Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?
Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Minä en varmaan omakotitalossa pääsisi murtovarkaiden pelosta, joka nytkin osittain estää oman talon hankkimisen.
Eiks asuntomurtoja tehdä vähän yllättäen eniten just kerrostaloasuntoihin?
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen rakkaus töidentekoa kohtaan on kyllä jotain täysin sairasta ja lammasmaista. Thyh!
Ei puuhailu oman kodin eteen ole työtä vaan harrastus, ja ainahan sitä itselleen tekee paljon mieluummin kuin raataa varsinaisessa työpaikassa jonkun kasvottoman sijoittajan lompakon lihottamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, kun saa olla rauhassa. Ei naapurien äänet häiritse.
Oletko hermoraunio vai skitsofreenikko kun et siedä muita kanssaeläjiäimistöjä?
Vierailija kirjoitti:
Muuta pakollista ei ole kuin nurmikonleikkaus ja lumityöt - eikä nekään ole pakollisia ;-).
No, lumityöt on sen verran pakollisia, että pääsee kulkemaan.
Asuminen on edullista, kun et maksa muille palkkaa mistään.
Tontin valinta vaikuttaa hommiin.
Meillä on kalliota ja havukasveja ja kivikkokasveja.
Ei ole oikeastaan mitään pihahommia.
Jos lunta on yli 40 cm, niin sitten kolataan muuten ajetaan lyttyyn nelivetoautolla se 5 m pihatietä.
Päätien auraaja koukkaa ystävällisesti pihatien kohdalta lumivallin syrjään.
Kyllä meillä ainakin omakotiasumisen mukana tulevat työt oli se tietoinen valinta. Ollaan aktiivisia ihmisiä ja tykätään, että on paljon hommaa. Eipä ole tarvinnut iki kuuna päivänä maksaa kuntosalijäsenyydestä. 😄
Okt asuminen ei ole myöskään mitenkään sulkenut pois mitään kodin ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa (työ, harrastukset, matkustelu, kulttuuri, luonto, ystävät) tai ihan vain kotona rentoilua. Tai itsensä kehittämistä, uuden oppimista ja mitä kaikkea täällä on lueteltu.
Elämäni aikana on tullut koettua ehkä kaikki mahdolliset asumismuodot: ensimmäiset vuodet kerrostalossa, myöhemmin okt:ssa, opiskelijana vuosia soluasunnoissa ja pienissä kerrostaloyksiöissä, nuorena-aikuisena rivitaloissa ja kerrostaloissa ja nyt jo yli 15 vuotta oma ihana maaseutukoti suurella tontilla. Täällä ollaan niin kauan kuin kuntoa ja terveyttä riittää. ☺️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kokeilin muutaman vuoden omakotitaloasumista ja hermothan siinä meni. Se on elämäntapa ja sitä pitää siis oikeasti haluta ja ymmärtää, että siinä on koko ajan jotain. Sitten sen kanssa pärjää.
Mutta tällainen hieman mukavuudenhaluinen ja reissaamista ym. rientoja harrastava ei kyllä omakotitaloa jaksa.
Täh? Koko ajan? Missä sä olet oikein asunut?
Minäkin olen erittäin mukavuudenhaluinen, suorastaan laiska. Asun silti omakotitalossa. Tällä(kään) viikolla en ole tehnyt yhtään mitään taloon liittyvää hommaa. En siis kertakaikkiaan mitään. Koko viikolla. Eikä mun mieskään tehnyt. Viime viikolla mies heitti yhtenä iltana lumilingolla lumet pihaliittymästä, kun kaupungin aura kävi auraamassa kotikadun. Siinä viime viikon työleiri, kesti ehkä 15 minuuttia, sisältäen lörpöttelyä naapurin ukon kanssa. Pihasta ei tarvitse tehdä lumitöitä ihan joka kerta, kun muutama hiutale tipahtaa taivaalta. Meidän autot on tarkoituksella isot nelivedot, että pääsee niin kotipihaan, kuin mökillekin, vaikkei olisi sattunut huvittamaan tehdä niitä lumitöitä... Yleensä ei huvita.
Ps. Harrastan myös matkustelua. Ja sitä mökkeilyä, jossa on tarkoituksella myös tehty kaikki mahdollisimman helpoksi, jotta mökillä on mukava vaan löhöillä ja köllötellä.
Omakotitalo ei sulje pois mitään harrastuksia.
Ei ehkä sulje pois, mutta vähentää kummasti niihin käytettävissä olevaa aikaa. Ja siellä on markkina täynnä arvottomia omakotitaloja, joihin "ei ole tarvinnut" tehdä mitään kotihommia ja se näkyy.
Jossain ihmisen pitää asua ja kaikissa asumismuodoissa on etunsa ja haittansa.
Niin kerrostalossa kuin ok-talossa molemmissa 10+ vuotta asuneena voin rehellisesti sanoa, että en missään nimessä haluaisi takaisin kerrostaloon! Ehkä sitten vahempana, juu, mutta en vielä pitkiin aikoihin.
Minulle seinänaapurien puute ja riittävästi neliöitä ovat kynnyskysymyksiä. Elämä kerrostalossa olisi näistä syistä minulle melkeinpä mahdotonta ja vähintäänkin todella ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaminen on kuitenki aina vuokraamista järkevämpää pitkällä tähtäimellä. Kerryttää sitä omaisuutta samalla.
Tässä verrata omistamista ja vuokraamista. Tiesitkö, että omakotitalonkin voi vuokrata aivan kuin rivi- tai kerrostaloasunnon ostaa?
Rivi- ja kerrostaloasuntoa ei yleensä voi ostaa. Niiden käyttöön oikeuttavia osakkeita voi ostaa, mutta ei asuntoa. Asunto on ja pysyy asunto-osakeyhtiön omistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kokeilin muutaman vuoden omakotitaloasumista ja hermothan siinä meni. Se on elämäntapa ja sitä pitää siis oikeasti haluta ja ymmärtää, että siinä on koko ajan jotain. Sitten sen kanssa pärjää.
Mutta tällainen hieman mukavuudenhaluinen ja reissaamista ym. rientoja harrastava ei kyllä omakotitaloa jaksa.
Minäkin olen erittäin mukavuudenhaluinen, suorastaan laiska. Asun silti omakotitalossa. Tällä(kään) viikolla en ole tehnyt yhtään mitään taloon liittyvää hommaa. En siis kertakaikkiaan mitään. Koko viikolla. Eikä mun mieskään tehnyt. Viime viikolla mies heitti yhtenä iltana lumilingolla lumet pihaliittymästä, kun kaupungin aura kävi auraamassa kotikadun. Siinä viime viikon työleiri, kesti ehkä 15 minuuttia, sisältäen lörpöttelyä naapurin ukon kanssa. Pihasta ei tarvitse tehdä lumitöitä ihan joka kerta, kun muutama hiutale tipahtaa taivaalta. Meidän autot on tarkoituksella isot nelivedot, että pääsee niin kotipihaan, kuin mökillekin, vaikkei olisi sattunut huvittamaan tehdä niitä lumitöitä... Yleensä ei huvita.
Ps. Harrastan myös matkustelua. Ja sitä mökkeilyä, jossa on tarkoituksella myös tehty kaikki mahdollisimman helpoksi, jotta mökillä on mukava vaan löhöillä ja köllötellä.
Ei ehkä sulje pois, mutta vähentää kummasti niihin käytettävissä olevaa aikaa. Ja siellä on markkina täynnä arvottomia omakotitaloja, joihin "ei ole tarvinnut" tehdä mitään kotihommia ja se näkyy.
Mikä on se kerrostalo- tai rivariasujan harrastus, johon käytetään päivittäin tai useasti viikossa aikaa ja johon okt:ssa ei olisi päivittäin tai useasti viikossa aikaa?
Ihmettelen tätä todella, koska ei omakotitalossakaan ole mitään päivittäin tehtävää asiaa, joka liittyy vain tähän asumismuotoon. Ihan samat pyykkäykset, siivoukset ja kokkaukset ne on asui missä tahansa. Ja se okt asujakin voi tilata siivoojan, viedä vaatteet pesulaan ja mennä ulos syömään tai tilata kotiin - jos aletaan kärjistämään.
Esimerkiksi meillä on rempattu pinnat 15 v sitten ja tämän jälkeen ei olla tehty yhden ainoaa remonttia, hyvinkin näillä mennään vielä jokunen vuosi. Katto ja julkisivu kestää vieläkin kauemmin, samoin sähköt ja lvi. Pihan hoidonkin voisi vetää ihan minimiin, jolloin se vaatisi nurmikon ajelun 1-2 krt parissa viikossa 4 kuukauden ajan vuodesta. Pihasta voisi hävittää kaiken työläämmän kasvillisuuden ja jättää pensaita ja jonkun havupuun, joille ei tarvitse tehdä melkein käytännössä koskaan mitään. Pensaat voi leikata alas kerran kymmeneen vuoteen ja siinä se. Isommat lumityöt voisi myös ulkoistaa ja itse luutia vähän oven edestä. Nuohoojakin käy automaattisesti kerran vuodessa ilman tilausta.
Mun puolesta jokainen saa asua kuten asuu, mutta en nyt oikeasti ymmärrä, miksi joillekin on näin suuri ongelma toisten okt asuminen? Onko itse syystä tai toisesta epäonnistuttu siinä ja vähän harmittaa, kun toiset pärjää ja vielä pystyvät elämään okt:n lisäksi normaalia elämää kodin ulkopuolellakin? Ehkä jopa pitämään okt:n lisäksi yllä mökkiä. 😉
Juuri kävin lumet luomassa ja tyhjentämässä kasvihuoneen katon lumesta. Ränneihin heitin hieman sulatusrakeita.
Kauhea työ maa tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti paljon taloja, joihin ei ole tehty tarvittavia remontteja ja huoltotoimenpiteitä ja se laskee kiinteistön arvoa. Näitä on ihan yhtälailla kerrostaloissa, kuin omakotitaloissa.
Mutta se, että pitää huolen omakotitalosta ja tekee siihen tarvittavat remontit ja huoltotoimenpiteet, ei tarkoita, että niitä hommia on joka päivä. Tai edes joka viikko. Tai kuukausi.
Omakotitalon huoltotyöt ei todellakaan vähennä kummasti harrastusaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko sä oikeasti, että niitä hommia omakotitalossa on joka päivälle, jos talon pitää kunnossa??
Ei todellakaan ole.
Meillä ei ole lokakuun jälkeen tarvinnut tehdä muuta, kuin lumitöitä. Niitäkään ei tartte tehdä joka kerta, kun lunta vähän tulee. Sitten, kun on kertynyt sopiva kerros, käydään lumilingolla heittämässä ne pois. Tähän kuluu ehkä se puoli tuntia, jos tarkemmin tekee.
Edellinen huoltotoimenpide oli putsata rännit lokakuun lopulla. Kesti ehkä puoli tuntia. Eniten meni aikaa tikkaiden siirtoon.
Edelliset huoltotoimenpiteet olikin sitten nurtsin leikkuuta.
Talo on hyvässä kunnossa. On tehty putkiremontti, sauna- ja kylppäriremontti, keittiöremontti, pintaremonttia, ikkunat ja ovet on uusittu, ulkoverhoilun puuosia on huoltomaalattu, katon kunto on tarkastettu, on uusittu lämmitysjärjestelmä, rakenneltu terasseja ja grillipaikkaa. Pitkä lista hommia, mutta pitkältä ajalta, me on asuttu tässä yli 15 vuotta. Eikä kaikkea todellakaan ole tehty itse omin käsin. Talon arvo on kasvanut huimasti tänä aikana. Toisaalta, ei sillä ole merkitystä, koska tarkoitus on asua tässä niin kauan, kuin jalat kantaa. Eli vielä vuosikymmeniä.
Väitän kyllä edelleen, että omakotitalo sopii aivan hyvin tälläiselle mukavuudenhaluiselle laiskurillekin.
Toki sinä saat olla ihan mitä mieltä haluat, mutta ihan turha on totuuksina täällä huudella omia harhaluuloja.
Piha on helppo hoitaa, kesällä saa Round-Upilla ei-halutut kasvit pois helposti ja talvella suola sulattaa ajotien. Jos tulee tosi paljon lunta, niin naapuri hoitaa lumilingollaan, tuon pullon silloin tällöin Virosta lahjaksi (ei ole työpalkkaa, vaan lahja :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se kerrostalo- tai rivariasujan harrastus, johon käytetään päivittäin tai useasti viikossa aikaa ja johon okt:ssa ei olisi päivittäin tai useasti viikossa aikaa?
Ihmettelen tätä todella, koska ei omakotitalossakaan ole mitään päivittäin tehtävää asiaa, joka liittyy vain tähän asumismuotoon. Ihan samat pyykkäykset, siivoukset ja kokkaukset ne on asui missä tahansa. Ja se okt asujakin voi tilata siivoojan, viedä vaatteet pesulaan ja mennä ulos syömään tai tilata kotiin - jos aletaan kärjistämään.
Esimerkiksi meillä on rempattu pinnat 15 v sitten ja tämän jälkeen ei olla tehty yhden ainoaa remonttia, hyvinkin näillä mennään vielä jokunen vuosi. Katto ja julkisivu kestää vieläkin kauemmin, samoin sähköt ja lvi. Pihan hoidonkin voisi vetää ihan minimiin, jolloin se vaatisi nurmikon ajelun 1-2 krt parissa viikossa 4 kuukauden ajan vuodesta. Pihasta voisi hävittää kaiken työläämmän kasvillisuuden ja jättää pensaita ja jonkun havupuun, joille ei tarvitse tehdä melkein käytännössä koskaan mitään. Pensaat voi leikata alas kerran kymmeneen vuoteen ja siinä se. Isommat lumityöt voisi myös ulkoistaa ja itse luutia vähän oven edestä. Nuohoojakin käy automaattisesti kerran vuodessa ilman tilausta.
Mun puolesta jokainen saa asua kuten asuu, mutta en nyt oikeasti ymmärrä, miksi joillekin on näin suuri ongelma toisten okt asuminen? Onko itse syystä tai toisesta epäonnistuttu siinä ja vähän harmittaa, kun toiset pärjää ja vielä pystyvät elämään okt:n lisäksi normaalia elämää kodin ulkopuolellakin? Ehkä jopa pitämään okt:n lisäksi yllä mökkiä. 😉
Perheessä kun sattuu olemaan harrastuksia useammalla kuin yhdellä. Esim. meillä ei olisi aikaa omakotitaloon. Työssä menee se 8h/päivä, työmatkoihin onneksi vain 5min. Sitten on lapsen hakua, viemistä harrastuksiin kahdesti viikossa. Itse harrastan liikuntaa tunnin päivässä iltaisin, puoliso hieman vähemmän. Jos siinä illassa haluaa kotitöiden päälle vielä hieman viettää yhteistä aikaakin niin vähille jää. Käsitöitäkin olisi kiva ehtiä tehdä tai lukea kirjaa. Ei ehtisi kyllä mihinkään rännien rassaamisiin aikaansa tuhlata. Viikonloppuisin yleensä ollaan muualla kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kävin lumet luomassa ja tyhjentämässä kasvihuoneen katon lumesta. Ränneihin heitin hieman sulatusrakeita.
Kauhea työ maa tämä!
