Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joiden puoliso kuorsaa

Se tosi huono vaimo_
14.02.2022 |

Mitä ihmettä enää voi tehdä? 20 aviovuoden jälkeen kuorsaaminen, törinä, tukkoinen ja tukehtuva kaikenlainen ähke on riistäytynyt aivan uusiin sfääreihin.

Uniapneatestaus tehtiin, mutta sattui erittäin huonolle yölle, jona perhesyistä ei kukaan nukkunut häävin silmäystäkään. Testiä ei ainakaan julkisella puolella lähivuosina uusita.Somnofittiä ei pysty pitää, kun nenä tukossa. Nenän tukkoisuuteen on kaikki avaavat suihkeet kokeiltu, mutta edes reseptillisiä ei voi käyttää jatkuvasti. Nukkuma-asennolla tai tyynyjen korkeudella ei vaikutusta.

Kotona voin paeta toiseen päähän taloa, mutta nyt hiihtoloma koko perheen voimin lähestyy. Koko loma on omalta kohdalta murehdittu pilalle jo etukäteen, kun tietää millainen yöllinen helvetti odottaa kun päivät on ulkoiltu ja uni oikein raskaasti maistuu.

Vaikka tietää, että se toinen ei voi yhtään mitään kuorsaamiselleen, niin silti ärsyttää niin maan perusteellisesti. Tämä siis syö jo ihan avio-onnea, sillä toki myös päivisin mieheni on väsynyt tehtyään koko kropalla töitä hengityksensä eteen yöt pitkät. Oma ärsyyntyneisyys myös harmittaa, mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Yksi lapsistamme juoksi kerran mm yläkerrasta alas, kun luuli kavereiden tulleen traktorilla pihaan eräänä iltayönä. Siinä hiukan vertailupohjaa äänekkydelle.

Mutta, onko kohtalotovereita, tai vaikka minkälaisia positiivisia kokemuksia vaikka vaihtoehtolääketieteen saralta ?

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin naisen ja vietimme yön yhdessä ja oli muuten ensimmäinen ja viimeinen,se meteli huhh!

Vierailija
242/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme nukkuneet 20+ vuotta eri huoneissa tämän vuoksi. Päätös varmasti pelasti suhteemme ja terveytemme.

Meillä taas tämä erillään nukkuminen ja miehen itsekkyys olla menemättä lääkäriin on pilannut parisuhteemme ja läheisyyden. Mies hikoilee nukkuessaan hirveästi kuorsaamisen lisäksi, en halua häntä enää samaan sänkyyn. Aikaisemmin kun nukuimme samassa sängyssä ja valitin etten saa nukuttua kauhean kuorsaamisen takia, niin mies suuttui minulle. Korvatulpatkaan eivät auttaneet, heräilin jatkuvasti siihen korinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä nyt voi kuorsata ilman uniapneaakin. 

Minun mieheni ainakin kuorsaa aivan jäätävästi, jos nukkuu selällään. Jos nukkuu kylellään, ei kuorsaa yhtään. Itse tunnen useita pariskuntia, joilla on jomman kumman kuorsauksen vuoksi erilliset makuuhuoneet. Uniapneat on tutkittu, ei ole. Tunnen yhden henkilön, jolla on se laite, eikä hän oikein pysty sitä käyttämään. Sen kanssa pitää nukkua kuulemma selällään, eikä hän ole ikinä niin nukkunut, eikä pysty siihen. Lisäksi tulee kuulemma pakokauhun tunne, kun on maski naamalla. 

Vierailija
244/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuorsasi niin kauan kuin pystyn muistamaan, kunnes hakeutui noin kuusikymppisenä tutkimuksiin ja sai CPAP-laitteen. Tällä oli valtava vaikutus niin hänen itsensä kuin äitinikin terveyteen ja hyvinvointiin. Kummastakin tuli virkeämpiä ja energisempiä. 

