Ruokaostosten maksaminen perheessä
Juu, tästä on varmaan miljoona aiempaakin aloitusta, mutta kysynpä silti: miten teillä hoidetaan ruokaostosten maksaminen? Yhteinen erillinen tili? Tuleeko siihen erillinen korttikin vai miten? Maksatteko vuorotellen? Vain toinen maksaa?
Meillä minä käyn kaupassa ja sitten laskeskelen suurpiirteisen luvun kauppakuluista kuin lopussa ja mies maksaa mulle puolet. Tämä laskeskelu vie vaan liikaa aikaa... Ehkä jokin keskimääräinen summa kuussa riittäisi, toisaalta en haluaisi olla se, joka aina maksaa enemmän ruuasta, kun miehellä kuitenkin huomattavasti paremmat tulot...
Kommentit (34)
Ruokaostokset maksetaan yhteiseltä taloustililtä, jonne molemmat tallettavat saman summan kuukausittain. Molemmilla on tilille tietysti oma kortti. Sieltä maksetaan myös asumis- ja yhteisen auton kustannukset.
Vaimo tienaa enemmän, joten hän myös maksaa suhteellisesti enemmän. Siirrän hänen tililleen tietyn könttäsumman kuukausittain, ja ostokset, yhteiset laskut sekä lasten menot hoidetaan hänen tililtään. Toki omat henkilökohtaiset kuluni ja laskuni tulevat maksettavakseni tuon könttäsumman päälle.
Budjettiin on laskettu yhteiset laskut ja ruoka. Sen mukaan siirretään laskunmaksutillle ja ruokabudjetti jää mun käyttötilille. Ostan sitten mitä ostan, en pyydä lisää rahaa eikä mies niuhota tai ole maksua vailla jos joskus joutuu kaupassa käväsemään.
Tällä hetkellä ruokabudjetti on suurempi kuin yhteisten laskujen budjetti, joten vain mies siirtää yhteiselle tilille ja enemmän kuin laskut vaativat. Maksan omia laskuja yhteiseltä tililtä sen verran että kulut menee tasan. Ei alettu siihen että hirveesti joutuis vekslaamaan tililtä toiselle rahoja vaikka automaattisesti ne aina vuoden kerrallaan menee.
Mies maksaa minulle joka kuukausi tietyn summan, noin puolet kuukauden ruokamenoista. Minä hoidan kaupassa käynnin.
Meillä kirjataan vihkoon kaikki yhteiset kulut. Kumpikin merkitsee omalle puolelleen maksut. Kuukauden lopussa toinen maksaa tasinkoa toiselle. Kaikki puoliksi.
Ap laitat sen miehen käymään kaupassa kans. Se käy silleen että ryhdyt ite vaikka vegaaniksi. Ei mene aikaakaan kun ukko alkaa ostaa safkansa ite.
Jos on ite kynnysmatto ni antaa toiselle luvan pyyhkiä kengät itseensä.
Mies kustantaa kaiken, mutta hoidan kauppa-asioinnit, tilaukset jne. konkreettisen puolen.
Sovittu systeemi, mikä tukee arkeamme eikä aiheuta ylimääräistä päänvaivaa tai riitoja.
Hoidan kaupassakäynnit ja muut yhteiset kulut. Vaimo sitten maksaa niistä 50% kerran kuussa tililleni.
Mies syö todennäköisesti hyvin paljon enemmän, miksi pitäisi maksaa puolet varsinkin jos on pienempi palkka 🤔
Miksi elätät miestäsi? Olet hölmö ja sinisilmäinen. Jos mies tienaa enemmän, hän tietenkin maksaakin enemmän.
Ja anna kun arvaan, ette edes ole naimisissa, mutta annat miehelle silti vaimopalveluja.
Mies maksaa kaikki asumiskulut ja vakuutukset, minä maksan ruokaostokset. Meillä yksi lapsi. Ei mitään hajua mitä menee mihinkin. Jos lapselle pitää ostaa jotain isompaa, mies hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies syö todennäköisesti hyvin paljon enemmän, miksi pitäisi maksaa puolet varsinkin jos on pienempi palkka 🤔
Entä jos nainen kuluttaa enemmän? Pitäisikö hänen sitten maksaa enemmän kuin miehen? Joku tarkka kirjanpito siis pitäisi ilmeisesti olla :D
Ruokatili, jonne kumpakin siirtää sovitun summan, joka on suhteutettu tuloihin. Toinen meistä tienaa enemmän kuin toinen, siksi huomioitu maksun suuruus tuloihin.
Sitä emme erittele, syökö toinen tähtianista ja toinen pelkkää kaurapuuroa koska ruokatottumuksemme on hyvin samankaltaiset.
Yhteisiin menoihin, asuminen, sähkö, vesi ym käytämme tätä kaavaa. Laskunmaksutili, jonne siirrämme sovitut summat.
Lopuilla omilla rahoilla saa kumpikin sitten hummata miten tykkää.
Valtavasti tätä arvostellaan, kuulema perheenä meillä tulisi olla yksi yhteinen tili ja yhteiset rahat.
Mutta ei, näin ollaan menty yli 20v ja hyvin menee.
Meillä mies maksaa ruoat ja lähes kaikki laskut. Maksan puolet asuntolainasta, muut omat kulut mm. Puhelinlasku, veikkaus, harrastukset ja loput minun tililtäni menee säästöön. Yhteiseen tiliin laitamme joka kuukausi saman summan ja sieltä menee ell-kulut, talon kuluja, vakuutukset ja autojen korjauskuluja.
Molemmat maksavat omat ostoksensa.
Meillä on yhteiset rahat. Omat tilit tosin. Se maksaa, joka käy kaupassa. Säästetään nyt reissua varten, eli toinen sit laittaa omia rahoja enemmän reissua varten.
Kiva olis kuulla, että mikä tulojen suhde näillä, jotka maksavat kaikki puoliksi
Vierailija kirjoitti:
Kiva olis kuulla, että mikä tulojen suhde näillä, jotka maksavat kaikki puoliksi
En tiedä puolisoni tuloja eivätkä ne ole yrittäjällä säännölliset. Hän näki joskus seurustelumme alkuaikoina oman palkkalaskelmani, kun se oli jäänyt pöydälle, mutta siitä on vuosia eikä hänkään ole sittemmin kysellyt sen paremmin palkkaani kuin muita tulojani. Olimme jo tavatessamme keski-ikäisiä ihmisiä, molemmilla useampi vuosikymmen työelämää takana. Ei ole mitään syytä keskustella tuloistamme, menoistamme, sijoituksistamme tms.
Siis piti kirjoittaa, laskeskelen KUUN lopussa.