Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirtazapin unilääkkeenä. Onko kokemuksia? Olen nyt yli kuukauden katsonut mitä syön

Vierailija
14.02.2022 |

Tavoitteena tiputtaa painoa. Kaiken roskaruoan ja karkit olen jättänyt pois. Käytän mirtazapinia nukkumiseen pienellä annoksella. Onko mahdollista että jumittaa aineenvaihduntaa. Tiedän että saattaa lisätä makeanhimoa mutta minulle ei ole tätä tehnyt. Onko Kokemusta lääkkeestä?

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on paha myrkky.Ei pidä ottaa jos ei ole aivan pakko.

Vierailija
22/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin 10kg parissa kuukaudessa vaikka käytin vain 15mg unettomuuteen. Olen edelleen uneton mutta nyt vaan en lääkitse sitä enää. Joskus jos monta yötä mennyt parin tunnin unilla, otan kerran viikossa imovanen.

En suosittele mirtaa kellekään, sotkee aineenvaihdunnan.

No kuule, kun se ei sotke kaikkien ihmisten aineenvaihduntaa.  Jos se ei sulle sovi, jollekin muulle sopii erittäin hyvin.

Ja pienillä annoksilla ei tuo lääke lihota.  

Ja toisekseen, kuka muka ottaisi unilääkkeen joka ikinen ilta viikossa,  edes tuon Mirtzin?

Mirta nimenomaan kirjoitetaan reseptillä niin että joka ilta otetaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin 10kg parissa kuukaudessa vaikka käytin vain 15mg unettomuuteen. Olen edelleen uneton mutta nyt vaan en lääkitse sitä enää. Joskus jos monta yötä mennyt parin tunnin unilla, otan kerran viikossa imovanen.

No kuule, kun se ei sotke kaikkien ihmisten aineenvaihduntaa.  Jos se ei sulle sovi, jollekin muulle sopii erittäin hyvin.

Ja toisekseen, kuka muka ottaisi unilääkkeen joka ikinen ilta viikossa,  edes tuon Mirtzin?

Suomessa on 500 000 kroonisesti unetonta. Siis kesto-unetonta. Ei siis niin että joskus vaan nukkuu huonosti. Vaan aina.

Vierailija
24/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lihottaa. Lääkäri käski lopettamaan heti kun kuuli minun syövän tuota pienellä annoksella. Perusteli tätä nimenomaan erityisesti lihomisella. Oletko lääkäri kun tuollaista mainostat, vai vaan oman elämäsi ”tietäjä”.

Vierailija
25/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä vimma lääkäreillä on kirjoittaa näitä mirtazapiineja ja triptylejä unettomuuteen? 

Vimma ja vimma.  Syy on se, että noihin lääkkeisiin ei kehity riippuvuussuhdetta.

Toisin kuin varsinaisiin unilääkkeisiin ja rauhoittaviin lääkkeisiin.  Rauhoittavia lääkkeitäkin voidaan käyttää unilääkkeenä.

Tuo Mirtzapin on maailmanlaajuisesti todettu auttavan pienellä annoksella unettomuuteen ja toisille se sopii erittäin hyvin.   Suurempana annoksenahan sitä käytetään masennuslääkkeenä.

Eikä myöskään  masennuslääkkeisiin kehity mitään riippuvuutta, kuten rauhoittaviin lääkkeisiin.

Varsinaisia unilääkkeittä ja rauhoittavia lääkkeitä määräätään vain ja ainoastaan tietyissä tapauksissa.

Se on katsos niin, että näin on määrätty lääkäreitä tekemään.  Ja asiaa valvoo sekä Kela että Fimea.

Ihan huuhaata, ettei masennuslääkkeisiin kehittyisi riippuvuutta.

Vierailija
26/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta heti. Kokemusta on, omalääkäri keksii aina jotain uutta ja kerran johonkin vaivaani sain tätä lääkettä. Parin pillerin jälkeen oli valmis tekemään itsemurhan. Vajosin sellaiseen synkkyyteen, etten koskaan ollut kokenut sellaista.

Tuli mieleen, että lääkkeellä on jotain tekemistä asian kanssa ja lopetin. Tilanne parani heti ja muutanan viikon jälkeen otin kokeeksi pillerin ja sama tulos. Kerroin lääkärille asiasta, mutta hän ei uskonut. 

Jos lääkkeellä tuollaisia vaikutuksia, niin montako itsemurhaa menee sen tiliin.

Vierailija
27/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toiminut melko hyvin jo vuosia. Paino pysynyt samana. Paljon parempi vaihtoehto kuin esim. ketiapiini/ketipinor, josta minulle tuli pysyviä haittoja.

