Onko teillä siistiä vai sotkuista kotona?
Oletko sinä Maria vai Kaisa?:
Maria: "Koiran ripuli matolla pyyhkäistään rätillä ja päälle laitetaan hajuvettä. Koirankakka sohvalla hoituu sillä, että päälle laitetaan viltti."
Kaisa: "Juttelen siivoamisesta paljon äidin ja kavereiden kanssa. Joskus siivoamme yhdessä toistemme koteja tai katsomme kun toinen siivoaa. Se on rentouttavaa."
Kommentit (80)
Olen samaa mieltä artikkelissa mainitun "Siisteys ei saa tappaa luovuutta ja elämäniloa." Mutta koiranpaskan peittäminen viltillä ja parfyymilla ei ole luvouutta vaan laiskuutta ja/tai tyhmyyttä! Ei kai normaalin hygienian ylläpitäminen tapa luovuutta??
Likaista meillä ei ole ikinä, mutta kuten lapsiperheessä usein, tavarat voivat olla vähän hujan hajan.
Meillä on monen mielestä (kuten mieheni) aivan liian siistiä siihen nähden, että olen kotona kahden pienen lapsen kanssa (lähes 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan) kotona. Mun pitäis kuulema ottaa rennommin eikä imuroida ja mopata joka päivä. En vain pysty siihen. Leikkien ajan sallin lelut lattialla, mutta nekin on siivottava pois HETI kun leikki loppuu tai vaihtavat leikistä toiseen (esim jos ensin leikkineet duploilla, ja sitten alkavatkin leikkimään barbeilla niin ne duplot täytyy ensin siivota).
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:52"]Olen samaa mieltä artikkelissa mainitun "Siisteys ei saa tappaa luovuutta ja elämäniloa." Mutta koiranpaskan peittäminen viltillä ja parfyymilla ei ole luvouutta vaan laiskuutta ja/tai tyhmyyttä! Ei kai normaalin hygienian ylläpitäminen tapa luovuutta??
[/quote]
Tämän takia on hyvä pienesti siivota joka päivä (esim. 15min) niin ei pääse kertymään sotkua eikä jynssäämiseen mene koko päivää.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:57"]Meillä on monen mielestä (kuten mieheni) aivan liian siistiä siihen nähden, että olen kotona kahden pienen lapsen kanssa (lähes 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan) kotona. Mun pitäis kuulema ottaa rennommin eikä imuroida ja mopata joka päivä. En vain pysty siihen. Leikkien ajan sallin lelut lattialla, mutta nekin on siivottava pois HETI kun leikki loppuu tai vaihtavat leikistä toiseen (esim jos ensin leikkineet duploilla, ja sitten alkavatkin leikkimään barbeilla niin ne duplot täytyy ensin siivota).
[/quote]
Teillä tapetaan lapsilta luovuus! :(
Sotkuista, sanoisin. Mutta ei nyt herrajumala koirankakkaa tai pissaa sohvalla tai sisällä. Karvoja voi olla ja jaloissa tullutta hiekkaa yms. Siis MISTÄ sitä koirankakkaa tulisi?? Eikö ne ulkoiluta koiria (eläinrääkkäystä!), pennut asia erikseen. Näyttää olevan vähän suhteellista tuo likaisuus ja sotku..
Aika sotkuista on yleensä. Pesemättömiä astioita tiskialtaassa, tasoilla, pöydillä ja lattialla tavaraa ja leluja. Sukkia ja taaperon levittelemiä vaatteita lattialla. Lemmikin karvoja. Taaperon syöttötuoliin on kuivahtanut tahroja. Pölykoiria sängyn alla. Kuitenkin se perussiisteys pidetään kunnossa, luututaan, imuroidaan, tiskataan ja kerätään tavaroitakin niin että 1-2 tunnissa kodista saa jo oikein siistin.
Ei sen "sotkuisen" ihmisen oma siivoussysteemi ollut kai sentään noin paha (siis ne koiran eritteet ja homeiset astiat huoneissa), vaan kuvasi siinä, että lapsensa voisivat tehdä näin. Mutta erittäin ällöttävää silti, toteutui tuo tuossa huushollissa tai ei.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:52"]Olen samaa mieltä artikkelissa mainitun "Siisteys ei saa tappaa luovuutta ja elämäniloa." Mutta koiranpaskan peittäminen viltillä ja parfyymilla ei ole luvouutta vaan laiskuutta ja/tai tyhmyyttä! Ei kai normaalin hygienian ylläpitäminen tapa luovuutta??
[/quote]
Tämän takia on hyvä pienesti siivota joka päivä (esim. 15min) niin ei pääse kertymään sotkua eikä jynssäämiseen mene koko päivää.
[/quote]
Nänpä! Minulla on tapana pitää yllä joka päivä perussiisteyttä. Äidilläni on siivouspäivä, ehkä pari, kolme kertaa vuodessa, jolloin talo räjäytetään supertehokkailla aineilla puhtaaksi. Siis voi v****u sitä työn määrää. Eikä se pinttynyt lika mihinkään lähde. Ja onhan se ainakin vuorokauden ihan puhdas, kun lemmikit varisuttaa karvat sohvalle ja asukkaat murustaa leivät lattioille...
Meillä on sotkuista. Olen vuosikausia ollut ahdistunut asian takia, ja vasta nyt pääsemässä jyvälle artikkelissakin kerrotusta asiasta, eli oman tavan löytämisestä. :)
Taustalla minulla on masennus, jonka takia on välillä ollut tolkuttoman sotkuista. Lapsuudessani minut myöskin pakotettiin siivoamaan liikaa, joka on johtanut siivousinhoon. Aina tulee muka jotain muuta tekemistä, kun pitäisi siivota... Lisäksi en itse niin välitä, vaikka olisi sotkua, eli siivoan kun luulen muiden sitä haluavan. Olen vasta ymmärtänyt, että ei minun ole pakko siivota yhtä paljon kuin nämä siivoushullut läheiset vaativat ja itse siivoavat. Eikä minun tarvitse hukkua kaaokseenkaan. Voin tehdä tarpeeksi ja sitten lopettaa siihen, vaikka sitten eräät valittaisivatkin ja yrittäisivät tuppaantua siivoamaan meille...
Tällä hetkellä siis yritän siirtyä kaaoksesta ja täydestä välinpitämättömyydestä/muiden pelosta kohtuullisuuteen. :)
Sotkuista. Mutta ei tosi likaista.
Asunto (2h ja avokeittiö) liian pieni koululaiselle ja äidille = tavaraa liian paljon eikä säilytystilaa saa lisää, kun yhden makuuhuoneen asunnossa on kaksi sänkyä (äidin sänky olkkari/ruokatilan yhteydessä) ja kunnon kokoinen ruokapöytä kuitenkin. Pitäisi siis vähentää vaatteita/leluja/papereita mitä lie, ettei olisi niin haasteellista saada puhtaat pyykit takaisin kaappiin jne.
Ahtaassa asunnossa on vielä inhottavampaa imuroida kuin tilavassa. Eli kovin usein en sitä tee.
Astiat menee koneeseen ja pyykit pyykkikoriin. Ne eivät ole tämän huushollin ongelma.
Niin, ja kun omille "ylimääräisille" tavaroille ei tunnu helposti löytyvän sitä omaa paikkaa, niin vaikea se on lastakaan kovin tiukasti käskeä. Ollaan siis hiukan holtittomia tuossa osiossa. Ja siivotaan, jos tiedetään, että vieraita tulossa. Lapsen kaverit käy kyllä ihan tässä "sotkussa" ;)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:57"]Meillä on monen mielestä (kuten mieheni) aivan liian siistiä siihen nähden, että olen kotona kahden pienen lapsen kanssa (lähes 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan) kotona. Mun pitäis kuulema ottaa rennommin eikä imuroida ja mopata joka päivä. En vain pysty siihen. Leikkien ajan sallin lelut lattialla, mutta nekin on siivottava pois HETI kun leikki loppuu tai vaihtavat leikistä toiseen (esim jos ensin leikkineet duploilla, ja sitten alkavatkin leikkimään barbeilla niin ne duplot täytyy ensin siivota). [/quote] Teillä tapetaan lapsilta luovuus! :(
[/quote]
Ihan tosi. Meillä oli aina ankaraa ja elämässä piti kaikki olla järjestyksessä (siis ulkoisesti). Nyt kärsin, kun en osaa olla luova. Tahtoisin vaan hellittää otetta ja antaa luovuuden tulla, mutten osaa.
Meillä on sotkuista, esim. puhtaat astiat kohta loppu kun toissa päivänä viimeksi siivotttu keittiö.
Mutta hyi h*lvetti, jos jonkun koira / lapsi oaskantaisi meidän lattiaan tai sohvalle niin hinkkaisin sitä kohtaa kloriittilla vartin!!
Sekaista saa olla mutta ei paskaista!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:57"]Meillä on monen mielestä (kuten mieheni) aivan liian siistiä siihen nähden, että olen kotona kahden pienen lapsen kanssa (lähes 2-vuotiaan ja 4-vuotiaan) kotona. Mun pitäis kuulema ottaa rennommin eikä imuroida ja mopata joka päivä. En vain pysty siihen. Leikkien ajan sallin lelut lattialla, mutta nekin on siivottava pois HETI kun leikki loppuu tai vaihtavat leikistä toiseen (esim jos ensin leikkineet duploilla, ja sitten alkavatkin leikkimään barbeilla niin ne duplot täytyy ensin siivota).
[/quote]
Teillä tapetaan lapsilta luovuus! :(
[/quote]
En oikein usko. Tämä pakkomielle siisteyteen periytyy kotoa, äidiltäni. Hän on minusta vain "pahempi" versio. Silti hänen jokaisesta lapsestaan (kuten minusta) tuli taiteellisia ja luovia ihmisiä.
Se että kotona on puhdasta ja siistiä lähes 24/7 ei tapa mitään. Ulkona saa sitten rellestää senkin edestä mitä sisällä ei saa.
Aina siistiä, mun mielestä sotkuinen koti kertoo omistajastaan sen että on laiska ja välinpitämätön.
Siivoan monta kertaa viikossa, tavarat laitetaan aina takaisin omille paikoille ja pykkikori ei kerkee koskaan täyttyä. Viikottain pyyhin kaikki pölyt tasoilta ja hyllyiltä sekä taulujen päältä. Pidän siitä että kotini tuoksuu puhtaalle.
Meillä on tällä hetkellä aika sotku: pyykit on pesty, mutta puhtaita pyykkejä on jo vuori, odottamassa viikkausta. Tiskejä on jo pari päivää lojunut keittiössä. Lattia on täynnä muruja/hiekkaa, se pitäisi joka päivä imuroida, jos tahtoisi edes vähän siisteyttä, mutten jaksa. Imuroin viimeksi viime viikolla. Lattiaa ei ole pesty kuin varmaan viimeksi kuukausi sitten. Vessan oon pessy kerran viikossa, pitäis pestä kahdesti viikossa ainakin, kun on niin sotkuista... Olen unohtanut talvikengät eteiseen, ja ne vie turhaan tilaa. Yläkerran välihuoneessa vanhat vaatteet odottaa kasoissa poisvientiä. Olohuoneen pöytä täynnä keskeneräisiä projekteja... Lastenhuoneiden lattiat lainehtii tavaraa. Tasot on tavaraa täynnä. Meillä ei ole tarpeeksi säilytystilaa... enkä osaa organisoida.
Kaks pientä lasta ja koira. Kyllä imuroin joka päivä, joskus useamminkin. En kestä nähdä niitä karvoja/murusia lattialla. Muutenkin yleisilme kotona on siisti, lukuunottamatta leluja/vaatteita joita saattaa jäädä sohville tai lattioille.
Mutta tuo että peitetään koiran paska...?! Hyi perse eikö tuosta naisesta pitäis tehdä lasu? Tai se että syövät pöydässä jossa harjataan koirat? Tavarasotkut ymmärrän, koska meilläkin välillä tavarat lojuu missä sattuun. Mutta tuo on jo lasten terveydellekin vaarallista!
Laittaa miettimään kertooko kaikkiea lehdelle sikamaisesta elämäntyylistään...?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 12:55"]Sotkuista.
[/quote]
Mulla myös aina.
Outo ajatus, että siistit ihmiset nauttisivat siivoamisesta.
Me emme nauti, joten siksi emme myöskään sotke.
Asunto pysyy siistinä hyvin vähällä työllä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:22"]Sotkua löytyy kahden pienen lapsen taloudesta, lattioilla on leivänmuruja jne. Kerran viikossa imurointi ja moppaus ja muuten harjalla ja rikkalapiolla enimmät murut iltaisin pois, samoin yleisesti joka ilta pieni tehokas 10 minuuttia tavaroiden järjestelyä. Mutta kuten jokainen pienten lasten äiti varmasti tietää, että vaikka siivoaisi kokonaisen päivän, ei se seuraavana päivänä enää näy missään.
[/quote]
Entä jos vaikka opettaisi ihan pienestä asti siivoamaan lelut pois kun niillä ei enää leikitä, ja likaiset vaatteet viedään heti pyykkikoriin jos ruokailun yhteydessä tippuu esim ruokaa rinnuksille. Eikä anneta sen pienen taaperon leikkiä ja sotkea ruokaa ympäriinsä, syödään ruokapöydän ääressä.nuokin ovat vain tottumiskysymyksiä, jotkut jaksaa opettaa lapsia, jotkut ei.