Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joiden puoliso kuorsaa

Se tosi huono vaimo_
14.02.2022 |

Mitä ihmettä enää voi tehdä? 20 aviovuoden jälkeen kuorsaaminen, törinä, tukkoinen ja tukehtuva kaikenlainen ähke on riistäytynyt aivan uusiin sfääreihin.

Uniapneatestaus tehtiin, mutta sattui erittäin huonolle yölle, jona perhesyistä ei kukaan nukkunut häävin silmäystäkään. Testiä ei ainakaan julkisella puolella lähivuosina uusita.Somnofittiä ei pysty pitää, kun nenä tukossa. Nenän tukkoisuuteen on kaikki avaavat suihkeet kokeiltu, mutta edes reseptillisiä ei voi käyttää jatkuvasti. Nukkuma-asennolla tai tyynyjen korkeudella ei vaikutusta.

Kotona voin paeta toiseen päähän taloa, mutta nyt hiihtoloma koko perheen voimin lähestyy. Koko loma on omalta kohdalta murehdittu pilalle jo etukäteen, kun tietää millainen yöllinen helvetti odottaa kun päivät on ulkoiltu ja uni oikein raskaasti maistuu.

Vaikka tietää, että se toinen ei voi yhtään mitään kuorsaamiselleen, niin silti ärsyttää niin maan perusteellisesti. Tämä siis syö jo ihan avio-onnea, sillä toki myös päivisin mieheni on väsynyt tehtyään koko kropalla töitä hengityksensä eteen yöt pitkät. Oma ärsyyntyneisyys myös harmittaa, mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Yksi lapsistamme juoksi kerran mm yläkerrasta alas, kun luuli kavereiden tulleen traktorilla pihaan eräänä iltayönä. Siinä hiukan vertailupohjaa äänekkydelle.

Mutta, onko kohtalotovereita, tai vaikka minkälaisia positiivisia kokemuksia vaikka vaihtoehtolääketieteen saralta ?

Kommentit (252)

Vierailija
181/252 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, että asiaa tutkitaan, onhan uniapnea vakava ongelma. Mutta tuntuu, että siitä on tullut sellainen ilmiö, mitä tarjotaan selitykseksi kaikkiin uniongelmiin. Olen itse käynyt työterveyslääkärissä valittamassa univaikeuksia, ja sitä, kun olen niin väsynyt. Homma tyssäsi heti alkuunsa, kun lääkäri ehdotti, että minun pitää hakeutua uniapneatutkimuksiin. Yritin kertoa, että en usko, että minulla on uniapnea, sillä milloin minulla niitä unenaikaisia katkoksia olisi, kun en nuku vaan keikun yökausia hereillä, enkä nuku ollenkaan,  niin etten jaksa päivällä. Ei auttanut.

Vierailija
182/252 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen auttaa. Kuorsaus ja uniapnea on yleinen vaiva ylipainoisilla.

Joillain joo. Mun mies oli huippukuntoinen ja rasvaprosentti varmaan nolla, kun tavattiin 22-vuotiaina. Jo ensimmäisenä yönä kävi desibelit selväksi ja itse unettomana mietin, että mitä teen?! Unelmien mies ja ainut vika on, että kuorsaa niin kovaa, että sama kun joku sahaisi moottorisahalla vieressä.

Jostain syystä päätin pitää hänet. Sitä seurasi vuosien unettomuus.

Nykyään rahatilanne on jo parempi, joten molemmilla on omat huoneet isossa talossa. Silti joskus joutuu laittaa korvatulpat yöllä, kun alakerrasta oikein kovasti raikaa.

Ja kaikkea on kokeiltu ja ei ne auta.

Joku kuitenkin tulee vähättelemään parisuhdetta, niin ei kärsi. Just tänäkin aamuna herättyämme, mies kömpi kainaloon ja sain huippuhyvää r a kas telua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/252 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyryhengityslaite. Avaa nenän, puhdistaa keuhkot!

