Päivähoito käytännössä jos äiti kotona?
Mitenkäs käytännössä tää päivähoitohomma toimii, jos äiti on kotona? Jos haluaisin laittaa isommat lapset hoitoon, niin onko tässä joku tunti raja vai miten se homma toimii? Itse olen siis vauvan kanssa kotona, mutta olen niin poikki että on pakko saada levätä. Eli en kaipaa mitään diipadaapaa siitä, että pitäisi itse hoitaa lapset kun ne on itse tehty tms. Vaan ihan konkreettisia ohjeita siitä, miten päiväkotiin haetaan, montako päivää viikossa siellä ollaan jne.
Kommentit (58)
Meillä ainakin nuorin käy päiväkodissa, vaikka isä työtön. Jo sen takia, että oppii sosiaalisuutta ja ryhmätoimintaa, jotka tärkeitä kouluelämässä. On vielä tehostetussa tuessakin keskittymisvaikeuksien vuoksi.
Mutta joo, jos valitat väsymystä voi äkkiä johtaa lastensuojeluilmoitukseen.
Päivähoitotoimistoon joo,täällä sataa paskaa niskaan!
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä vanhemmat lapset?
2, 4 ja 5. Isoin aloittaa ensi syksynä eskarin.
Kyllä netistä löytää ohjeet oman kaupungin sivulta. Ei siinä mitään tuntirajaa ole, mutta itse en kyllä kehtaisi edes pitää mitään 8h päiviä saatikka joka päivä, jos itse kotona.
Ehkä syksyksi saa paremmin vapaita paikkoja. Nyt varsinkaan, kun et ole työelämään palaamassa, et välttämättä heti paikkoja saa. Vapaat paikat menee ensisijaisesti lyhyellä varoitusajalla työelämään palaaville vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin nuorin käy päiväkodissa, vaikka isä työtön. Jo sen takia, että oppii sosiaalisuutta ja ryhmätoimintaa, jotka tärkeitä kouluelämässä. On vielä tehostetussa tuessakin keskittymisvaikeuksien vuoksi.
En mä lastensuojelua näe minään mörkönä, uskon että he ihan oikeasti haluavat auttaa. Mutta en usko että meistä lastensuojeluilmoitusta tehtäisiin sen takia että oon tosi väsynyt. Oon hyvä äiti ja huolehdin hyvin lapsistani. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että ollakseni paras mahdollinen äiti mun pitää saada levätä. Ja päiväkoti on neuvolan mukaan se ensisijainen apukeino tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2v on kyllä melko pieni päiväkotiin, jos vanhempi kotona... vanhemmat lapset jo ymmärtää, jos käyvät muutamana päivänä esim 6h.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä netistä löytää ohjeet oman kaupungin sivulta. Ei siinä mitään tuntirajaa ole, mutta itse en kyllä kehtaisi edes pitää mitään 8h päiviä saatikka joka päivä, jos itse kotona.
Kukaan ei varmaan kysynyt sulta mitä kehtaat ja mitä et? Et ehkä ole samassa tilanteessa kuin ap.
Eikö 5 vuortias ole ollut missään esim. Kerhossa vaan aina kotona? Kyllä tuon ikäiset voi laittaa päiväkotiin. Eskari voi olla ikävä yllätys, kun toiset osaa jo taidot päiväkodista
Vierailija kirjoitti:
Ehkä syksyksi saa paremmin vapaita paikkoja. Nyt varsinkaan, kun et ole työelämään palaamassa, et välttämättä heti paikkoja saa. Vapaat paikat menee ensisijaisesti lyhyellä varoitusajalla työelämään palaaville vanhemmille.
Varhaiskasvatukseen on subjektiivinen oikeus. Ei ole tarveharkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä lastensuojelua näe minään mörkönä, uskon että he ihan oikeasti haluavat auttaa. Mutta en usko että meistä lastensuojeluilmoitusta tehtäisiin sen takia että oon tosi väsynyt. Oon hyvä äiti ja huolehdin hyvin lapsistani. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että ollakseni paras mahdollinen äiti mun pitää saada levätä. Ja päiväkoti on neuvolan mukaan se ensisijainen apukeino tässä.
Kyllä vanhemman uupumuksesta lasu tulee jos toinen vanhempi ei tue, eikä ole tukiverkostoa.
voi olla vaikea saada kolmea samaan päiväkotiin
Päivähoidossa riippuu mistä maksatte. Täydellä maksulla voi olla täydet päivät. Puolikkaalla maksulla aikoinaan saattoi olla rajatun ajan. Espoossa oli minimitunnit, joilla säilytti tarhapaikan. Tosin noita tunteja ei kukaan tainnut niin tarkkaan laskea ja meillä esikoinen olikin todellisuudessa alle minimituntien. Tarhapaikan säilyttääkseen hyväksi todetussa ryhmässä piti pysyä ainekin liki noissa annetuissa minimitunneissa. Aikanaan sisarusryhmään saimme kuopuksen sitten samaan ryhmään, mikä helpotti arjessa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2v on kyllä melko pieni päiväkotiin, jos vanhempi kotona... vanhemmat lapset jo ymmärtää, jos käyvät muutamana päivänä esim 6h.
Onhan moni muukin 2-vuotias päiväkodissa, kyllä tuokin siellä varmasti pärjää. Nyt on se tilanne että vaikka olen kotona, en jaksa olla niin hyvä ja aktiivinen vanhempi mitä lapseni ansaitsevat. He ansaitsevat hyvinvoivan äidin, ja se onnistuu vain levon kautta. En aio alkaa äidiksi joka kasvattaa lapsensa television edessä kun ei jaksa muuta. Alkuun haemme 4 päivää viikossa ja katsotaan sitten kun akuutti tilanne on ohi että tiputetaanko päivät kahteen päivään viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmaan kysynyt sulta mitä kehtaat ja mitä et? Et ehkä ole samassa tilanteessa kuin ap.
Ihan hoidan neljää lasta kotona :D ei se päiväkoti mikään taivas pienelle ole. Jatkuvasti kantavat tauteja kotiin. Mutta kyllä ymmärrän väsymyksen ja siihen on hyvä hakea apua. Isommat varmasti saavatkin jo enemmän irti päivähoidosta.
Voithan tehdä lasun itse lapsistasi, jos koet olevasi niin väsynyt, ettet ole paras äiti lapsillesi. Mutta kokeile nyt saada se päiväkotipaikka. Uskon, että lapsetkin sen tarvitsevat.
Luuletko, että siellä päiväkodissa olisi muka enemmän aikaa olla aktiivinen kasvattaja ja antaa yksilöllistä huomiota lapsillesi? No ei kuule ole.
T. Vakaope
Kannattais ihan aluks tsekata sun ferritiiniarvot ja jos puutetta syöt rautatabletteja niin vireys palaa.
Ota yhteyttä kunnan päiväkotiin, siellä kerrotaan tarkemmin.