Minä olen tyhjentänyt kasvihuoneen katon kolmesti, kuusiaidan kerran. Yhteensä olen käyttänyt näihin aikaa koko talvena tunnin. Ai kamala kun ei muuta ehdi. 😂
Lumityöt tehdään vuorotellen.
Mies ja pojat leikkaa nurmikon muutaman kerran kesässä, siihen menee aikaa vajaa tunti per kerta. Kerran viikossa tai joka toinen viikko, helteellä voi olla kuukausikin väliä. Ei omisteta trimmeriä, ei olla koskaan tarvittu.
Pensasaita leikataan kerran kesässä.
Mun terapiapuutarha on mun henkireikä. Rakastan kukkia, kasvimaata, kasvihuoneita, marjapuskia, komposteja ja niissä hääräämistä. Mies tulee usein iltaisin huomauttamaan, että nyt nukkumaan kun on jo puoliyö.
Remontit teetetään ajallaan, ei itse osata niin palkataan ammattilainen. Osataan myös soittaa tarpeen mukaan eri alojen ammattilaisille, kuten sähkömies tai putkimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheessä kun sattuu olemaan harrastuksia useammalla kuin yhdellä. Esim. meillä ei olisi aikaa omakotitaloon. Työssä menee se 8h/päivä, työmatkoihin onneksi vain 5min. Sitten on lapsen hakua, viemistä harrastuksiin kahdesti viikossa. Itse harrastan liikuntaa tunnin päivässä iltaisin, puoliso hieman vähemmän. Jos siinä illassa haluaa kotitöiden päälle vielä hieman viettää yhteistä aikaakin niin vähille jää. Käsitöitäkin olisi kiva ehtiä tehdä tai lukea kirjaa. Ei ehtisi kyllä mihinkään rännien rassaamisiin aikaansa tuhlata. Viikonloppuisin yleensä ollaan muualla kuin kotona.
Mun perheessä harrastaa kolme lasta: yhdellä treenit 2 x vko + pelit, yhdellä kaksi eri harrastusta = kahtena iltana, yhdellä yksi harrastus ja treenit kerran viikossa. Lasten harrastusten aikana voi hoitaa oman liikunnan, kauppa-asiat, kotityöt, lumityöt tai vaikka sen puutarhan. Toinen aikuinen harrastaa kotona ilman aikatauluja, toinen harrastaa viikonloppuna, on kotoa poissa 2-3h. Ja töissä käydään. Viikonloput on aikaa tehdä ihan just mitä huvittaa, kotona tai kodin ulkopuolella.
Ja mitä ihmeen rännien rassausta??? Tuo tarvitsee tehdä kerran, ehkä kahdesti syksyssä. Käytetty aika ~15 min/ kerta. 😄
Mutta kuten jo useasti todettu, onneksi jokaiselle on jotakin. Harva varmaan asuu pakotetusti okt:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, kun saa olla rauhassa. Ei naapurien äänet häiritse.
Ei minuakaan. Mukava asua laadukkaassa ja hyvin äänieristetyssä kerrostalossa, jossa on valetut välikatot eikä mitään halparatkaisun ontelolaattoja. Ei usein edes tiedä naapureita olevan olemassa. Eikä ole tarvinnut tarttua lumikolaan koko talvena.
Voitteko suositella kokemuksen perusteella entistä tai nykyistä, jos sattuu asuntoja vapautumaan? Myös naapurikertsejä, jos on samanlaisia.
Onnistuukohan tämä todella edes jotenkin?
Molempiin näihin hommiin voi palkata jonkun muun tekemään. Enkä nyt puhu mistään kalliista, isosta huoltofirmasta, vaan esim naapuruston teineistä. Meidän asuinalueella on myös nohevia nuoria miehiä, jotka ovat yhdessä ryhtyneet kevytyrittäjiksi tehden lumitöitä, nurtsinleikkuuta ja renkaiden vaihtoa, yms. kausihommia. Nää on kaikki niin simppeleitä, nopeita hommia, että kunnon tuntipalkallakaan työ ei ole kallista.