Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittasko saattohoito, ettei sinulle anneta juotavaa eikä syötävää

Vierailija
14.02.2022 |

Kamalaa, mitkä kivut

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun setäni kuoli vatsasyöpään, ei hänelle enää annettu ravintoa loppuvaiheessa, kun letkuruokintakaan ei enää onnistunut. Lisäksi olisivat sairaalassa halunneet siirtää hänet "kotihoitoon" vaikka hänen vaimonsa sanoi ettei pysty häntä fyysisesti hoitamaan. 

Vierailija
82/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu vanhus, sänkyyn jo joutunut mutta ajatus kirkas, lopetti omasta halustaan ruuan sekä lääkkeiden syömisen. Halusi vapautua huonosta tilanteestaan mahdollisimman nopeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu vanhus, sänkyyn jo joutunut mutta ajatus kirkas, lopetti omasta halustaan ruuan sekä lääkkeiden syömisen. Halusi vapautua huonosta tilanteestaan mahdollisimman nopeasti. 

Mun äiti teki tuon myös. Lopetti lääkkeet, hyvästeli omaiset, ja kuoli pois. Hän ei vaan kokenut elämää laitoksessa elämisen arvoiseksi, ja halusi pois. Hän oli uskovainen ihminen, uskoi pääsevänsä parempaan paikkaan.

Vierailija
84/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattohoito tarkoitta että ei anneta mitään  hoitoa   ..ainoataan hoitaja käy laittamassaa kipulääkettä ei mitään muuta..

olen tämän joutunut näkemään itse 

Vierailija
85/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti teki tuon myös. Lopetti lääkkeet, hyvästeli omaiset, ja kuoli pois. Hän ei vaan kokenut elämää laitoksessa elämisen arvoiseksi, ja halusi pois. Hän oli uskovainen ihminen, uskoi pääsevänsä parempaan paikkaan.

Läheinen , ei omainen, 84 teki tuon myös. Torstaina oli käynyt rollaattorilla ulkona pienen ryhmän ja hoitajien kanssa.  Syvästi kyllä dementoitunut.

Perjantaina oli kieltäytynyt syämästä ja juomasta, suu tiukasti kiinni. Menin sunnuntaina katsomaan, oli horroksessa, jotain ynähti, hoitajat neuvoivat kostuttamaan huulia/ suuta vanupuikolla.  Maanantaina kuoli.

Vierailija
86/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saattohoito tarkoitta että ei anneta mitään  hoitoa   ..ainoataan hoitaja käy laittamassaa kipulääkettä ei mitään muuta..

Alzheimerin (ehkä muissakin taudeissa ) menee nielemiskyky. Senjälkeen vaan kostutetasn suuta, tippaa ei laiteta koska kuolema on tulossa.

Vierailija
87/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
88/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoleva ihminen ei enää halua syödä tai juoda. Elimistö sulkeutuu. Siksi se lopetetaan.

Juuri näin kävi minun satavuotiaalle mummilleni. Hän lähti muutamassa päivässä, kun sisäelimet alkoivat pettää, siihen asti eleli hissukseen kotihoidossa kävelykyisenä ja täysissä sielunvoimissa. Kaikki lapset ehti nähdä ja hyvästellä ja tiesi jo odottaa, että kohta pääsee vaarin viereen. Kun alkoi vain nukkua eikä enää syönyt ja juonut, tiedettiin, että on enää tunneista kiinni.

Minun muistisairas äitini ei yhtenä päivänä enää reagoinut mihinkään, eikä siis myöskään juonut eikä syönyt. Kipulääkettä annettiin ja kuolemaa odotettiin viisi päivää. Oli vahva sydän. Viisi päivää meni ennen kuin kuoli nestehukkaan. Olin sen koko ajan hänen luonaan sairaalahuoneessa yötä päivää, nukuin viereisessä sängyssä. Kyllä siinä viiden päivän aikana kävi monesti mielessä, että käsittämättömän julmia ja sydämettömiä ovat he, jotka tässä tilanteessa eutanasian kieltävät. Vaikka äiti vaikutti olevan tajuton, en minä tiedä kuinka tietoinen hän oli ympäristöstään tai oliko kipuja. Että viisi päivää piti nääntyä kuoliaaksi. Tästä on kaksi vuotta, ja tuntuu etten vieläkään ole päässyt asiasta yli. Tätä ennen en pelännyt kuolemaa, nyt pelkään ja se on mielessä joka päivä.

Vierailija
89/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tapetaan janoon ja nälkään, kyllä.

Ja sitten jeesustellaan että eutanasia olisi epäeettistä.

Ihminen on kuolemassa ihan muuhun kuin janoon tai nälkään. 

Vierailija
90/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoitoa annetaan silloin kun mikään hoito ei enää auta. Usein ruokahalu on kadonnut jo tyystin, eikä mikään enää pysyisi edes sisälläkään.

Palliatiivisessa hoidossa potilas nukutetaan, eikä edes tiedosta enää mitään. Tässä vaiheessa ei jäljellä enää montaa päivää ole. 

Millä muulla tavoin mielestäsi kuolevaa potilasta pitäisi hoitaa?

Vierailija
91/117 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
92/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä on saattohoidon taso. Olen kyllä pettynyt...

Vois Päivi Räsänen perehtyä ruohonjuuritasolle

Vierailija
93/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä on saattohoidon taso. Olen kyllä pettynyt...

Vois Päivi Räsänen perehtyä ruohonjuuritasolle

Niin, ja kun palliatiivisia potilaita hoidetaan samassa yksikössä kun saattohoitopotilaita...raja onkin hiuksen hieno...

En ymmärrä että potilaalle laitetaan kestokatetri kun lääketieteellistä syytä ei ole.

Vierailija
94/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoleva ihminen ei enää halua syödä tai juoda. Elimistö sulkeutuu. Siksi se lopetetaan.

Keho ei voi enää käyttää hyödykseen.  

Vierailija
95/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kahdenlaista...yhdessä paikassa kiellettiin saattohoitopotilaan syöttäminen ja juottaminen..omainen ei totellut...toki vanhus oli laitettu saattoon keskustelematta omaisten kanssa.

Johtaja suuttui ja vanhus siirrettiin toiseen "palvelutaloon" Siellä sanottiin että ei omaisenne ole saattohoitopotilas.

Vanhus eli vielä kuusi vuotta tuon saattohoitopäätöksen jälkeen.

Palvelutalon saattohoito kesti kaksi viikkoa. Tässä talossa pieniä nesteitä annettiin lähes loppuun asti, varoen. Ja suuta myös kostuteltiin.

Vierailija
96/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli alz sekamuotoinen ...nielemiskyky säilyi, toki heikkeni ja monta kertaa veti pään kaulaa myöten siniseksi kun veti henkitorveen ruokaa

Vierailija
97/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä, että kuolemaa lähestyvää potilasta pyritään hoitamaan mahdollisimman hyvin kuitenkin niin, että sairautta ei enää pyritä parantamaan. Tottakai annetaan syötävää ja juotavaa, jos potilas pystyy nielemään ja haluaa syödä. Kipua pyritään hoitamaan erityisen hyvin.

Morfiinia annetaan

Vierailija
98/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein kyse on kyllä siitä, että lääkäri päättää, että hankalasti syövä potilas vie liikaa aikaa, joten aloitetaan saattohoito eli ruoka ja juoma pois. Joudutetaan kuolemaa.

Ikävä kyllä tämä on totuus. Sitä ei moni halua uskoa. Joko pois tai vähennetään pikkuhiljaa.

Vierailija
99/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli käsittämätöntä, kun äidilleni ei enää annettu ruokaa ja juomaa, eikä siitä ilmoitettu omaisille mitään. Satojen kilometrien päästä ei voi käydä päivittäin katsomassa, eikä joka päivä voi kysyä, miten menee, koska se ruuhkauttaisi hoitajien työpäivän. Mutta olisivat voineet ilmoittaa, että äiti on kuolemaisillaan. 

Vierailija
100/117 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin nähnyt tuon saattohoidon...nyt Räsänen vois tulla tähän päivään ja yhtyä eutanasian sallimiseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme