Päivähoito käytännössä jos äiti kotona?
Mitenkäs käytännössä tää päivähoitohomma toimii, jos äiti on kotona? Jos haluaisin laittaa isommat lapset hoitoon, niin onko tässä joku tunti raja vai miten se homma toimii? Itse olen siis vauvan kanssa kotona, mutta olen niin poikki että on pakko saada levätä. Eli en kaipaa mitään diipadaapaa siitä, että pitäisi itse hoitaa lapset kun ne on itse tehty tms. Vaan ihan konkreettisia ohjeita siitä, miten päiväkotiin haetaan, montako päivää viikossa siellä ollaan jne.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun osissa kuntia on pulaa paikoista ja hoitajista, olisi kyllä toivottavaa, että ensisijaisesti paikkoja tarjottaisiin työssäkäyville ja opiskeleville vanhemmille.
Varhaiskasvatus jokaiselle lapselle ei ole tulevaisuudessa enää itsestäänselvyys.
Kyllä äidin loppuunpalaminen on ihan hyväksyttävä syy saada lapset hoitoon. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa, että miten työssä voi uupua ja jäädä sairauslomalle, mutta äiti, joka työskentelee 24/7 ilman unta ja lepoa, ei saa uupua? Miksi osalla ihmisistä on edelleen se oletus, että äitien pitäisi olla jotain superihmisiä? Miksi jollekin markkinoinnissa työskentelevälle, burn outin saaneelle ei sanota, että itsepä ammattisi valitsit. Töihin vaan!
Mikä ihme siinä on että perheen toisella vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta auttaa tätä uupunutta? Hoitaa lapsia, palkata välillä lastenhoita ym. Miten se ratkaisu on se päiväkoti.
Jos se toinen vanhempi on päivät töissä, niin miten hän sieltä on pois hoitamassa lapsia? Ja mun mielestä on tosi tyhmää ulkoistaa isät tolla lailla perheen tilanteesta kokonaan. Kuvittelemalla että isät ei tekisi kotona mitään. Useamman pienen lapsen kanssa siitä riittää osansa myös isälle, ei se isä ole mikään perheen ulkopuolinen henkilö, vaan varmasti useimmiten läsnä iltaisin ja öisin. Mutta jos on monta pientä, niin usein yöheräämisiä riittää sekä äidille että isälle. Ja ei kaikilla perheillä ole varaa palkata mitään hoitajaa kotiin. Siksi päiväkoti on ensisijainen ratkaisu.
Meillä lasten isä on ihan aktiivisesti mukana arjen hoitamisessa, tekee ruokaa, hoitaa ilta pesuja, leikkii, vie uimaan, pulkkamäkee jne. Mutta hän käy töissä ja tekee työtä joka vaatii paljon keskittymistä, joten hänen on pakko saada nukkua öisin. Siksi minä hoidan sekä vauvan että 2-vuotiaan öisin. Iltaisin riittää kyllä tekemistä meille molemmille ihan riittävästi, etenkin kun pitää valmistella seuraavan päivän ruuat, pyykit jne. Ja usein iltaisin toinen vahtii muita lapsia että kumpikin vanhempi saa välillä kahdenkeskistä aikaa kunkin lapsen kanssa. Etenkin isommat tarvitsevat välillä jakamattoman huomion itselleen, sillä jäävät helposti pienempien varjoon. Eli tässä tilanteessa on turha syytellä isää, sillä hän on loistava isä. Nyt tarvitaan vain apua tämän väsymyksen selättämiseen, minä tarvitsen unta.
Ap
Sillä tavalla, että juttelet työntekijöiden kanssa, mihin aikaan lapsi olisi sopivaa tuoda tarhaan viimeistään, ja milloin aikaisintaan hakea; tottakai voit tehdä milloin haluat, mutta järkevintä olisi, että tuntisit tarhan rytmin. Et esim. hakisi lasta kesken päiväunien. Jos lapsi on > 3v, ja hyvin jaksava, pyrkisit välttämäön kokonaan hänen joutumisensa pakolliseen päivälepoon. Ottaisit huomioon, haetko kesken ruokailun, sitä ennen, sen jälkeen... ehtiikö leikkiä ulkona, milloin...
