ElÀinsuojelun kautta kissa ( kokemuksia )
đ kissa kysymys đââŹ
Millaisia kokemuksia teillÀ on löytö-kodista hankittu kissa perheeseen ?
Kun katselin ilmoituksia, aika monella kissalla oli sairauksia valmiina, joita pitÀisi hoitaa jatkossakin.
Toinen mikÀ kummastutti oli, monessa ilmoituksessa oli vaatimus kissa kaverista.
Millainen adoptio prosessi muuten oli ? Oliko ongelmia?
Kuinka kissa sopeutui uuteen kotiin.
Haluaisin vain yhden kissan.
Kommentit (66)
Toivotonta saada kissa elÀinsuojelun kautta. Jonot on pitkÀt, varsinkin kissanpennuille.
Haimme kauan sitten kissanpennun elÀinsuojelun kautta, adoptoimme vain yhden ja maksoimme elÀinyhdistykselle muistaakseni 100 markkaa silloin, sisÀlsi kollin leikkauksen ja rokottamisen. Minusta ei ollut paha hinta vaikka ihmiset pitivÀt meitÀ hulluina kun kissanpentuja sai ilmaiseksikin.
Voin kyllÀ sanoa ettÀ se kissa oli elÀmÀni rakkaus, niin ainutlaatuinen se minusta oli, enkÀ vÀlitÀ mitÀ muut ajattelevat siitÀ.
Nyt minulla on 2 kissaa jotka siirtyivÀt pitovaikeuksien takia suoraan entisestÀ kodistaan meille, ilman elÀinyhdistyksen vÀlikÀsiÀ, ihania nekin ja ovat valloittaneet jokaisen sÀngyn , sohvan ja tuolin tÀssÀ kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PÀÀset paljon helpommalla jos kissoja on kaksi, ja ne ovat valmiiksi samasta laumasta. Nykykissa on laumaelÀin, ellei se ole traumatisoitunut, mutta ei todellakaan koe olevansa samaa laumaa minkÀ tahansa kissan kanssa. YksinÀinen kissa tarvitsee todella paljon virikkeitÀ ja leikittÀmistÀ. Moni toki jÀttÀÀ yksinÀisen kissan pÀrjÀÀmÀÀn omillaan ja virikkeetön kissa passivoituu, jolloin sitten kuvitellaan sen olevan tyytyvÀinen kun se vain istuskelee kaikki pÀivÀt.
ElÀinsuojan kautta otetut omat kissani ovat helliÀ ja hyvinvoivia, vaikka toki joutuivat kotiutumaan jonkin aikaa
SelviÀÀkö yhdellÀ hiekkalaatikolla ja yhdellÀ ruokinta paikalla ?
Jos ovat samaa pentuetta, voivat kÀyttÀÀkin samaa hiekkalaatikkoa, muutoin tarvitsevat omat laatikot.
Nykyinen suositus on yksi laatikko enemmÀn kuin kissoja, eli kahdelle kissalle kolme laatikkoa.
Olen samaa mieltÀ. ErÀÀn ESY:n ohjeen mukaan kissat laitetaan eristyksiin yhteen huoneeseen tai kylpyhuoneeseen. Hakiessani kissan HesystÀ, sanottiin ettÀ kestÀÀ kaksi viikkoa kissan tutustua asuntoon ja ympÀristöön ennenkuin on kiinnostunut sinusta. Kotiini tultua hÀn pyöri vain jaloissani ja nukkui eka yöstÀ lÀhtien samalla tyynyllÀ tai vieressÀni ja kehrÀsi vieressÀni yhtÀjaksoisesti ekan yön aamuun asti. Jos olisin laittanut omaan huoneeseen se olisi ollut tÀysi katastrofi. Toiseksi suositellaan toista kissaa kaveriksi. Minun kissalle se olisi ollut myös jÀrkyttÀvÀ katastrofi, sekin tuli nÀhtyÀ omin silmin. VielÀ erÀs asia josta en kuitenkaan uskalla puhua tÀssÀ. TÀmÀ jÀrkyttÀÀ minua niin ettÀ en pysty menemÀÀn tÀhÀn ESY:een, en edes ajattelemaan sitÀ. TÀmÀn takia en pysty antamaan sijaiskotia. Hankin kissan tai koiran jostain muualta, jos se tulee ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltÀ. ErÀÀn ESY:n ohjeen mukaan kissat laitetaan eristyksiin yhteen huoneeseen tai kylpyhuoneeseen. Hakiessani kissan HesystÀ, sanottiin ettÀ kestÀÀ kaksi viikkoa kissan tutustua asuntoon ja ympÀristöön ennenkuin on kiinnostunut sinusta. Kotiini tultua hÀn pyöri vain jaloissani ja nukkui eka yöstÀ lÀhtien samalla tyynyllÀ tai vieressÀni ja kehrÀsi vieressÀni yhtÀjaksoisesti ekan yön aamuun asti. Jos olisin laittanut omaan huoneeseen se olisi ollut tÀysi katastrofi. Toiseksi suositellaan toista kissaa kaveriksi. Minun kissalle se olisi ollut myös jÀrkyttÀvÀ katastrofi, sekin tuli nÀhtyÀ omin silmin. VielÀ erÀs asia josta en kuitenkaan uskalla puhua tÀssÀ. TÀmÀ jÀrkyttÀÀ minua niin ettÀ en pysty menemÀÀn tÀhÀn ESY:een, en edes ajattelemaan sitÀ. TÀmÀn takia en pysty antamaan sijaiskotia. Hankin kissan tai koiran jostain muualta, jos se tulee ajankohtaiseksi.
Nyt alkoi kiinnostamaan, mikÀ sinua jÀrkytti ? MistÀ on kyse ?
Itse yritin aikoinani saada kissaa jonkun elÀinsuojelun yhdistyksen kautta. Aivan toivotonta !
Tuli tunne, etteivÀt halua luovuttaa kissoja eteenpÀin, vaan niitÀ pantataan ja sitten ollaan pyhimyksiÀ kissan suojelussa.
- Ostin sitten ihan torin kautta kissanpennun ja kÀytin itse ell tarkistuksessa,( rokotteet, sirutus) ja otin elÀinvakuutuksen.
Kissani on aika persoona, omat hyvinkin pinttyneet tavat. Hyvin puhelias sisÀkissa.
EnkÀ usko, ettÀ olisi ollut mitÀÀn vaikutusta, vaikka ei kissa kaveria olekkaan. Ihmiskaverit leikittÀÀ, mieli leikki on hiiri- naru- leikki.
Ulkoilusta ei nauti, pelkÀÀ oikeasti, vaikka muutoin kotioloissa on hyvin itsevarma katti.
Jos ovat samaa pentuetta, voivat kÀyttÀÀkin samaa hiekkalaatikkoa, muutoin tarvitsevat omat laatikot.