Vierailija
184/252 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty nukkumaan korvatulpat korvissa. Ne jotenkin tuntuvat liikaa.

Tähän ongelmaan mun vinkki on korvakitti, eli sellainen sinitarramainen tökötti, josta liimataan pallura korvakäytävän suulle. Sitä ei siis työnnetä korvaan sisälle. Apteekista löytyy. Ei vaimenna kuitenkaan yhtä paljon kuin "tavalliset" korvatulpat, joten ei sovellu pro-kuorsaajien kumppaneille, mutta vaimentaa häiriöääniä sen verran, että saa paremmin unen päästä kiinni. Samalla herää kyllä herätyskelloon, siihen jos jollain taloudessa on oikeasti jotain hätänä/asiaa, tms kovempiin ääniin. Ei ärsytä ihoa, ei työnnä vaikkua syvemmälle, ei paina edes kyljellään nukkuessa. HC-kuorsaajat kannattaa kaikesta huolimatta patistella lääkäriin.

On myös silikonisia korvatulppia. Ne ei kyllä kestä kovin monta käyttökertaa kun lakkaavat tarttumasta korvaan kunnolla.

Vierailija
185/252 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

Joku kuitenkin tulee vähättelemään parisuhdetta, niin ei kärsi. Just tänäkin aamuna herättyämme, mies kömpi kainaloon ja sain huippuhyvää r a kas telua.

Tämä liittyy enää löyhästi kuorsaamiseen, mutta jaksan ihmetellä tätä oletusta, että eri makuuhuoneet tarkoittaa automaattisesti sitä, ettei pariskunta harrasta seksiä. Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta seksiä voi harrastaa muutenkin kuin muutaman minuutin jyystönä sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Ja vaikka siitäkin tykkäisi, niin aina voi sitten lopuksi siirtyä omiin vuoteisiin.

Vierailija
186/252 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä

se

sika

Vierailija
187/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri makuuhuoneet on paras ratkaisu jos kuorsaamiseen ei saada tai haluta ottaa vastaan apua. Ei hyvä parisuhde siitä kärsi. Omat makkarit on muutenkin ollut hyvä ratkaisu. Oma rauha kaikin puolin. Kokemusta tästä noin kymmenen vuoden ajalta.

Vierailija
188/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri makuuhuoneet on paras ratkaisu jos kuorsaamiseen ei saada tai haluta ottaa vastaan apua. Ei hyvä parisuhde siitä kärsi. Omat makkarit on muutenkin ollut hyvä ratkaisu. Oma rauha kaikin puolin. Kokemusta tästä noin kymmenen vuoden ajalta.

Tämä on meilläkin ratkaisuna, omat makkarit ja riittävästi väliä, tällä hetkellä noin 2km. Rva kun laittaa pärinän päälle niin mursukin olisi lähtenyt karkuun. Ja en harkitse korvatulppia, häiritsevät nukkumista.

Vierailija
189/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonouninen kirjoitti:

Ei erilliset makuuhuoneet välttämättä kerro avioliiton tilasta huonoa. Tuossa tapauksessa ennemminkin päinvastoin.

Juuri näin. Me nukutaan eri huoneissa jotka on eri kerroksissa, mulla lisäksi kunnon silikonikorvatulpat tarvittaessa. Molemmat saa nukkua rauhassa ja ollaan päivisin levänmeitä ja paremmalla tuulella.

Vierailija
190/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hienoa, että asiaa tutkitaan, onhan uniapnea vakava ongelma. Mutta tuntuu, että siitä on tullut sellainen ilmiö, mitä tarjotaan selitykseksi kaikkiin uniongelmiin. Olen itse käynyt työterveyslääkärissä valittamassa univaikeuksia, ja sitä, kun olen niin väsynyt. Homma tyssäsi heti alkuunsa, kun lääkäri ehdotti, että minun pitää hakeutua uniapneatutkimuksiin. Yritin kertoa, että en usko, että minulla on uniapnea, sillä milloin minulla niitä unenaikaisia katkoksia olisi, kun en nuku vaan keikun yökausia hereillä, enkä nuku ollenkaan,  niin etten jaksa päivällä. Ei auttanut.