Siihen asti äitini oli vuosikymmenien ajan nukkunut suurimman osan öistä patjalla milloin olohuoneen lattialla, milloin minun tai veljeni huoneessa. Talo oli yksikerroksinen, ja olohuone sijaitsi vanhempieni makuuhuoneen vieressä. Isäni kuorsasi niin kovaa, että edes korvatulppien käyttö ja oven taakse olohuoneeseen siirtyminen ei auttanut. Kuorsaaminen valvotti myös seinän takana nukkuvaa veljeäni, joka hakkasi seinää ja oli usein väsynyt päivällä. En ymmärrä, miten äitini jaksoi sellaista; ihan kuin olisi ollut koko ajan jossain tilapäismajoituksessa, kun nukkumapaikka kiersi ympäri taloa. Puhumattakaan siitä, miten epämukava patja oli. 

Nykyään äitini pystyy nukkumaan makuuhuoneessa. Hän käyttää korvatulppia, joilla pystyy blokkaamaan CPAP-laitteen hurinan.

Hoitoon menemättä jättäminen on todella itsekäs teko, ja mielestäni täysin riittävä syy jopa eroon tai erilleen muuttoon. Valvottamista käytetään kidutuskeinona. 

Vierailija
245/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorsaa, mässyttää ruokaansa suu auki, ryystää tölkistä juotavaa, käyttää haarukkaa nyrkillä. Maiskuttaa, yskii, rykii, niistää jne. V***tu koko ajan pitää jotain ääntä. Mulle on kehittynyt sen myötä misofonia. Olen harkinnut eroakin kun en vaan aina jaksa.

Välillä nukutaan eri huoneissa, mun on pakko saada nukuttua kokonaisia öitä. Kaksi ovea välissä torppaa riittävästi kuorsaamista. Uniapnea tutkittu, ei ollut.

Parisuhde on pilalla, en halua miestäni.

Vierailija
246/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meillä on ollut mieheni kanssa alusta asti erilliset makuuhuoneet, jo 10 vuotta. Seksin määrään tämä ei vaikuta, en ole koskaan ollut illalla peiton alla -panija eikä miehenikään. Lomilla on joskus nukuttava samassa huoneessa ja kumpikin nukkuu huonosti-minä en kuorsaamisen takia ja mies ei minun potkimiseni takia. Kamalaa. Otetaan useimmiten erilliset hotellihuoneet tai edes väliovella suljettava huoneisto.

Mieheni on käynyt kerran jo kitapurjeen radiosondi-leikkauksessa, ei auttanut 🙄

Vierailija
247/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kuorsaus ei silti ole käsittääkseni uniapneaa, vaan se että hengitys katkeilee tai loppuu toviksi. Usein tämä voi toistua muutaman minuutin välein. Ihan jäätävä mekkala voi aiheutua kuorsauksesta. Itse en saanut nukuttua, kun vaimo kuorsasi. Meni tutkimuksiin, sai c-papin. No sitten tuli ongelmaksi, kun oli jo alkanut tottua kuorsaukseen, sen kuorsauksen puuttuminen. Välillä sitten maski on huonosti tai suu auki, siitä tulee taas ihan omituinen mekkala. Nyt myös itselläni on todettu uniapnea. Se todettiin, kun etsittiin syytä järjettömälle määrälle lisälyöntejä. Lähes 10000 lisälyöntiä vuorokaudessa ei jää huomaamatta. Hikoilin joka yö lakanat märäksi. Välillä heräilin siihen, kun aloin kuorsaamaan, sellaiseen korahdukseen. Oikeasti se olikin sitä, että meinasin tukehtua, kun unohdin hengittää. Uskotteko, että on varmaan aika stressi elimistölle pitää 15 kertaa tunnissa 1 minuutti 40 sekuntia taukoa hengittämisestä. Vireystasoni on parantunut hoidon myötä, lisälyönnit vähentyneet dramaattisesti ja muistamattomuudesta vähentyneet mokat vähentyneet murto-osaan. Enää en nukahda saunan tai syömisen jälkeen keskellä päivää. Tai nukahda autopesussa tai ala pilkkimään autonratissa. Menkää ihmeessä tutkimuksiin, jos joku toinen joskus vihjaa kuorsauksesta tai hengityskatkoista. Itse tuosta en tiennyt mitään, ennen kuin asia tutkittiin varmuuden vuoksi. Vaimo tosin joskus mainitsi, että välillä tönäisee, kun en hengitä. Itse ihmettelin vain hikoilua ja lisälyöntejä. Vaikka nuo lisälyönnit oli muutamaan otteeseen aiemmin todettu vaarattomiksia, niiden määrä alkoi jo olla sellainen, etten saanut unenpäästä kiinni, kun tuntui, että pingispallot muljahtelee sydämen läpi taukoamatta

Jostain kumman syystä tälläisiä jättireportaasia ei vaan pysty lukemaan loppuun. Huoah. Tiivistäkää pliis.

Vierailija
248/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suhde loppui. En tiedä olisiko se loppunut muutenin, mutta tuntuu, että mies ei ymmärtänyt kuinka ongelmallinen hänen kuorsauksensa oli minulle kun en saanut nukkua kunnolla, hän ei suostunut siihen, että menin toiseen huoneeseen nukkumaan. Välillä tuntuu, että se oli hänellä tapa ajaa suhdetta siihen, että hän pystyi "hyvällä omatunnolla" jättämään minut, koske olen niin huono ihminen. Kyllä muutenkin voi lopettaa suhdetta kun ajamalla toisen ensin loppuun kuorsaamisella.

Vierailija
249/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on uniapneadiagnoosi.

Järisyttävää kuorsausta ollut toistakymmentä vuotta, sille ei vaan kukaan tehnyt mitään ennenkuin sain uniapneasta diagnoosin.

Nenäsumut, kortisonit, tyynyt, nenäteipit yms vippaskonstit kokeiltu

Tuo yöunipolygrafia on ihan stetsonista heittämistä ja kuun asennosta kiinni minkälaisen tuloksen sieltä saa. Jos ei tule riittävän isoja lukuja, ei asialle yleensä mitään tehdä vaikka ongelma on todellinen.

No mikä mahdollisesti auttaa?

Laihdutus, vaikka olisikin ihan vain bmi ylärajoilla.

Alkoholinkäytön lopettaminen.

Tupakoinnin lopettaminen.

Nenän ja nielun ahtauden tutkiminen/ rfa hoito/leikkaus operaatiot. Ne kylläkin maksaa sitten tyyliin kymppitonnin jos leikataan yksityisellä.

Cpap laite, noita voi ostaa ihan ilman lähetettä alan firmoista esim Resmed, hintaa reilu tonni. Säätöön tarvitsee tietty tukea että paineet tulee oikein, varmaan se jonkun satkun maksaa.

M40

Vierailija
250/252 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies valitti lääkärille, että vaimo valittaa kuorsauksesta ja tämä huomasi toisen nenäseinämän olevan vino. Suositteli niitä apteekista saatavia muovisia härpäkkeitä, joka työnnetään sieraimeen yöksi. On toiminut hyvin. Vieläkin joskus kuorsaus alkaa, kun on kääntynyt selälleen ja juuri silloin, kun itse meinaan nukahtaa. Silloin tönäisen ja käsken kääntyä kyljelleen.

Moottorisänky, jossa saa yläpään koholle, voi myös auttaa.

Vierailija
251/252 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, nainen,  18kg ylipainoisena kuorsaan. Kuulemma. Mies tökkii hereille, ja joko minä tai puoliso siirtyy olohuoneen sohvalle jatkamaan unia. Nautinto on se yö, kun saan nukkua sohvalla koko yön ilman, että joku tökkii minua hereille. Työhön on itsekin noustava! Hoidan myös lapset kouluun + aamupalat heille, puoliso hoitaa vain itsensä. 

Mieheni on normaalipainoinen ja kuorsaa myös, mutta se ei haittaa minua lainkaan. Vain minä olen se, jonka saa tuuppia hereille ja ajaa nolona pois makuuhuoneesta peitto kainalossa. 

Asennon vaihto ei auta, kuorsaan joka asennossa. Kuorsauskiskoja ja nenäpihtejä olen kokeillut,  apu vähäinen.  

Olen pahoillani että kuorsaa, enkä tee sitä tahallaan. Tunnen itseni aivan paikaksi, kun olen nainen miehen asemassa ja täysin arvoton. Kärsin unettomuudesta, ja kun vihdoin saan unta (noin 2h miestäni myöhemmin), minut saa näköjään tökkiä hereille, välttämättä pätkääkään siitä miltä minusta tuntuu 🤨

,

Vierailija
252/252 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nukuttu jo pitkään eri huoneissa, ainut toimiva tapa.