Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytöt 18 TV Areena yle.fi

Vierailija
14.02.2022 |

Kommentit (1165)

Vierailija
141/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tuhlaa aikaani nähdäkseni tätä alennustilaa, elän mieluummin omassa ihanan elämäni kuplassa enkä.

Vierailija
142/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku etsinyt/löytänyt näiden someja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän Millalle kuuluu tänä päivänä ? Voimia hirveesti hänelle tulevaisuuten.

Vierailija
144/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkö porukan pitäisi maksaa tulevaisuuden eläkkeet? Suomi tulee romahtamaan.

syytä sossuja

Miksi? Kuten kuvasta näkyy, heille tarjotaan kaikki mahdolliset tukitoimet - jotka kustaan järjestelmällisesti ja tarkoituksella! Kiittämättömyys on maailman palkka!

Siinä se vika onkin, sossujen jakamassa ilmaisessa rahassa, ilman vastuita yhtään mistään.

Vierailija
145/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskettava dokkari. Vaikka itselläni oli vaikea ja kamala lapsuus ja nuoruus, en koskaan ollut laitoslapsi tai ajautunut huumeiden pariin. Jouduin tosin aloittamaan työnteon jo 17-vuotiaana elättääkseni itseni ja kävin lukion ja amiksen sitten siinä ohella. Nyt kolmekymppisenä olen ollut vakituisena kivassa työpaikassa 10 vuotta ja minulla menee hyvin mielenterveysongelmista huolimatta. Vaikea asettua noiden tyttöjen asemaan, kun on joutunut väkisin pärjäämään yksin ilman vanhempien, lastensuojelun ja laitosten apua.

Malla on ihana tyttö, Herkkä ja älykäs ihminen. Melkein itku tuli siinä, kun hän kertoi toivovansa saavansa koulusta edes sen yhden kaverin. Toivottavasti hän on saanut sellaisen ja toivottavasti hänellä menee muutenkin elämässä hyvin.

Miki taas on aivan lapsi. En oikein kyennyt tuntemaan myötätuntoa häntä kohtaan, kovin on veltto, laiska ja saamaton tapaus, joka tuntui olevan ylpeä diagnooseistaan ja sairauslomastaan. Hänen tyttöystävänsä todellakin ansaitsee parempaa ja olen iloinen siitä, että he erosivat. Vilma yritti tsempata Mikiä ja oli oikein kun hän sanoi, että ei ole ok jos hän joutuu elättämään heidät molemmat. Vaikka lopulta kyllä sanoi, että voi sen tehdä. Miki vaikuttaa hemmotellulta ja ilmeisesti veljelläänkin on ongelmia koska molemmat ovat sairauslomalla ja kilpailevat siitä, kumpi on sairaampi. Voin olla hyvinkin väärässä koska en Mikin perhettä tunne, mutta Miki vaikuttaa ihmiseltä, joka on saanut koko elämänsä kaiken tarjottimella ja mitään ei ole tarvinnut tehdä kotona saati leipänsä eteen.

Aliisa oli aivan valloittava persoona. Reilu, hauska ja fiksun oloinen, mutta liian lujaa meni. Tiedosti ongelmansa, mutta yksin on varmasti vaikea nousta moisesta suosta. Viinakrampit ja deliriumit kuulostaa tosi pahalta, maksa ja haima sekä muukin elimistö on tuossa vaiheessa todella kovilla. Ryhdistäytyi lopussa ja toivottavasti ryhtiliike on pitänyt <3. Olisi mielenkiintoista nähdä vaikka vuoden päästä uusi dokumentti tytöistä ja siitä, miten heillä menee.

Sunisa vaikutti myös hauskalta ja herkältä tyypiltä, joka piiloutuu kovan ulkokuoren taakse. Se hänen "veljensä" tai veljensä oli myös hyvän ystävän oloinen. Tsemppiä Sunisallekin.

Vierailija
146/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin sarjan läpi ja oli mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä.

Mutta yksi juttu jäi mietityttämään: en huomannut mitään kohtia, joissa olisi puhuttu tyttöjen menneisyydestä, esim. hyväksikäytöistä tai muista vastaavista kokemuksista. Oliko näitä mainittu ja missä jaksossa? (Itselläni on vastaavaa taustaa ja aika voimakas PTSD, joten voi olla, että aivoni vaan "skippasivat" nuo kohdat eikä jäänyt tietoista muistijälkeä?)

