Perjantai-dokkari KÖYHÄ PERHE
https://areena.yle.fi/1-50950538
Mitä mieltä uudesta Perjantai dokkarista? Työttömillä on siis viisi kasvavaa poikaa, kaksi koiraa ja auto.
Kommentit (272)
Ei hätää kaikki me olemme köyhiä kohta tässä maailman kalleimmassa maassa, uskomatonta miten härskiä rahastusta on tehty taas pari vuotta pienen eliitin taskuihin ja tätä peitellään median hyvin laaditulla PR sanomalla siitä että tämä on ns. "maailman onnellisin maa" vaikka ollaan kaukana siitä... ja jos ette usko niin kannattaa lukea kaikkien mahdollisten medioiden avoimet keskustelupalstat kun ihmiset hyökkäävät säälittä toistensa kimppuun kuten täälläkin... ;)
Näin eilen täån dokkarin ja odotin kyllä jotain muuta.
Mun silmiin ei näyttänyt köyhältä. Kaupassa laskettiin laskimella ruokien hinta, mutta muuten oli kyllä kotona puitteet kunnossa ja vaatteet oli aika paljon merkkivaatetta. Ehkä sitten kirpputorilta löydetty, kuten äiti mainitsi, että sieltä metsästää merkkivaatetta.
Itse olen työssäkäyvä kahden teini-ikäisen yksinhuoltaja, eikä todellakaan ole varaa ostaa lapsille tietokoneita tai merkkivaatteita. Joten minun silmiin he eivät kovin köyhiä ole, tai sitten ne rahat käytetään ihan vääriin juttuihin, eli materiaan sen ruuan sijasta.
Ap
Katsoin vasta eilen dokumentin ja silmiin pisti heti alussa se, että 4-vuotiaalla oli vaippa, vieläpä ihan päiväsaikaan. Eiköhän siinäkin säästäisi, kun vaipat jäisi pois ja johan ton ikäisellä kuuluisikin jäädä. Omat lapset on olleet 2-vuotiaina sekä päivä- että yökuivia niin aika outo ajatus, että varsinkaan päivisin pitäisi vaippoja edes toi meidän 3v.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin vasta eilen dokumentin ja silmiin pisti heti alussa se, että 4-vuotiaalla oli vaippa, vieläpä ihan päiväsaikaan. Eiköhän siinäkin säästäisi, kun vaipat jäisi pois ja johan ton ikäisellä kuuluisikin jäädä. Omat lapset on olleet 2-vuotiaina sekä päivä- että yökuivia niin aika outo ajatus, että varsinkaan päivisin pitäisi vaippoja edes toi meidän 3v.
Ylen uutisessa aiheesta sanottiin, että hän on kehitysvammainen, eikä osaa tämän takia käydä vessassa.
Tuommoinen mitään köyhyyttä ole. Vapaa-aikaa riittää ja ruokaa.
Sairauskin pysyy kurissa, kun ei tarvitse stressata töiden takia. Ihanaa elämää noilla ja kaikki ilmaiseksi. Olisipa itselläkin edes joskus ollut noin mukavaa.
Juuri samoja huomioita tein. Painonpudotus olisi rouvalla aiheellista, samoin muutaman lapsen(herkuteltu on)...ainakin 40 kg ylimääräistä, jonka pois saaminen helpottaisi sydämen toimintaa ja pystyisi palaamaan töihin...jos edes kiinnostaa. Perheen huonekalut/sisustus viimeisen päälle ja todellakin tatuointeihin on lyöty rahaa aika paljon. Feikki homma kokonaisuudessaan...
Sanottiinko missään kuinka paljon heidän tulot on?
Hyvien dokumenttien idea on yleensä kuvata todellisuutta, ei ajaa mitään agendaa. Kumpikaan vanhemmista ei sano, että elämä olisi vain ollut epäreilua tai että yhteiskunnan tuki ei olisi riittävää. He ovat varmasti hyvin tietoisia tilanteestaan ja suuresta perheestään. Dokkari on hyvin lyhyt ja tiivis kuvaus heidän arjestaan. En käsitä, miksi se ärsyttää kaikkia niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Näin eilen täån dokkarin ja odotin kyllä jotain muuta.
Mun silmiin ei näyttänyt köyhältä. Kaupassa laskettiin laskimella ruokien hinta, mutta muuten oli kyllä kotona puitteet kunnossa ja vaatteet oli aika paljon merkkivaatetta. Ehkä sitten kirpputorilta löydetty, kuten äiti mainitsi, että sieltä metsästää merkkivaatetta.
Itse olen työssäkäyvä kahden teini-ikäisen yksinhuoltaja, eikä todellakaan ole varaa ostaa lapsille tietokoneita tai merkkivaatteita. Joten minun silmiin he eivät kovin köyhiä ole, tai sitten ne rahat käytetään ihan vääriin juttuihin, eli materiaan sen ruuan sijasta.
Ap
Todennäköisesti ostaneet osamaksuilla noita juttuja.
Niin, siis ollut epäilemättä lapsi adoptiohetkellä. Pienen lapsen toive ja kokemus. Ihmeellisiä moraalipoliiseja tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanna_sos kirjoitti:
Auto ei ole elämisen kannalta välttämätön asia. Se on ylellisyys joka monilla työttömillä on ihan turhaan
Olen sitä mieltä, että ihminen, jolla on auto ja joka käyttää sitä säännöllisesti, ei voi olla köyhä. Hänellä on rahaa polttoaineisiin ja muihin autosta aiheutuviin kuluihin. Köyhyyttä sellainen ei voi olla.
Ainakin syrjemmässä työttömälläkin on oltava auto, voi toki poistaa liikennekäytöstä.
Auto on oltava, vaikka se ei olisi liikennekäytössä ? Mitä hyötyä siitä autosta on jos sitä ei edes aja?
No jos niitä töitä vaikka yhtäkkiä löytyisi ja olisi tarve sille autolle?
Sitten sen auton voi nopeasti ostaa. Silläkin tonnilla, joka jo meni auton huoltoon, voi ostaa auton. Tai säästää ne autonmyyntirahat, ja ostaa niillä sen auton sitten, jos menee töihin. Sitähän tuo isä ei aikonut tehdä,kun vaimo ei pärjää sydänvikansa kanssa yksin lasten kanssa, vaikka ne lapset on jo isoja,ja kaikki on päivät koulussa.
Oikeasti syy on tietysti ulosotto, ja se, että töihin ei kannata mennä, kun tukia saa niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiviikonloppu on aika kallista, vaikka mökki ei olisikaan oma. Meillä menee mökkireissuihin 2-3x enemmän rahaa, kuin norm. viikonloppuna.
Sitä rahaa menee juuri sen verran, kuin sitä käyttää. Mökillä voi tehdä ihan normaalia ruokaa, ei tarvi kalleimpia herkkuja grillata. Ostaa mahdollisimman edulliset grillattavat. Ei tarvitse ostaa kaikkia mahdollisia herkkuja, kuten limpparit, sipsit, karkit jne. Voi valita ostaako pienen määrän karkkia vai sipsiä. Lisäksi voi leipoa vaikka jotain makeaa.
Matkaan toki menee rahaa bensan muodossa, mutta muuten mökillä kyllä voi elää ihan samalla rahalla, kuin kotonakin.
Mitenhän heillä menee nykyään? Mies komea ja sympaattisen oloinen, nainenko heistä oli työkyvytön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joku on lahjoittanut erilaista ylihintaista jokerikamaa, tietokoneen, kunnollisenkokoiseen televisioon jne.
Jos tuo on köyhyyttä, niin miltä mahtaa näyttää keskiluokkaisuus?
Mä olen tällainen keskiluokkainen, tienaan vähän yli mediaanin. Olen lisäksi yksinhuoltaja ja maksan yksin perheasunnon asuntolainaa. Tukia en saa eikä minun kuululaan saada, keskituloinen kun olen.
Mulla ei ole autoa, kesämökkiä, kalliita laitteita, koiria, ja lasten hiukset olen leikannut itse. Asuntokin on vanhempi kuin noilla.
Jos nuo eläisivät samalla tavalla kuin minun perheeni, heillä ei olisi hätäpäivää.
Niinpä. Minäkin olen yh ja työkyvytön tällä hetkellä, mutta ei ole koskaan tarvinnut jättää syömättä. Ruoka on prioriteetti, joka maksetaan ekana kuten vuokra ja sähkö. Jos jotain joskus jää niin sille voi miettiä käyttöä, mutta ei niinpäin, että ruokaan laitetaan mitä muulta jää.
Vierailija kirjoitti:
Monilla työttömillä on omaisuuta jolla pystyisivät elättämään itsensä, myymällä tavaraa jossain nettikaupassa-
Esim voi olla kallismoottoripyöpä
Tällaisella ihmisellä ei ole tarvetta työttömyystukeen
Miten helppoa luulet sen ostajan löytymisen olevan. Kokeilepa myydä niitä romujasi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvien dokumenttien idea on yleensä kuvata todellisuutta, ei ajaa mitään agendaa. Kumpikaan vanhemmista ei sano, että elämä olisi vain ollut epäreilua tai että yhteiskunnan tuki ei olisi riittävää. He ovat varmasti hyvin tietoisia tilanteestaan ja suuresta perheestään. Dokkari on hyvin lyhyt ja tiivis kuvaus heidän arjestaan. En käsitä, miksi se ärsyttää kaikkia niin paljon.
En ole katsonut ohjelmaa, mutta ärsytys johtunee siitä, että puhutaan köyhyydestä ihmisten kohdalla, joiden elämö ei ole mitenkään tavallisennperheen elämästä.poikkeavaa.
Eivät olleet köyhiä, ja tuntuu ikävältä sanoa näin, mutta perheen äiti syö kahden ihmisen verran. Ruoka on kallista. Kysymys on muusta kuin köyhyydestä tuossa perheessä.
Ei nuo köyhiä ole. Hienot huonekalut, auto, mökki ja kaksi koiraa.
Meillä ei ole koskaan ollut mökkiä eikä autoa eikä varaa pitää lemmikeitä. Pojalla oli jokerikamaa huoneessa.
Eivät ole köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joku on lahjoittanut erilaista ylihintaista jokerikamaa, tietokoneen, kunnollisenkokoiseen televisioon jne.
Jos tuo on köyhyyttä, niin miltä mahtaa näyttää keskiluokkaisuus?
Mä olen tällainen keskiluokkainen, tienaan vähän yli mediaanin. Olen lisäksi yksinhuoltaja ja maksan yksin perheasunnon asuntolainaa. Tukia en saa eikä minun kuululaan saada, keskituloinen kun olen.
Mulla ei ole autoa, kesämökkiä, kalliita laitteita, koiria, ja lasten hiukset olen leikannut itse. Asuntokin on vanhempi kuin noilla.
Jos nuo eläisivät samalla tavalla kuin minun perheeni, heillä ei olisi hätäpäivää.
Eihän tuo kesämökki heidän ollut.
Ikivanha telkka.
Näkeehän jo paksuudesta että vähintään 10 vuotta ikää kuvaruudulla.