Ja kuinka monena päivänä viikossa, kuukaudessa? Me maksoimme täyden kuukausihinnan (muutama satanen) siitä hyvästä, että lapsen voi viedä tarhaan minä tahansa päivänä, eikä poissaoloista ilmoiteta - täysi hinta maksettu, eli täytyy varautua.
Voit kokeilla tarhaa ensin esim. 3 lyhyttä päivää viikossa. Neuvottele, kerro mitä sinä haluat, niin he voivat ehdottaa, mikä olisi paras järjestely.
Normaalilla haulla tuskin saat enää nyt kevääksi paikkoja, ainakaan isommissa kaupungeissa. Niissä on hakuaika 4 kk. Jos haluat nyt apua, suosittelen menemään neuvolan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Normaalilla haulla tuskin saat enää nyt kevääksi paikkoja, ainakaan isommissa kaupungeissa. Niissä on hakuaika 4 kk. Jos haluat nyt apua, suosittelen menemään neuvolan kautta.
Neuvolassa sanottiin päiväkodin olevan ensisijainen ratkaisu. En tiedä sitten saisiko lääkärin todistuksella paikan järjestymään nopeammin, sillä ainakin neuvolassa sanottiin että sen pitäisi järjestyä parissa viikossa.
Ap
Me saatiin hoitopaikka seuraavana päivänä, vaikka hakulomakkeessa tms. kerrottiin, että voi olla kuukausien jono.
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin hoitopaikka seuraavana päivänä, vaikka hakulomakkeessa tms. kerrottiin, että voi olla kuukausien jono.
No kun mä kanssa ymmärsin, että oltais jotenkin aika kiireellisenä jonossa. Laitoin nyt hakemusta meneen ja soittelin meidän lähipäiväkotiin. Siellä olis mahdollisesti tilaa kaikille kolmelle.
Ap
Ootko ajatellu vielä pari lasta lisää pyöräyttää?
Vierailija kirjoitti:
Ootko ajatellu vielä pari lasta lisää pyöräyttää?
En mä usko että meille enempää lapsia tulee. Eikä tätä nyt kannata tuohon kääntää, jokainen lapsi on ihana ja rakas, ja jokaisesta ollaan kiitollisia. Nyt tällä hetkellä tilanne vain on tämä. Kyllähän ihmiset uupuvat, masentuvat ja sairastuvat muutenkin, mutta äidit ovat ainoa ihmisryhmä joita syyllistetään siitä.
Ap
Ihan mielenkiinnosta kysyn.Miksi niitä lapsia tehdään lisää,kun ei jakseta edellisiäkään.
Sitten oletetaan että ne hoitaa yhteiskunta.
Voisiko joku selittää,miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun osissa kuntia on pulaa paikoista ja hoitajista, olisi kyllä toivottavaa, että ensisijaisesti paikkoja tarjottaisiin työssäkäyville ja opiskeleville vanhemmille.
Varhaiskasvatus jokaiselle lapselle ei ole tulevaisuudessa enää itsestäänselvyys.
Kyllä äidin loppuunpalaminen on ihan hyväksyttävä syy saada lapset hoitoon. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa, että miten työssä voi uupua ja jäädä sairauslomalle, mutta äiti, joka työskentelee 24/7 ilman unta ja lepoa, ei saa uupua? Miksi osalla ihmisistä on edelleen se oletus, että äitien pitäisi olla jotain superihmisiä? Miksi jollekin markkinoinnissa työskentelevälle, burn outin saaneelle ei sanota, että itsepä ammattisi valitsit. Töihin vaan!
Siinä vaiheessa kun äiti väsyy, kannattaa kääntyä lastensuojelun puoleen ja neuvojan, saa ehkä kotiin apua. Laitappa päiväkoti hakemukseen syy, että mä en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun äiti väsyy, kannattaa kääntyä lastensuojelun puoleen ja neuvojan, saa ehkä kotiin apua. Laitappa päiväkoti hakemukseen syy, että mä en jaksa.
-neuvolan-
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn.Miksi niitä lapsia tehdään lisää,kun ei jakseta edellisiäkään.
Sitten oletetaan että ne hoitaa yhteiskunta.
Voisiko joku selittää,miksi?
Ainahan se ei ole päätettävissä tuleeko lapsia vai ei. Ja ei ne vanhemmat välttämättä ole uupuneita silloin kun lapsi vaikka syntyy. En tiedä oletko huomannut että elämäntilanteet muuttuvat ja sekin vaikuttaa ihmisten jaksamiseen. Ei varmaan kukaan osannut aavistaa, että on tulossa pandemia, jonka myötä yksi jos toinenkin on uupunut.
Ihan uteliaisuudesta kysyn miksi joku opiskelee sairaanhoitajaksi, jos sitten uupuu työssään? Tai miksi menee töihin ja ostaa asunnon, jos aikoo sitten ryypätä ne alta pois? Tai miksi mennä naimisiin jos puoliso jättää tai vaikka kuolee ja jääkin yksin? Miksi harrastaa urheilua, kun saatat vaikka sairastua ja menettää liikuntakykysi?
Ihan uteliaisuuttani kysyn, oletko noin helvetin tyhmä vai esitätkö vain?
Laita tänne että mitä vastasivat päikystä? Mun pitäis kanssa saada omat lapset pikaisesti hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten isä on ihan aktiivisesti mukana arjen hoitamisessa, tekee ruokaa, hoitaa ilta pesuja, leikkii, vie uimaan, pulkkamäkee jne. Mutta hän käy töissä ja tekee työtä joka vaatii paljon keskittymistä, joten hänen on pakko saada nukkua öisin. Siksi minä hoidan sekä vauvan että 2-vuotiaan öisin. Iltaisin riittää kyllä tekemistä meille molemmille ihan riittävästi, etenkin kun pitää valmistella seuraavan päivän ruuat, pyykit jne. Ja usein iltaisin toinen vahtii muita lapsia että kumpikin vanhempi saa välillä kahdenkeskistä aikaa kunkin lapsen kanssa. Etenkin isommat tarvitsevat välillä jakamattoman huomion itselleen, sillä jäävät helposti pienempien varjoon. Eli tässä tilanteessa on turha syytellä isää, sillä hän on loistava isä. Nyt tarvitaan vain apua tämän väsymyksen selättämiseen, minä tarvitsen unta.
Ap
Jos mies saa nukkua arkisin, miksei mies hoida hommat viikonloppu öisin ja sinä saat silloin nukkua? Mies tietysti tarvitsee 7 päivänä viikossa unta ja sinä saat 0.
Se, että mies valvoisi viikonloput, olisi kaikkien kannalta hyvä vaihtoehto. Sinäkin tarvitset unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos mies saa nukkua arkisin, miksei mies hoida hommat viikonloppu öisin ja sinä saat silloin nukkua? Mies tietysti tarvitsee 7 päivänä viikossa unta ja sinä saat 0.
Se, että mies valvoisi viikonloput, olisi kaikkien kannalta hyvä vaihtoehto. Sinäkin tarvitset unta.
En oo ap, mutta mä en ainakaan saanut nukuttua vaikka vauva olisi nukkunut isänsä kanssa. Heräsin silti joka itkuun ja niitä oli meillä kanssa usein. Ja sen päälle vanhemmat lapset heräili pissalle tai painajaisiin, tai milloin mihinkäkin. Meillä onneksi mun vanhemmat otti vauvan joka toinen viikonloppu yöksi että sain nukkua. Oli sekin jotain kun sai kahden vuoden valvomisen jälkeen nukkua 25 yötä vuodessa. Sitä väsymyksen tasoa ei ymmärrä sellainen joka ei sitä ole kokenut. Itselläni tilanne meni siihen, että vasta rytmihäiriöiden jälkeen vanhempani tajusivat tilanteen vakavuuden rupesivat auttamaan.
Googlea päivähoito ja oma kunta, sieltä löytyy ohjeet.