Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoito käytännössä jos äiti kotona?

Vierailija
14.02.2022 |

Mitenkäs käytännössä tää päivähoitohomma toimii, jos äiti on kotona? Jos haluaisin laittaa isommat lapset hoitoon, niin onko tässä joku tunti raja vai miten se homma toimii? Itse olen siis vauvan kanssa kotona, mutta olen niin poikki että on pakko saada levätä. Eli en kaipaa mitään diipadaapaa siitä, että pitäisi itse hoitaa lapset kun ne on itse tehty tms. Vaan ihan konkreettisia ohjeita siitä, miten päiväkotiin haetaan, montako päivää viikossa siellä ollaan jne.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vanhemmat lapset 4 h päiväkodissa, kun olin nuorimman kanssa kotona.

Vierailija
22/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ette saa kaikkia lapsia samaan päiväkotiin, niin pelkkä haku ja vientirumba on oikeasti karmeampaa, kuin yrittää keksiä niille kotona virikkeitä. Hakisin nyt vain 5-vuotiaalle paikkaa sillä syyllä että menee jo eskariin kohta. Nuoremmille vois hakea sitten ensi syksystä alkaen. Onko teillä mahdollista saada kotiapua kunnalta tai varallisuutta palkata itse apua parina päivänä viikossa? Uskoisin että siitä olisi enemmän apua nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä vanhemmat lapset?

2, 4 ja 5. Isoin aloittaa ensi syksynä eskarin.

2v on kyllä melko pieni päiväkotiin, jos vanhempi kotona... vanhemmat lapset jo ymmärtää, jos käyvät muutamana päivänä esim 6h.

Onhan moni muukin 2-vuotias päiväkodissa, kyllä tuokin siellä varmasti pärjää. Nyt on se tilanne että vaikka olen kotona, en jaksa olla niin hyvä ja aktiivinen vanhempi mitä lapseni ansaitsevat. He ansaitsevat hyvinvoivan äidin, ja se onnistuu vain levon kautta. En aio alkaa äidiksi joka kasvattaa lapsensa television edessä kun ei jaksa muuta. Alkuun haemme 4 päivää viikossa ja katsotaan sitten kun akuutti tilanne on ohi että tiputetaanko päivät kahteen päivään viikossa.

Kannattaa varautua siihen, että ensimmäisenä vuotena lapset ovat jatkuvasti kipeänä. Lapsia kun on vielä useampi, niin välillä ei viimeinen ehdi edes parantua, kun alkaa jo uusi kierros. Kokemusta on ihan omasta perheestä sekä lähipiiristä. Mutta hyvä, että haet apua.

Vierailija
24/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö 5 vuortias ole ollut missään esim. Kerhossa vaan aina kotona? Kyllä tuon ikäiset voi laittaa päiväkotiin. Eskari voi olla ikävä yllätys, kun toiset osaa jo taidot päiväkodista

On käynyt 3 kertaa viikossa kerhossa. Itse olen aktiivisesti opettanut kotona asioita, joten on monissa taidoissa edellä ikäisiään. Sosiaalisissa taidoissa on hyvä, koska minulla on ollut mahdollisuus ohjata leikkitilanteita, selittää tunteita ja auttaa ratkaisemaan kiistoja ym. Ja osaa lukea ja kirjoittaa, leikata saksilla, käyttää veistä, pilkkoa kasviksia, leipoa, piirtää, maalata, liimata, hiihtää, luistella, pyöräillä, kuoria perunat, voidella leivät ym. Eli en ole minkään taidon uupumisesta huolissani. Pointti onkin tässä se, että kotihoidon on oltava aktiivista myös, ei sitä että äiti zombina makaa kun lapset katsovat televisiota. Ja nyt olen itse niin väsynyt että en jaksa muuta.

Vierailija
25/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain lapselle päiväkoti paikkaa kun olin vielä työtän ja sääntöjän mukaan minun olisi se tietyn aikarajan sisällä saada, mutta en saanut kuin vasta myöhemmin. Koska teen vain harvakseltaan töitä niin olen pitänyt lasta kotona paljon mutta ovat jatkuvasti vinkuneet että lapsi on siellä liian vähän jos oli pari päivää viikossa vaan. Että eivät muka osaa lapsesta sanoa paljon mitään kun on siellä niin vähän ja koko ajan vinguttiin että pitäisi olla enemmän. Ja sitten päättivät että olen väsynyt ja pelottelivat lastensuojeluilmoituksella. Vapaa päivinä vein lasta yleensä 9-15, mitään aika sääntöä ei ole, maksu vaan lasketaan tuntien ja tulojen perusteella.

Nyt lapsi on esikoulussa ja tuli lasu kun lapsi oli viikon poissa koska olin itse niin kovassa influenssassa etten pystynyt viemään (sillä lasullahan se influenssa paraneekin). Ilmeisesti sulla useampi lapsi joten riippuen alueesta voit joutua odottamaan että saat kaikille paikan varsinkin samasta päiväkodista.

Vierailija
26/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että siellä päiväkodissa olisi muka enemmän aikaa olla aktiivinen kasvattaja ja antaa yksilöllistä huomiota lapsillesi? No ei kuule ole.

T. Vakaope

Ei varmasti. Lapsilähtöisempää ja aktiivisempaa hoitoa lapsi saa varmasti kotona. Mutta pointti onkin se, että uupunut vanhempi ei jaksa hoitaa lasta niin hyvin kuin kuuluisi. Joskus äidinkin on saatava levätä, se on ihan fakta. Vuosien yö valvominen on raastavampaa kuin moni ymmärtääkään.

Vierailija
27/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2v on kyllä melko pieni päiväkotiin, jos vanhempi kotona... vanhemmat lapset jo ymmärtää, jos käyvät muutamana päivänä esim 6h.

Vanhemmillekin lapsille olisi kerho muutaman kerran viikossa sopivin.

Vierailija
28/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että siellä päiväkodissa olisi muka enemmän aikaa olla aktiivinen kasvattaja ja antaa yksilöllistä huomiota lapsillesi? No ei kuule ole.

T. Vakaope

Ap hakeekin apua omaan väsymykseensä.

Vierailija
29/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vakaope

Ei varmasti. Lapsilähtöisempää ja aktiivisempaa hoitoa lapsi saa varmasti kotona. Mutta pointti onkin se, että uupunut vanhempi ei jaksa hoitaa lasta niin hyvin kuin kuuluisi. Joskus äidinkin on saatava levätä, se on ihan fakta. Vuosien yö valvominen on raastavampaa kuin moni ymmärtääkään.

Äiti voi levätä kun lapset nukkuvat päiväunia.

Kyllä nykyäitien voimat ovat olemattomia, lapsia tehdään liuta, muttei ole voimia hoitaa.

Salille kyllä riittää voimia.

Vierailija
30/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 5 vuortias ole ollut missään esim. Kerhossa vaan aina kotona? Kyllä tuon ikäiset voi laittaa päiväkotiin. Eskari voi olla ikävä yllätys, kun toiset osaa jo taidot päiväkodista

On käynyt 3 kertaa viikossa kerhossa. Itse olen aktiivisesti opettanut kotona asioita, joten on monissa taidoissa edellä ikäisiään. Sosiaalisissa taidoissa on hyvä, koska minulla on ollut mahdollisuus ohjata leikkitilanteita, selittää tunteita ja auttaa ratkaisemaan kiistoja ym. Ja osaa lukea ja kirjoittaa, leikata saksilla, käyttää veistä, pilkkoa kasviksia, leipoa, piirtää, maalata, liimata, hiihtää, luistella, pyöräillä, kuoria perunat, voidella leivät ym. Eli en ole minkään taidon uupumisesta huolissani. Pointti onkin tässä se, että kotihoidon on oltava aktiivista myös, ei sitä että äiti zombina makaa kun lapset katsovat televisiota. Ja nyt olen itse niin väsynyt että en jaksa muuta.

On myös välivaihtoehto. Ei tarvitse olla täydellinen muttei myöskään makaava zombi.

Vierailija
31/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan verkkosivuilta löytyy ohjeet päivähoitopaikan hakemiseen. Kuntien toimintatavoissa on eroja, mutta myös virikelapsille suositellaan kokonaisia päiviä eli esim. 9-15 tai jopa 8-16. Pääsee toimintaan kunnolla mukaan. Ryhmään sopeutumisen kannalta myös suositellaan, että päiväkodissa käytäisi joka päivä, mutta esim. pidennetty viikonloppu on ihan ok.

Nyt siis vain hakemaan paikkaa sieltä kunnan verkkosivuilta. Tarkemmat tiedot sovitaan sitten, kun päivähoitopaikka on osoitettu. Ei haittaa, vaikket hakemukseen osaisi arvioida tunteja aivan oikein. Niitäkin voidaan tarkentaa sitten yhdessä päiväkodin kanssa.

Vierailija
32/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vakaope

Kyllä nykyäitien voimat ovat olemattomia, lapsia tehdään liuta, muttei ole voimia hoitaa.

Nykyäidit on lähtökohtaisesti aika paljon enemmän yksin lastensa kanssa, ei tätä aikaa voi verrata mihinkään 80-lukuun. Etenkin pandemia-aika on ollut tosi raskas monelle äidille. Hyvähän se on jos niitä apuja on yhteiskunnalla tarjota, itse kun olin lasteni kanssa kotona me saatiin esimerkiksi kunnallinen kodinhoitaja. Ja naapuri katsoi ulkona munkin lapsia välillä että sain nukkua välillä päiväunet. Miksi nykyäitien pitäisi pärjätä ilman kaikkea apua? Ja on se univelka iskenyt jo edeltävienkin sukupolvien äiteihin, siitä ei vain usein puhuta. Silloin lapset saivat jäädä enemmän heitteille kuin nykyään, ja hyvä niin.

Mitä saliin tulee, niin sehän on vain hieno juttu jos äiti pystyy pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan. Se on koko perheen ja yhteiskunnan etu. Ehkä meidän vanhojen akkojen pitäisi lakata märisemästä ja syyllistämästä, ja ymmärtää paremmin äitejä.

T: lapsensa 80-luvulla kasvattanut

Vierailija
33/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös välivaihtoehto. Ei tarvitse olla täydellinen muttei myöskään makaava zombi.

Ootko sä ollut koskaan uupunut? Mä oon ollut ja siihen liittyy usein myös kiukkuisuus, lyhyt pinna, itkuisuus ym. Tunteita ei pysty säätelemään. Sellaisena ei kuulu hoitaa pieniä lapsia.

Vierailija
34/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vakaope

Meillä ei ole päivän aikana tilannetta, että kaikki nukkuisivat päiväunia, muuten hyvä idea. 4 ja 5 -vuotiaat eivät nuku, ja vauva ja 2-vuotias nukkuvat eri aikaan, eli toinen on koko ajan hereillä. En mä nyt kutsuisi mun voimia olemattomiksi. Aika hyvin mä nyt oon tässä jaksanut raskaudet, vauvavuodet, imetykset, sairastelut ja unettomat yöt. Jossakin vaiheessa se raja vain tulee vastaan ja silloin pitää miettiä ratkaisuja siltä kantilta mikä on lapsille parasta.

Ap

Vierailija
35/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillekin lapsille olisi kerho muutaman kerran viikossa sopivin.

Jos äiti on tosi väsynyt, niin kerho ei oo paras vaihtoehto. Muistan itse millainen säätö oli sinne viemisistä ja hakemisista, piti ajoittaa vauvan päikkärit sen mukaan jne. Ja kerho on vain muutaman tunnin, joten matkojen jälkeen ei jää aikaa mennä vaikka päiväunille.

Vierailija
36/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun osissa kuntia on pulaa paikoista ja hoitajista, olisi kyllä toivottavaa, että ensisijaisesti paikkoja tarjottaisiin työssäkäyville ja opiskeleville vanhemmille.

Varhaiskasvatus jokaiselle lapselle ei ole tulevaisuudessa enää itsestäänselvyys.

Vierailija
37/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin toimi. Jos urputtaa jostain houto-ajoista, mistä et ei tartte suostua, ellei ole ihan päivähoito laissa. Työtä ne siellä tekee ihan palkalla joka tunti.

Vierailija
38/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun osissa kuntia on pulaa paikoista ja hoitajista, olisi kyllä toivottavaa, että ensisijaisesti paikkoja tarjottaisiin työssäkäyville ja opiskeleville vanhemmille.

Varhaiskasvatus jokaiselle lapselle ei ole tulevaisuudessa enää itsestäänselvyys.

Kyllä äidin loppuunpalaminen on ihan hyväksyttävä syy saada lapset hoitoon. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa, että miten työssä voi uupua ja jäädä sairauslomalle, mutta äiti, joka työskentelee 24/7 ilman unta ja lepoa, ei saa uupua? Miksi osalla ihmisistä on edelleen se oletus, että äitien pitäisi olla jotain superihmisiä? Miksi jollekin markkinoinnissa työskentelevälle, burn outin saaneelle ei sanota, että itsepä ammattisi valitsit. Töihin vaan!

Vierailija
39/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemus tehdään kaupungin/kunnan oman hakemuksen kautta, tai vaihtoehtoisesti yksityiseen päiväkotiin suoraan. Kannattaa vain googlata niin löydät hakulomakkeen helpoiten. Sen lisäksi sinun pitää täyttää hakemus maksusitoumusta varten.

Tunneissa ei ole mitään ylärajaa, se on perheen itse päätettävissä. Jos ymmärsin oikein, haluaisit alkuun enemmän tunteja? Voit aina tiputtaa tunteja pienemmälle myöhemmin halutessasi. Tilanteessasi se voikin olla viisasta, että ensin yrität saada omia voimiasi takaisin ja sitten jatkaa hoitoa pienemmällä tuntimäärällä.

Tsemppiä sinulle! Olipa kotitilanne mikä tahansa, niin me yritämme hoitaa lapsesi parhaamme mukaan.

T: Vaka-ope

Vierailija
40/58 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä äidin loppuunpalaminen on ihan hyväksyttävä syy saada lapset hoitoon. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa, että miten työssä voi uupua ja jäädä sairauslomalle, mutta äiti, joka työskentelee 24/7 ilman unta ja lepoa, ei saa uupua? Miksi osalla ihmisistä on edelleen se oletus, että äitien pitäisi olla jotain superihmisiä? Miksi jollekin markkinoinnissa työskentelevälle, burn outin saaneelle ei sanota, että itsepä ammattisi valitsit. Töihin vaan!

Mikä ihme siinä on että perheen toisella vanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta auttaa tätä uupunutta? Hoitaa lapsia, palkata välillä lastenhoita ym. Miten se ratkaisu on se päiväkoti.