Polisollani on uniapnea, mutta hän ei suostu käyttämään Cpap-laitetta. Minä sitten joudun kuuntelemaan kuorsausta ja hengityksen katkeiluja vuodesta toiseen.

Vierailija
191/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polisollani on uniapnea, mutta hän ei suostu käyttämään Cpap-laitetta. Minä sitten joudun kuuntelemaan kuorsausta ja hengityksen katkeiluja vuodesta toiseen.

Ystäväni sai laitteen vuosi sitten. Hän ei  aluksi tykännyt käyttää sitä, vaikka olisi pitänyt. Hoitaja otti apuvälinekeskuksesta 3 kkn jälkeen yhteyttä, sim-kortin mukaan käyttöminuutteja ja -tunteja oli liian vähän, kysyi, haluaako jatkaa käyttöä vai antaako laitteen pois. Laitteita jonotetaan, joten niitä ei turhaan lainata, jos hoito ei kiinnosta. Ystäväni päätti sitten sinnikkäästi totutella maskin käyttöön ja oli pian sinut sen kanssa. Kerro puolisollesi, että antaa laitteen pois ja sitten mietitte asumiskuviot uusiksi. Kenenkään kuorsauksesta ei tarvitse kärsiä oman unen kustannuksella.

Vierailija
192/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

L1t kirjoitti:

Juominen kun loppu, niin loppui samalla myös kuorsaaminen. Eli korkki vaan kiinni puolisolta.

Ei pidä lainkaan paikkaansa. Mies hoikka eikä ole 15 vuoteen juonut pisaraakaan alkoholia ja kuorsaa kuin katujyrä, ettei samassa huoneessa voi nukkua kukaan.

Vierailija
193/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisesti tukkoista nenää voi kokeilla hoitaa myös nenähuuhteluilla. Apteekista saa tarkoitukseen nenäkannuja, joilla kaadetaan haaleaa suolavettä nenänielun kautta sieraimesta toiseen ja ulos. Suolavesi kosteuttaa ja hoitaa limakalvoja. Kun tulee rutiiniksi, ei siitä paljon vaivaa ole, mutta nenä tuntuu raikkaalta. Joka ilta ennen nukkumaanmenoa huuhtelen. Kortisonia sisältävät nenäsuhkeet kuivatti nenän ja aiheutti nenäverenvuotoa, ei sopinut minulle. Nenää avaaviin suihkeisiin voi jäädä helposti koukkuun.

Gluteeniviljojen pois jättäminen saattaa joillakin auttaa myös, minulla auttoi parissa viikossa.

Kuorsasin ennen aivan hirveästi ja asentoriippumaton unipaneakin todettiin. Sitten painoa lähti parikymmentä kiloa ja apnea helpotti, kuorsauskin väheni, mutta loppui vasta, kun keksin ottaa yöksi käyttöön sieraimiin laitettavat laajentajat, pehmeästä muovista tehdyt rinkulat.

Yksin asuva voi laittaa nauhurin yöksi päälle, jos haluaa selvittää kuorsaako ja kuinka paljon.

Vierailija
194/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen voi auttaa, jos ylipainoa. Kovasti täällä moni todistelee kuorsaavia laihoja miehiä olevan, mutta onko lihavia hiljaisia nukkujia? Ja moni hiljainen muuttuu ylipainon myötä moottorisahan simulaattoriksi. Tämä näin kokemuksella armeija-ajoista 25v reserviläisyyteen. Samalla porukalla menty monet kertaukset, harjoitukset ja eräreissut. Vuosien, vuosirenkaiden ja kilojen myötä yöäänet moninkertaistuneet teltassa tai kämpässä.

Vierailija
195/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottorisaha pärisee kaiket yöt makuukamarissa kun ukko kulta kuorsaa.

Nukun toisessa päässä taloa, mutta pärinä tulee ovista läpi.

Vierailija
196/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan ohjeen, jonka tiedän menevän suurimmalla osalla ohi korvien, koska se on ihmisten yleensä vaikea uskoa: on opeteltava hengittämään oikein. Olen terveydenhuollon ammattilainen ja olen nähnyt näitä tilanteita enemmän kuin tarpeeksi. Kuorsaaminen voi hyvin yksinkertaisesti johtua siitä, että vaaka-asennossa nielussa ei ole tarpeeksi tilaa kudosten painuessa painovoiman vaikutuksesta sitä kaventaen. Syitä kudosten liikkeeseen on esimerkiksi suun kautta hengittäminen, ravinto ja tupakointi. Suun kautta hengittäessä koeli siirtyy taemmas vetäen ajan kanssa kudoksia kohti nielua ja löysyttäen niitä. Ravinto ja tupakointi vaikuttavat kudosten vahvuuteen eli huonoilla elämäntavoilla kudokset ovat helpommin löystyviä. Nenän kautta hengittäminen on vain opeteltava päiväaikaan automaatioksi. Jos nenä on tukkoinen on se monesti itseaiheutettua huonoilla elämäntavoilla, käytön puutteella tai huonolla nukkumisella. Kyllä, tämä on itseään ruokkiva noidankehä. Nenän saa myös auki tarvittaessa pidättämällä hengitystä uloshengityksen jälkeen, sillä kaasujen vaihtumattomuus saa aikaan nenän avautumisen. Myös pallean ja kylkiluidenvälilihasten harjoittelulla saadaan hengitys tehostumaan niin ettei laitteita tai suihkeita tarvitse. Nenähengitys ja palleahengitys ovat hyvän hengityksen perusta, joiden avulla kuorsaaminen vähenee. Lukekaa Patrick MacKeownin kirja Oxygen advantage ja James Nestorin kirja Breath. Todennäköisesti muuttavat jotakin elämässänne. Toivottavasti oli hyödyksi pitkä teksti. (On olemassa myös sieraimen laajentajia, salvaa nenän alle ka teippejä, jotka ovat hyvä vaihtoehto suihkeille ja laitteille).

Vierailija
197/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vaan eri huoneisiin/kerroksiin/taloihin nukkumaan! Ei siinä sen kummempaa. Jos ääni on noin hurja niin miettisin mikä ratkaisu olisi teille sopivin, ihan jopa siihen että etsii naapuriasunnot kerrostalossa (jos se siis edes pitää melun poissa) tai pihamökkiä. Ihan mikä vaan takaa kaikille hyvät unet!

Meillä nukutaan eri huoneissa ja näin taataan se, että molemmat saa nukuttua ja suhde voi hyvin! :)

Vierailija
198/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä suostuisi antamaan omista unistani pois, että joku toinen saa nukkua rauhassa hirveellä metelillä. Nyt mieti välillä itseäsi, miksi suostut siihen että joku turmelee sinun unesi? Jos ei suostu käyttämään laitetta niin metelöi yönsä sitten toisessa huoneessa tai talossa. Sinulla on oikeus kunnon yöuniin.

Vierailija
199/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kuorsaaminen loppumaan kyseenalaisella keinolla. Kaulassa on piste, jota painamalla mies tottelee.

Vierailija
200/252 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubesta löytyy videoita, joissa ääni on juuri sillä taajuudella (?) joka peittää kuorsaamisen. Itselläni on toiminut koska onhan se poikaystävän kuorsaus ihan kamalaa kuunneltavaa. Hän on vielä nuori ja hyvässä kunnossa .. huoh