Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?
Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.
Miksi käytät rumaa kieltä?
Vierailija kirjoitti:
Kuuleppas sinä letkuvinkkeli. Omakotitaloon ei tosiaankaan kannata muuttaa, jos ei halua tehdä aika ajoin jotain sen hyväksi. Makaa sinä vain siellä koppisi sohvalla ja mene juhannusaattona taloyhtiön grillille paistamaan kabanossisi. Muista maksaa yhtiövastikkeesi yhteydessä taloyhtiön pihatyöt, rappukäytävän siivoukset, korjaukset, maalaukset, ruohonleikkuut ym. miljoonat rahareiät. Asuminen omakotitalossa voi joskus olla ällistyttävän halpaa. Meillä vuoden asumiskulut ovat kuukautta kohden noin 180 euroa. Miten sinun vuokrasi. Oliko se 850 euroa/kuukausi. Ai niin, mutta sinähän saat asumistukea, joten sinähän maksat vain 550 euroa/kuukausi.
Halvalla pääset, jos 180 €/kk menee. Mitä tuo 180 €/kk sisältää? Meillä ei riitä se. Jo pelkästään kiinteistövero on 1055 €/vuosi eli 87,91 €/kk, sähkön siirron perusmaksu 40 €/kk, siihen sähkön kulutus (maalämpö 100 m2 talo ja autotalli) jätehuolto, vesi, vakuutukset, valokuitu, kaapeli-tv ja ylläpito (mm. polttoaineet ruohonleikkuriin), niin ei mitenkään riitä 180 €/kk.
Kerros- ja rivitalossa asuneena: kyllä omakotitalossa on paras asua. Saa vaikuttaa ihan itse asumiskustannuksiin, eikä tarvitse kuunnella, kun naapuri möykkää ylä- tai alapuolella tai sivuilla. Ei tarvitse maksaa siitä, että muut asukkaat perseilevät jätehuollossa, rikkovat paikkoja, kuluttavat vettä sikailemalla kiinteän vesimaksun takia yms yms. Kyllähän se on helppoa asua taloyhtiössä, kun joku muu hoitaa hommat, mutta meille riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvalla pääset, jos 180 €/kk menee. Mitä tuo 180 €/kk sisältää? Meillä ei riitä se. Jo pelkästään kiinteistövero on 1055 €/vuosi eli 87,91 €/kk, sähkön siirron perusmaksu 40 €/kk, siihen sähkön kulutus
joo omakoti talo ihan perseestä on kaikkee maksuja ja hommaa.mä asun 19 neliöisessä yksiössä se on elämää t:työtön pena.
Jotkut tykkää olla aktiivisia ja reippaasti hallita sitä omaa "valtakuntaansa" ja siihen liittyviä hommia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tykkää olla aktiivisia ja reippaasti hallita sitä omaa "valtakuntaansa" ja siihen liittyviä hommia.
ja jotkut patalaiskoja paskoja ja tykkää slummi elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaa, tavata ystäviä, harrastaa tanssia, uintia, kulttuuria. Ihan hirveää hikoilla jossain multakasassa hyttysten syötävänä. Mä vihaan pihatöitä koko sydämestäni.
Niin, omakotiasujahan ei mitään muuta yllä mainituista voi tehdä kuin hikoilla multakasassa. Suppea elämänkokemus sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustaa, tavata ystäviä, harrastaa tanssia, uintia, kulttuuria. Ihan hirveää hikoilla jossain multakasassa hyttysten syötävänä. Mä vihaan pihatöitä koko sydämestäni.
Niin, omakotiasujahan ei mitään muuta yllä mainituista voi tehdä kuin hikoilla multakasassa. Suppea elämänkokemus sinulla.
joo ihme paskaa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kerrostalossa Helsingin keskustassa. Vapaa-aikanani tykkään mm. matkustella, käydä vaikka leffassa, ulkona syömässä tai uimahallissa. Kotona voin myös treenata omilla varusteilla, lukea, tehdä käsitöitä. Vapaalla saan olla todellakin vapaana, riittää, että asuntoni siivoan. Lapsuuteni vietin omakotitalossa. Vanha räyskä, jossa olisi ollut loputtomiin tuunattavaa ja jos ei muuta niin ison pihan haravoinnit, nurmikonleikkuut, kasvimaat ja lumityöt. Inhosin niitä. Minulle vapautta on, että ei tarvitse kuhkia kotona vapaalla. Ei tarvitse huolehtia jäätyykö putket, jos lähden lomalle tai sataako lunta yöllä. On kuolettavan tylsää puuhastella vain kotona vapaa-aikaansa. Niin ja se mun kerrostaloasunto maksaa yli 400 000 ja maksan siitä vain vastiketta.
Asun okt maalla . Matkustelen, käyn leffassa, ulkona syömässä ja uimassa. Treenaan kotona omassa kuntosalissa, luen, teen käsitöitä. Vapaalla olen todella vapaa eikä minun tarvitse huhkia kotona vapaa- ajallani. Mistä tulee harhakäsitys, että oktalossa huhkitaan vuorokaudet ympäriinsä?
Vierailija kirjoitti:
Talon korjailu ja huolto on hyvää terapiaa.
Varmaan silloin jos työssä istuu tietokoneen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se nyt hirveästi älyllistä kapasiteettia vaadi tosiaan nykerrellä niitä kukkapenkkejä, haravoida ja kolata lunta.
Itse haluan elää, oppia, opiskella, lukea, haastaa itseäni erilaisissa menoissa jne.
Lapsiparka
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyys.
Ap joutuu asunaan kennostotalon vuokraluukussa yksinään, joten ymmärrän ahdistuksen.
Minä asun vuokralla, en missään kennossa enkä luukussa. Viihdyn kuitenkin paremmin kuin aikanaan omakotitalossa.
AP ei ole oivaltanut, kaikkea ei tarvitse itse tehdä. Rahalla saa ja kotitalous vähennyksellä kohtuulistaa kustannustasoa.
Meillä mukava talo 420m2/520m2 yhdessä tasossa ihanalka spa osastolla uima-altaineen, pore yms härpäkein.
Mistä löytyisi kerrostalosta tällainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyys.
Ap joutuu asunaan kennostotalon vuokraluukussa yksinään, joten ymmärrän ahdistuksen.
Minä asun vuokralla, en missään kennossa enkä luukussa. Viihdyn kuitenkin paremmin kuin aikanaan omakotitalossa.
no mutta anna muitten asua omakotitalossa eläkkä tuputa sitä luukkua.
Ei tarvitse juurikaan mitään noista, kun valitsee oikein. 500m2 takapiha, jonne lunta saa huoletta kertyä, jyrkkä rinnetonni, joten sulavedet laskee pois. Mitään pensaita ei edes ole, valtava terassi ja sen vuoksi ruohoakin leikkaan vain ehkä 2-3 kertaa kesässä. Etupihalle ei tule lehtiä, koska sieltä olen puut kaadattanut, joten sitä ei tarvitse haravoida ja takapihan vähäisiä lehtiä ei edes pidä haravoida, koska se köyhdyttäisi maaperää. Salaojat on kuvattu ja hyvässä kunnossa, niille ei tarvitse tehdä mitään ainakaan 10 vuoteen ja sadevesijärjestelmän eli rännit, kourut ja vesikaukalot pidän puhtaina lehdistä 1-2 kertaa vuodessa. Joo ei tämä mikään "työleiri" ole lainkaan. Monikymmenkertaisesti työtä aiheuttavat lapset, kuin talo (Lapset työllistävät suorasti ja epäsuorasti ylipäänsä enemmän kuin mikään muu elämässä).
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla niin perfektionisti. Jotkue asiat voivat olla vähän sinne päin.
Juuri noin. Omakotiasumisesta saa kyllä halutessaan "työleirin", jos kaiken pitää olla täydellistä, eikä ole rahaa ammattilaisiin, mutta voi myös asua rennommin.
Itse en ole niin käytännöllinen Puuha-Pete, että rempat kiinnostaisi ja kovin hyvin sujuisikaan. Yleensä lumilinkoaminen, ruohonleikkuu (syksyllä myös lehdet voi ajella ), veneen huolto ja puutarhanhoito (pitkälle puolison vastuulla) riittävät. Sisällä työt ovat taas niitä samoja mitä kerrostalossakin oli.
Jos jotain isompaa ongelmaa tulee, niin voi soittaa ammattilaisille. Tuleepahan työllistettyä pienyrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asuen voi harrastaa kivoja asioita kuten veneilyä. Ei sitä omakotitaloa ole kovin helppo kesälläkään jättää vaikka kolmeksi viikoksi tyhjilleen, kun lähtee reissuun. Ja kuvittelisi mökkeilijöillekin sopivan paremmin kerrostaloasumisen kuin omakotitalon. Varsinkin kun meikäläinen ei ole saanut sitä multasormigeeniä lainkaan.
Asumme omakotitalossa ja meillä on purjevene. Ei estä pidempiäkään purjehdusreissuja.
Vierailija kirjoitti:
Se on Työvapauttaa-filosofiaa.
niin mikä?
Joutuisi ostamaan halvan asunnon jostain ikivanhaltalta asuinalueelta, missä asuu päihteiden käyttäjiä eikä olisi kerrostalo asunnossa omaa saunaa.