Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
2941/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoveljeni ovat oikeasti köyhiä.

Toinen joutuu pyytämään minulta rahaa läppäriin, vaikka tulee periaatteessa toimeen yrittäjänä (=eli tulee toimeen miten kuten). 

Toinen ostaa tuotantoeläimille tarkoitettua rehuvihannesta ja keittää siitä lapsille kasviskeittoa. Hänellä on velkaa yrityskonkurssin vuoksi, mutta hän käy töissä, pyörittää uutta hiukan paremmin menestyvää (Eli tienaa muutaman satasen extraa kuussa tällä hetkellä) pikkuyritystään ja lopun liikenevän ajan hän kokee verkkoja, perkaa ja googlailee järvikalareseptejä, että ruoasta saisi jännittävää ja kivaa. Heillä kotona sisälämpötila on 18 celciusastetta, kaikki pukeutuvat lämpimästi sisälläkin, eikä missään todellakaan ole mitään statusvalaisimia. 

Itse en kompastunut 90-luvun lamaan, mutta veljieni sisukkuutta katsellessa pistää vituttamaan, että isossa talossa statusesineillä koristellussa huoneessa mariseva läski akka kertoo rotukoirien pyöriessä jaloissa, että yhyy kun hällä on vaikeaa eikä rahat riitä. 

No huhhuh, jos ei ole vitsi niin tuossa on kyllä huostaanoton paikka. Keittää lapsille keittoa eläinten rehusta ja elävät kylmyydessä? Ja sinä pidät sitä hienona toimintana?

18 astetta on normaali huonelämpötila, vaikka vaimon mielestä vasta 23 on ok. 

Riippuu ihmisestä, moni joutuu värjöttelemään tuollaisessa lämpötilassa. Jos on hyvä verenkierto tai ihraa ympärillä, varmaan silloin ihan sopiva.

Mutta mitään myrkkyrehukeittoa ei kenenkään lapsen suomessa tulisi joutua syömään, täysin vastuutonta ja sairasta toimintaa.

Vierailija
2942/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nuo nyt jäivät niin paitsi? Heillä näytti olevan ihan jees asunto, ruokaa, kivoja vaatteita, lemmikkejä. Paljon enemmän kuin monella muulla.

Koittakaa nyt ymmärtää, että he ovat Suomen mittakaavassa vähävaraisia! Suurimmalla osasta suomalaisista on korkeampi elintaso. Toki Suomessa on vielä köyhempiäkin ihmisiä kuin nämä.

Ei tasan ole! Ehkä 5 % on tuollainen määrä merkkivaatteita, sen lisäksi auto, lemmikkejä, pelikoneet ja tuolit, vimpan päälle hieno asunto ja sisustus.

Ihan oikeasti ottaa kupoliin tuommoinen ”vähävaraisuus” kun puitteet on kuin miljonäärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2943/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä sanoi, että hän oli pari kuukautta työttömänä 10v sitten ja sinä aikana ottivat pikavippejä eli on nyt töissä?

Kahden kuukauden pikavipeillä ei saa perhettä ikuisuuden kestävään velkaloukkuun. Pikavippejä on otettu jo ennen työttömyyttä.

Jep, paljonhan tässä jätettiin kertomatta.

Vierailija
2944/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nuo nyt jäivät niin paitsi? Heillä näytti olevan ihan jees asunto, ruokaa, kivoja vaatteita, lemmikkejä. Paljon enemmän kuin monella muulla.

Koittakaa nyt ymmärtää, että he ovat Suomen mittakaavassa vähävaraisia! Suurimmalla osasta suomalaisista on korkeampi elintaso. Toki Suomessa on vielä köyhempiäkin ihmisiä kuin nämä.

Vähvaraisia? Käyn töissä eikä minulla ole varaa kaikkeen mitä heillä on. VMP!

Mihin sun rahat menee? Voisko mistään nipistää? Priorisoit varmaan eri lailla, täysin turhaa vertailla.