Tämä thai tyttö kertoi, että lapsuus oli väkivaltainen. Isä yrittänyt tappaa hänet. Juomari Aliisan isä oli vankilassa. Ei kertonut millaista äidin kanssa oli.

Vierailija
147/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuet... Tuet... Kela.... Opintolaina.... Pikavipit..... Näinkö tosiaan nykyään menee nuorison elämä. + Viina ja huumeet

Kyllä. Ihan oikeasti nyt. Mitä helvettiä tämä on?

Meni viimeisetkin halut maksella veroja jos tälläiseen mennee . Yksikin ihan tiesi että aikoo olla sairaspäivärahalla ja töihin ei ole aikomustakaan . Mistä näitä riittää , ilmaista rahaa ja tietävät kaiken . Aikomoista hyysäämistä ja rahan antamista juopotteluun ja muuhun . Kyllä on ! Tänne riittää työntekijöitä hyysäämään munkin syöjiä ja vanhuksia jätetään oman onnen nojaan . Tuen ja lainat pitäisi saada tiettyihin asioihin , viinat yms. pois ja laina pienissä erissä .

Vierailija
148/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoin Alisan juhlimista mietin, että onko se  nykyään ongelmanuoren merkki jos täysi-ikäistyvä teini bilettää eikä opiskelut maistu? Kun minä olin 17-19vuotias oltiin kavereiden kanssa  jatkuvasti kännissä ja siinä sitten koetettiin opiskella krapulassa. Mutta se oli vain vaihe! Nykyään olen tylsä nelikymppinen perheenäiti, joka käy joskus kaverin kanssa siiderillä.

Olitteko päivätolkulla kännissä, että kusitte allenne ja saitte juoppohulluuskohtauksia ja kramppeja niin kuin tuo Aliisa?

Vierailija
149/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain meidän koko yhteiskunnassa on vikana kun nuoret voivat näin pahoin. Kun minä olin tuon ikäinen, oli harvinaista että jollain oli laitostausta tai mielenterveysongelmia, saati että käytti huumeita. Nykyään tuntuu että melkein joka toinen nuori on syrjäytymisvaarassa. Näen sen työni puolesta ja kuulen omilta nuoriltani, joiden tulevaisuudesta olen myös huolissani, vaikka he ovatkin fiksuja.

Vierailija
150/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäämiseen ja ruokien tilaamiseen on rahaa , mistä sitä saa noin paljon ???? Ja helposti  , tietävät kaikki koukerot ja kikat ????? Isot tv: t ja uudet huonekalut ?????? Lainaa saavat ja tuhlaavat , aikomusta takasin maksusta ei ole . Jessus mitä touhua ja paapomista . 

Vierailija
151/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoin Alisan juhlimista mietin, että onko se  nykyään ongelmanuoren merkki jos täysi-ikäistyvä teini bilettää eikä opiskelut maistu? Kun minä olin 17-19vuotias oltiin kavereiden kanssa  jatkuvasti kännissä ja siinä sitten koetettiin opiskella krapulassa. Mutta se oli vain vaihe! Nykyään olen tylsä nelikymppinen perheenäiti, joka käy joskus kaverin kanssa siiderillä.

Olitteko päivätolkulla kännissä, että kusitte allenne ja saitte juoppohulluuskohtauksia ja kramppeja niin kuin tuo Aliisa?

Ei ollut rahaa tuollaiseen juhlimiseen . Nyt sitä saa opiskella oikein kuntoutumistuilla ja muilla rahoilla  , ennen ei saanut noin helposti ja paljon rahaa .

Vierailija
152/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan rehellisesti sanoen nämä pitäisi streiloida mahdollisimman pian, että saadaan ketju katkeamaan. Ongelmat ovat alkaneet varmasti jo paljon ennen heidän syntymää.

Totuus valitettavasti on, että nämä tällaiset nuoret naiset sikiävät kuin sienet sateella... isät vaihtuu ja aiemmat lapset menee huostaan, mutta uusia voi aina tehtailla uuden kumppanin kanssa!

T.kä'tilö

Vierailija
153/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääkin tukeva juoppo tyttö voisi olla realistinen, ei mitään koulut loppuun vaan lopettaa dokaaminen ja mennä töihin.

Mihin kunnollisiin töihin pääsee nykyään ihminen, jonka koulutus on peruskoulu?

