Te joiden puoliso kuorsaa
Mitä ihmettä enää voi tehdä? 20 aviovuoden jälkeen kuorsaaminen, törinä, tukkoinen ja tukehtuva kaikenlainen ähke on riistäytynyt aivan uusiin sfääreihin.
Uniapneatestaus tehtiin, mutta sattui erittäin huonolle yölle, jona perhesyistä ei kukaan nukkunut häävin silmäystäkään. Testiä ei ainakaan julkisella puolella lähivuosina uusita.Somnofittiä ei pysty pitää, kun nenä tukossa. Nenän tukkoisuuteen on kaikki avaavat suihkeet kokeiltu, mutta edes reseptillisiä ei voi käyttää jatkuvasti. Nukkuma-asennolla tai tyynyjen korkeudella ei vaikutusta.
Kotona voin paeta toiseen päähän taloa, mutta nyt hiihtoloma koko perheen voimin lähestyy. Koko loma on omalta kohdalta murehdittu pilalle jo etukäteen, kun tietää millainen yöllinen helvetti odottaa kun päivät on ulkoiltu ja uni oikein raskaasti maistuu.
Vaikka tietää, että se toinen ei voi yhtään mitään kuorsaamiselleen, niin silti ärsyttää niin maan perusteellisesti. Tämä siis syö jo ihan avio-onnea, sillä toki myös päivisin mieheni on väsynyt tehtyään koko kropalla töitä hengityksensä eteen yöt pitkät. Oma ärsyyntyneisyys myös harmittaa, mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Yksi lapsistamme juoksi kerran mm yläkerrasta alas, kun luuli kavereiden tulleen traktorilla pihaan eräänä iltayönä. Siinä hiukan vertailupohjaa äänekkydelle.
Mutta, onko kohtalotovereita, tai vaikka minkälaisia positiivisia kokemuksia vaikka vaihtoehtolääketieteen saralta ?
Kommentit (252)
Mieheni kuorsasi myös ja oli hengityskatkoksia. Hikoili päästä niin että tyyny oli aamuisin märkä. Sitten torkkui kaiken aikaa jos hetkeksikään istui sohvalla tai kirkossa hautajaisissa ym. Oli noloa. Uniapnealaittesta oli valtava apu. Ei kuorsaa ja päivällä on paljon virkeämpi.
Ne ukot kuolee siihen uniapneaan. Kertokaa se niille. Ei kenenkään tarvi kuunnella kuorsausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta, kanssasisaret. Minä nukuin työhuoneen lattialla patjalla ja se on nykyään paras paikka. Tässä iässä olisi kiva saada nukkua omassa makuuhuoneessa, mutta kun ei siellä saa unta!!
Patistin miehen lääkäriin, mutta ei se johtanut mihinkään. Lääkäri oli kysynyt, onko uniapneaa ja mies vastasi "ei". Voitteko uskoa?! En minä toisaalta väitäkään, että välttämättä uniapneasta olisi kyse, mutta kai nyt voisi poissulkea sen, kun kerran lääkäriin hakeutuu. Arvaatte varmaan, että uudestaan häntä ei lekurille saa, koska mies ei kuuntele enää minua tässä asiassa.
Rakastan miestäni, mutta uni on tärkeämpää. Katson aikani, miten tässä käy. Ehkä nukun ikuisesti työhuoneessa. Ehkä otan eron. Ehkä mies kyllästyy patjaan kompasteluun, kun töitä tekee.
Työhuoneeseen kunnon sänky?
Ei mahdu. Patjakin vie liikaa tilaa, mutta sen voi nostaa pystyyn.
No siirtäkää sitten ne työkamppeet sinne makkariin, missä miehesi nukkuu, jos se on isompi. Kyllä sinullakin on oikeus omassa kodissasi makuuhuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kuorsasi vuosia ja patistin lääkäriin melkein eron uhalla. Ei ollut epäilystäkään etteikö olisi ollut uniapnea. Ja vaikea uniapnea todettiinkin. Nyt on hiljainen nukkuja. Hengityskatkoksia oli noin 40 kpl tunnissa.
Tää on sitä naisten tosirakkautta, ihanaa siskot!
Juominen kun loppu, niin loppui samalla myös kuorsaaminen. Eli korkki vaan kiinni puolisolta.
Äidilläni ei ole uniapneaa, mutta hn kuorsaa niin, ettei isäni voi nukkua samassa huoneessa. Itse asun yksiössä äitini vieraillessa yöt ovat ongelma. Apua ei ole löytynyt.
Mun mies korisee ja pörisee kausiluontoisesti. Laihtui n. 5kg niin kuorsaus väheni. Selvä syy-seuraus näyttää olevan myös sokerin syömisellä, jos iltasella syö jotain makeaa & nopeaa hiilaria, niin kuorsaa enemmän ja äänekkäämmin. Eihän siihen mitään hoitoa ole, jollei kyse ole sairaudesta. Laihdutus, paremmat elämäntavat jne. Kaulan, leuan ja suun aluetta tulee jumpattua jos käy esim. salilla tai jos tekee vatsaliikkeitä, se saattaa jäntevöittää suun, nielun, kielen ym. lihaksia niin, ettei kieli painu nieluuun niin paljon. Kuorsaushan tulee sieltä nenänielun suunnalta kun ihminen rentoutuu nukkuessaan.
Me nukutaan eri huoneissa miehen pahan kauden aikana, mut se ei varmaan ole vaihtoehto kaikilla. Korvatulpat.
Kahden makuuhuoneen systeemi on ihan toimiva muutenkin, jos tykkää omasta tilasta. Silti voi harrastaa seksiä! :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä toiseen huoneeseen lähtee se joka häiritsee, eli kuorsaaja poistuu paikalta, ei se joka kuorsaamisesta kärsii.
Laihduttaminen, alkoholinkäytön lopettaminen, semimakuuasento nukkuessa, nielurisojen leikkaaminen, ja otrivin nokkaan joka ilta, jos on tukossa.
Otrivinin pitkäaikaiskäyttö on oikeasti todella haitallista. Pitäisi poistaa myynnistä koko myrkky. Jos sitä käyttää jatkuvasti, nenä ei enää pysy auki ilman sitä. Pitkäaikaiskäytössä aiheuttaa nenän limakalvojen liikakasvua ja nenän yliherkkyysoireyhtymän. Nimimerkillä kokemusta on, aiheutin sen itselleni ja sen vuoksi nenääni on nyt operoitu sekä joudun käyttämään vuosikausia, ellen koko lopun elämääni kortisonisuihketta, että nenäni toimii. Kannattaa lukea ne varoitustekstit ja noudattaa käyttöohjetta. Saattaa myös aiheuttaa sydänongelmia sepelvaltimotautiselle, koska päätyy runsaasti käytettynä verenkiertoon ja supistaa verisuonia.
Vierailija kirjoitti:
Uniapneakisko yksityiseltä hammaslääkäriltä auttoi mulla. Paitsi että kuorsaus loppui, unen laatu parani ja voin päivisin huomattavasti paremmin kuin ennen. Vuosia yöllä vaivanneet reumakivutkin helpottivat (tai ehkä en vaan herää niihin enää niin herkästi) ja olen voinut vähentää särkylääkkeiden käyttöä.
Kallishan tuo oli (vähän yli 1 000€), mutta loistohankinta kuitenkin.
Kuorsauskiskoja ihan muotoiltaviakin saa muutamalla kympillä. Mulla on myös hammaslääkärin valmistama hammaskisko, mut se ei todellakaan ole hintansa väärti. Aivan hyvin voi hankkia sellaisen halvemman kuorsauskiskon ja muotoilla sen itselleen sopivaksi.
Sama ongelma täälläkin, mies kuorsaa joka yö ja olemme nukkuneet eri huoneissa jo kohta 10 vuotta. Mies ei suostu menemään lääkäriin, vaikka olen häntä patistanut. Ihan selkeät uniapnean oireet on.. Kieltämättä tämä on vaikuttanut jo parisuhteeseen, itse olen huomannut miettiväni eroa, koska mies ei voi huolehtia terveydestään. Meillä ei ole enää juurikaan läheisyyttä, seksiä harvoin. Miehellä on ylipainoa ja suvussa myös sydän-ja verisuonisairauksia. Aina jos otan tuon kuorsauksen puheeksi, mies suuttuu. Ei muutenkaan suostu ikinä menemään lääkäriin. Yhteiset lomareissut ovat yhtä tuskaa jos joudumme nukkumaan samassa huoneessa, lapsetkaan eivät halua nukkua samassa huoneessa isän kanssa kuorsaamisen takia.
Meillä auttoi kuorsauskisko. Kallis se kyllä on, kun teetetään mittatilaustyönä.
Vaadi uutta uniapneatutkimusta! Mun miehelle se tehtiin viime syksynä ja keskivaikea uniapnea löytyi. Vuosikausia on kuorsannut kuin korsteeni, eri huoneissa ollaan nukuttu jo iät ajat. Nyt jouluna nukuttiin samassa huoneessa kun oli vieraita, kylläpä mies oli hiljaa kun on cpap-laite nyt käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toiseen huoneeseen lähtee se joka häiritsee, eli kuorsaaja poistuu paikalta, ei se joka kuorsaamisesta kärsii.
Laihduttaminen, alkoholinkäytön lopettaminen, semimakuuasento nukkuessa, nielurisojen leikkaaminen, ja otrivin nokkaan joka ilta, jos on tukossa.
Otrivinin pitkäaikaiskäyttö on oikeasti todella haitallista. Pitäisi poistaa myynnistä koko myrkky. Jos sitä käyttää jatkuvasti, nenä ei enää pysy auki ilman sitä. Pitkäaikaiskäytössä aiheuttaa nenän limakalvojen liikakasvua ja nenän yliherkkyysoireyhtymän. Nimimerkillä kokemusta on, aiheutin sen itselleni ja sen vuoksi nenääni on nyt operoitu sekä joudun käyttämään vuosikausia, ellen koko lopun elämääni kortisonisuihketta, että nenäni toimii. Kannattaa lukea ne varoitustekstit ja noudattaa käyttöohjetta. Saattaa myös aiheuttaa sydänongelmia sepelvaltimotautiselle, koska päätyy runsaasti käytettynä verenkiertoon ja supistaa verisuonia.
Ei minkään nenäsumutteen käyttö ole terveellistä pidemmän päälle, vaikka ei sisältäisikään kortisonia. Mieluummin höyrystävä ilmankostutin asuntoon. (Höyrystävä siksi, että se estää bakteereita toisin kuin sumuttava kostutin.)
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma täälläkin, mies kuorsaa joka yö ja olemme nukkuneet eri huoneissa jo kohta 10 vuotta. Mies ei suostu menemään lääkäriin, vaikka olen häntä patistanut. Ihan selkeät uniapnean oireet on.. Kieltämättä tämä on vaikuttanut jo parisuhteeseen, itse olen huomannut miettiväni eroa, koska mies ei voi huolehtia terveydestään. Meillä ei ole enää juurikaan läheisyyttä, seksiä harvoin. Miehellä on ylipainoa ja suvussa myös sydän-ja verisuonisairauksia. Aina jos otan tuon kuorsauksen puheeksi, mies suuttuu. Ei muutenkaan suostu ikinä menemään lääkäriin. Yhteiset lomareissut ovat yhtä tuskaa jos joudumme nukkumaan samassa huoneessa, lapsetkaan eivät halua nukkua samassa huoneessa isän kanssa kuorsaamisen takia.
Mitähän tällaiset miehet ajattelisivat, jos lukisivat tämän ketjun läpi 🤔 Varmaan epärealistinen ajatus, että lukisivat. Uskomatonta, kun henkeä uhkaavan sairauden riskiä ei tunnusteta 😓
Puolisoni kuorsaa.
Nukuttu eri huoneissa 20 v. Ei ole vaikuttanut avioliittomme, päinvastoin.
Yhteiselämää 29 v.
Painolla ei ole osuutta asiaan.
Hotellissa puolisoni menee ulos oluelle, odottaa että saan unenpäästä kiinni… nukun yöni hyvin yleensä.
Univaikeuteni alkoi, kun lapset herätteli yöllä ja tuo kuorsaus.
Miksi kuorsauksen takia tarvisi ottaa ero?
Yöt on nukkumista varten.
Aikuistenleikit voi tehdä muulloinkin, kuin yöllä.
Parisängyn omistamme.
Hirveää kitinää. Ostakaa korvatulpat, pitäkää ne ja korvat puhtaana. Kermaperseet.
Ei tarvi olla ylipainoakaan että on uniapnea. Mulla on paha, ja se todennäköisesti johtuu nielurisoista. Me on mulla pelkkää arpikudosta.
Uuteen testiin vaan. Se itse täytettävä kysely on tärkeä, kun he arvioivat hoitoon ohjausta. Onko hengityskatkoksia? Kuuntele ja laske sekunteja ennen korahdusta. 7-10 sekuntia on jo varsin paha.
Ja kysytään, särkeekö päätä aamulla, iltapäivällä, nukahtaako kun katsoo illalla telkkaa.
Myös yöllä pissalla juoksentelu ja hikoilu ja korkea verenpaine johtuu samasta, kun on tukehtumassa puolet ajasta.
Mulle auttoi cpap-laite, vaimon kuorsaamiseen korvatulpat. Vaikeita tuntuu parisuhteet olevan nykyään. Meillä vasta 33v yhdessä. Antaa tulla alapeukkua, kertoo sekin jostain.
Mulle on tehty apneatutkimus kaksikin kertaa, ekalla piti käydä sairaanhoitajan vastaanotolla että se teippas ne rensselit minuun, toisella kertaa ne sai salkussa mukaan itse laitettavaksi. Ja kummallakaan kerralla ei ollut apneaa, ja mitään muuta apua en kuorsaukseeni ole saanut. On hammaskiskot suussa mutta kuorsaan silti ihan asennosta riippumatta melkein aina, ja herään kurkku ja pää kipeänä. Apuja ei saa. Onneksi mies on niin hyvä nukkuja, ettei sitä tunnu haittaavan.