Onko ok lihoa 1 kg/vuosi?
Pitääkö tässä alkaa tarkkailemaan painoaan, vai onko tämä ok? Olen lihonut nyt useiden vuosien aikana n. kilon vuodessa. Kolmekymppisenä painoin 50 kg, nyt nelikyppisenä 60 kg (olen 168 cm, pari lasta saatu tässä välissä).
Loppuuko painonnousu itsestään jossain vaiheessa vai lihonko tätä vauhtia hautaan saakka? Pitääkö tässä nyt alkaa rajoittaa syömisiään kun aina ennen olen syönyt mitä tekee mieli? Olen tyytyväinen nykyiseen painooni, en edes haluaisi olla laihempi.
Onko muilla käynyt samoin?
Kommentit (8)
Tavallaan joo, mutta esim 10kg on melko paha.
On ihan ok tiettyyn pisteeseen asti
Tiettyyn rajaan asti on ok, mutta sitten kun siirrytään ylipainon puolelle, on tehtävä muutoksia syömisten ja ehkä myös liikunnan suhteen. Muuten painat kuusikymppisenä jo 80 kg ja 70-vuotiaana 90 kg.
Menopaussin kohdalla painoa tahtoo kertyä. Eli itse yritän nyt vähän alle 50 v saada painon pidettyä tässä. Parkymppisenä painoin alle 50 kg ja nyt 62.
Ikääntyessä painonnousu on jopa suotavaa. Suojaa muistaakseni osteoporoosilta. Sinulla on varaa lihoa vielä kymmenen kiloa, joten ei hätää.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:43"]
Menopaussin kohdalla painoa tahtoo kertyä. Eli itse yritän nyt vähän alle 50 v saada painon pidettyä tässä. Parkymppisenä painoin alle 50 kg ja nyt 62.
[/quote]
Täällä kohtalotoveri aivan samoilla vuosilla ja kilomuutoksilla. Haluaisin kyllä sen 3-4 kg saada pois mutta aineenvaihdunta ei vain enää toimi samaan malliin liikunnasta huolimatta.
Toki hyvin hoikkia nuorena olleet saavat hieman kiloja mutta kilo vuodessa on vähän liikaa, mistä sen alun laskee ja koska se lihominen loppuisi?
Mä painoin 16-38v n 55 kiloa ja siinä vaiheessa sain 8kg lihasmassaa lisää. Nyt paino on ollut n 62 kiloa jo 17 vuotta eikä aikomustakaan lihota enempää. Vaihdevuodet ei nostaneet painoa, päinvastoin on menossa alaspäin. Ei mitään ongelmia pysyä normaalipainoisena vaikka herkuttelen ja nautin hyvästä ruuasta.
Kyllä mulla on se kokemus että painonnousu vaan jatkuu jos ei sille tee mitään. Pakko muuttaa joko energiansaantia tai -kulutusta.