Vierailija
154/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain meidän koko yhteiskunnassa on vikana kun nuoret voivat näin pahoin. Kun minä olin tuon ikäinen, oli harvinaista että jollain oli laitostausta tai mielenterveysongelmia, saati että käytti huumeita. Nykyään tuntuu että melkein joka toinen nuori on syrjäytymisvaarassa. Näen sen työni puolesta ja kuulen omilta nuoriltani, joiden tulevaisuudesta olen myös huolissani, vaikka he ovatkin fiksuja.

Ei ennenvanhaan ollut kellään mt-ongelmia 🙄 Vuonna 2021 suomalaisista yli 0,5miljoonaa syö masennuslääkkeitä.

Vierailija
155/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan rehellisesti sanoen nämä pitäisi streiloida mahdollisimman pian, että saadaan ketju katkeamaan. Ongelmat ovat alkaneet varmasti jo paljon ennen heidän syntymää.

Totuus valitettavasti on, että nämä tällaiset nuoret naiset sikiävät kuin sienet sateella... isät vaihtuu ja aiemmat lapset menee huostaan, mutta uusia voi aina tehtailla uuden kumppanin kanssa!

T.kä'tilö

Ehkäpä et ole työhösi pätevä kun käytät tuollaista kieltä.

Vierailija
156/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ennenvanhaan ollut kellään mt-ongelmia 🙄 Vuonna 2021 suomalaisista yli 0,5miljoonaa syö masennuslääkkeitä.

Oletko kasvanut pullossa? Ennen ei ollut masennuslääkkeitä. Silloin itsemurhia tehtiin paljon enemmän ja henkirikoksia tehtailtiin liukuhihnalta. Nuorten rikollisuus oli huippuluvuissa. Sitäkö kaipaat?

Vierailija
157/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kasvanut pullossa? Ennen ei ollut masennuslääkkeitä. Silloin itsemurhia tehtiin paljon enemmän ja henkirikoksia tehtailtiin liukuhihnalta. Nuorten rikollisuus oli huippuluvuissa. Sitäkö kaipaat?

Sori ettet tajunnut sarkasmia. Tarkoitin just sitä, että ennen ei kellään diagnosoitu mitään ja nykyään diagnosoidaan joskus vähän liian heppoisinkin perustein.

Vierailija
158/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen tuollaisia nuoria tosi paljon. Ja kyllä ennen laitokseen päätymistä heistä kenelläkään ei ollut huumeongelmaa. Oli urheiluharrastuksia ja elämän iloa. Tuohon väliin, kun joku keksii sen kapulan, millä estää teini-iän vaaran houkutuksiin lähtemisen. Tuohon ei kyllä nuorisotalot ja nuoristyön fiksut kampanjat auta. Ne vaan ärsyttävät lisää.

Nykyään hyvin harvoin jos koskaan nuori joutuu kotoa suoraan laitokseen.

Muita tukitoimia, vähintään sijaisperhe tai perhekoti on ensisijainen jos sijoitetaan kodin ulkopuolelle.

Minun lasteni entisistä koulukavereista on 3 sijoitettu kodin ulkopuolelle, 1 jopa suljettuun laitokseen. Kaikilla oli kodissa päihdetaustaa, vaikka ns. "hyviä" keskiluokkaisia perheitä ovat.

Voin kokemuksesta sanoa, että harvoin jos koskaan täällä nuori sijoitetaan muualle kuin lastensuojelulatokseen. Ja yhtä tavallista on se, että heitä pompotellaan laitoksesta toiseen kohtuuttoman tiheään. Perhekoteja ei ole sijaisperheiseen sijoitetaan ihan pienimmät hyvällä säkällä

Eikä ihme. Kuka haluaa kotiinsa pakkoja hajoittavan, aggressiivisen riehujan, tai vapauden illuusiossa karkailevan suisidaalisen sekopään. Aina ei voi voittaa, eikä kaikkia auttaa.

On myös tosi tarkkaa ketä voi sijoittaa kotihoitoon. Kotona ei voi tutkia nuoren tavaroita, saati ottaa niitä pois vaikka olisi mitä. Kodissa nuorelle ei saa asettaa liikkumisvapauden rajoitusta joten nuori saa kulkea miten haluaa. Ei voi pitää myöskään millään tavalla fyysisesti kiinni ja puhelinta ei saa ottaa pois edes sosiaalityöntekijän päätöksellä. Saatikka tarvittaessa tehdä iltaisin mitään huumetestejä tai puhalluksia. Eli käytännössä harva teini-iässä sijoituksen tarpeessa oleva on lain puitteissa mahdollista sijoittaa perhehoitoon. Laki on nuoren rajoittamisen suhteen tosi tarkka, se on hyvin rajoitettua laitoshoidossakin, perhehoidossa käytännössä laitonta.