Vierailija
28/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin vuosia pieninä annoksina 1/2 tai 1/4 15mg tabletista ja se auttoi nukkumaan hyvin aamuun asti. Sitä ennen olin kärsinyt unettomuudesta toistakymmentä vuotta. Heräsin joka yö klo 3-4 välillä nukuttuani n. 4h. Ja uni ei enää tullut. Kävin normaalisti töissä, mutta väsymys oli päivisin todella kova. Unettomuuden myötä painoni nousi, koska öisin tuli valvomisen myötä myös syötyä. 

Kun aloitin lääkkeen käytön, se auttoi heti. Nukuin aamuun asti ja olin pirteä. Alussa näin painajaisia, mutta ne loppuivat lyhyen käytön jälkeen. Koska olin pirteä, jaksoin päivän aikana touhuta muutakin. Myös syöminen parani terveelliseen suuntaan. Painoni itseasiassa laski yli 10kg. Minulla ei ruokahalu lisääntynyt. Olen aina ollut liikunnallinen, ehkä se myös auttoi. 

Muitakin unilääkkeitä tuli kokeiltua, mutta ne vaan pahensivat unensaantia. 

Melatoniini, joka ei varsinaisesti ole lääke, ei vaivaan auttanut eikä kyllä myöskään sitä pahentanut. 

Lääkärit määräävät mirtatsapiinia pieninä annoksina uniongelmiin, koska sivuvaikutukset ovat yleensä olemattomat eikä lääkkeestä jää riippuvaiseksi. Toki kaikille ei tästä lääkkeestä apua ole. Nyt en ole moneen vuoteen käyttänyt. Nukun kohtalaisesti, mutten erityisen hyvin. Perimmäinen syy unettomuuteeni on ollut varmaan siirtyminen opintojen jälkeen työelämään. Kovat odotukset, paineet ja ylikuormittuminen. Nuorempana ei vaan kehdannut hyväksyä heikkouksiaan ja näyttämisen halu oli kova. Siitä se kierre sitten alkoi. 

Jokainen on varmaan joskus nukkunut huonosti ja on väsynyt seuraavana päivänä. Mutta, kun tuo jatkuu yhtäjaksoisesti pitkään, jopa vuosia, elämä on yhtä taistelua. Jos lääkkeestä on apua nukkumiseen, niin pienet sivuoireet ovat pieni murhe unettomuuden rinnalla. Elämänlaatu paranee, asioita ei enää ajattele ja suunnittele nukkumisen näkökulmasta. 

Vierailija
29/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on joskus tuota kirjoitettu, ja vaikutus oli että en nukkunut, ja jos olisin käyttöä jatkanut, olisin ilmeisesti myös fläsä. 

Vaadin nukahtamislääkkeen, eli nyt nukun ja olen normaalikokoinen. 

Vierailija
30/110 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikkaan kun ottaa niin nukkuu kaksi päivää.Ei sovi mulle

Vierailija
31/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sopimut tosi hyvin unilääkkeenä. Alotin unilääkkeenä käytön 2019 eli käyttänyt jo 2,5v. Pitäisi lopettaa pikkuhiljaa mutta ollut paras unilääke yön heräilyihin. Ei ole lihottanut minua, viime vuonna muut syyt. Nyt olen 165 pitkä ja 64kg eli ihan normaali. Voin suositella kaikille jotka kaipaavat apua heräilyyn.

Vierailija
32/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mirtza vaikuttaa unilääkkeenä liian vahvasti. Aamulla herään herätyskelloon kyllä mutta jopa 8h unien jälkeen nojailen karmeihin kotona aivan pöhnässä vielä pari tuntia.

Vierailija
33/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en taida uskaltaa edes aloittaa. Mulla ozempic laihdutuslääkkeenä(bmi40) ja just lääkäri määräsi tuota unettomuuteen. Miten ei edes maininnut painon nousua haittavaikutuksena!

Vierailija
34/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt jo monta vuotta sitä joka yö. Otan puolikkaan siitä 15mg tabletista. Alussa oli ehkä näläntunteen lisääntymistä, mutta osasin odottaa sitä, enkä antanut sen vaikuttaa syömiseeni. Olen aina kuntoillut säännöllisesti, eikä lääke ole vaikuttanut millään tavalla painooni.

Pari kertaa olen yrittänyt lopettaa sen käytön, mutta sillä on ollut heti vaikutusta unettomuuteen, joten olen taas jatkanut käyttöä. En halua, enkä edes voi nukkua surkeita/unettomia öitä työnikään vuoksi, joten jatkan lääkkeen käyttöä.

Vierailija
35/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle mirtza vaikuttaa unilääkkeenä liian vahvasti. Aamulla herään herätyskelloon kyllä mutta jopa 8h unien jälkeen nojailen karmeihin kotona aivan pöhnässä vielä pari tuntia.

Oletko kokeillut puolikasta tablettia ja esim. pari viikkoa putkeen? Itselläni vain ihan alussa oli sekava olo aamulla, mutta ei enää sen jälkeen koskaan.

Vierailija
36/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytin vuosia pieninä annoksina 1/2 tai 1/4 15mg tabletista ja se auttoi nukkumaan hyvin aamuun asti. Sitä ennen olin kärsinyt unettomuudesta toistakymmentä vuotta. Heräsin joka yö klo 3-4 välillä nukuttuani n. 4h. Ja uni ei enää tullut. Kävin normaalisti töissä, mutta väsymys oli päivisin todella kova. Unettomuuden myötä painoni nousi, koska öisin tuli valvomisen myötä myös syötyä. 

Kun aloitin lääkkeen käytön, se auttoi heti. Nukuin aamuun asti ja olin pirteä. Alussa näin painajaisia, mutta ne loppuivat lyhyen käytön jälkeen. Koska olin pirteä, jaksoin päivän aikana touhuta muutakin. Myös syöminen parani terveelliseen suuntaan. Painoni itseasiassa laski yli 10kg. Minulla ei ruokahalu lisääntynyt. Olen aina ollut liikunnallinen, ehkä se myös auttoi. 

Muitakin unilääkkeitä tuli kokeiltua, mutta ne vaan pahensivat unensaantia. 

Melatoniini, joka ei varsinaisesti ole lääke, ei vaivaan auttanut eikä kyllä myöskään sitä pahentanut. 

Lääkärit määräävät mirtatsapiinia pieninä annoksina uniongelmiin, koska sivuvaikutukset ovat yleensä olemattomat eikä lääkkeestä jää riippuvaiseksi. Toki kaikille ei tästä lääkkeestä apua ole. Nyt en ole moneen vuoteen käyttänyt. Nukun kohtalaisesti, mutten erityisen hyvin. Perimmäinen syy unettomuuteeni on ollut varmaan siirtyminen opintojen jälkeen työelämään. Kovat odotukset, paineet ja ylikuormittuminen. Nuorempana ei vaan kehdannut hyväksyä heikkouksiaan ja näyttämisen halu oli kova. Siitä se kierre sitten alkoi. 

Jokainen on varmaan joskus nukkunut huonosti ja on väsynyt seuraavana päivänä. Mutta, kun tuo jatkuu yhtäjaksoisesti pitkään, jopa vuosia, elämä on yhtä taistelua. Jos lääkkeestä on apua nukkumiseen, niin pienet sivuoireet ovat pieni murhe unettomuuden rinnalla. Elämänlaatu paranee, asioita ei enää ajattele ja suunnittele nukkumisen näkökulmasta. 

Minullakin työ on unettomuuden aiheuttaja. Välillä myös tuon lääkkeenkin kanssa. Oma kokemukseni on, että unettomuus tai huonounisuus ei tee elämästä elämisen arvoista. Eli käytännössä minun pitää joko käyttää lääkettä ja jatkaa töitä tai sitten lopettaa työt ja päästä lääkkeestä eroon. Olen valinnut ensimmäisen vaihtoehdon, mutta säännöllisesti mietin, onko tässä mitään järkeä, kun voin henkisesti ja fyysisesti paljon paremmin esim. lomalla.

Vierailija
37/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala lääke. Minulle määrättiin myös unettomuuteen ja lihoin kuin pullataikina. Aiemmin ei ollut mitään ongelmaa syömisen kanssa kun käytin sen minkä söin, mutta tällä lääkkeellä nuo kilot tulivat hetkessä. Sen jälkeen on ollut hiton vaikea pysyä normipainossa, kun ennen ei edes tarvinnut ajatella koko asiaa. Suosittelen lopettamaan heti.

Vierailija
38/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 10 kg, joten kokemusta on. En todella koskisi uudelleen kyseiseen valmisteeseen. Lopulta lääkäri itse käski lopettamaan. Paljon parempia lääkkeitä on unettomuuteen.

Vierailija
39/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihoin 10 kg, joten kokemusta on. En todella koskisi uudelleen kyseiseen valmisteeseen. Lopulta lääkäri itse käski lopettamaan. Paljon parempia lääkkeitä on unettomuuteen.

Mitä lääkkeitä ja millä tavalla parempia?

Vierailija
40/110 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamislääkkeenä mirtatsapiinin annos on pieni. Mielialalääkkeenä annos on huomattavasti isompi. Nukahtamislääkeannos tuskin vaikuttaa painoon. Yleensä se vaikutus tulee ruokahalun noususta. Jos et ala syömään karkkia ja muuta sellaista enempää niin paino tuskin nousee.

Aineenvaihdunnan ei pitäisi hidastua.

Muuten mirtatsapiinista voi tulla hieman outo olo tai sitten ei, jos se tuntuu auttavan, niin ainakin lyhyaikaisesti pinenä annoksena ihan ok. Mirtatsapiinia pienellä annoksella ei pitäisi olla yhtä vaikea lopettaa kuin joitain muita mielialalääkkeitä, kuten esim. ketiapiinia mitä en suosittelisi kenellekään.