Te joiden puoliso kuorsaa
Mitä ihmettä enää voi tehdä? 20 aviovuoden jälkeen kuorsaaminen, törinä, tukkoinen ja tukehtuva kaikenlainen ähke on riistäytynyt aivan uusiin sfääreihin.
Uniapneatestaus tehtiin, mutta sattui erittäin huonolle yölle, jona perhesyistä ei kukaan nukkunut häävin silmäystäkään. Testiä ei ainakaan julkisella puolella lähivuosina uusita.Somnofittiä ei pysty pitää, kun nenä tukossa. Nenän tukkoisuuteen on kaikki avaavat suihkeet kokeiltu, mutta edes reseptillisiä ei voi käyttää jatkuvasti. Nukkuma-asennolla tai tyynyjen korkeudella ei vaikutusta.
Kotona voin paeta toiseen päähän taloa, mutta nyt hiihtoloma koko perheen voimin lähestyy. Koko loma on omalta kohdalta murehdittu pilalle jo etukäteen, kun tietää millainen yöllinen helvetti odottaa kun päivät on ulkoiltu ja uni oikein raskaasti maistuu.
Vaikka tietää, että se toinen ei voi yhtään mitään kuorsaamiselleen, niin silti ärsyttää niin maan perusteellisesti. Tämä siis syö jo ihan avio-onnea, sillä toki myös päivisin mieheni on väsynyt tehtyään koko kropalla töitä hengityksensä eteen yöt pitkät. Oma ärsyyntyneisyys myös harmittaa, mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Yksi lapsistamme juoksi kerran mm yläkerrasta alas, kun luuli kavereiden tulleen traktorilla pihaan eräänä iltayönä. Siinä hiukan vertailupohjaa äänekkydelle.
Mutta, onko kohtalotovereita, tai vaikka minkälaisia positiivisia kokemuksia vaikka vaihtoehtolääketieteen saralta ?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Omat asunnot. En pystyisi kuuntelemaan.
Valitettavasti juuri näin, se on ainoa keino millä pystyn nukkumaan. Yöt oli todella katkonaisia enkä pystynyt nukkumaan kuuntelematta sitä korinaa. Olin jatkuvasti kuin yövuoron tehnyt, enkä jaksanut enää töissä.
Ihme itsekkäitä sikoja jos eivät suostu tutkimuksiin tai ottamaan cpap-laitetta. Haluavat mielummin kiduttaa perheen hengiltä. Mulla on yks tuttu jolle todettu uniapnea mutta ei suostu muuttamaan elintapojaan tai ottamaan laitetta käyttöön,vaan sen sijaan ajaa vaimonsa sohvalle nukkumaan. Aivan käsittämätöntä!
Vierailija kirjoitti:
Ihme itsekkäitä sikoja jos eivät suostu tutkimuksiin tai ottamaan cpap-laitetta. Haluavat mielummin kiduttaa perheen hengiltä. Mulla on yks tuttu jolle todettu uniapnea mutta ei suostu muuttamaan elintapojaan tai ottamaan laitetta käyttöön,vaan sen sijaan ajaa vaimonsa sohvalle nukkumaan. Aivan käsittämätöntä!
Meillä ei mies ole suostunut tutkimuksiin, vaikka on ihan selkeät uniapnean oireet ja on ylipainoakin.. Nyt sai jo verenpainelääkityksen. Olemme nukkuneet jo useita vuosia eri sängyissä, ja kieltämättä tämä on vaikuttanut jo negatiivisesti parisuhteeseen/läheisyyteen. Mies nukkui pitkään työhuoneessa sohvalla, ja ajattelin että tajuaisi mennä lääkäriin kun valitteli että on huono nukkua. Mutta osti sitten uuden sängyn itselleen.. Itse olen jo miettinyt eroa tilanteen takia, seksihalut miestä kohtaan ovat vähentyneet ja olen jo hakenut läheisyyttä muualta. Kaikki lomat ovat ihan kärsimystä, jos joudumme nukkumaan samassa huoneessa. Mies ei ymmärrä, miten huonosti nukun kuorsaamisen takia. Kerran katsoin älykellosta, että olin herännyt 10 kertaa yöllä kun nukuimme samassa sängyssä! En ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa mennä lääkäriin..
Jos kuorsaava osapuoli ei usko, niin hanki nauhuri (kännykkä) ja osta desibelimittari (äänen voimakkuuden mittari) ja mittanauha, myös kovääninen tai joku vastaava olisi hyvä. Mittanauhalla mitataan kuorsaajan suusta 1m, sitten mitataan äänen taso. Seuraavaksi kun kuorsaaja on hereillä hiljaisena iltana, niin kaiutin viedään sen meterin päähän kuorsaajan korvista, mitataan se äänentaso, niin että se on sama kuin yöllä. Jätetään tunniksi tai jotain kuuntelemaan omaa kuorsaustaan. Jos kohde suuttuu se on todennäköinen reaktio. Siitä en ota syyllisyyttä.
Sitten ainakin tiedetään mistä on kyse.
Tätä ketjua lukiessa en voi olla ihmettelemättä, mikä siinä on niin kauheaa mennä sinne lääkäriin?
Huvittaa ja hämmästyttää itsekkyys ja totaalinen välinpitämättömyys kumppanista ja omasta terveydestä, kun "kyllä minä saan itse hyvin nukuttua, ei minua haittaa, heh heh."
Asun lähellä sairaalaa vilkasliikenteisen kadun varrella. Nukun korvatulpissa aina. Molemmat kuorsataan, mutta nukutaan ihan hyvin.
Mitä se ihminen kuorsaukselleen voi? Lopettaa nukkumisen?
Oletko varma ettet itse kuorsaa?
Tiedätkö millainen ääni lähtee ylipainelaitteesta, mikäli miehellä olisi uniapnea? Se piippailee ja tohottaa koko yön. Siinäkin voi kuorsata.
Osta korvatulpat tai ota ero.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, kirjoitinko minä tämän?? En, sillä en ole saanut miestä edes epäonnistuneeseen testiin. Uhkaan jo avioerolla. Pieni asunto! Kohta tulee parisänkyyn äänieristetty väliseinä. Ehkä avioero on helpompi.
Laihdutus auttoi hetken, ei toimi enää
Meillä mies ei uskonut ennen kuin työporukan matkalla oli nukkunut samassa huoneessa työkaverin kanssa ja tämä oli valittanut samaa kuin minä. Ei sillä, että sittenkään olisi suostunut asialle mitään tekemään, ja sellainen suhde ei kuulemma ole parisuhde jossa nainen nukkuu eri huoneessa. Onneksi ex.
Olen itse nukkunut peltorit päässä + välillä korvtulpat lisäksi jo yli 5 vuotta puolison kuorsaamisen vuoksi. 😣
ero- ja asunnonhakupaperit vetämään, ettet tule hullummaksi.
Mulla meni mielenterveys ja fyysinen terveys ex-miehen kuorsauksen takia. Yhä arvostan yksin nukkumisen ihanimmaksi asiaksi maailmassa.
Kaksi makuuhuonetta, molemmille omat, jos vaan varat sallivat. Meillä näin ja ihanaa nukkua omassa rauhassa. Kyläilemään pääsee aina , kun "mieli" tekee puolin ja toisin. Erokin peruttu. Luxusta.
On vaarallista elää hoitamattoman uniapnean kanssa. Rasittaa sydäntä ja kuolema voi tulla yön aikana.
Pelkkä kuorsaus ei silti ole käsittääkseni uniapneaa, vaan se että hengitys katkeilee tai loppuu toviksi. Usein tämä voi toistua muutaman minuutin välein. Ihan jäätävä mekkala voi aiheutua kuorsauksesta. Itse en saanut nukuttua, kun vaimo kuorsasi. Meni tutkimuksiin, sai c-papin. No sitten tuli ongelmaksi, kun oli jo alkanut tottua kuorsaukseen, sen kuorsauksen puuttuminen. Välillä sitten maski on huonosti tai suu auki, siitä tulee taas ihan omituinen mekkala. Nyt myös itselläni on todettu uniapnea. Se todettiin, kun etsittiin syytä järjettömälle määrälle lisälyöntejä. Lähes 10000 lisälyöntiä vuorokaudessa ei jää huomaamatta. Hikoilin joka yö lakanat märäksi. Välillä heräilin siihen, kun aloin kuorsaamaan, sellaiseen korahdukseen. Oikeasti se olikin sitä, että meinasin tukehtua, kun unohdin hengittää. Uskotteko, että on varmaan aika stressi elimistölle pitää 15 kertaa tunnissa 1 minuutti 40 sekuntia taukoa hengittämisestä. Vireystasoni on parantunut hoidon myötä, lisälyönnit vähentyneet dramaattisesti ja muistamattomuudesta vähentyneet mokat vähentyneet murto-osaan. Enää en nukahda saunan tai syömisen jälkeen keskellä päivää. Tai nukahda autopesussa tai ala pilkkimään autonratissa. Menkää ihmeessä tutkimuksiin, jos joku toinen joskus vihjaa kuorsauksesta tai hengityskatkoista. Itse tuosta en tiennyt mitään, ennen kuin asia tutkittiin varmuuden vuoksi. Vaimo tosin joskus mainitsi, että välillä tönäisee, kun en hengitä. Itse ihmettelin vain hikoilua ja lisälyöntejä. Vaikka nuo lisälyönnit oli muutamaan otteeseen aiemmin todettu vaarattomiksia, niiden määrä alkoi jo olla sellainen, etten saanut unenpäästä kiinni, kun tuntui, että pingispallot muljahtelee sydämen läpi taukoamatta
Meilläkin mies kuorsaa ja siksi meillä on omat makuuhuoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, kirjoitinko minä tämän?? En, sillä en ole saanut miestä edes epäonnistuneeseen testiin. Uhkaan jo avioerolla. Pieni asunto! Kohta tulee parisänkyyn äänieristetty väliseinä. Ehkä avioero on helpompi.
Laihdutus auttoi hetken, ei toimi enää
Meillä mies ei uskonut ennen kuin työporukan matkalla oli nukkunut samassa huoneessa työkaverin kanssa ja tämä oli valittanut samaa kuin minä. Ei sillä, että sittenkään olisi suostunut asialle mitään tekemään, ja sellainen suhde ei kuulemma ole parisuhde jossa nainen nukkuu eri huoneessa. Onneksi ex.
Tää kuulosti ihan mun exältä. Niin ihanaa on nykyään nukkua häiriöttä koko yö ja herätä aamulla levänneenä.
Olemme nukkuneet 20+ vuotta eri huoneissa tämän vuoksi. Päätös varmasti pelasti suhteemme ja terveytemme.
Meillä kuorsaa sekä minä että mieheni, ja molemmat herättiin tämän tästä toistemme kuorsaukseen. Ratkesi sillä että alettiin nukkumaan eri huoneissa.