Minulla ei ole mitään vakuutuksia
Äskeisen vakuutusmainoksen aikana hoksasin että minulla ei ole mitään vakuutuksia. Asun opiskelija-asunnossa vuokralla, autoa tm. kulkuvälinettä ei ole. Tiukan rahatilanteen vuoksi mitkään vakuutukset eivät ole tulleet mieleenikään. Itse asiassa en edes tiedä mitä kaikkia on mihinkin joten nyt pyydän teiltä apua.
Mitä vakuutuksia olisi hyvä olla? Minkä hintaisia vakuutukset suunnilleen ovat?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 22:58"]
Minä oon 32v ja ei ole ikinä ollut mitään vakuutuksia. Hyvin oon pärjännyt eikä ole mitään ikinä sattunut. En omista mitään niin arvokasta etteikö minulla olisi vahingon tullessa vara korvata sitä.
[/quote]
Koti-irtaimistosta ehkä. Mitä jos huomaat että lapsi/lemmikki vahintossa pistänyt hanan päälle (tai sinä itse olet unohtanut) hanan valumaan matkan ajaksi ja siitä on tullut vesivahinko? Onko varaa korvata oman asunnon ja kerrostalossa ehkä naapurinkin remontti?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:07"]
Entä jonkun muun omistukset, esim. vuokranantajan? Pakastin hajoaa ja vuotaa lattialle aiheuttaen vesivanhingon myös naapuriin, esimerkiksi.
[/quote]
Aivan. Tai kuten tutuilla kävi, pesukone hajosi kesken pesun ja aihetti vesivahingon sekä heidän että alakerran naapurin asuntoon. Siinä sitten tehtiin kylppäri-ja keittiöremonttia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 22:58"]Minä oon 32v ja ei ole ikinä ollut mitään vakuutuksia. Hyvin oon pärjännyt eikä ole mitään ikinä sattunut. En omista mitään niin arvokasta etteikö minulla olisi vahingon tullessa vara korvata sitä.
[/quote]
Mietipäs tilannetta että sinulle jäisi vain yöpuku päällesi. Kaikki muu palaa.
Aika paljon menee rahaa jo pelkästään siihen että hankit kerralla useamman vaatekerran. Talvella vielä talvikengät ja takin. Heti tarvitset myös hygieniatarvikkeet. meikit yms. Melkoisesti siis tarvitset rahaa siihen että sinulla on vaatteet pariksi päiväksi.
Sen jälkeen sitten ostat sängyn, patjan, peiton ja tyynyn. Ja siitä sitten astiat. Noihin kaikkiin menee jo useita satoja euroja. Jos sinulla olisi kotivakuutus, niin vain omavastuu menee ja voit ostaa kaikki tavarat kerralla kun vakuutus korvaa ne.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 22:58"]Minä oon 32v ja ei ole ikinä ollut mitään vakuutuksia. Hyvin oon pärjännyt eikä ole mitään ikinä sattunut. En omista mitään niin arvokasta etteikö minulla olisi vahingon tullessa vara korvata sitä.
[/quote]
Mietipäs tilannetta että sinulle jäisi vain yöpuku päällesi. Kaikki muu palaa.
Aika paljon menee rahaa jo pelkästään siihen että hankit kerralla useamman vaatekerran. Talvella vielä talvikengät ja takin. Heti tarvitset myös hygieniatarvikkeet. meikit yms. Melkoisesti siis tarvitset rahaa siihen että sinulla on vaatteet pariksi päiväksi.
Sen jälkeen sitten ostat sängyn, patjan, peiton ja tyynyn. Ja siitä sitten astiat. Noihin kaikkiin menee jo useita satoja euroja. Jos sinulla olisi kotivakuutus, niin vain omavastuu menee ja voit ostaa kaikki tavarat kerralla kun vakuutus korvaa ne.
[/quote]
Niin ja saat vara-asunnon jonka kulut maksaa vakuutusyhtiö
Minä oon 32v ja ei ole ikinä ollut mitään vakuutuksia. Hyvin oon pärjännyt eikä ole mitään ikinä sattunut. En omista mitään niin arvokasta etteikö minulla olisi vahingon tullessa vara korvata sitä.
[/quote]
Entä jonkun muun omistukset, esim. vuokranantajan? Pakastin hajoaa ja vuotaa lattialle aiheuttaen vesivanhingon myös naapuriin, esimerkiksi.
[/quote]
Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja pakastinkin on asunnon puolesta. Eli mikäli se hajoaa niin se on vuokran antajan oma moka että ovat antaneet viallisen pakastimen, hoitakoot itse ongelmansa. Ei sitä voi elää koko elämäänsä "mitä-jos-vaikka" periaatteella, kun miettii miten paljon ois mennyt jo siihen että oisin maksanut koko elämäni ajan vakuutuksia, niin sillä erotuksella jo korvaisin vaikka minkälaisen vahingon.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:14"]
Mietipäs tilannetta että sinulle jäisi vain yöpuku päällesi. Kaikki muu palaa. Aika paljon menee rahaa jo pelkästään siihen että hankit kerralla useamman vaatekerran. Talvella vielä talvikengät ja takin. Heti tarvitset myös hygieniatarvikkeet. meikit yms. Melkoisesti siis tarvitset rahaa siihen että sinulla on vaatteet pariksi päiväksi. Sen jälkeen sitten ostat sängyn, patjan, peiton ja tyynyn. Ja siitä sitten astiat. Noihin kaikkiin menee jo useita satoja euroja. Jos sinulla olisi kotivakuutus, niin vain omavastuu menee ja voit ostaa kaikki tavarat kerralla kun vakuutus korvaa ne.
[/quote]
Minun yhdellä entisellä kaverilla oli aikoinaan tuo tilanne. Hän oli illalla sängyssä katsomassa telkkaria, nukahti ja heräsi kauheaan savuun. Telkkari oli alkanut palaa ja tuhosi koko asunnon. Hänelle ei jäänyt kuin päällänsä olevat vaatteet sekä kukkaro jonka onnistui jälkikäteen asunnosta saamaan. Hän sai vakuutusyhtiöltään jotain 1000 euroa ihan niihin ensimmäisten päivien hankintoihin (oli talvi ja hänellä ei ollut muuta vaatetta kuin se yöpuku...) ja myöhemmin sitten lisää rahaa irtaimiston korvaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:18"]
Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja pakastinkin on asunnon puolesta. Eli mikäli se hajoaa niin se on vuokran antajan oma moka että ovat antaneet viallisen pakastimen, hoitakoot itse ongelmansa. Ei sitä voi elää koko elämäänsä "mitä-jos-vaikka" periaatteella, kun miettii miten paljon ois mennyt jo siihen että oisin maksanut koko elämäni ajan vakuutuksia, niin sillä erotuksella jo korvaisin vaikka minkälaisen vahingon.
[/quote]
No niin varmaan :D Sillä maksimissaan muutamalla tonnillla ei tehdä esim. kovin kummoista remppaa kämpälle eikä korvata kovin kummoista omaisuutta jos se tuhoutuu esim. palossa tai vesivahingossa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No toisaalta kotivakuutuksen kanssa en ajattele noin, että niillä säästyneillä vakuutusrahoilla maksaisin vahingot.
Itse olen 10 vuotta maksanut kotivakuutusta, ensimmäiset 5 vuotta hinta oli n. 60e/vuosi (nuorisoalennus), viimeiset 5 vuotta hinta on ollut keskimäärin 120e/vuosi. Eli olen 10 vuoden aikana maksanut vakuutusmaksuja 900e, sillä rahalla ei kyllä mitään vesivahinkoa tms. korvata.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Omapa on valintasi. Toivottavasti pystyt sitten korvaamaan mahdollisen jopa satojen tuhansien vahingon. Tervettä järkeä saa käyttää. Pakastin on vain yksi esimerkki, tuhon voi aiheuttaa myös oma telkkarisi, itse sytyttämäsi kynttilä, baari-illan jälkeen kuumaan uuniin jäänyt yöpala, tamponeilal tukkimasi vessanpönttö, ihan mikä tahansa.
Mulla syttyi pesukone tuleen ja vakuutus korvasi. Matkalla jos sairastuu niin pääsee varmasti hoitoon heti, eikä jää tonneja velkaa. Voihan sitä elää ilmankin mut kyllä mun mieltä vakuutukset rauhoittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:25"]
Omapa on valintasi. Toivottavasti pystyt sitten korvaamaan mahdollisen jopa satojen tuhansien vahingon. Tervettä järkeä saa käyttää. Pakastin on vain yksi esimerkki, tuhon voi aiheuttaa myös oma telkkarisi, itse sytyttämäsi kynttilä, baari-illan jälkeen kuumaan uuniin jäänyt yöpala, tamponeilal tukkimasi vessanpönttö, ihan mikä tahansa.
[/quote]
Tai sammumisesi kännisenä suihkuun lattiakaivon päälle baari-illan jälkeen --> vesivahinko. Näitä tapauksiahan uutisoidaan vähän väliä kun porukat aiheuttaa itse vesivahingon tuolla tavalla. Ja itkevät sitten lehdissä kun ei heillä ole ilman kotivakuutusta varaa maksaa sitä 60 000 euroa kun on mennyt oma ja naapurin kämppä remppaan.
Jos matkustelee niin kannattaa ottaa huomioon, että monissa maissa ei aloiteta edes hengenvaarassa olevan hoitoa ennen kuin tiedetään kuka maksaa kulut. Myös ambulanssilento voi maksaa parisataa tonnia, halvimmillaankin useamman kymppitonnin. Toisin kuin kuvitellaan, ulkoministeriö ei näitä maksele vaan siinä sitten ollaan koko loppuelämä veloissa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 22:16"]Matkavakuutus on ainut jonka hankin aina ennen matkaa mutta ikinä ei ole muita vakuutuksia ollut.
[/quote]
Eikö olisi järkevämpi olla jatkuva. Aina voimassa kun 50 km kotoa.
Kotivakuutus pitää olla, ei kai muuta.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:18"]
[/quote]
No niin varmaan :D Sillä maksimissaan muutamalla tonnillla ei tehdä esim. kovin kummoista remppaa kämpälle eikä korvata kovin kummoista omaisuutta jos se tuhoutuu esim. palossa tai vesivahingossa.
[/quote]Sun täytyy maksaa vuokranantajalle kaikki hänen omaisuus, keittiö, kylpääri, lattiat ja muut pknnat, kodinkoneet.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:03"]Ihan varmasti kotivakuutuksella on kaikille joskus tarvetta jos älyää käyttää sitä.Kännykkä vaikka tippuu lattialle ja hajoaa.Astiakaappi romahtaa ja Arabiat leviää.Pakastimessa olevat marjat,sienet ja lihat sulaa.Pahimillaan vesivahinko.Pieniä ja isoja juttuja.
Tapiolan kotivakuutus opiskelijalle on 8 e/kk,mulla on se.
[/quote]lapsi hajotti 200 e kännykän mut lmavastuu 170e eikä pienempää omavastuuta saa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:25"]
[/quote]
Tai sammumisesi kännisenä suihkuun lattiakaivon päälle baari-illan jälkeen --> vesivahinko. Näitä tapauksiahan uutisoidaan vähän väliä kun porukat aiheuttaa itse vesivahingon tuolla tavalla. Ja itkevät sitten lehdissä kun ei heillä ole ilman kotivakuutusta varaa maksaa sitä 60 000 euroa kun on mennyt oma ja naapurin kämppä remppaan.
[/quote]
Minkä vakuutusyhtiö kotivakuutus korvaa tuollaiset tilanteet?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:36"]Kotivakuutus pitää olla, ei kai muuta.
[/quote]
Ei tarvii olla.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 23:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No toisaalta kotivakuutuksen kanssa en ajattele noin, että niillä säästyneillä vakuutusrahoilla maksaisin vahingot.
Itse olen 10 vuotta maksanut kotivakuutusta, ensimmäiset 5 vuotta hinta oli n. 60e/vuosi (nuorisoalennus), viimeiset 5 vuotta hinta on ollut keskimäärin 120e/vuosi. Eli olen 10 vuoden aikana maksanut vakuutusmaksuja 900e, sillä rahalla ei kyllä mitään vesivahinkoa tms. korvata.
[/quote]
Sitä ei sitten pidä päästää mitään vesivahinkoa käymään. Tiedäks meillä oli jo yks vesivahinko yhdessä edellisessä kämpässä, alakerrasta tuli sanomaan että tulee katosta vettä kun käyn suihkussa ja en joutunut itse korvaamaan siitä penniäkään, koska se oli talon sisäisiä ongelmia eikä mitään minun aiheuttamia. Kyllä mä nyt sen verran aina katson että ei ole levyt päällä tai mitkään hanat auki. Sitten varmaan pitäisi mennä velkavankeuteen JOS tulisi jotkut satojen tuhansien korvaukset, mutta empä jaksa uskoa että mitään sellaista voisi tapahtua. Yhtä hyvin voisi meteori tipahtaa taivaalta päälleni ja kuolisin siihen.
[/quote]