Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?
Kommentit (4664)
Miksi häpäisevät lapsensa kantamalla likapyykkinsä koko kansan pilkattavaksi? Mikä on jutun motiivi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuolla perheellä on jotain, mikä monelta kommentoijalta puuttuu, lämpöä, rakkautta ja yhteenkuuluvuutta. Lapset valitsivat mieluummin perheen yhdessäolon mökillä kuin Särkänniemen. Kuinka monen perheen lapset tekisivät samoin?
Tästä syystä varmasti moni kadehtii. Tästä ketjusta käy selkeästi ilmi ihmisten rakkauden ja lämmön puute. Surullista sinänsä.
Topeliaanista paskaa!
Nuo lapset tehty itsekkäästi ja täysin heistä piittaamatta, lapset raahataan jatkuvasti julkisuuteen pilkattavaksi eikä vanhemmilla ole mitään henkistä annettavaa heille!
Topelius oli fiksu mies, tiesi mikä on oikeasti tärkeää.
No hänen aikanaan ne ns köyhät ei eläneet verovaroin paremmin kuin veronmaksajat.
Ja tuo satuilu ”jaloista köyhustä” on potaskaa.
Nuo vanhemmat ei lapsistaan piittaa paskan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi häpäisevät lapsensa kantamalla likapyykkinsä koko kansan pilkattavaksi? Mikä on jutun motiivi?
Haluavat lahjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouva on reilusti ylipainoinen ja hänellä on "oikeus" tehdä paljon lapsia. Luuli "saavansa hyvän elämän" tultuaan Suomeen. Adoptiovanhemmat eivät ole köyhiä, mitä tuo on opiskellut?
Mulla on oikeudet, siinäpä asennetta.
Etkö lukenut juttua? Adoption jälkeen hän päätyi lastenkotiin. Todella rankka lapsuus.
Niinpä. Perheen äiti asui ensin lapsena perheensä kanssa Kolumbiassa ulkona(!), sitten tuli 6-vuotiaana Suomeen adoptioperheeseen jossa elämä oli melkoista helvettiä, ja sieltä pelastuttuaan kasvoi aikuiseksi eri laitoksissa. Ja nyt sairastaa sydämen vajaatoimintaa, jonka takia työkyky on mennyt.
Ainakaan mulla ei ole sydäntä sanoa, että tämän perheen äidin olisi pitänyt toimia fiksummin. Rankka lapsuus on varmasti jättänyt jälkensä.
Lässynlässyn.
Olisi kouluttautunut, hankkinut miehen (ei luuseria) ja max kaksi lasta. Tehnyt töitä ja panostanut niihin kahteen lapseen.
Srn sijaan että levittää kurjuutta ja toivottomuutta nyyhkytarinoilla perusrellen.
Inhoan tuollaisia naisia!
Kurjuutta ja toivottomuutta levität sinä itse. Kuten myös kovuutta, kyynisyyttä ja pahaa mieltä. Olen pahoillani puolestasi, että elämä on tehnyt sinusta tuollaisen. Jaxuhali!
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi millään tavalla "puuttua" toisten ihmisten vähävaraisuuksiin, koska vähävaraisuus on kokijansa näköinen, mutta jos iltapalaksi on vain kaurapuuroa, niin miten kuivakaapissa on merkkisipsejä pussitolkulla, ja nurtilettiä, joka on hyvin kallista. lisäksi on sunnuntain valmisohukaisjauhepussi, blåbondin valmiskastikeainekset, ja muita kalliita valmisteita. Pringles purkki, ja vissyvettä.
Jääkaapissa kaupan vanilijakastiketta, ja purkkimehuja. Meillä ei olisi noihin varaa, meillä juodaan hanavettä.
Pöydässä heinzin ketsuppi, kalleinta mahdollista sekin.Olkkarissa pörisee iso ilmastointilaite? pihalla hieno grilli, jbl kaiutin 30€, trampoliini, ja muovirottinkiset kalusteet.