Ei minullakaan ole rahaa veneeseen tai moottoripyöräharrastukseen, koska matkustelen. Elämä on valintoja. Ei aiheuta kyllä minkäänlaisia kateuden tai ärsytyksen tunteita tuo perhe, vaikka olen vähävarainen. Ilmeisesti sitten tyytyväinen omaan elämääni.

Vierailija
2945/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tasan ole! Ehkä 5 % on tuollainen määrä merkkivaatteita, sen lisäksi auto, lemmikkejä, pelikoneet ja tuolit, vimpan päälle hieno asunto ja sisustus.

Ihan oikeasti ottaa kupoliin tuommoinen ”vähävaraisuus” kun puitteet on kuin miljonäärillä.

Missä peräkylän ghetossa oikein elät, jos 5% vaan tuon perheen elintaso? :D

Olet todella pihalla ns. normaalielämästä. Puitteet kuin miljonäärillä? 😂

Vierailija
2946/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka on tuomittu kriminaali

Vierailija
2947/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos suurimmalla osalla suomalaisista on heitä korkeampi elintaso, niin se on ihan itse OMALLA TYÖLLÄ ansaittu. Tukien pitäisi taata ihmisille perusturva, katto pään päälle ja ravintoa, ei samanlaista elintasoa kuin naapurin Pertulla ja Pirkolla, jotka käyvät töissä.

Vierailija
2948/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluttiin tuoda esiin tarina köyhyydestä, niin varmasti sopivampiakin esimerkkejä olisi ollut. Tämä dokkari ei nyt oikein onnistunut tehtävässään.

Vierailija
2949/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akka on tuomittu kriminaali

Ei voi olla sama henkilö. Faktat eivät täsmää. Petos, lasten pahoinpitelyt - se on joku muu, ei tämä P.

Vierailija
2950/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa bashaa, oikeesti köyhänä v…aa tommonen muka köyhyys. On mökkeilyy, on autoiluu, on pelailuu, on huvipuistoiluu, on kännykkää, on on.

Millaista sun elämä sitten on, oikeasti köyhä? Miksi olet köyhä?

Vierailija
2951/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluttiin tuoda esiin tarina köyhyydestä, niin varmasti sopivampiakin esimerkkejä olisi ollut. Tämä dokkari ei nyt oikein onnistunut tehtävässään.

No ei. 😂 Tämän perusteella voisin sanoa, että Suomessa ei ole köyhiä ihmisiä. Piste.

Vierailija
2952/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloinen ja äänestänyt vasemmistoa sen vuoksi, että köyhemmistä pidetään huolta.

Jos tätä on Suomen köyhyys, missä minäkin joudun työssä käyvänä laskemaan euroni, siirryn äänestämään jotakin muuta kuin vasemmistoa.

Elävät paremmin kuin työssäkäyvät ihmiset, se ei ole reilua.

Miten he elävät paremmin? Vaikeaa uskoa, tai sitten niillä työssäkäyvilläkin on jotain ongelmaa elämänhallinnan tai rahankäytön kanssa.

Tai täysin minimipalkat, osamaksuja, turhaa velkaa tms. Siinä tapauksessa varmaan kannattaa jäädä elätiksi myös niin ei käy tuo perhe turhaan kateeksi. 😃

Ai? Ihminen joka raataa palkkansa eteen, samalla kuin osa tuilla elävä valittaa köyhyyttään merkkivaatteissa, iho leimattuna, lemmikkejä muutama. Ei maksa vaivaa mitä äänestää.

Vierailija
2953/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä sanoi, että hän oli pari kuukautta työttömänä 10v sitten ja sinä aikana ottivat pikavippejä eli on nyt töissä?

Kahden kuukauden pikavipeillä ei saa perhettä ikuisuuden kestävään velkaloukkuun. Pikavippejä on otettu jo ennen työttömyyttä.

Kyllä saa. Olen nähnyt tämän ihan läheltä. Kun ei ole varaa maksaa niitä ensimmäisiäkään vippejä.

Vierailija
2954/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole!

Useimpien asuntovelallisten elämä on selkeästi niukempaa kitkuttelua, vaikka jopa molemmat vanhemmat käyvät töissä, puhumattakaan, jos vain toinen.

Ero näihin on vain se, että heidän kaikki tulonsa ovat tulonsiirtoja, tukia valtiolta ja kunnalta, eivätkä he ole pankin torppareita.

Muita velkoja en tässä nyt huomioi, niitä on useimmilla kolmekymppisillä ainakin opintolaina, mahdollisesti autolaina, ehkä jotain kulutusluottoja.

Yhteiskunta kustantaa tälle perheelle aivan saman elintason kuin omillaan eläjät kustantavat palkallaan.

Ketjussa on tuotu esiin, ettei äiden ongelma ole rahan vähyys, vaan sen järjetön käyttö epäolennaisiin asioihin ja sitten pihistellään ruoasta (muka). Tosin dokumentin perusteella minulle jäi mielikuva, että kaikki rouvan listaukset ja laskelmat olivat melkoista teatteria. Mieshän ne raha-asiat ja laskut hoitaa, kuulemma. No, ehkä se on rouva joka päättää mitä ostetaan, ja mies tosiaan hoitaa sitten maksupuolen.

Heillä on elämänhallinnan ongelma, ei köyhyys. Ehkä voidaan sitten sanoa, että järjen köyhyys.

Tuo Dicks ja Pölönen olisi voinut ottaa käsittelyyn elämän ja talouden hallinnan, ja niiden opetuksen koulussa. Mutta eivät halunneet, kun ovat molemmat samanlaisia huolettomia rahankäyttäjiä. Ei löytynyt kuin sympatiaa Walhelmin veljeskunnalle; ei korppi korpin silmää noki.

” Useimpien asuntovelallisten elämä on selkeästi niukempaa kitkuttelua, vaikka jopa molemmat vanhemmat käyvät töissä, puhumattakaan, jos vain toinen.”

Niin, ymmärrätkö, että siinä kertyy koko ajan omaisuutta velanmaksun ansiosta? Köyhillä ei kerry omaisuutta, vaikka puitteet olisivat samantyyliset. Eli se työssäkäynti kyllä hyödyttää. Kuinka tyhmä pitää olla, ettei tuota ymmärrä?

Vierailija
2955/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen tuhlaat sitten sun rahat? Vai oletko osa-aikatöissä, keikkatöissä tms.?

Vierailija
2956/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patricia ehkä toivoo, että heistä tulee nyt julkkiksia ja influencereita. Tosi-tv-sarja The Walhelms. Kassavirta jääkaappiin kasvaa kohisten.

Vierailija
2957/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ajatellut, että köyhyttä mitataan ainakin ensisijaisesti tuloilla ja varallisuudella, mutta olen ilmeisesti ollut väärässä. On tämä niin fiksua tämä porukka täällä.

Vierailija
2958/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, että asuntovelalliset valittaa köyhyyttään! Nehän koko ajan kartuttavat omaisuuttaan.

Oikeasti köyhällä ei ole mitään mahdollisuutta saada edes asuntolainaa. Köyhä joutuu maksamaan vuokraa enemmän kuin asuntovelallinen lyhentää lainaansa.

Vierailija
2959/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ajatellut, että köyhyttä mitataan ainakin ensisijaisesti tuloilla ja varallisuudella, mutta olen ilmeisesti ollut väärässä. On tämä niin fiksua tämä porukka täällä.

Köyhyyttä mitataan elintasolla, joka on tällä perheellä huikea, varsinkin jos miettii, kuinka monta tikkua he ovat itse laittaneet ristiin elintasonsa eteen: 0. (Holtitonta lisääntymistä ei lasketa.)

Vierailija
2960/4664 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juontaja ei kehdannut edes kysyä tuolta perheeltä mitään, varmaan nolotti häntäkin tämä typerääkin typerämpi dokkari ”köyhistä”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän