Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana olevat ja imettävät: huolehtikaa kalsiumin saannista!

Vierailija
24.09.2006 |

Nimittäin jos haluatte lapsellenne kestävät maitohampaat! Minä tein sen virheen, etten juonut viittä lasia maitoa päivässä enkä käyttänyt mitään lisäravinnetta ja nyt leikki-ikäisillä lapsillamme on monta reiän alkua. Hammaslääkärin mukaan syy on yksin minun, koska en kiinnittänyt asiaan riittävästi huomiota.

Lapsen hampaat kehittyvät jo raskausaikana ja ennen puhkeamistaan, jollon ainoa keino vaikuttaa niiden myöhempään kestoon, on äidin ravinto. Minä join vettä ja hädin tuskin lasin maitoa päivässä. pari juustosiivua lisäksi ei yksinkertaisesti riitä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan nuoltu lasten lusikoita tai tutteja, suukoteltu suulle, juotettu tuttipullosta mehua eikä edes imetetty ns. lapsen tahtisesti kuin puoli vuotta. Alle 2-vuotiaina ei annettu makeisia ollenkaan eikä mitään sokeroituja juomia. Sen jälkeen korkeintaan kerran viikossa. Hampaat on pesty vauvasta lähtien kaksi kertaa päivässä, ruoan päälle ksylitolipurkkaa. Syödään monipuolisesti, paljon raakoja kasviksia jne. Ruokailukertoja vain viisi päivässä. Kaikki mahdollinen on lasten hampaiden eteen tehty ja silti molemmilla oli neljävuotiaina reiän alkuja.

Hammaslääkäri ei voinut kuin todeta, että näiden lasten hampaiden huono kunto johtuu minun liian vähäisestä kalsiumin ja fluorin saannista raskaus- ja imetysaikana. Asuimme silloin ulkomailla enkä tiennyt, että siellä oli juomavedessä niin vähän fluoria, että olisi pitänyt ostaa fluorattua ruokasuolaa. En myöskään ymmärtänyt, mitä kaikkea muuta maitotuotetta olisi pitänyt syödä kuin pala homejuustoa ja maustamatonta jogurttia.

Ei todellakaan pidä aina paikkaansa, että hampaiden pesemisellä ja muilla ns. suositeltavilla tavoilla varmistaa lapselle ehjät hampaat. Onneksi vielä ehtii vaikuttaa pysyviin hampaisiin!

Vierailija
2/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen juonut maitoa enkä piimää, en syö jugurttia enkä juustoakaan säännöllisesti, suklaata vain viikonloppuisin jos silloinkaan. Kalsiumin saanti maitotuotteista on minulla todella köyhää. Myöskään D-vitamiinilisää en ole ottanut. Lapset olen öisinkin imettänyt yli vuoden ikäiseksi ja hampaita on pesty kerran päivässä. Karkkia on alettu syödä n. vuoden ikäisenä eikä karkkipäivää ole. Mehua on juotu pienestä asti. Yhdelläkään viidestä lapsesta ei ole ainuttakaan reikää. Vanhin on jo 18-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monilla muilla tuli tekstissä esiin, kalsiumin riittävä IMEYTYMINEN vaatii myös muita asioita kuin pelkkää kalsiumin saantia. Riittävä ravinnon (tarkoittaa ravintoaineiden) saanti ei ole niin yksinkertaista kuin meidän terveydenhuolto opettaa.

Jos D-vitamiinin, sinkin ja magnesiumin saanti on perseellään niin ei auta myöskään luita jos maitoa litra tolkulla lotkottaa.

Itse käytin ravintoterapautin laskemia määriä ravintolisiä myös raskausaikana (vaikkei neuvolassa sitä sallittaisikaan). Olen siitä todella tyytyväinen, koska lapsemme on todella terve ja hyvä ihoinen, iloinen ja reipas.

Vierailija
4/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nythän on tutkittu, että pääosin reiät aiheuttaa bakteeri jonka lapsi saa aikuisilta. Kalsium on tietenkin luuston tärkeä rakennusaine, mutta ei ainoa vaikuttaja reikiintymiseen. Teillä on voinut olla hyvä tuuri tuon bakteerin kanssa.

Vierailija
5/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsi.

Sikiö ottaa omansa, äidin luustosta se kalsium on pois.

Foolihappo taitaa olla ainoa todistetusti vauvallekin hyödyllinen lisäravinne.

Vierailija
6/10 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanoo minun hammaslääkäri. Ja useimmiten karieksen saa vanhemmilta samasta lusikasta syödessä ym.

Vierailija
7/10 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinilisä on myös tärkeä, jotta kalsium imeytyy, on ihmisen saatava D-vitamiinia.

Vierailija
8/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitotuotteista. Esim. hedelmissä ja vihanneksissa on sitä. Ja jos syö suklaata, se on todella kalsiumpitoista. Levystä saa jo lähes päivän kalsiumannoksen...

Itse en juo maitoa ollenkaan, mutta kun laskee juustot, jogurtin, hedelmät ja muutaman suklaapalan, tulee päivän saantisuositus täyteen.

Vierailija
9/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja TIEDOTUS:

Kalsium tarttee imeytymiseen LIIKUNTAA. Kävely ei riitä, liikkumisen tarttee olla pomppivaa, sähly siis parempaa. Siis pomppivalla tarkotan semmosta jossa luut joutuu kovalle.

Ei auta vaikka litran joisi maitoa, lasillinen tai pari on yksi hailea. Juustossa on ihan hyvin kalsiumia, maidostahan se on valmistettu. Yhdessä viipaleessa on paljon maitoa. Se juustokimpalehan tarttee jumalattoman satsin maitoa koska juusto tiivistyy pikkuseksi palloksi.

Ja mitä tulee Kariekseen: Mulla paha määrä pöpöjä; ientulehduksia, reikiä.. Silti lapsilla ei ole hampaat ollu huonossa jamassa. Altistuksen pitää olla jatkuvaa näin mulle hammaslääkäri kertonut. Siis päivittäin käytetään samaa lusikkaa jne.

Siihenhän happohyökkäyksetkin perustuu: jos syömisen jälkeen ei nappaa xylitolia niin safka ja mömmöt jää suuhun ja aiheuttaa reikiä. Toki toisilla on kuola parempaa kuin toisilla, mutta ikuisesti sylki ei tilanteeseen auta..

Vierailija
10/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä litra maitoa päivässä todellakin riittää kalsiumin saannin takaamiseksi!! Hassua, että miellät asian niin, että: " litra maitoa ei riitä, mutta juustosta saa hyvin, kun maidostahan se tehdään!" Voi sinua! :)

Ja tärähtelevää ja luita rasittavaa, eli luuliikuntaa, tarvitaan luiden vahvistumiseksi, ei kalsiumin imeytymiseksi. Luuliikunta vaan entisestään " tiivistää" luita ja tekee niistä vahvemmat. MUTTA, litra maitoa riittää riittävän kalsiumin saamiseksi.

Älä jakele tietojasi noin itsevarmasti, jos tietosi ovat noin huteralla pohjalla. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi