Ruokaostosten maksaminen perheessä
Juu, tästä on varmaan miljoona aiempaakin aloitusta, mutta kysynpä silti: miten teillä hoidetaan ruokaostosten maksaminen? Yhteinen erillinen tili? Tuleeko siihen erillinen korttikin vai miten? Maksatteko vuorotellen? Vain toinen maksaa?
Meillä minä käyn kaupassa ja sitten laskeskelen suurpiirteisen luvun kauppakuluista kuin lopussa ja mies maksaa mulle puolet. Tämä laskeskelu vie vaan liikaa aikaa... Ehkä jokin keskimääräinen summa kuussa riittäisi, toisaalta en haluaisi olla se, joka aina maksaa enemmän ruuasta, kun miehellä kuitenkin huomattavasti paremmat tulot...
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostokset maksetaan yhteiseltä taloustililtä, jonne molemmat tallettavat saman summan kuukausittain. Molemmilla on tilille tietysti oma kortti. Sieltä maksetaan myös asumis- ja yhteisen auton kustannukset.
Näin mekin toimimme. Ehdottomasti kätevin tapa hoitaa yhteiset maksut.
Vierailija kirjoitti:
Mies syö todennäköisesti hyvin paljon enemmän, miksi pitäisi maksaa puolet varsinkin jos on pienempi palkka 🤔
Koska naisella on ollut täysi vapaus kouluttautua alalle, jossa tulotaso on parempi. Naisella on toki myös vapaus alkaa syödä yhtä paljon kuin mies, jos epäsuhta häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Kiva olis kuulla, että mikä tulojen suhde näillä, jotka maksavat kaikki puoliksi
Puolisolla 1750€/kk, minulla noin 3000€/kk netto.
Yhteiset kulut maksetaan tulojen suhteessa menevällä maksuprosentilla.
Omaisuutta kerryttävät laskut (lue: asuntolaina) maksetaan 50/50.
Yhteinen taloustili jota molemmat tankkaavat 50/50, kun alkaa saldo lähentyä nollaa.
Tuolta maksellaan kaikki perheen ruoat ja muuta yhteiset menot.
Vierailija kirjoitti:
Kiva olis kuulla, että mikä tulojen suhde näillä, jotka maksavat kaikki puoliksi
Nelosella nettotulot on 1900 ja 2900+95(lapsilisä)+85 (sijoitusasunnosta lainamenojen jälkeen). Mies ei maksa yhteisestä lapsesta kuin 700 eurolla harrastuskuluja vuodessa ja toki lapsen asuminen ja ruoka on siinä yhteisessä budjetissa. Nyt kun lapsi on teini, vaatteet aikuisten osastolta, kännykkää, läppäriä, polkupyörää, kavereiden kanssa ajanviettoa tms... niin oma budjettini meinaa kusta, mutta muutama vuosi ja lapsukainen on omillaan.
Mies tekee kotona paljon rahanarvoista: remppaa, autohuoltoa, "ilmaiset" polttopuut tms.. Yhteisessä budjetissa on asuminen, mökin juoksevat kulut, netti ja viikonlopun sanomalehti. Ne ja ruoka siis 50-50.
Yhteinen taloustili, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Sinne siirretään sovittu summa kuukausittain.
Kummallakin oma tili omia rahoja varten.
Kumpikin käyttää omia rahojaan täysin itsenäisesti ja toiselta kyselemättä, eikä tarvitse miettiä koskaan sitä, että mitähän kumppani ajattelee, kun minä nyt näin höpöjuttuun panen rahaa: yhteisissä rahoissa tuo tilanne olisi mielessä aina.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä luokkaa 2600 ja 3200 nettopalkat. Pienempituloisella on pääomaa satoja tuhansia enemmän ja palkat ovat joskus olleet myös toisin päin.
Ei ole aiheuttanut riitoja tämä 50/50.
Ainoa kiivaiden neuvotteluiden paikka on asunnon osto, eli millä suhteella pitäisi ostaa kun toisella on enemmän säästöjä, mutta toisella on isompi palkka. Vaikea löytää kompromissi missä molemmat tyytyväisiä.
Suursyömäri poikani ja minikokoinen miniäni jakamassa laskua tasan ei olisi kovinkaan tasa-arvoinen tapa. En tiedä, miten jakavat, eikä se kuulukaan minulle, mutta kokemuksesta lukiovuosien ajalta (maksoin kaiken). Voin sanoa, että minun ruokaani mennyt raha oli luultavasti 1/4 - 1/5.
Meillä on yhteinen tili, jolle menee kaikki tulot ja on tietty molemmilla kortit siihen tiliin. Ainoa toimiva vaihtoehto meillä :)
On toiminut ongelmitta nyt 22v vaikka pankissa sanoivat, että ei voi toimia 😁
Rahasta ei ole ikinä tarvinnut tapella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen tili, jolle menee kaikki tulot ja on tietty molemmilla kortit siihen tiliin. Ainoa toimiva vaihtoehto meillä :)
On toiminut ongelmitta nyt 22v vaikka pankissa sanoivat, että ei voi toimia 😁
Rahasta ei ole ikinä tarvinnut tapella.
Sama meilla, kun samassa veneessa ollaan niin on jarkevinta soutaa samaan suuntaan.
Ihmettelen naita avioliittoja joissa tulot ovat 3000. + 2000., meilla nuo tulot olisivat 5000. kummallakin. Kun kaikki maksut maksettu niin loput siirretaan sijoitustilille jossa on jo mukava "hoyhentyyny" pahan paivan varalle.
Omat tilit, plus yksi yhteinen tili talousmenoja ja muuta varten.
Vaimo maksaa vuokran minä kaikki kauppaostokset.
Meillä on tili ruokarahoille ja molemmilla kortti siihen.
#19. Meillä suhde on tällä hetkellä se että ansaitsen 1/3. Kun aloimme seurustelemaan 25v sitten tienasin enemmän ja toin omaisuutta suhteeseemme, monta vuotta tienasimme saman verran.
Tai no emme ole koskaan maksaneet mitään "puoliksi" vaan aina yhdessä. Eri juttu
Se maksaa joka ensin ennättää. Avioliitossa kun ollaan, niin ainakin meillä kaikki omaisuus on perinteisesti yhteistä. Turha säätäminen ja nipotus noinkin päivänselvissä asioissa saattaa nimittäin aiheuttaa vain turhaa riidansiementä.