Meillä on pari pientä pöytätuuletinta, ja pallogrilli alesta, ei tosiaan ole varaa parempaan. Trampoliiniä ei edes ole hommattu, koska on todella kallis, vaikka ostaisi käytettynäkin. Pihakalusteet on meillä 90-luvulta, ilmaiseksi saatuja.
Muovipussit ostetaan kassalta ostoksille, vaikka kestokassi olisi paljon halvempi käyttää?
Tatuoinnitkin on otettu kyllä kituuttamisen aikana, kun siinä on kerran nuorimman lapsen nimi.
Ymmärrän täysin että jotkut velkaantuu, enkä syyttele, vaikka se olisi omaa syytä, ja ihmisille pitää antaa uusi mahdollisuus, mutta että miehen pitäisi olla ruuatta viikko, vaikka ostellaan yli 2€ mehuja kaupasta, niin sitä on kyllä vaikea ymmärtää.
Dokkarin perhe vaikuttaa siltä että lapsia on nyt vain tullut tehtyä liikaa, eikä töihinmenossa ole enää järkeä suuren lapsiluvun, erityisen lapsen, ja ulos oton takia. Lisänä muutakin sairautta, mikä on ikävää.
Ymmärrän tämänkin täysin, eihän siinä järkeä sinänsä olekaan. Ne valinnat olisi pitänyt tehdä jo aiemmin.
Jotain tarttisi yhteiskuntana tehdä, ja ei, se ei ole se että otetaan ihmisiltä kaikki pois.
Se ilomastointilaite voi olla tarpeellinen perheen äidin sairauden vuoksi. Sydämen vajaatoiminta vaikuttaa lämmönsietokykyyn.
Itselläni ei ole tuollaista sairautta, muita sairauksia kyllä, ja lämmönsieto heikkoa. Elämä oli useimpina kesinä ihan helvettiä ennen kuin sain hankittua ilmastointilaitteen. En haluaisi kokea yhtään sellaista kesää enää, ajatuskin saa aikaan ahdistusta.
Juuri katson Areenasta. Heti mieleen et mamma on syönyt kaikkien ruuat. Mies hoikka kuin mikä ja emäntä yli 150 kg??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.
Isä jäi työttömäksi jo vuosikausia sitten (jolloin etätöitäkään ei varmaan ollut helppo löytää), joten ehkä sen osaaminen on vanhentunut? Sitä paitsi isähän on kehitysvammaisen poikansa omaishoitaja ja käy lisäksi 9 euron "orjatöissä". Riittääkö aika ammattitaidon päivittämiseen opiskelemalla, kun vaimokin on sairas?
On vaimo ainakin sen verran sairas että pitää edes pienen tauon lapsien tekemisestä;)
Turha vedota kehitysvammaiseen poikaan, tätäkään lisäongelmaa ei olisi tullut jos ehkäisystä olisi pidetty huolta tai tehty abortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluavat lahjoituksia.
Kamala motiivi, jos näin on. Tulee mieleen kerjäläiset, jotka ottavat kurjan näköisen lapsiraukan kainaloonsa keräämään sääliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhät eivät olisi koskaan lapsia tehneet, olisi täällä kuoltu jo sukupuuttoon.
Ja nyt kuollaan sukupuuttoon koska elättäjillä ei ole varaa lapsiin mutta elätit senkun lisääntyy
Onhan sillä prinsessa Leijallakin 7 lasta. Ei tunnu haittaavan menoa yhtään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouva on reilusti ylipainoinen ja hänellä on "oikeus" tehdä paljon lapsia. Luuli "saavansa hyvän elämän" tultuaan Suomeen. Adoptiovanhemmat eivät ole köyhiä, mitä tuo on opiskellut?
Etkö lukenut juttua? Adoption jälkeen hän päätyi lastenkotiin. Todella rankka lapsuus.
Niinpä. Perheen äiti asui ensin lapsena perheensä kanssa Kolumbiassa ulkona(!), sitten tuli 6-vuotiaana Suomeen adoptioperheeseen jossa elämä oli melkoista helvettiä, ja sieltä pelastuttuaan kasvoi aikuiseksi eri laitoksissa. Ja nyt sairastaa sydämen vajaatoimintaa, jonka takia työkyky on mennyt.
Ainakaan mulla ei ole sydäntä sanoa, että tämän perheen äidin olisi pitänyt toimia fiksummin. Rankka lapsuus on varmasti jättänyt jälkensä.
Lässynlässyn.
Olisi kouluttautunut, hankkinut miehen (ei luuseria) ja max kaksi lasta. Tehnyt töitä ja panostanut niihin kahteen lapseen.
Srn sijaan että levittää kurjuutta ja toivottomuutta nyyhkytarinoilla perusrellen.
Kurjuutta ja toivottomuutta levität sinä itse. Kuten myös kovuutta, kyynisyyttä ja pahaa mieltä. Olen pahoillani puolestasi, että elämä on tehnyt sinusta tuollaisen. Jaxuhali!
Minä en marise julkisuudessa tai nöyryytä ja häpöise lapsiani tai pakota lapsiani lihomaan järkäleiksi ja tuhlaamaan nuoruuttaan mäkkärin kassalla. Itsekkäitä paskoja nuo ns vanhemmat.
Rahaa on riittänyt tatuointeihin? Ei nyt täsmää. Ja äiti on kuin lihavuori ?
Vierailija kirjoitti:
Juuri katson Areenasta. Heti mieleen et mamma on syönyt kaikkien ruuat. Mies hoikka kuin mikä ja emäntä yli 150 kg??
plus elämäm koululaisen tuhrutatuoinnit, kumma ettei kukaan ole huomannut. Paljon parjattu wee tee-elämäntapahan tuo on mutta kun kolumbialainen tekee sen niin se on jotain ihanaa suomimammojen mielestä, kotimaisia wee tee-mammoja pitää tietenkin haukkua:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjametsään ja sienestämään ensi syksynä vaan koko poppoo. Ilmaisia leiriytymispaikkoja löytyy, ja on lapsillekin ilmaista tekemistä, kun kerran rahaakaan ei ole harrastuksiin. Tekee marjoista mehuja, hilloja ja pakastaa tuoreena. Samoin sienet voi ryöpätä ja pakastaa. Ja myy ylimääräiset, niin pääsee perhe Särkänniemeen. Vaan kun ei viitsi eikä jaksa.
1. Mehut ja hillot ovat täynnä sokeria, ja sokerin syöntihän oli synneistä kauhein.
2. Pakastin maksaa, ja noin iso perhe tarvitsisi useamman pakastimen,
3. Kuka hitsi ostaa sieniä aloittelevilta sienestäjiltä?Jos ei halua eikä taitoa niin mikään ei koskaan onnistu! Pakastimia saa melkein ilmaiseksi Torilta. On syitä ja tekosyitä! Myös marjoja voi ostaa torin lisäksi Torilta. Itse ostin viime syksynä ämpärillisen mustikoita sieltä, kun itse en jaksanut poimia.
Ai et jaksanut poimia edes yhtä ämpärillistä?
Tuossa perheessä on äidillä sydänsairaus ja isä on autistisen lapsen omaishoitaja. Oikeasti pikkuisen suhteellisuudentajua näihin marjastusjuttuihin.
j lapset jo niin isoja että mukaan poimimaan. Meillä poika ollu pienestä asti mukana metsässä. On nyt aikuinen ja poimii itelleen marjat talveksi. Sen oppii mitä tekee. Ja marjastamiseen menee max viikko että saa talven marjat. Ja isommat lapset voi jo myydä marjoja ja tienata.
Niin, jännä juttu kun meillä teini on saanut jo pari vuotta kympin viikkorahaa ja silti keräsi ja myi itse lakkoja ennen kuin pääsi kesätöihin ja nytkin hakee viime kesän tapaan tutustu työelämään ja tienaa -jaksolle. Myynyt myös tatteja ja tehnyt polttopuita, muun muassa, taskurahojen saamiseksi
Kenen mökki on? Jos perheen, niin senhän myisi pois? Mäkkärissä raatava poika varmasti häpeilee jokaista euroa jonka saa palkkaa.
Tavallaan ajattelen että heillä ei ole oikeutta puhua köyhyydestä. Äiti voisi opiskella ammatin jossa on vaan istumista. Isäkin voisi tehdä jotain osaamisellaan. Maailma on ammatteja täynnä! Harmittelivat kalliita vadelmia vaikka mökillä olisi varmasti voinut hyödyntää metsän antimia. Näin koko pätkän ajan vain asenneongelmaa.
Tuo mies tarvitsee kunnon dominatrix-naisen opettamaan sitä ja saamaan vähän selkärankaa:D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin että jotkut velkaantuu, enkä syyttele, vaikka se olisi omaa syytä, ja ihmisille pitää antaa uusi mahdollisuus, mutta että miehen pitäisi olla ruuatta viikko, vaikka ostellaan yli 2€ mehuja kaupasta, niin sitä on kyllä vaikea ymmärtää.
Missä sanottiin, että perhe ostelee yli 2 € mehuja kaupasta? Jos jossain kuvassa näkyi tällainen mehu, se voi olla lahjoitustavaraa.
Jos olet oikeassa niin ihmettelen kyllä, jos köyhä perhe ostelee kalliita mehuja. Olen itsekin köyhä eikä mulla ole varaa juoda juuri muuta kuin vettä, -50% tarjousmaitoa ja Lidlin minttu- tai kamomillateetä, joissa 40 pussin paketti maksaa vähän yli euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi voisi olla vaikka perheen äiti syömättä jos ei ruokaa riitä. Jo linkkiä avaamatta kun pystyi ennustamaan miltä "nälässä elävän" perheen, tai ainakin sen äidin, ruumiinrakenteet näyttää. Syömättömyydellä kun ei tuonmuotoiseksi pääse.
SYDÄNSAIRAUS,kerryttää nestettä joka puolelle. Hänellä vieläpä paha sydänsairaus. Lue juttu uudelleen ja googlaa se sydänsairaus ja ole hiljaa sen jälkeen!
Älä tuomitse tietämättä asioita.
Sydämen vajaatoimintaa syödään nesteenpoistolääkettä. Itsellä on sama sairaus ja eka hoito oli laihdutus. Tämä nyt mikään paha sairaus ole nuoremmalla ihmisillä, tähän kuolee vanhempana ja ne jotka eivät hoida itseään. Jos tuolla naisella olisi paha sydänsairaus, ei hän olisi kestänyt noin monia raskauksia.
” Sydämen vajaatoiminta on vakava sairaus. Sairauden toteamisen jälkeen ennuste on samaa luokkaa kuin todetun syöpäsairauden yhteydessä”
https://www.sydansairaala.fi/tietoa/asiantuntija-artikkelit/sydamen-vaj…
Ymmärrän että on vakava.Mutta eikö naisen olisi velvollisuus laihduttaa, että ei rasita sydäntä kiloilla?
Tämä sitten jää ihmisille kuvaksi, että tämmöisiä ne Suomen köyhät ovat. Oikeasti löytyy kyllä tosi karuja kohtaloita, mutta ehkä se on sitten helppo tuudittautua siihen että ei niitä oikeasti köyhiä ole Suomessa ja oikeuttaa sillä ties minkälaista puhetta ja vaatia tukia vähennettäväksi olemattomiin. Helppoa huudella jos itse elää keskiluokkaisessa kuplassa ja perustaa näkemyksensä vaikka johonkin lyhytdokumenttiin yhdestä perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässynlässyn.
Minä en marise julkisuudessa tai nöyryytä ja häpöise lapsiani tai pakota lapsiani lihomaan järkäleiksi ja tuhlaamaan nuoruuttaan mäkkärin kassalla. Itsekkäitä paskoja nuo ns vanhemmat.
Niin, sinä kun mariset ja häpäiset itsesi mieluummin anonyymisti.
-eri
Sanonnan tausta:
Sekä vanhemmat itse että sukulaiset ja kyläläiset sanoivat usein, että lapsi tuo leivän tullessaan. He tarkoittivat sitä, että pian olisi nuori, vahva tyttö tai poika valmis talon askareisiin. Vähävaraisen perheen vanhempia pyrittiin myös rohkaisemaan muistuttamalla yleisesti totena pidetystä asiasta.