Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
2061/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.

No vähän sama mielikuva tuli, että kuinka aktiivisesti ja tosissaan mies on edes pyrkinyt löytämään uutta työpaikkaa kun edellinen meni alta. Naisen koulutuksesta, ammatista tai työtaustasta ei sanota mitään.

Symppaan kyllä sellaisia työttömiä jotka ovat aktiivisesti pyrkineet työelämään mutta eivät ole onnistuneet siinä, esim. eläkeikää lähentelevät, vammaiset, hyvin ujot tai arat jotka menevät haastattelussa ihan lukkoon jne. Myönnän että vaikeampaa on sympata ihmisiä jotka ovat vain tehneet todella typeriä ratkaisuita.

Sen lisäksi että oli aktiivisesti vältellyt töitä, molemmat, he oli silti päättäneet hankkia lisää lapsia.

Se on minusta oikeasti anteeksiantamatonta.

sivusta kommentoin nyt tähän. On todella tyhmää tehdä lapsia, jos taloudellinen tilanne on heikko, mutta en nyt ihan ymmärrä, keneltä heidän pitäisi pyytää anteeksi. Minä en ainakaan koe, että kenenkään pitäisi pyytää minulta anteeksi omia elämänvalintojaan, elleivät ne vaikuta omaan elämääni. 

Ei tietenkään tarvitse pyytää omia valintojaan anteeksi niin kauan kun ne ei rasita muita ihmisiä tai yhteiskuntaa henkisesti, fyysisesti tai taloudellisesti. Kun hoitaa omat raha-asiansa, kotinsa, työnsä ja lasten kasvatuksen kaikki on ok.

Sitten kun ne alkaa olemaan joltain muulta pois pitää miettiä onko valinnat olleet ihan järkeviä ja voisiko tehdä jotain itsekin niiden eteen 

”Sitten kun ne alkaa olemaan joltain muulta pois pitää miettiä onko valinnat olleet ihan järkeviä ja voisiko tehdä jotain itsekin niiden eteen”

Miten tuo ylläoleva toteutuu omassa elämässäsi? Et kai ole tehnyt huonoja valintoja? Olet kaikinpuolin terve, hoikka, päihteetön nettomaksaja? 😊 Hyvä, koska muuten arvostelusi on turhaa.

Itseasiassa kyllä. Minulla on sairauksia mutta maksan niiden hoidon ja lääkkeet itse. En ole tehnyt huonoja valintoja koskaan, yksinhuoltajanakaan en saanut sossun tukia vaan työssäkäyvänä maksoin kaikki itse. Tukia saanut vain lapsilisät ja yh korotuksen mitkä tulee kaikille, ei vain sosiaalitapauksille. 

Päihteetön normaalipainoinen nettomaksaja, kasvattanut 4 hyvätuloista veronmaksajaa mieheni kanssa tähän maahan:) 

Onnittelut! Et siis ole tehnyt huonoja valintoja koskaan. Siitä jo ansaitsee kultaisen kruunun ja sädekehän.

Kiitos;)

Välitän onnittelusi myös naiskollegoilleni ja ystävilleni jotka ovat samanlaisia. Normaaleja.

Sittenhän teitä on koolla oikein virheettömien, narsististen tuomitsijoiden kööri. Tarve halveksia heikkoutta kertoo kyllä kaikesta muusta kuin normaaliudesta. Yleensä kaltaistesi ihmisten identiteetti rakentuu näennäisen vahvuuden varaan joka on kovuutta ja empatiakyvyttömyyttä eikä todellista vahvuutta jolloin ihminen kykenee myöntämään heikkoutensa. Sinun heikkoutesi ilmenee kovuutena jota et kykene näkemään etkä myöntämään vaan kaadat sen muiden niskaan.

Joo sori, en todellakaan näe mitään syytä voivotella lusmujen elämää. Itseaiheutettua ainakin tässä tapauksessa, sairaat ja tahtomattaan työttömät eri asia. 

Empatiani on niitä kohtaan joilla on oikeasti vaikeaa, apuni menee sinne missä sitä oikeasti tarvitaan. Heikkouteni on se että olen liiankin kiltti ja tunnollinen. Ehkä olisi aikoinaan pitänyt minunkin heittäytyä sossupummiksi niin saisin nyt sympatiasi;D

Vierailija
2062/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin ihan tosissani tietää miten paperipussilla pelastuu köyhyydestä ja olemassaolevista veloista.

Jos joku on siinä onnistunut niin hänen kannattaisi perustaa oma yritys eli "Paperipussilla oikotie vapauteen-kurssi" Suomen kaikille sadoille tuhansille ulosotossa oleville ja velallisille.

Mitään tällaista täällä ei ole väitetty.

On sanottu, että suurperheen, jossa isä kertoo olevansa päiviä syömättä rahapulan takia, ei kannata ostaa kauppareissulla muovikasseja, vaan käyttää kangaskasseja.

Sekä on keskusteltu siitä, että vaikka kertasummat ovat näennäisen pieniä, niistä kertyy isoja summia vuodessa. Esimerkiksi pelkästään muovikassit jättämällä säästää ainakin 60 euroa vuodessa.

Juu ja niiltä kamalilta 20 sentin muovipusseilta voi säästyä, kun ostaa paistopisteeltä ylihintaisia patonkeja ja korvapuusteja, niin saa hyvän paperipussin. 

Näin ei ole sanottu.

Sen sijaan kangaskasseja on kehotettu käyttämään.

Kyllä on sanottu. Sanottiin, että paperipusseja saa hedelmäosastolta ja paistopisteeltä. Siihen ihmettelin, onko jossain hevi-osastolla paperipusseja, niin tämä vastaaja pillastui, että kyllä nyt Lidlejä ja Cittareita pitäisi olla jokaisessa kylässä. 

Paperipusseja on toki muissakin kaupoissa saatavilla. Ja jos ei ole kannattaa tehdä asiakastoive sinne "oman kylän" K-kauppaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirrikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on niin vähissä, että pitää laskin kädessä kulkea Lidlissä, mutta silti ostetaan maksulliset muovipussit kassalta?

Olen työssäkäyvä ihminen ja otan aina kotoa oman kassin mukaan kauppaan. Oikeasti köyhä ihminen ei todellakaan ostele mitään kaupan muovipusseja, vaan säästää nekin sentit ruokaan.

Tästä perheestä näkee kilometrin päähän, että "köyhyys" johtuu pelkästään kykenemättömyydestä käyttää rahaa järkevästi.

Ja säästö on huikea euro kuukaudessa. Sanoisin, että ihminen, joka pitää tuota isona säästönä, ei kyllä itsekään osaa käyttää rahaa kovin järkevästi. Ja roskapussejahan tarvitaan joka tapauksessa. 

Alapeukuttajilta toivoisin nyt kyllä vähän selityksiä. MIhin te laitatte roskanne? Ai niihin pusseihin, jotka erikseen _ostatte_? 

Otet saanutkin jo monta vastausta, mutta jopa se "erikseen" ostettu roskapussi on huomattavasti edullisempi vaihtoehto, kuin se ostoksia varten ostettu kestävä muovikassa, joka kassalta ostetaan ruokien kuljettamiseen. Ja siinä on paljon muovia, kun taas niissä roskapusseiksi tarkoitetuissa muovi on hyvin ohutta. 

Ostoksia varten kannattaa ottaa kotoa kestokassi mukaan. Niistä muovikasseista kertyy vuodessa iso menoerä ja ovat ihan turhia. 

Eikö niiden käyttö/valmistus pitänyt loppua joskus?

No minä yksinkertaisesti unohdan ottaa joskus sen kangaskassin mukaan, joko kiireessä tai sitten ihan hajamielisyyksissäni vain. Kiroan sitten kaupassa. Mutta tosiasiassa ei se satunnaisesti ostettu muovikassi minunkaan talouttani kaada, vaikka köyhä olenkin. Joku 20 senttiä kuussa, ihan hirveä turha menoerä! :D

Ja hyviä roskapusseja niistä tosiaan saa. En oikein ymmärrä noita leipäpussien pitämistä roskapusseina, niin kuin joku tuolla kertoi, eihän niitä saa edes siihen jätesankoon kiinni. Ja minulla ei muuten ole edes niitä leipäpusseja, koska en syö kaupasta ostettua leipää, itse leivottuakin hyvin harvoin. Sanomalehtiäkään ei yleensä ole, koska en tilaa mitään lehteä ja olen kieltänyt mainosten jaon. Hedelmäpusseja on, ja niitä yritän uusiokäyttää, mutta ei niistäkään kunnon roskapusseiksi ole.

En ole ikinä ymmärtänyt ettei kaupasta saa ostaa muovikassia ostoksille. Mitä ihmettä te sitten käytätte roskapusseina?? 😳

Tässä ketjussa on nyt viimeiset parikymmentä sivua selitetty, että roskiin pitää käyttää leipäpusseja tai taitella sanomalehdistä ja esimerkiksi pullot palautetaan ja tölkit viedään kierrätykseen kangaskassilla. Ja sitten sitä samaa kassia käytetään taas uudestaan ostoksien kantamiseen. Näitä kasseja on neljä ja niitä samoja käytetään vuoden ympäri ja pestään kerran vuodessa järvivedessä. Kangaskasseja saa kuulemma joka paikasta, kun vain astuu kotiovesta ulos ja niitä voi itse ommella torista kympillä ostetulla ompelukoneella. Kas näin toimii kunnon kansalainen. 

Tässä ketjussa ja vastaavissa näkee ihmisten pikkusieluisuuden ja kapeakatseisuuden.

Myös sen kuinka monella on tarvetta korostaa omaa erinomaisuuttaan omilla "valinnoillaan".

Tuntuu, että ihmisten suurin kunnia ja tärkein tehtavä elämässä on näperrellä joidenkin pikkuasioiden ympärillä. Laajemmista näkökulmista ja ymmärryksestä niin väliä.

No niinpä. siitähän tämä muovipussikeskustelu lähti, kun minä halusin vain sanoa, että jotkut 20 sentin muovikassit eivät kovin isoa säästöä tee. Siitä lähti tämä kymmenien sivujen selittäminen, miten hirveän väärin teen, kun ostan muovikassit ja miten hirveän rikas olisin, jos en olisi niitä ostanut. Ja laiska ja uusavutonkin olen, kun en näprää niitä helkkarin kasseja vanhoista kulahtaneista lakanoista. 

Ne tekee ainakin sen 60 euroa vuodessa, joten kyllä se ihan merkittävä summa on lapsiperheessä.

Sitähän en ole missään kieltänytkään, ettei 20 senttiäkin ole säästöä. Olen sanonut vain, että itse keskittäisin energiani ja huomioni jonnekin ihan muualle. 

Aika harva on niin putkiaivoinen että pystyy säästämään vain yhdessä kohdassa. Minullakaan ei ole minkäänlaisia vaikeuksia säästää sekä tässä että kymmenissä muissa kohdissa.

Kukaan ei ole tainnut väittää niinkään. Ihmettelin vain, miten jotkut edes hoksasivat tarttua tuohon ikään kuin se olisi joku merkittäväkin menoerä. 

Koska ovat fiksuja.

Ja koska ne muovikassit on juuri sen verran ettei sen perheen isän tarvitsisi olla syömättä koska on rahapula.

Tämä on nyt kirjoitettu jo kymmwniä kertoja mutta ei vaan mene jakeluun.

Vierailija
2064/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää ihan siltä, kuin perheen isukilla olisi joku syömishäiriö, kuin kaikki muut perheessä on hyvässä lihassa ja osa liiankin tuhteja (enkä sano pahalla, olen itse hyvin lihava).

Että ruuanpuutetta en kyllä ihan heti niele, sen ymmärrän, jos auton korjauskulut tuntuu pahalta, niin ne tuntuu minustakin keskituloisesta työläiseltä. Ainakin vaikutti ettei 200e osamaksu/kuukausi ollut kovin suuri ongelma? (ilmeet ei näyttäneet kovin ahdistuneilta tai murtuneilta).

Vierailija
2065/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina nämä ketjut menevät joksikin olemattomaksi saivarteluksi siitä, että mitä köyhän pitäisi tehdä, jotta olisi " kunnollinen köyhä". Teidän pöyristykseksi kerronkin tässä nyt, että ostan JOKA kerta muovipussin, kun käyn kaupassa.

Toivottavasti kenenkään perheessäsi ei tarvitse tuon tapasi takia olla usein nälissään ilman ruokaa.

Vierailija
2066/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheessä kannattaa jo ihan niiden lasten takia opettaa tätä ruohonjuuritason taloudellisuutta.

Opettaa laskemaan paljonko mikäkin yksittäinen pienikin asia voi vuositasolla olla jo paljonkin.

Opettaa tekemään itse. Ompelemaan, tuunaamaan, parsimaan ja paikkaamaan.

Opettaa kokkaamaan ja suunnittelemaan ruokalistoja jne.

Opettaa viljelemään ja poimimaan marjoja ja sieniä.

Opettaa mikä on sesonkituote ja mitkä on eri ruokien ravintoarvot jne.

Vierailija
2067/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin mikä perheen tilanteessa voisi auttaa. Velkajärjestelyyn hakeutuminen tulee ensimmäisenä mieleen mutta se vaatii säännöllisiä tuloja ja oliko vieläpä niin että tulojen piti olla riittävän suuret suhteessa velkaan. Valaiskaa joku joka tunnette velkajärjestelyyn pääsemisen ehdot. Tosin velat on jo niin kauan sitten otettuja että taitavat vanheta muutenkin muutaman vuoden sisään.

Toki jos perheen isällä olisi voimavaroja hakeutua työelämään ja sinne pääsisi, tarvitsisi erityislapsi vähintäänkin päivähoitopaikan tai henkilökohtaisen avustajan kotiin jos kerran äidin voimavarat ei riitä omaishoitajana toimimiseen. Kyllähän kuntouttavan työn avulla selvästi pyritään kartoittamaan molempien vanhempien työkykyä.

Pitkäaikaistyötön voi päästä velkajärjestelyyn ja saada ns. nollaohjelman, jossa ei tarvitse maksaa velkoja ollenkaan. Minulla itselläni oli tällainen järjestely, kesti viisi vuotta.

Siinä videopätkässä mies muistaakseni sanoi jossain vaiheessa, että tilanteesta pois pääseminen edellyttäisi kokopäivätyötä tai "velkasaneeraukseen" pääsyä. Voisikohan olla, että hän ei tiedä työttömän mahdollisuudesta päästä velkajärjestelyyn? Jos näin on, niin toivottavasti joku informoi häntä asiasta.

Vierailija
2068/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Tässähän on huvittava ketju. Miten muovikassit ja kangaskassit tai jonkun kylän ompelukoneet ja kirjastot liittyvät tuon dokumentin perheen elämään? Katsoin dokumentin, mutta meniköhän multa jotain ohi?

Ja mitä tuohon perheeseen tulee, niin he eivät ole köyhiä nähneetkään. Ruikuti ruikuti, heti mulle kaikki tänne, ekaksi minä, heti mulle heti kaikki tänne' . Ja käsi käy taas toisten taskulla ......

Vierailija
2069/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirrikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on niin vähissä, että pitää laskin kädessä kulkea Lidlissä, mutta silti ostetaan maksulliset muovipussit kassalta?

Olen työssäkäyvä ihminen ja otan aina kotoa oman kassin mukaan kauppaan. Oikeasti köyhä ihminen ei todellakaan ostele mitään kaupan muovipusseja, vaan säästää nekin sentit ruokaan.

Tästä perheestä näkee kilometrin päähän, että "köyhyys" johtuu pelkästään kykenemättömyydestä käyttää rahaa järkevästi.

Ja säästö on huikea euro kuukaudessa. Sanoisin, että ihminen, joka pitää tuota isona säästönä, ei kyllä itsekään osaa käyttää rahaa kovin järkevästi. Ja roskapussejahan tarvitaan joka tapauksessa. 

Alapeukuttajilta toivoisin nyt kyllä vähän selityksiä. MIhin te laitatte roskanne? Ai niihin pusseihin, jotka erikseen _ostatte_? 

Otet saanutkin jo monta vastausta, mutta jopa se "erikseen" ostettu roskapussi on huomattavasti edullisempi vaihtoehto, kuin se ostoksia varten ostettu kestävä muovikassa, joka kassalta ostetaan ruokien kuljettamiseen. Ja siinä on paljon muovia, kun taas niissä roskapusseiksi tarkoitetuissa muovi on hyvin ohutta. 

Ostoksia varten kannattaa ottaa kotoa kestokassi mukaan. Niistä muovikasseista kertyy vuodessa iso menoerä ja ovat ihan turhia. 

No minä yksinkertaisesti unohdan ottaa joskus sen kangaskassin mukaan, joko kiireessä tai sitten ihan hajamielisyyksissäni vain. Kiroan sitten kaupassa. Mutta tosiasiassa ei se satunnaisesti ostettu muovikassi minunkaan talouttani kaada, vaikka köyhä olenkin. Joku 20 senttiä kuussa, ihan hirveä turha menoerä! :D

Ja hyviä roskapusseja niistä tosiaan saa. En oikein ymmärrä noita leipäpussien pitämistä roskapusseina, niin kuin joku tuolla kertoi, eihän niitä saa edes siihen jätesankoon kiinni. Ja minulla ei muuten ole edes niitä leipäpusseja, koska en syö kaupasta ostettua leipää, itse leivottuakin hyvin harvoin. Sanomalehtiäkään ei yleensä ole, koska en tilaa mitään lehteä ja olen kieltänyt mainosten jaon. Hedelmäpusseja on, ja niitä yritän uusiokäyttää, mutta ei niistäkään kunnon roskapusseiksi ole.

En ole ikinä ymmärtänyt ettei kaupasta saa ostaa muovikassia ostoksille. Mitä ihmettä te sitten käytätte roskapusseina?? 😳

Tässä ketjussa on nyt viimeiset parikymmentä sivua selitetty, että roskiin pitää käyttää leipäpusseja tai taitella sanomalehdistä ja esimerkiksi pullot palautetaan ja tölkit viedään kierrätykseen kangaskassilla. Ja sitten sitä samaa kassia käytetään taas uudestaan ostoksien kantamiseen. Näitä kasseja on neljä ja niitä samoja käytetään vuoden ympäri ja pestään kerran vuodessa järvivedessä. Kangaskasseja saa kuulemma joka paikasta, kun vain astuu kotiovesta ulos ja niitä voi itse ommella torista kympillä ostetulla ompelukoneella. Kas näin toimii kunnon kansalainen. 

:D Ja näin ollen kunnon kansalaisia lienee suomalaisista... uskaltaisiko veikata yhtä prosenttia? Vai oisko pahasti yläkanttiin? :D

Se että itse et osaa olla taloudellinen ei tarkoita, että se olisi jotenkin yleistä.

Taloudellisuus on sairaalloista nuukuutta, loputonta saivartelua ja lillukanvarsiin tarttumista? Epäkäytännöllistä ja epätarkoituksenmukaista puuhastelua?

Sieltähän se varmaan näistä Kela perheistä tuntuu. Kyllä Sossu tai joku maksaa kun itse ei pysty, jaksa eikä viitsi.

Vierailija
2070/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Tässähän on huvittava ketju. Miten muovikassit ja kangaskassit tai jonkun kylän ompelukoneet ja kirjastot liittyvät tuon dokumentin perheen elämään? Katsoin dokumentin, mutta meniköhän multa jotain ohi?

Ja mitä tuohon perheeseen tulee, niin he eivät ole köyhiä nähneetkään. Ruikuti ruikuti, heti mulle kaikki tänne, ekaksi minä, heti mulle heti kaikki tänne' . Ja käsi käy taas toisten taskulla ......

Se liittyy siten että perhe väitti että isä on välillä monta päivää syömättä koska ei ole rahaa.

Sitten näytettiin vanhempien kauppareissu ja he osti useamman muovikassin, mistä todettiin että jo niiden muovikassien hinnalla kangaskassia käyttämällä perhe säästää sen verran, ettei isän tarvitse olla syömättä.

Vierailija
2071/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lehtijutussa sanotaan, että olisi ihana päästä grillaamaan makkaraa ja dokumentissa nämä ovat ilmaiseksi mökillä grillaamassa pekoniin käärittyjä herkkusieniä? Moottorivenekkin näkyi olevan käytössä.

Voi jestas :D Joo ehkei ole varaa suurperhettä käyttää särkänniemessä, mutta minä olisin ikionnellinen, jos mun käytössä olisi tuollainen mökki veden rannalla ja vielä autollakin pääsis viereen. Lapsetkin halusi mieluummin mökille kuin särkänniemeen.

Vierailija
2072/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi lasta. Joo. Ei helkkari miksi edes avasin koko linkin.

Vierailija
2073/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina nämä ketjut menevät joksikin olemattomaksi saivarteluksi siitä, että mitä köyhän pitäisi tehdä, jotta olisi " kunnollinen köyhä". Teidän pöyristykseksi kerronkin tässä nyt, että ostan JOKA kerta muovipussin, kun käyn kaupassa.

No huh huh, kehtaatkin 😂 Aikoinaan kun elin toimeentulotuen varassa kehtasin ostaa peräti savukkeita, en siis mitään itse käärittäviä sätkiä jotka tulisivat huomattavasti halvemmiksi. Se jos mikä on pöyristyttävää 😂

Vierailija
2074/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirrikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ja vastaavissa näkee ihmisten pikkusieluisuuden ja kapeakatseisuuden.

Myös sen kuinka monella on tarvetta korostaa omaa erinomaisuuttaan omilla "valinnoillaan".

Tuntuu, että ihmisten suurin kunnia ja tärkein tehtavä elämässä on näperrellä joidenkin pikkuasioiden ympärillä. Laajemmista näkökulmista ja ymmärryksestä niin väliä.

Niillä joille Kela ja Sossu ei maksa koko elämää on ikävä tosiasia, että kun ei ole rahaa, joutuu näpertelemään kaikenlaisten pikkuasioiden ympärillä että saa venytettyä sentit riittämään. Kaikille ei veronmaksajien ylläpitämästä taikaseinästä rahaa tipu.

Vierailija
2075/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh, kehtaatkin 😂 Aikoinaan kun elin toimeentulotuen varassa kehtasin ostaa peräti savukkeita, en siis mitään itse käärittäviä sätkiä jotka tulisivat huomattavasti halvemmiksi. Se jos mikä on pöyristyttävää 😂

Jos sulla on vastuullasi viisi lasta, sinun pitää venyttää niitä pennejä niin että saat itsekin ruokaa.

Se on sitä vanhemmuutta se.

Vierailija
2076/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapseni elämme yhteiskunnan tuilla. Näin on ollut jo vuosia. En valita, koska meidän saamat tuet ovat suorastaan ruhtinaalliset. Meidät tuon dokkarin perheestä erottaa se, ettei meillä ole velkoja, autoa tai yhtään uutta huonekalua tai merkkivaatteita. Ymmärrän vähävaraisia, olenhan sellainen itsekin, ja tuossakin perheessä on jo sellainen setti terveyshuolia, että jo pelkästään ne aiheuttavat näköalattomuutta ja masennusta. Viisaimpana näkisin, että joku taho ottaisi kopin koko perheestä, mutta sellaista tahoa ei taida olla joka pystyisi auttamaan kaikilla osa-alueilla. Lisärahan syytäminen ei hyödyttäisi, vaan olemassaolevien etuuksien järkevä käyttö.

Vierailija
2077/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin kaljaa 😂

Vierailija
2078/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.

No vähän sama mielikuva tuli, että kuinka aktiivisesti ja tosissaan mies on edes pyrkinyt löytämään uutta työpaikkaa kun edellinen meni alta. Naisen koulutuksesta, ammatista tai työtaustasta ei sanota mitään.

Symppaan kyllä sellaisia työttömiä jotka ovat aktiivisesti pyrkineet työelämään mutta eivät ole onnistuneet siinä, esim. eläkeikää lähentelevät, vammaiset, hyvin ujot tai arat jotka menevät haastattelussa ihan lukkoon jne. Myönnän että vaikeampaa on sympata ihmisiä jotka ovat vain tehneet todella typeriä ratkaisuita.

Sen lisäksi että oli aktiivisesti vältellyt töitä, molemmat, he oli silti päättäneet hankkia lisää lapsia.

Se on minusta oikeasti anteeksiantamatonta.

sivusta kommentoin nyt tähän. On todella tyhmää tehdä lapsia, jos taloudellinen tilanne on heikko, mutta en nyt ihan ymmärrä, keneltä heidän pitäisi pyytää anteeksi. Minä en ainakaan koe, että kenenkään pitäisi pyytää minulta anteeksi omia elämänvalintojaan, elleivät ne vaikuta omaan elämääni. 

Ei tietenkään tarvitse pyytää omia valintojaan anteeksi niin kauan kun ne ei rasita muita ihmisiä tai yhteiskuntaa henkisesti, fyysisesti tai taloudellisesti. Kun hoitaa omat raha-asiansa, kotinsa, työnsä ja lasten kasvatuksen kaikki on ok.

Sitten kun ne alkaa olemaan joltain muulta pois pitää miettiä onko valinnat olleet ihan järkeviä ja voisiko tehdä jotain itsekin niiden eteen 

”Sitten kun ne alkaa olemaan joltain muulta pois pitää miettiä onko valinnat olleet ihan järkeviä ja voisiko tehdä jotain itsekin niiden eteen”

Miten tuo ylläoleva toteutuu omassa elämässäsi? Et kai ole tehnyt huonoja valintoja? Olet kaikinpuolin terve, hoikka, päihteetön nettomaksaja? 😊 Hyvä, koska muuten arvostelusi on turhaa.

Itseasiassa kyllä. Minulla on sairauksia mutta maksan niiden hoidon ja lääkkeet itse. En ole tehnyt huonoja valintoja koskaan, yksinhuoltajanakaan en saanut sossun tukia vaan työssäkäyvänä maksoin kaikki itse. Tukia saanut vain lapsilisät ja yh korotuksen mitkä tulee kaikille, ei vain sosiaalitapauksille. 

Päihteetön normaalipainoinen nettomaksaja, kasvattanut 4 hyvätuloista veronmaksajaa mieheni kanssa tähän maahan:) 

Onnittelut! Et siis ole tehnyt huonoja valintoja koskaan. Siitä jo ansaitsee kultaisen kruunun ja sädekehän.

Kiitos;)

Välitän onnittelusi myös naiskollegoilleni ja ystävilleni jotka ovat samanlaisia. Normaaleja.

Normaaliuden mitta ei ole se, että kehuu ettei ole koskaan tehnyt huonoja valintoja. Se on jopa miltei mahdoton väite.

Normaalia ja inhimillistä on joskus tehdä myös niitä huonojakin valintoja ja myöntää niin tehneensä. Ja silti on ihan normaali ihminen.

Aika alentavaa ajatella, että vain pelkästään hyviä valintoja tehneet ihmiset ovat normaaleja.

Muuten, mistä tiedät, että naiskollegasi ovat tehneet vain hyviä valintoja? Ethän voi niin tarkkaan tietää heidän elämäänsä.

Kun sanoit, että olet ollut yh, niin olet ainakin silloin tehnyt yhden huonon valinnan kun olet valinnut miehen, mutta jäänyt kuitenkin yksinhuoltajaksi. Eli olet ilmeisesti eronnut ainakin kerran.

Ensimmäinen mies ei ollut ihan nappivalinta ilmeisesti.

Hyvät valinnat ei tarkoita sitä etteikö elämässä olisi ollut murheita. On keskenmenoja, vanhempien kuolemat, 90-luvun lama ja omalla kohdalla tuo erokin.

Se tarkoittaa myös sitä miten ongelmiin reagoi. Heittäytyykö lattialle nyyhkimään vai päättääkö selvitä ja yltää vielä parempaan elämään. Tekeekö niitä hyviä vai huonoja valintoja:)

Vierailija
2079/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta. Joo. Ei helkkari miksi edes avasin koko linkin.

No mutta kun heillä on oikeus lisääntyä, ja asua isossa asunnossa ja pitää kahta isoa koiraa ja omistaa iso auto, jolla pääsee ajelemaan mökille, jossa voi ajella moottoriveneellä, saunoa ja grillata monenlaisia herkkuja grillissä.

Vierailija
2080/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on tarkoitettu välttämättömyyksiin, ei ruokottomien tapojen ylläpitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän