Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä siistiä vai sotkuista kotona?

Vierailija
25.06.2015 |

Oletko sinä Maria vai Kaisa?:

Maria: "Koiran ripuli matolla pyyhkäistään rätillä ja päälle laitetaan hajuvettä. Koirankakka sohvalla hoituu sillä, että päälle laitetaan viltti."

Kaisa: "Juttelen siivoamisesta paljon äidin ja kavereiden kanssa. Joskus siivoamme yhdessä toistemme koteja tai katsomme kun toinen siivoaa. Se on rentouttavaa."

http://www.hs.fi/elama/a1435115097981

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on mieheni kämppä (tässä 39 siis jatkaa), jossa vietän aikaa viikottain. Mies tekee kaiken sen vaivalloisimman kaavan kautta: eli sotkee ensin minkä kerkeää, eikä välitä siivosta - tai sen puutteesta - mitään.

Menee viikko tai pari, ja kohta ei meinaa enää pöydän päällistä tai lattiapinta-alaakaan löytää.

Silloin mies kaivaa pölynimurin esiin, ja hirveällä vaivalla raivaa itsellensä pari metriä tilaa lattialle. Vatteista lentävät kaappeihin niin puhtaat kuin likaisetkin. Pöydille valunut chilillä ja valkosipulilla maustunut suklaakastike pyyhkäistään lavuaariin, jossa se jatkaa kelluntaansa.

Mutta mua tuo ei haittaa yhtään. Niin kauan kun toi ei oo mun kämppäni.

Kun mies tulee mun luokse käymään, sanon suunnilleen, että "Älä koske mihinkään!". En haluaisi, mutta mitä muutakaan voin tehdä? En ala ison miehen jätöksistä ottamaan itselleni päänsärkyä.

Vierailija
62/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun monet käyttää lapsia syynä sille että on sotkusta. Yhdenkin kaverin kämppä on kun kaatopaikka, tiskit lilluu altaassa (vaikka on tiskikone), kaikki vaatteet ja tavarat hujan hajan pitkin asuntoo, kissan paskat lemuaa lootassaan, tahroja ja ruokaa lattioissa ja seinissä ja ties miten vanhat roskapussit haisee eteisessä. Sitten saa kuulla tän "En mä ehdi siivoomaan kun pikku Jalmari sotkee niin kovasti eikä meinaa antaa mamin siivota" selityksen.
Meillä ei kotona ollut ikinä sotkua vaikka äiti kävi töissä ja meitä oli kolme lasta. Ruuatkin se teki ihan kunnolla ja leivottiinkin monesti yhdessä. Me saatiin omissa huoneissa leikkiä mutta leikin jälkeen oli sitten siivottava lelut takasin paikoilleen.
Mulle on jäänyt tuo siisteys, en pysty elämään sotkun keskellä joten pidän asuntoni todella siistinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:13"]

Puhtaana pidän paikat. Tavaraa on vaan niin paljon, että sais huoletta heittää puolet pois. Käynnissä ikuisuusprojekti kylläkin, olen jo vienyt kierrätykseen muutaman IKEAkassillisen. Luin lehdestä, että ihan lähelle on avattu paikka, jossa kerätään huutokaupalla ja kirpparilla rahaa syöpälasten hyväksi, sinne siis!!!

[/quote]

Mä luin että ne kerää rahaa syöpäläisten hyväksi. Että tarviiko jotain täitä ja kihomatoja oikein rahallisesti tukea!

Vierailija
64/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:16"]Sotku ja lika on kaksi eri asiaa. Sotkuista on lasten lelut lattialla, likaista ja saastaista on ripulia. Jälkimmäinen on laiskuutta ja välinpitämättöyyttä ja epähygienistä. En vieraile saastaisissa paikoissa, sotkuisissa kylläkin.
[/quote]

Mitäs sitten kun on molemmat yhtäaikaa?

Vierailija
65/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suht siistiä ja puhdasta mutta nyt toivun leikkauksesta ja hommat on jääneet miehen harteille niin no oishan Täälä tekemistä mutta en hennoo ukolle mäkättää kun parhaansaha tuo tekee.iso huusholli ja viisi lasta niin kyllähän tätä työmaata piisaa.turhauttavaa kun ei pysty oikeen mitään tehdä.

Vierailija
66/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistiä. Useimmilla sotkuisilla perusongelma on, että on kannettu kotiin hallitsemattomasti tavaraa. Aloittamalla tavaran määrän vähentämisestä pystyy paljon helpommin pitämään paikat siistinä.

Vierailija
67/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat on ympäriinsä ku pommin jäljiltä, mut kaikki elukoiden kuset, ripulit ja oksennukset siivotaan välittömästi kunnon puhdistusaineilla, eikä missään nurkassa ole ruokaa tai vastaavaa homehtumassa. Tiskiä välillä kertyy kun ei astianpesukonetta ole.

Vierailija
68/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus siistiä, joskus sotkuista. Nyt on sotkuista, kun muutetaan ja käydään tavaroita läpi, muu siivous on vähän retuperällä siksi. Tänään siivotaan kuitenkin perussiivous, joten illalla on taas siistiä. 

Vierailija
69/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaosta 27 vuoden ajan.
Plus sotkua.

Vierailija
70/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:57"]Meillä on monen mielestä (kuten mieheni) aivan liian siistiä siihen nähden, että olen kotona kahden pienen lapsen kanssa (lähes 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan) kotona. Mun pitäis kuulema ottaa rennommin eikä imuroida ja mopata joka päivä. En vain pysty siihen. Leikkien ajan sallin lelut lattialla, mutta nekin on siivottava pois HETI kun leikki loppuu tai vaihtavat leikistä toiseen (esim jos ensin leikkineet duploilla, ja sitten alkavatkin leikkimään barbeilla niin ne duplot täytyy ensin siivota).
[/quote]

Teillä tapetaan lapsilta luovuus! :(
[/quote]

Näin on.

Vierailija
71/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistiä. Lakanat vaihdetaan kahden viikon välein kuten myös pestään lattiat ja tuuletetaan matot. Pölyt pyyhitään ja imuroidaan kerran viikossa. Tiskit, roskat ja pyykit hoidetaan ajallaan, kissanhiekkalaatikko tyhjennetään päivittäin jne. Lasten leluja löytyy muutamia usein lattialta, sohvapöydällä on muutama lehti ja pari dvd-koteloa, työpöydällä laskut hieman sekaisin. Eli puhdasta on, mutta tavaroita saattaa eksyä paikoiltaan. :)

Vierailija
72/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:59"]Sotkuista, sanoisin. Mutta ei nyt herrajumala koirankakkaa tai pissaa sohvalla tai sisällä. Karvoja voi olla ja jaloissa tullutta hiekkaa yms. Siis MISTÄ sitä koirankakkaa tulisi?? Eikö ne ulkoiluta koiria (eläinrääkkäystä!), pennut asia erikseen. Näyttää olevan vähän suhteellista tuo likaisuus ja sotku..
[/quote]
Koirilla joskus räjähtäviä ripuleja esim, lääkekuurien aikana. Ei auta vaikka kuinka on sisäsiisti muuten, tollanen ku sattuu niin ei ehdi mitään tehdä ku se paska lentää. Meillä toinen, eli mies, vie silloin koiran ulos, jos vaikka räjähtää uudestaan, ja toinen eli minä jää jynssää ne ripulit. Joku neropatti sanoi joskus, että minun pitäisi kyseisessä tilanteessa huutaa koiralle, ja vitut, tuota se ei tahallaan tee, ja on itsekin häpeissään. Eihän kukaan lapsellekaan huuda jos esim pahassa vatsataudissa ripuloi housuun.

Vierailija
73/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:57"]Meillä on monen mielestä (kuten mieheni) aivan liian siistiä siihen nähden, että olen kotona kahden pienen lapsen kanssa (lähes 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan) kotona. Mun pitäis kuulema ottaa rennommin eikä imuroida ja mopata joka päivä. En vain pysty siihen. Leikkien ajan sallin lelut lattialla, mutta nekin on siivottava pois HETI kun leikki loppuu tai vaihtavat leikistä toiseen (esim jos ensin leikkineet duploilla, ja sitten alkavatkin leikkimään barbeilla niin ne duplot täytyy ensin siivota).
[/quote]

Teillä tapetaan lapsilta luovuus! :(
[/quote]

En oikein usko. Tämä pakkomielle siisteyteen periytyy kotoa, äidiltäni. Hän on minusta vain "pahempi" versio. Silti hänen jokaisesta lapsestaan (kuten minusta) tuli taiteellisia ja luovia ihmisiä.
Se että kotona on puhdasta ja siistiä lähes 24/7 ei tapa mitään. Ulkona saa sitten rellestää senkin edestä mitä sisällä ei saa.
[/quote]

Siitä luovuudesta tiedä, mutta eihän tuo sinun käytös tervettä ole. Jotain kovasti kontrolloit ja peittelet, siis itseltäsi.

Vierailija
74/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 06:27"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:57"]Meillä on monen mielestä (kuten mieheni) aivan liian siistiä siihen nähden, että olen kotona kahden pienen lapsen kanssa (lähes 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan) kotona. Mun pitäis kuulema ottaa rennommin eikä imuroida ja mopata joka päivä. En vain pysty siihen. Leikkien ajan sallin lelut lattialla, mutta nekin on siivottava pois HETI kun leikki loppuu tai vaihtavat leikistä toiseen (esim jos ensin leikkineet duploilla, ja sitten alkavatkin leikkimään barbeilla niin ne duplot täytyy ensin siivota). [/quote] Teillä tapetaan lapsilta luovuus! :( [/quote] Näin on.

[/quote]

Tälle äidille olisi meidän poikien leikit saattaneet jo aiheuttaa hermoromahduksen, kun pojat leikkivät liikenneruhkaa - etummaisena traktori. Autoja oli ympäri asuntoa jonossa, läpi huoneiden. Lattoivat jonoon kaikki autot mitä löysivät ja legoista ja muista leluista rakennettiin lisää autoja, kun ne loppuivat. Ei varmaan hermo kestäisi sitä, että leluja käytettiin myös ihan muihin leikkeihin kuin siihen alkuperäiseen tarkoitukseen. Legot varsinkin on sellaisia, että niitä on helppo yhdistää moneen muuhun leluun. Se todellakin tappaa luovuutta, jos legoja ei saa käyttää muissa leikeissä kuin rakentelussa pelkistään niillä. Eikä autojonoa tarvinnut purkaa, jos välillä piti saada lukea kirja, koska se leikki jatkui kohta taas. 

Vierailija
75/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaus ja siisteys eivät oikein ole sama asia kuin leikkien rajoittaminen vain yhdellä leikkikalulla tai leluryhmällä kerrallaan. 

Vierailija
76/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noista pitää valita niin se sotkuisempi. Siisteysintoilijalla on joku asia epäjärjestyksessä päässään... Huono lapsuus heikko itsetunto tms.

Vierailija
77/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selvitä kaaoksesta?
Kuin hoardersista.

Vierailija
78/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset ihmiset, joilla saa olla vain yksi asia näkyvissä kerrallaan, eivät oikein töissäkään saa mitän aikaan. Jälki on hyvää ja työpöytä siisti, mutta heillä on koko ajan kiire, kun ovat niin hitaita, kun kaikki pitää aina etsiä laatikoista ja pöytää siivota vähän väliä. 

Vierailija
79/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 06:37"]

Jos noista pitää valita niin se sotkuisempi. Siisteysintoilijalla on joku asia epäjärjestyksessä päässään... Huono lapsuus heikko itsetunto tms.

[/quote]

WTF :'D

Vierailija
80/80 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistiä yleensä. Isompi lapsi on siisti ja hänen huoneensa on aina järjestyksessä, kuten myös muualla asunnossa. Mutta välillä on päiviä milloin on hiekkaa eteinen täynnä ja tiskiallas täynnä tiskiä.