Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joiden puoliso kuorsaa

Se tosi huono vaimo_
14.02.2022 |

Mitä ihmettä enää voi tehdä? 20 aviovuoden jälkeen kuorsaaminen, törinä, tukkoinen ja tukehtuva kaikenlainen ähke on riistäytynyt aivan uusiin sfääreihin.

Uniapneatestaus tehtiin, mutta sattui erittäin huonolle yölle, jona perhesyistä ei kukaan nukkunut häävin silmäystäkään. Testiä ei ainakaan julkisella puolella lähivuosina uusita.Somnofittiä ei pysty pitää, kun nenä tukossa. Nenän tukkoisuuteen on kaikki avaavat suihkeet kokeiltu, mutta edes reseptillisiä ei voi käyttää jatkuvasti. Nukkuma-asennolla tai tyynyjen korkeudella ei vaikutusta.

Kotona voin paeta toiseen päähän taloa, mutta nyt hiihtoloma koko perheen voimin lähestyy. Koko loma on omalta kohdalta murehdittu pilalle jo etukäteen, kun tietää millainen yöllinen helvetti odottaa kun päivät on ulkoiltu ja uni oikein raskaasti maistuu.

Vaikka tietää, että se toinen ei voi yhtään mitään kuorsaamiselleen, niin silti ärsyttää niin maan perusteellisesti. Tämä siis syö jo ihan avio-onnea, sillä toki myös päivisin mieheni on väsynyt tehtyään koko kropalla töitä hengityksensä eteen yöt pitkät. Oma ärsyyntyneisyys myös harmittaa, mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Yksi lapsistamme juoksi kerran mm yläkerrasta alas, kun luuli kavereiden tulleen traktorilla pihaan eräänä iltayönä. Siinä hiukan vertailupohjaa äänekkydelle.

Mutta, onko kohtalotovereita, tai vaikka minkälaisia positiivisia kokemuksia vaikka vaihtoehtolääketieteen saralta ?

Kommentit (252)

Vierailija
21/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkukaa kyljellään.

Hyvä neuvo ihan kaikille, mutta ei auta tarpeeksi monilla kuorsaajilla, esim. uniapneatapauksissa.

Vierailija
22/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneakisko yksityiseltä hammaslääkäriltä auttoi mulla. Paitsi että kuorsaus loppui, unen laatu parani ja voin päivisin huomattavasti paremmin kuin ennen. Vuosia yöllä vaivanneet reumakivutkin helpottivat (tai ehkä en vaan herää niihin enää niin herkästi) ja olen voinut vähentää särkylääkkeiden käyttöä.

Kallishan tuo oli (vähän yli 1 000€), mutta loistohankinta kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kävi aikoinaan ns. kuorsausleikkauksessa, poistettiin nielu-ja kitarisat, ei tupakoinut eikä ollut ylipainoa. Vuoden oli kuorsaus pois ja sitten alkoi uudestaan. Nukuttiin kolme kuukautta eri huoneissa, mutta jatkuva väsymys ja riidat ajoivat lopulta meidät avioeroon. Ei ole hyvä homma kun ei saa vuosiin nukuttua kunnolla.

Ap:lle tiedoksi....vaatikaa sitä apua.

Vierailija
24/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu: kalja pois, alkoholi muutenkin, ei gluteeniviljoja. Ja kokemuksesta kerron, osaan tämän.

Alkoholista samaa mieltä, mutta gluteeni aiheuttaa ongelmia vain pienelle vähemmistölle.

Vierailija
25/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun eri huoneessa, jopa eri kerroksessa. Voi sitä ihanuutta, kun parinkymmenen vuoden jälkeen sain vihdoin nukuttua koko yön putkeen, eikä tarvinnut herätä öisin sata kertaa. Ei se huoneen vaihto meidän avio-onnea huonontanut.

Vierailija
26/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta, kanssasisaret. Minä nukuin työhuoneen lattialla patjalla ja se on nykyään paras paikka. Tässä iässä olisi kiva saada nukkua omassa makuuhuoneessa, mutta kun ei siellä saa unta!!

Patistin miehen lääkäriin, mutta ei se johtanut mihinkään. Lääkäri oli kysynyt, onko uniapneaa ja mies vastasi "ei". Voitteko uskoa?! En minä toisaalta väitäkään, että välttämättä uniapneasta olisi kyse, mutta kai nyt voisi poissulkea sen, kun kerran lääkäriin hakeutuu. Arvaatte varmaan, että uudestaan häntä ei lekurille saa, koska mies ei kuuntele enää minua tässä asiassa.

Rakastan miestäni, mutta uni on tärkeämpää. Katson aikani, miten tässä käy. Ehkä nukun ikuisesti työhuoneessa. Ehkä otan eron. Ehkä mies kyllästyy patjaan kompasteluun, kun töitä tekee.

Työhuoneeseen kunnon sänky?

Ei mahdu. Patjakin vie liikaa tilaa, mutta sen voi nostaa pystyyn.

Vierailija
27/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta, kanssasisaret. Minä nukuin työhuoneen lattialla patjalla ja se on nykyään paras paikka. Tässä iässä olisi kiva saada nukkua omassa makuuhuoneessa, mutta kun ei siellä saa unta!!

Patistin miehen lääkäriin, mutta ei se johtanut mihinkään. Lääkäri oli kysynyt, onko uniapneaa ja mies vastasi "ei". Voitteko uskoa?! En minä toisaalta väitäkään, että välttämättä uniapneasta olisi kyse, mutta kai nyt voisi poissulkea sen, kun kerran lääkäriin hakeutuu. Arvaatte varmaan, että uudestaan häntä ei lekurille saa, koska mies ei kuuntele enää minua tässä asiassa.

Rakastan miestäni, mutta uni on tärkeämpää. Katson aikani, miten tässä käy. Ehkä nukun ikuisesti työhuoneessa. Ehkä otan eron. Ehkä mies kyllästyy patjaan kompasteluun, kun töitä tekee.

Oikeastiko ennemmin haluaa erota sinusta kuin mennä uudelle, kunnolliselle lääkärille, joka tutkii asian, jos ne ovat vaihtoehtoja?

Hän ei usko, että eroaisin. Sehän tässä ydinongelma onkin, ettei kuorsaus ole miehen mielestä ongelma. Joskus, kun hän on nukkunut huonosti (herännyt vaikka aura-autojen meteliin), niin hän on todella pahantuulinen. Olen kysynyt, että miltä tuntuisi "nukkua" tuolla tavalla koko yö. Miehen mielestä noita asioita ei voi verrata??! Hän väittää, että kaikki kuorsaa vähintään joskus. Minä en. Lääkäriin tuota ei saa, koska ei hän mielestään kärsi. Minulle tarjoaa korvatulppia. Kiitos ei. Minä osaan nukkua hyvin, kunhan ei ole katujyrää vieressä.

Vierailija
28/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko ennemmin haluaa erota sinusta kuin mennä uudelle, kunnolliselle lääkärille, joka tutkii asian, jos ne ovat vaihtoehtoja?

Hän ei usko, että eroaisin. Sehän tässä ydinongelma onkin, ettei kuorsaus ole miehen mielestä ongelma. Joskus, kun hän on nukkunut huonosti (herännyt vaikka aura-autojen meteliin), niin hän on todella pahantuulinen. Olen kysynyt, että miltä tuntuisi "nukkua" tuolla tavalla koko yö. Miehen mielestä noita asioita ei voi verrata??! Hän väittää, että kaikki kuorsaa vähintään joskus. Minä en. Lääkäriin tuota ei saa, koska ei hän mielestään kärsi. Minulle tarjoaa korvatulppia. Kiitos ei. Minä osaan nukkua hyvin, kunhan ei ole katujyrää vieressä.

Tuolla asenteella miehesi kyllä riskeeraa suhteenne vakavasti 😞

Vierailija
29/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhuoneeseen kunnon sänky?

Ei mahdu. Patjakin vie liikaa tilaa, mutta sen voi nostaa pystyyn.

Jos se on miehen työhuone, niin siirrä miehen työpiste miehen makkariin ja tee entisestä työhuoneesta itsellesi makkari.

Jos työhuone on sinun, voit hyvin sisustaa sen mieleiseksesi(yhdistetty makkari/työhuone).

Jos molemmat tarvitsevat työpistettä, molemmat pitäkööt sellaista omassa makkarissaan.

Vierailija
30/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla asenteella miehesi kyllä riskeeraa suhteenne vakavasti 😞

Aivan. Se tässä suututtaa, että olen aidosti huolissani ja olen ilmaissut sen aluksi asiallisesti. Kertonut, että eikö hän tiedä, mitä riskejä mahdollinen hoitamaton uniapnea tuo. Mies kyllä kuuntelee eikä siinä tilanteessa vähättele. Hän ei vaan ole lainkaan samaa mieltä. Lääkäriin meni vain siksi, kun kyllästyi kuulemaan samaa jankutusta. Luulin, että asiat etenee sillä, mutta olikin huono lääkäri. Nythän mies on sitten polleana, että hänellä ei ole mitään uniapneoita. Yritä tässä sitten alleviivata, että tulevaisuus on vaakalaudalla.

Vierailija
31/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua masentaa, mutta meillä puolison kuorsaus myötävaikutti vahvasti eroon. Nukuttiin lopulta pitkälti eri huoneissa, mutta sekään ei auttanut kun edes ovi välissä ei riittänyt vaimentamaan kuorsausta riittävästi että olisin saanut nukuttua. Lisäksi kärsin suuresti läheisyyden puutteesta, olisin kovasti halunnut nukahtaa edes joskus puolison kainaloon mutta se ei ollut vaihtoehto. Jospa näillä kauhukuvilla saisit puolison hakeutumaan lääkärille ajoissa.

Vierailija
32/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän korvatulppia, mikä aikaansaa kroonisen korvatiäulehduskierteen. Lisäksi käytän unilääkkeitä. Välillä kun mies on matkoilla, nukun hyvin ja tulee mieleen, että olisipa ihanaa sinkkuna.

Vierailija
33/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unikuullokkeet.

Mitä niillä tehdään? Kuullotetaan sipulia unipäissään?

Vierailija
34/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kuorsaukseen ei auta MIÄN. Kuorsaava mieheni on kolmesti leikattu (leikkaus ja kaksi jotain laser/radioimpulssi polttoa) ja enää niitä ei voi tehdä koska seuraavasta kerrasta vaurioitui jo äänihuulet. Ja EDELLEEN KUORSAA. Ei auta tyynyt, nenäteipit, purukuskot, estorannekkeet, ei mikään.

Nukun eri huoneessa, korvatulpat päässä, ja silti heräilen välillä kun toisesta huoneesta kuuluu kuorsaus. Vitut*aa! Ja ei ole uniapnea, sekin tutkittu

Vierailija
35/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän korvatulppia, mikä aikaansaa kroonisen korvatiäulehduskierteen. Lisäksi käytän unilääkkeitä. Välillä kun mies on matkoilla, nukun hyvin ja tulee mieleen, että olisipa ihanaa sinkkuna.

Olen käyttänyt korvatulppia jo 13 vuotta joka yö, eikä yhtään korvatulehdusta ole ollut. Eikä korvatulppien käytöstä pitäisi muutenkaan olla haittaa, paitsi jos käytät likaisia tulppia.

Vierailija
36/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu: kalja pois, alkoholi muutenkin, ei gluteeniviljoja. Ja kokemuksesta kerron, osaan tämän.

Huomattu on, että joko alkoholin tai keskushermostoon vaikuttavien kipulääkkeiden (kolmiolääkkeitä) ottaminen illalla aivan selvästi lisää kuorsaamista, myös aivan terveellä ja normaalipainoisella, hyväkuntoisella miehellä. Eikä ole ottanut molempia samana iltana, vaan jompaa kumpaa. Ja alkoholiakaan ei tarvita mitään suuria määriä kuorsaamisen aiheuttamiseen.

Kyse on kai molempien kohdalla keskushermostoa lamaavasta vaikutuksesta, mikä ilmenee hengityksen ongelmina, kun hengitystiet eivät toimi kuten normaalisti. Kolmiolääkkeiden kohdalla kyseisistä haittavaikutuksista varoitetaankin lääkepakkauksissa.

Ajoittainen kuorsaaminen loppui. kuin seinään, kun vaihdoin tupakan kestävyysliikuntaan. Nenän kautta vaivaton hengittäminen ei onnistu välttämättä heikkokuntoiselta tai vaikkapa humalaiselta.

Vierailija
37/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kuolee ennenaikojaan, ellet saa hommattu uniapnealaitetta.

Älä anna periksi.

Vierailija
38/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus, jos yhtään on ylimääräistä. Ruokavalion muutos. Viljojen ja sokerien ym. ylimääräisten hiilihydraattien pois jättöä kannattaa kokeilla - no se auttaa myös siinä laihdutuksessa.

Vierailija
39/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea on vaarallinen hoitamattomana, hautaan joutuu ennen aikaisesti! Sydän ja verisuonet ovat kovalla rasituksella hapen puutteesta. Isäni kuorsasi vuosikausia, ei mennyt tutkimuksiin eikä hoitoa etsinyt -kuoli sydänkohtaukseen nukkuessaan. Oli kuollessaan vähän yli 70-vuotias.

Vierailija
40/252 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut laihduttaminen - eikä mikään muukaan, ruokavaliot, alkoholittomuus, aktiivinen liikunta, tennispallot saati  apteekin itsehoitolääkkeet.

Ainoa asia mikä lopetti siipan kymmenien vuosien kuorsaamisen välittömästi, oli

uniapnea laite. Myös useiden päiväunien tarve loppui siihen paikkaan. Verenpaine laski ja vireystaso huipussaan.

Ei muuta kuin vaatimaan kokeita jos vähänkään viittausta uniapneaan. Voi myös olla nuorilla henkilöillä.