Vierailija
159/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme kaikki, mutta  yksi kundi otti lääkkeitä alkoholin kanssa ja kiljui  kylpyammeessani joillekin pikku-ukoille. Minä vain onnistuin rikkomaan käteni kun ajon pyörällä kännissä. Ja eka oma kämppäni oli ihan hitonmoinen läävä, tahmeita tölkkejä ja sätkäpapereita ja likasia  vaatteita.  Sohvaan oli tullut menkat läpi ja kaatunut kaljaa, lattiaan jäi sukat kiinni. Sokeritoukkia mönki seassa.  Aamulla kun sai silmät auki , haisteli  lattioilla lojuvia vaatteita että mikä olisi suht.koht puhdas ,  sitten vain uuden meikit edellisiltaisten päälle, rööki huuleen ja reippana opiskemaan. Jos jaksoi. 

Joo, mutta se oli hauskaa aikaa. Vaikka olinkin  aikamoinen porsas.  

Vierailija
160/1165 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

STT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen tuollaisia nuoria tosi paljon. Ja kyllä ennen laitokseen päätymistä heistä kenelläkään ei ollut huumeongelmaa. Oli urheiluharrastuksia ja elämän iloa. Tuohon väliin, kun joku keksii sen kapulan, millä estää teini-iän vaaran houkutuksiin lähtemisen. Tuohon ei kyllä nuorisotalot ja nuoristyön fiksut kampanjat auta. Ne vaan ärsyttävät lisää.

Nykyään hyvin harvoin jos koskaan nuori joutuu kotoa suoraan laitokseen.

Muita tukitoimia, vähintään sijaisperhe tai perhekoti on ensisijainen jos sijoitetaan kodin ulkopuolelle.

Minun lasteni entisistä koulukavereista on 3 sijoitettu kodin ulkopuolelle, 1 jopa suljettuun laitokseen. Kaikilla oli kodissa päihdetaustaa, vaikka ns. "hyviä" keskiluokkaisia perheitä ovat.

Voin kokemuksesta sanoa, että harvoin jos koskaan täällä nuori sijoitetaan muualle kuin lastensuojelulatokseen. Ja yhtä tavallista on se, että heitä pompotellaan laitoksesta toiseen kohtuuttoman tiheään. Perhekoteja ei ole sijaisperheiseen sijoitetaan ihan pienimmät hyvällä säkällä

Eikä ihme. Kuka haluaa kotiinsa pakkoja hajoittavan, aggressiivisen riehujan, tai vapauden illuusiossa karkailevan suisidaalisen sekopään. Aina ei voi voittaa, eikä kaikkia auttaa.

On myös tosi tarkkaa ketä voi sijoittaa kotihoitoon. Kotona ei voi tutkia nuoren tavaroita, saati ottaa niitä pois vaikka olisi mitä. Kodissa nuorelle ei saa asettaa liikkumisvapauden rajoitusta joten nuori saa kulkea miten haluaa. Ei voi pitää myöskään millään tavalla fyysisesti kiinni ja puhelinta ei saa ottaa pois edes sosiaalityöntekijän päätöksellä. Saatikka tarvittaessa tehdä iltaisin mitään huumetestejä tai puhalluksia. Eli käytännössä harva teini-iässä sijoituksen tarpeessa oleva on lain puitteissa mahdollista sijoittaa perhehoitoon. Laki on nuoren rajoittamisen suhteen tosi tarkka, se on hyvin rajoitettua laitoshoidossakin, perhehoidossa käytännössä laitonta.

Juurikin näin. Lisään tähän vaan sen, että myöskään isolla osalla sijaisvanhemmista ei ole kertakaikkiaan ammattitaitoa tarpeeksi että sijoitus kotiin olisi perheelle tai nuorelle hyvä ratkaisu.

Laitoksesta ohjaajat pääsevät välillä lepäämään kotiinsa, kotihoidossa joudut painimaan käytännössä yksin 24/7/365 sen todella raskaan ja ongelmaisen nuoren kanssa. Ei sitä normaali ihminen jaksa.

Nuorihan ei tee sitä pahuuttaan, mutta häntä ei pysty auttamaan, jos häntä ei pysty lainkaan hallitsemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme