisella kissalla oli jokin terveys vika tai ovat niin arkoja, ettÀ tarvitsevat toisen kissan tullakseen toimeen.

EipÀ houkuttele kissan hankintaan.

Itse haluaisin aikuisen kissan, mutta terveen. En haluaisi aloittaa yhteiseloa elÀinlÀÀkÀrin kautta.

Vierailija
29/66 |
26.03.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hienoa, ettÀ ihmiset adoptoivat. Nostan hattua!

Luulen, ettÀ kissan saa kaikkialta muualta Suomesta kuin HesystÀ, jossa on niin tarkat ja oudot kriteerit, ettei hyvÀt ja vastuullisetkaan ihmiset voi adoptoida kissoja. HesylÀiset sitten itkevÀt kissakriisiÀ, jonka ovat itse omalla toiminnallaan aiheuttaneet.

Vierailija
30/66 |
07.06.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ettÀ ihmiset adoptoivat. Nostan hattua!

Luulen, ettÀ kissan saa kaikkialta muualta Suomesta kuin HesystÀ, jossa on niin tarkat ja oudot kriteerit, ettei hyvÀt ja vastuullisetkaan ihmiset voi adoptoida kissoja. HesylÀiset sitten itkevÀt kissakriisiÀ, jonka ovat itse omalla toiminnallaan aiheuttaneet.

Uteliaisuus herÀsi, piti kÀydÀ lukemassa sopimusehdot. Eli heillÀ on oikeus kissaan, vaikka myyvÀt kissan uuteen kotiin.

Vierailija
31/66 |
07.06.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siellÀ nyt niin hirveÀn sairaita tapauksia ole. Ja moni voi elÀÀ ihan hyvÀn elÀmÀn. Onneksi pÀÀtyvÀtkin ihmisille, jotka ehdoitta rakastavat.

Kaksi kissaa on suositus, koska tiedetÀÀn, ettei kissa ole mikÀÀn yksinÀinen murjottaja. Voi kÀrsiÀ paljonkin, silloin, kun omistaja on poissa.

Ihme aloituksia taas.

On myös FIV/FELV-kissoja, mutta nÀille on hankalampaa löytÀÀ kotia.

Aika monellakin katilla nÀytti olevan toi sairaus.

YleisempÀÀ kissoilla jotka on elÀneet villikissana.

Villikissan kesyyntyminenkin voi olla hankalaa, kaikki ei kesyynny ollenkaan, jos ovat pennusta asti olleet luonnon armoilla ja emokin voi olla villikissa. Poikkeuksia on, mutta en ottaisi riskiÀ, kissa on pitkÀikÀinen, kurjaa, jos piileksii ja sÀikkyy. Kannattaa ottaa kesyltÀ vaikuttavat kaverukset. Vastuullinen luovuttaja kertoo taustat, jos tietÀÀ itsekÀÀn.

Vierailija
32/66 |
07.06.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikÀ silloin avuksi ?

Myynti ilmoituksissa on toisinaan rehellisesti kerrottu kissan pissivÀt vÀÀrÀÀn paikkaan. Oppiikohan kissa kotia vaihtamalla pisimpÀÀn vain ja ainoastaan laatikkoon tai ulos.

Esyt ei luovuta kissoja ulkokissoiksi.

Vierailija
33/66 |
07.06.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse otin resvue-kissan reilut neljÀ vuotta sitten, ja tÀmÀ on hieman haastavampi tapaus siinÀ mielessÀ ettÀ kotia olisi varmasti ollut haasteellista löytÀÀ jos en olisi sitÀ ottanut.

Kissakollektiivissa kasvanut ja sieltÀ loukutettu musta kolli jonka ikÀÀ ei tiedetÀ mutta ihan nuori se ei ollut. Haasteellinen siinÀ mielessÀ ettÀ krooninen sairaus löytyy eli krooninen munuaisten vajaatoiminta joka vaatii jatkuvaan huolenpitoa. LisÀksi on fiv-positiisinen mutta se ei ole mitenkÀÀn haitannut.

Luonteeltaan aivan ihana, lÀheisyyttÀ kaipaava ja rakastava poika. Nopeasti sopeutui kotiini, asun yksin, ja meistÀ tuli erottamattomat.

Rahaa tĂ€hĂ€n kuluu mutta kun hĂ€net ottaessani lupasin ettĂ€ koskaan en hylkÀÀ ja koska hĂ€n on minulle erittĂ€in rakas en laske hintaa. Munuisten takia on jouduttu juoksemaan elĂ€inlÀÀkĂ€rillĂ€ paljon, nyt kĂ€ydÀÀn parin kuukauden vĂ€lein verikokeissa ja kontrollissa. Reilu viikko sitten oli munuaisarvot laskeneet melko siedettĂ€vĂ€lle tasolle ja uusi kĂ€ynti reilun kuukauden pÀÀstĂ€. 

Hoitona tĂ€hĂ€n nesteytys. Joka pĂ€ivĂ€ pistĂ€n 50 ml Ringer Lactaattia ja Nac:lia ihon alle, aamuinsin kolme  20 ml ruiskua illalla kaksi. Se kĂ€y rutiinilla ja kissa on siihen tottunut. LisĂ€ksi munuaisia tukeva lisĂ€ravinne ja Omega3 joka pĂ€ivĂ€. Ruoka on oltava laadukasta ja sitĂ€ haen elĂ€inkaupasta.

Alussa  kun hĂ€n minulle tuli hoidettiin myös korvat joissa oli tulehdus ja poistettiin 4 hammasta. 

En tiedÀ miten tÀlle kissalle olisi lopulta kÀynyt jos en olisi hÀnestÀ kuullut tyttÀreni avomieheltÀ joka tunsi tÀmÀn sijaiskodin pitÀjÀn. HÀn tÀtÀ minulle ehdotti ja ilman muuta sanoin kyllÀ.

Kissani on nyt elÀmÀniloinen ja leikkisÀ vanhempi herra, toivottavasti vielÀ monta hyvÀÀ vuotta edessÀ.

Ehdottomasti pitÀÀ miettiĂ€ tarkkaan ennenkuin ottaa löytökissan. NĂ€itten kanssa voi tulla yllĂ€tyksiĂ€ ja on oltava valmis sitoutumaan vaikka yllĂ€ttĂ€viĂ€kin kuluja voi tulla.  Löytökissa ansaitsee ehdottomasti huolehtivan rakastavan kodin jossa voi luottaa ettĂ€ ei hylĂ€tĂ€.

Vierailija
34/66 |
23.08.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MikÀ silloin avuksi ?

Ei nyt niin raatorehellinen.

Mutta yökötti, kun luin ilmoituksen myytÀvÀnÀ,

kissa vauvoja ! !

Vierailija
35/66 |
23.08.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kun jÀÀn pian elÀkkeelle otan kaksi ihanaa aikuista kissaa Turun elÀinyhdistyksestÀ ja elÀn niiden kanssa ihanan, kissantuoksuisen vanhuuden.

Vierailija
36/66 |
23.08.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No niillÀ on sairaudet tutkittu. YksityiseltÀ myyjÀltÀ saisit sairaan kissan, jota ei ole diagnosoitu kunnolla.

Vierailija
37/66 |
20.09.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikÀ silloin avuksi ?

Ei nyt niin raatorehellinen.

Mutta yökötti, kun luin ilmoituksen myytÀvÀnÀ,

kissa vauvoja ! !

NÀytti jÀlleen olevan myytÀvÀnÀ kissa vauvoja.

Itse ostaisin kissanpennun tai aikuisen kissa.

Vierailija
38/66 |
20.09.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jÀÀn pian elÀkkeelle otan kaksi ihanaa aikuista kissaa Turun elÀinyhdistyksestÀ ja elÀn niiden kanssa ihanan, kissantuoksuisen vanhuuden.

Jokos kissat on valittu ?

Vierailija
39/66 |
20.09.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kissaa ostaessani olen etsinyt nimenomaan jotain "pelastettavaa"  kissaa. Kaksi kertaa olen HĂ€meenlinnassa kĂ€ynyt kissakoti Kattilassa katsomassa (monen vuoden vĂ€li tĂ€ssĂ€) ja kummallakin kerralla oli vain ei oota. Jos haluaisin kissavanhuksen, sellainen löytyisi. Muuten heillĂ€ on vain populaatiokissoja, joita eivĂ€t myy. Ilmeisesti HĂ€meenlinnan seudulla ei enÀÀ ole ns. tavallisia löytökissoja kuten kesĂ€kissoja, kissoja joista luovutaan vaikka terveydellisestĂ€ syystĂ€ tms. Aiemmin löytökissat piti virallisesti viedĂ€ elĂ€inhoitolaan, joka hoiti löytökissatoimintaa ja sieltĂ€ löytyi saman tien ihana kissa, nuorehko aikuinen, joka oli ilonamme monta vuotta. Nyt kun ostin taas kissan, ostin sen suosiolla Torista, kodin vaihtaja kyllĂ€ löytyi sieltĂ€kin eli ei pentu. En oikein kĂ€sitĂ€ tuota löytöelĂ€intoimintaa, ettĂ€ ihmiset jĂ€ttĂ€vĂ€t kissoja sankoin joukoin heitteille, mutta ei niitĂ€ vaan ostaa voi. Muutenkin Ă€rsyttÀÀ siellĂ€ se asenne, ettĂ€ jokainen, joka asiallisesti ilmaisee, ettĂ€ haluaisi ostaa kissan, on lĂ€htökohtaisesti joku kriminaali, jolle ei vahingossakaan voi edes puhua ystĂ€vĂ€llisesti. Toki ymmĂ€rrĂ€n, ettĂ€ taustoja halutaan selvitellĂ€ jne., mutta jotenkin siellĂ€ tulee aina sellainen olo, ettĂ€ kutakuinkin epĂ€illÀÀn jostain rikoksesta...

Vierailija
40/66 |
20.09.2022 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pennut yleensÀ luovutetaan vain kaksin tai valmiille kaverille, sillÀ tarvitsevat energianpurkuseuraa. Usein ihminen ei riitÀ/jaksa ja siitÀ koituu ongelmia.

Mun kissa oli tullessaan tosi arka, tietyt asiat jÀnnittÀÀ vielÀkin (mm. imuri). Kuitenkin voitin luottamuksen ja siitÀ paljastui aikamoinen seurankipeÀ hyrinÀkone.

Rescue-kissa on arvovalinta. #kissanarvo