Tytöt 18 TV Areena yle.fi
Kommentit (1165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen tuollaisia nuoria tosi paljon. Ja kyllä ennen laitokseen päätymistä heistä kenelläkään ei ollut huumeongelmaa. Oli urheiluharrastuksia ja elämän iloa. Tuohon väliin, kun joku keksii sen kapulan, millä estää teini-iän vaaran houkutuksiin lähtemisen. Tuohon ei kyllä nuorisotalot ja nuoristyön fiksut kampanjat auta. Ne vaan ärsyttävät lisää.
Nykyään hyvin harvoin jos koskaan nuori joutuu kotoa suoraan laitokseen.
Muita tukitoimia, vähintään sijaisperhe tai perhekoti on ensisijainen jos sijoitetaan kodin ulkopuolelle.
Minun lasteni entisistä koulukavereista on 3 sijoitettu kodin ulkopuolelle, 1 jopa suljettuun laitokseen. Kaikilla oli kodissa päihdetaustaa, vaikka ns. "hyviä" keskiluokkaisia perheitä ovat.
Voin kokemuksesta sanoa, että harvoin jos koskaan täällä nuori sijoitetaan muualle kuin lastensuojelulatokseen. Ja yhtä tavallista on se, että heitä pompotellaan laitoksesta toiseen kohtuuttoman tiheään. Perhekoteja ei ole sijaisperheiseen sijoitetaan ihan pienimmät hyvällä säkällä
Eikä ihme. Kuka haluaa kotiinsa pakkoja hajoittavan, aggressiivisen riehujan, tai vapauden illuusiossa karkailevan suisidaalisen sekopään. Aina ei voi voittaa, eikä kaikkia auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tommosille Mikeille joku työkkärin kuntouttava työtoiminta olisi jees. Ei olis niin iso muutos, mutta pääsisi kiinni jonkinlaiseen rytmiin...
Sinne istumaan, aikuisten päiväkerhoon muiden syrjäytyneiden kanssa. Nuo paikat vain monesti lisäävät ahdustuneen ihmisen ahdistusta.
Sinulla varmasti on sitten parempia ehdotuksia? Pidä kuitenkin huoli, ettei verorahoja tuhlata enää senttiäkään näihin, joille kaikki on tarjottu, eikä mikään ole riittänyt.
Minua ja siskoa isä käytti hyväkseen ja muutenkin pelossa elettiin alkoholiongelman takia, mutta kyllähän minä tajusin että ei ne toisen sairaan henkilön tekemät vääryydet minua estä menemästä elämässä eteenpäin. Lähdin opiskelemaan, suoritin useamman tutkinnon ja nyt olen työelämässä mukana ihan normaalina veronmaksajana. Onhan ne vääryydet aina mielessä mukana, mutta pitää vain tsempata itseään ja päättää että olen itse hyvä muille ja pyrin tekemään asioita joista nautin ja yrittää antaa anteeksi isälle.
Vierailija kirjoitti:
Voi Malla kulta <3 Jos olisin nuorempi tahtoisin olla hänen ystävänsä, mutta nyt äiti. Tyttöraasu.
Mallalla on ongelmistaan huolimatta loistava ulosanti ja kyky itsereflektioon. Hänessä olisi selkeästi eniten potentiaalia näistä.
Toivottavasti Malla löytäisi elämään aidosti välittömiä päihteettömiä ystäviä.
Hän kokee, että kihlattu on ainut, mitä hänellä on.
Että kukaan muu ei rakasta.
Mua säälitti tuon Mikin tyttöystävä. Hän ansaitsi parempaa.
Alisa oli ihana pelatessaan pikkuveljensä kanssa, harmitti vain äitinsä puolesta kun tytär tuli äitienpäivälounaalle niin krapulassa ettei kyennyt syömään.
Vierailija kirjoitti:
Mua säälitti tuon Mikin tyttöystävä. Hän ansaitsi parempaa.
Onneksi erosivat.
Naapuri päätti alkaa porata joten meni ohi että oliko se vietnamilainen kundi Sunisan veli vai pelkkä kaveri? Ainakin tappeli kuin sisarukset.
Vierailija kirjoitti:
Moniko sijaisperhe on valmis ottaan 13vuotiaan päihdenuoren? Näiden on parasta olla laitoshoidossa missä henkilökuntaa on useampi.
Sisareni miehensä kanssa otti. Kasvattivat hänestä pärjäävän, työteliään ja koulutetun aikuisen, jolla on jo omakin perhe.
Vierailija kirjoitti:
Surullisia kohtaloita tytöillä, mutta asennevammahan tuossa on kyseessä.
Joo ei ole elämä ollut helppoa, mutta turha jäädä vellomaan huonoihin kokemuksiin loppuiäkseen.
Ei hyväksikäyttö tai muuten rankka lapsuus ole tekosyy heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Surullista miten tuo yksi oli täysi puliaikka alle parikymppisenä.
Valintoja, valintoja.
Kyseessä ei ole tekosyy, vaan syy. Jotkut eivät saa niitä vanhoja haavoja käsiteltyä, vaan haavat märkivät jatkuvasti. On vaikea siirtyä uuteen ja rakentaa uutta, kun pohja on hapero ja rikottu jo lapsuudessa. Se pitäisi saada ensin kuntoon, mutta aina ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri päätti alkaa porata joten meni ohi että oliko se vietnamilainen kundi Sunisan veli vai pelkkä kaveri? Ainakin tappeli kuin sisarukset.
Ne on thaimaasta ja se Jack on Sunisan pikkuveli, mutta heillä vissiin eri isä. Näin ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on thaimaasta ja se Jack on Sunisan pikkuveli, mutta heillä vissiin eri isä. Näin ymmärsin.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko sijaisperhe on valmis ottaan 13vuotiaan päihdenuoren? Näiden on parasta olla laitoshoidossa missä henkilökuntaa on useampi.
Sisareni miehensä kanssa otti. Kasvattivat hänestä pärjäävän, työteliään ja koulutetun aikuisen, jolla on jo omakin perhe.
👏 iso käsi sisarellesi ja hänen miehelleen. Ovat kyllä häviävän pieni vähemmistö sijaisperheistä (joista muutenkin pula).
Kun katsoin Alisan juhlimista mietin, että onko se nykyään ongelmanuoren merkki jos täysi-ikäistyvä teini bilettää eikä opiskelut maistu? Kun minä olin 17-19vuotias oltiin kavereiden kanssa jatkuvasti kännissä ja siinä sitten koetettiin opiskella krapulassa. Mutta se oli vain vaihe! Nykyään olen tylsä nelikymppinen perheenäiti, joka käy joskus kaverin kanssa siiderillä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet... Tuet... Kela.... Opintolaina.... Pikavipit..... Näinkö tosiaan nykyään menee nuorison elämä. + Viina ja huumeet
Aina on osalla nuorista mennyt, mutta ennen sitä ei kuvattu.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoin Alisan juhlimista mietin, että onko se nykyään ongelmanuoren merkki jos täysi-ikäistyvä teini bilettää eikä opiskelut maistu? Kun minä olin 17-19vuotias oltiin kavereiden kanssa jatkuvasti kännissä ja siinä sitten koetettiin opiskella krapulassa. Mutta se oli vain vaihe! Nykyään olen tylsä nelikymppinen perheenäiti, joka käy joskus kaverin kanssa siiderillä.
Tämäkin hyvä pointti muistaa. Kyllä fakta on se että tosi monella täysi-ikäisyyden kynnyksellä läikkyy yli ja pahastikin vaikka ei olisi mitään sen suurempaa päihdeongelmaa. Sitä vain etsii rajojaan ja paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja elit tuollaisen saastan keskellä kustu sohva nurkassa?
Upea sarja, kiitos tekijöille ja tytöille!
Omaan ajatteluun vaikutti eniten se, miten kuvattiin perheiden roolia. Ennen sarjaa olen joskus sortunut mielessäni moittimaan, miten joku perhe hyysää tai antaa lapsen p*rseillä ja aina vaan annetaan anteeksi. Tajusin nyt selkeämmin kuin koskaan, että juuri niin se pitää ollakin - apua pitää hakea jos on tarvis, mutta ei koskaan, koskaan saisi irrottaa lapsesta.
Jos näkisin tytöt, sanoisin ehkä näin:
Malla - olen pahoillani, kun joudut kulkemaan niin yksin! Kyyneleet nousivat silmiin monta kertaa ja en voi kuin ihmetellä, miten tarkkanäköinen ja herkkä olet ja silti kuin vääjäämättä omat ja muiden valinnat näyttävät vievän sinua tuhoon. Ne miehet hotellissa vai vanhempien torjunta, kumpi sinut mahtoi rikkoa? On osoitus sielusi hyvyydestä, että löydät rakastettavaa sulhasestasi, MUTTA... juokse Malla, juokse!
Alisa, sinä olet aivan mahtava! Varot ottamasta juoppoa miestä, niin sinulla ei ole mitään hätää tässä elämässä. Olet vanhan liiton nainen ja maailmassa on sinulle tarve ja paikkoja ja sinä tulet olemaan tilanteiden mittainen. Kaikkea hyvää sinulle!
Miki... olet niin lapsi vielä. Nöyrry kehittymään, älä lukittaudu typeriin asemiin äläkä rakenna minuuttasi ongelmien varaan, vaan usko itseesi ja ala kasvaa kohti potentiaaliasi. Kenestä sinä mahdat ottaa mallia? Vai eikä joku uskonut sinuun ratkaisevalla hetkellä? Lue Peter Pan ja pohdi, haluatko kuitenkaan elää Peterinä?
Sunisa, sinut on rikottu ja petetty ja olet itse rikkonut jo paljon - yritä kuitenkin luottaa terapeuttiin ja terapiaan, niin alkaa oikea eheytyminen! Töihin sinä pääset ja niissä pärjäät, mutta sinulla on oikeus olla ehjä myös naiseuden näkökulmasta, oikeus päästä siihen väkivallattomaan maailmaan, jona Suomi ensin näyttäytyi sinulle. Olet fiksu ja vahva, mutta saat olla myös herkkä ja heikko.
Ihan rehellisesti sanoen nämä pitäisi streiloida mahdollisimman pian, että saadaan ketju katkeamaan. Ongelmat ovat alkaneet varmasti jo paljon ennen heidän syntymää.