Elinikäiset traumat paksusuolen tähystyksestä
Jouduin tähystykseen hankalien vatsaoireiden, laihtumisen ym vuoksi. Soitin jo viikkoa ennen paikkaan, että tuleva tähystys pelottaa, ja haluan rauhottavat ja kipulääkkeet ennen tutkimusta.
No tutkimuspäivänä menin puolta tuntia ennen hakemaan esilääkkeet. Sain vaan rauhottavaa. Mietin että no ehkä kipulääke annetaan suoneen jos tähystyksestä tulee kipua. No rauhottava ei vaikuttanut lainkaan, ja kipu mitä koin hetken päästä mennessä tähystimellä pidemmälle, oli jotain ihan sairasta!!! Huusin ja anelin että lopettakaa, en kestä tätä enää. Tuntui siltä kuin mua ois viillelty sisältäpäin kuumalla puukolla.. se oli ihan sairasta. Jatkoin anelua että lopettakaa nyt että en kestä enää, tuskanhiki vaan valui otsalta ja toivoin ihan tosissani, että kuolisin siihen tutkimuspedille. Ei ollut pyörtyminen hirveän kaukana. Melkeen toivoin että oisin pyörtynyt, etten olisi tajunnut tähystyksestä mitään. Tähystäjät vaan oli että ihan just lopetellaan että pitää vielä käyä tuolla ja tuolla tähystimen kans ja ottaa koepalat.. Siis en tiedä onko se mahdollista, mutta tuntui siltä niinkuin oisin tuntenut sen koepalojen ottamisen, kun siinä kävi kaikista kipeimpää. Hoitaja sano että painele mahaa niin helpottaa.. miten painelen mahaa, kun oon ihan sekasi ja huudan että lopettakaa etten kestä enää.. Hirveät traumat jäi. Ja uudelleen en oo tähystettäväksi menossa. Lääkäri vielä kysyi tähystyksen loputtua oikein ilosesti, että no millaiset kokemukset sulle jäi tästä? Sanoin että no ihan kauheet.. Menin taksilla kotiin ja itkin koko päivän kun tuntui niin sietämättömän pahalta.
Mitä nyt sitten jälkeenpäin oon lukenu kolonoskopiasta, niin joissain paikoissa siihen saa kunnon mömmöt ja myös nukutuksenki tarvittaessa, mutta ei multa kysytty ees että sattuuko, tai tarvitsenko kipulääkettä yms. Joissain paikoissa myös on erikseen hoitaja ollut painelemassa mahaa, ja jopa pitämässä kädestä kiinni ja on kyselty kokoajan sattuuko ja pidetäänkö taukoa ym... Minkähän ihmeen takia sitten kaikkialla ei haluta tuoda kolonoskopiasta hyvää kokemusta, ei kysellä tarvitseeko lääkettä tai sattuuko liikaa, rynnitään vaan täysillä sen tähystimen kans sisään ja vedetään operaatio täysillä loppuun asti...
Oon myös lukenut, ja puhunut joidenkin ihmisten kanssa ketkä ovat olleet kolonoskopiassa, ja moni on ollu että "no ei se mukavaa ollut, lähinnä epämiellyttävää"... Myös ne, jotka on käyny saman paikkakunnan terveyskeskuksessa tähystettävänä. Voiko olla, että mun mahassa on jotain vikaa, jonka vuoksi tuo sattui niiiiiin s**tanasti? Vai olivatko tähystäjät liian ronskeja?
En kyllä koskaan enää mene hereillä ollessa tuohon, vaan jos koskaan enää tulee kutsua takaisin, niin mun pitää olla niin syvässä unessa, etten tajua siitä mitään... en tiedä, nukuttavatko ne ees ketään niin.
Oon myös ymmärtänyt, että mitä pienempi ihminen on, sen pahempi tähystys ois. Ja mä oon ihan hurjan pieni, vaikka oonkin aikuinen.
Oon myös miettinyt, pitäisikö tuosta tehdä jokin valitus, vai onko ihan normaalia että haluaako tosissaan kuolla kesken kolonoskopian..?
Voisin sanoa niille, jotka odottavat aikaa kyseiseen operaatioon, että vaatikaa KAIKKI lääkkeet operaatiota varten, ja kaikista parhaimman kokemuksen siitä saa varmasti nukutuksessa..
Btw, tähystäjä sanoi että suoli näyttää haavaiselta, joten meinaako se yleensä sitä, että kyseessä olisi haavainen paksusuolentulehdus yms muu sairaus?
Millaisia kokemuksia muilla on kolonoskopiasta? Kertokaa kaikki risut ja ruusut!
Kommentit (201)
Mulla muuten vastaava kokemus, mutta en pelännyt toimenpidettä ennakkoon. Eli menin paikalle ihan ok fiiliksellä, että hoidetaan vaan alta pois.
En ole muuten kipuherkkä (tehty muitakin toimenpiteitä), mutta tää kipu oli jotain ihan käsittämätöntä. Juurikin se tunne, että mahaa vedettäis puukolla auki sisältä päin. En ikinä mene enää uudestaan, ellei sitten pistetä tajua kankaalle.
Omalla äidillä vastaava kokemus, ihminen jolla on tosi hyvä kipukynnys (= koko ikänsä laukannut vaikka ja missä leikkauksissa, ollut isojen leikkausten jälkeen pitkään toipilaana jne eli kokemusta on erilaisista toimenpiteistä). Kuten jo mainittu, niin tuo kipu johtuu suolen mutkaisuudesta. Eli suoli ei kestä venytystä (tuntuu kipuna), ja jos on paljon mutkia niin suoli venyy kameran edetessä.
Vierailija kirjoitti:
yenn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ottanut itse kipulääkettä ennakkoon, Buranaa ja Panadolia?
En saanut mitään ohjeistusta siihen, saako lääkkeitä ottaa tai kannattaako niitä ottaa ennen tähystystä, ja voin sanoa että mikään perus burana ei ois auttanut kyllä yhtään mitään. Jotain h*lvetin paljon vahvempaa ois pitänyt olla niin sairaisiin kipuihin, eikä mulla semmosia lääkkeitä ole. Kaikenlisäksi tosissani luulin, että sieltä kyllä antavat kipulääkettä suoneen, jos menee liian kivualiaaksi.. Eivätpä ees ehottaneet mitään semmoista.
Kyllä se pitää itse sanoa etukäteen, ei sitä itsestään selvyytenä pidetä että kaikki haluaakaan kipulääkettä. Itse olen jokakerta sanonut ja joka kerta saanut. Aineissakin on eroja, kerran tuli 2 päivän krapula, joskus jotain siihen viittaavia oireita ja suurimmaksi osaksi ei mitään. Viimeksi sain jotain fentanyyliä henkilökunnan jutuista päätellen., paikallahan on aina lääkäri, hoitaja painelemassa mahasta, tipan valvoja ja koepalan nipsasija siitä mistä lääkäri sanoo.
Itseasiassa lääkäreillä on velvollisuus kertoa mitä lääkkeitä voi eri operaatioissa saada, ellei sitten halua tällälailla aiheuttaa hirveitä traumoja ja ottaa vastaan valitukset hoitovirheen tekemisestä, jonka aion kyllä tehdä.
Onneksi olkoon. Mun ainoa alatiesynnytyskokemus oli täsmälleen samanlainen. Olin varma, että kuolen siihen kipuun supistusten aikana. Pihdattiin kipulääkkeitä. Sen jälkeen aina sektioon pelkopolin kautta. Jokaisella lääketieteellisellä alalla tulisi olla pelkopoli. Vasta siellä ihminen otetaan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistä vähän. Ei tuota viitsi lukea.
Hakeudu hoitoon. Sinulla on krooninen ilkeys/kusipääsyndrooma.
AP:lle. Erinomaisesti kirjoitettu. Kiitos että viitsit kertoa tarkkaan ja hyvin. Älä ota tuon trollin sanomisia minään, joillakin on elämäntarkoituksena vain päästä ilkeilemään, siis kyttäävät ketjuja ja keksivät mitä voisivatkaan taas nälväistä - nettiharrastus.
No en nyt sanoisi erinomaiseksi. Oli kirjoitusvirheitä, kahta pistettä kolmen sijaan jne. Lisäksi teksti toisti itseään ja oli liian pitkä. Nykyään tuntuu, että ihmiset eivät osaa enää kirjoittaa.
Milloin vauva.fi:stä on tullut kirjoittamistaidon osoituspaikka?
Tarkoituksena on keskustella, jakaa kokemuksia, hakea ja jakaa tietoa.
Millähän tavalla sinä nyt asiallisessa aiheessa keskustelet? Aloittaja ei hakenut ohjausta kirjoittamisen taidossa.
Miksei asioista saa keskustella niiden oikeilla nimillä? Kirjoituksessa oli virheitä ja mainitsin siitä. Kielioppi on tärkeä asia ja olen pistänyt merkille, että nykyään yhä harvempi panostaa siihen. Miksei tästä saisi mainita?
Jännä, kun synnyttäneet vetoaa siihen, että ”synnyttäneenä ei ollut paha”. Synnytys on täysin eri tilanne!! Itse monta lasta synnyttäneenä pelkään koronatestiä, vaadin hammaslääkärissä puudutuksen joka asiaan jne. En tajua miten jonkin random tutkimuksen kivuliaisuutta verrataan synnytykseen. Ai kun on synnyttänyt, on valmis sietämään mitä vain kivuliaita toimenpiteitä? Minä en ainakaan todellakaan!
Minulla kolonoskopia oli lähes kivuton. Sain tablettina otettavan kipulääkkeen, en suonensisäistä. Olen melko lyhyt ja hieman ylipainoinen. Minulla suoli oli kunnossa. Voikohan olla niin, että haavainen suoli on kipeämpi?
N28
Onko tälle kolonoskopialle olemassa mitään vaihtoehtoista tutkimusta jos se tähystys ei vaan onnistu useista yrityksistä huolimatta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla kolonoskopia oli lähes kivuton. Sain tablettina otettavan kipulääkkeen, en suonensisäistä. Olen melko lyhyt ja hieman ylipainoinen. Minulla suoli oli kunnossa. Voikohan olla niin, että haavainen suoli on kipeämpi?
N28
Selvisi, että haavaisuus johtui tähystimen hankauksesta. Sisäänpäin mennessä tähystimellä ei näkynyt mitään, mutta poistullessa näkyi, että tähystin oli hangannut suolen seinämät verille. Eli oma arvioni on että se helvetillinen kipu johtui hankauksesta ja lääkäri runnoi sen tähystimen kanssa liian kovaa.
Tähystimet tekee myös reikiä paksusuoleen, ja niitä ei niin vain paikkailla, ja siirtyy sieltä suolen ulkopuolelle, että se on iso ongelma. Jos tähystin taas aiheuttaa haavaumia seiniin, niin se on sitten myös terävä ja raa'asti käytetty.
Ei kannata käydä tähystää noilla välineillä ja kyvyillä, ja ei rutiinitähystyksiä kannatakaan ottaa, koska jos jotain vikaa ilmenee, siihen saa vain lääkkeet, että heti kun on selvää, resepti käteen ja himaan. Jos ei irtoa reseptiä (jos tarvii), se on tietysti ongelma, ja onko siitä lääkityksestä sitten apua, se on hyvä selvittää, ennen kuin ottaa vahingoittumisen riskin.
Ei myöhempiä syöpiäkään se vuoksi leikkailla, vaan ne leviää ja sitten kuolee.
Jos tulee tummaa verta, niin sitten siellä on syöpä ja joutuu tähystyttämään, mutta ei kannata mennä ihan minne vaan.
Teko voidaan tulkita tahalliseksi tai ei, mutta selvä hoitovirhe, että mm. Valviraan ilmoitus, ja muulta osin Muistutus ja Kantelu, tai yksityisella jotain muuta, ja mahdollinen rikosilmoitus perään. Ilmaista oikeusapuakin on saatavilla. Vanhenee pääsääntöisesti kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Lääkärit ja noi laitokset suojelee toisiaan, että päätös tehdään aina lääkärille edullisesti. Joku hoitaja teki vastaavan naisen virtsarakolle ja sai tuomion. Tutkitaan vauriot ja sitten paperia vireille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ottanut itse kipulääkettä ennakkoon, Buranaa ja Panadolia?
Ei noilla pitkälle pötkitä. Miksi et suhtaudu AP:n kertomukseen ja kokemukseen yksilöllisyyden ja kokemuksen ymmärtämisen kautta, miksi heti mitätöidään täällä.
Ne joilla asioista on tietoa, ymmärtävät, ja tulihan tänne ulkomailtakin näkemystä. Tosiaan muualla nukuttaminen ei ole poikkeuksellista vaan ymmärretään, koska lähtökohtaisesti tähystäminen ei ole kivutonta vaan hyvin kajoava ja mahdllisesti hyvinkin tuskallinen toimenpide.
Kaikille se ei ole niin tuskallista, mutta osalle on jopa äärimmäisen tuskallista. En tiedä sitten onko helpompaa esim. niille, jotka muutenkin ottavat arseeseen ja paikat ammottavat apposen auki. Tuli mieleen. Ja tietenkin vielä se, että on aivan eri tilanteita ihmisillä suolistossa - ne joilla siellä on tulehdusta ja seinämät vaurioituneet, niin selvää on että varmaan sattuu enemmän, kuin jos häikkää ei ole. Joten ymmärrystä kehiin!
Luuletko tosissasi että "arseeseen ottajilla" on helpompaa? Miten ääliö ihminen voi olla. Ei kai nyt penis mene suoleen kuin tosi lyhyen pätkän verrattuna tähystysletkuun.
Vierailija kirjoitti:
Onko tälle kolonoskopialle olemassa mitään vaihtoehtoista tutkimusta jos se tähystys ei vaan onnistu useista yrityksistä huolimatta?
Mut lähetettiin TT-kuvaukseen, kun ilmoitin lääkärille etten ole menossa enää koskaan kolonoskopiaan paitsi nukutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, kun synnyttäneet vetoaa siihen, että ”synnyttäneenä ei ollut paha”. Synnytys on täysin eri tilanne!! Itse monta lasta synnyttäneenä pelkään koronatestiä, vaadin hammaslääkärissä puudutuksen joka asiaan jne. En tajua miten jonkin random tutkimuksen kivuliaisuutta verrataan synnytykseen. Ai kun on synnyttänyt, on valmis sietämään mitä vain kivuliaita toimenpiteitä? Minä en ainakaan todellakaan!
No niinpä. Sanoin lääkärille helvetillisen tähystyksen jälkeen, että synnytys ilman kivunlievitystä oli kevyt kesäpäivä tähän verrattuna. Kyseessä tietenkin Satasairaala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistä vähän. Ei tuota viitsi lukea.
Hakeudu hoitoon. Sinulla on krooninen ilkeys/kusipääsyndrooma.
AP:lle. Erinomaisesti kirjoitettu. Kiitos että viitsit kertoa tarkkaan ja hyvin. Älä ota tuon trollin sanomisia minään, joillakin on elämäntarkoituksena vain päästä ilkeilemään, siis kyttäävät ketjuja ja keksivät mitä voisivatkaan taas nälväistä - nettiharrastus.
No en nyt sanoisi erinomaiseksi. Oli kirjoitusvirheitä, kahta pistettä kolmen sijaan jne. Lisäksi teksti toisti itseään ja oli liian pitkä. Nykyään tuntuu, että ihmiset eivät osaa enää kirjoittaa.
Milloin vauva.fi:stä on tullut kirjoittamistaidon osoituspaikka?
Tarkoituksena on keskustella, jakaa kokemuksia, hakea ja jakaa tietoa.
Millähän tavalla sinä nyt asiallisessa aiheessa keskustelet? Aloittaja ei hakenut ohjausta kirjoittamisen taidossa.
Miksei asioista saa keskustella niiden oikeilla nimillä? Kirjoituksessa oli virheitä ja mainitsin siitä. Kielioppi on tärkeä asia ja olen pistänyt merkille, että nykyään yhä harvempi panostaa siihen. Miksei tästä saisi mainita?
En ymmärrä sinun kaltaisia ihmisiä. Oletko täällä lukemassa vain siksi että löytyykö virheitä? Sisäistitkö yhtään ap:n kirjoitusta? Tiedätkö että kirjoitusvirheistä huomauttelevat ihmiset ovat itsekkäitä, kompromissihaluttomia, suvaitsemattomia ym.
Vierailija kirjoitti:
Tähystimet tekee myös reikiä paksusuoleen, ja niitä ei niin vain paikkailla, ja siirtyy sieltä suolen ulkopuolelle, että se on iso ongelma. Jos tähystin taas aiheuttaa haavaumia seiniin, niin se on sitten myös terävä ja raa'asti käytetty.
Ei kannata käydä tähystää noilla välineillä ja kyvyillä, ja ei rutiinitähystyksiä kannatakaan ottaa, koska jos jotain vikaa ilmenee, siihen saa vain lääkkeet, että heti kun on selvää, resepti käteen ja himaan. Jos ei irtoa reseptiä (jos tarvii), se on tietysti ongelma, ja onko siitä lääkityksestä sitten apua, se on hyvä selvittää, ennen kuin ottaa vahingoittumisen riskin.
Ei myöhempiä syöpiäkään se vuoksi leikkailla, vaan ne leviää ja sitten kuolee.
Jos tulee tummaa verta, niin sitten siellä on syöpä ja joutuu tähystyttämään, mutta ei kannata mennä ihan minne vaan.
Teko voidaan tulkita tahalliseksi tai ei, mutta selvä hoitovirhe, että mm. Valviraan ilmoitus, ja muulta osin Muistutus ja Kantelu, tai yksityisella jotain muuta, ja mahdollinen rikosilmoitus perään. Ilmaista oikeusapuakin on saatavilla. Vanhenee pääsääntöisesti kahdessa tai kolmessa vuodessa.
Lääkärit ja noi laitokset suojelee toisiaan, että päätös tehdään aina lääkärille edullisesti. Joku hoitaja teki vastaavan naisen virtsarakolle ja sai tuomion. Tutkitaan vauriot ja sitten paperia vireille.
Otin yhteyttä potilasasiamieheen, ja hän ohjasi tekemään muistutuksen/kantelun. Tein muistutuksen, koska muistaakseni kantelusta ei saa vastausta suoraan, ja haluan vastauksen siihen miksi mulle aiheutettiin tämmöset traumat. Ja en kyllä todellakaan oo enää koskaan menossa tähystettäväksi. Saavat kuvata tai jotain muuta kivutonta, jos suolta pitää vielä jotenkin tutkia.
Tehtiin ollessani raskaana. Ei mitään kipu tai rauhoittavaalääkitystä.
Sattui se mutta minkäs teet.
Olen yhden kerran ollut kiiretähystyksessä (buukattu sellaiselle lääkärille, jonka olisi pitänyt samaan aikaan olla toisessa paikassa), ja se oli kyllä järkyttävää. Lääkäri vain puski tähystyksen läpi kuuntelematta vointiani lainkaan. Onneksi se ei ollut ensimmäiseni, sillä tuollaisen ensivaikutelman jälkeen en varmasti olisi suostunut toista kertaa...
Muutkin tähystykset ovat olleet kivuliaita, mutta niissä on edetty rauhassa ja sanottu, että laitetaan suoneen lääkitystä jos on tarvetta, hoitaja ollut painelemassa vatsaa ja rauhoittelemassa koko ajan.
Olen pahoillani, että sinä jouduit kokemaan tuon. Tuo kuvailusi kivusta on kyllä niin realistinen, etten osaisi itse paremmin sanoa, kuumat veitset jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kipeetä ottaa, niin syynsä siihen on eli haavainen suoli...
Itse asiassa suolessa itsessään ei ole tuntoa. Kipu tähystyksessä syntyy lähinnä venytyksestä, kun suoleen pumpataan kaasua näkyvyyden parantamiseksi. Minulle on tehty kolonoskopia monen monta kertaa, ja kivuliaisuus ei ole millään tavalla korreloinut sen kanssa, onko suoli ollut veristä jauhelihaa vai terve.
yenn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huusin minäkin kivusta. Lääkäri käski volyymiä pienemmälle kun kuuluu käytävään ja viereiseen huoneeseen. Sanoin, et kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja et lääkäri vois olla vähän myötätuntoisempi potilaan kipuun. Lääkäri vaan runnoi ja paukutti putkea peremmälle.
Tuo ei ole mennyt oikein, lääkäri ei ole kuunnellut potilaan kiputuntemuksia eikä mitään tehnyt auttaakseen, päinvastoin ilman kivunlievitystä jatkanut pahemmin vaan. Otan osaa. Aiheuttaa takuulla luottamattomuutta terveydenhuoltoon ja lääkäreihin, traumatisoivaa.
Oliko mieslääkäri ja sinä nainen? Tuli mieleen, kun juuri oli tutkimus, että miespuoliset kirurgit aiheuttavat enemmän kuolemia naispuolisille potilaille, elikkä naisen kannalta parempi jos asialla on naiskirurgi. Olisiko sitten että miespuolisilla lääkäreillä on päällä "naiset vaan hysteerisiä, ei se mitään satu, huutoa vähempään" - asenne/suhtautuminen.
On se nyt kumma, että kivusta ei saisi edes huutaa.. menisivät itse tähystettäväksi niin, että se tehään nopeasti alta pois, potilasta mitenkään kuuntelematta ja auttamatta, niin tietäisivät miltä se tuntuu!!!
Ja kyllä, oon itse nainen ja lääkäri oli mies ja hoitaja/mikälie avustaja oli nainen.
Mä olen huutanut kuin syötävä, vaikka sain sillä kertaa oksikodonia suoneen. Se vielä puuttuisi, että lääkäri tai hoitaja käskisi olla hiljempaa. Kivusta huutaminen ei ole päätös. Se vain tapahtuu, kun kipu menee niin kovaksi ettei itseään enää hallitse vaikka tekee kaikkensa kestääkseen hiljaa ja paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Omassa asuinmaassani keski-ikäiset pääsevät halutessaan seulontatutkimuksiin (tähystys ala- ja yläkautta), ja ne tehdään molemmat samalla kerralla lyhyessä nukutuksessa. Nukutusta ei siis tarvitse pyytää vaan sitä jopa suositellaan.
Suomalaiset antautuvat tuollaisiin kidutustutkimuksiin vieläpä silloin, kun suoli on haavainen, jolloin tutkimus tasan tarkkaan on todella tuskallinen. Lääkärit ja hoitajat ilmeisesti myös sadisteja.
Missähän kunnassa on resursseja tutkia oireettomia keski-ikäisiä ihan vain halun perusteella?
Sulla ilmeisesti paha lukihäiriö? Tässä puhuttiin maasta, ei kunnasta. Ja yllätys yllätys, tämä suomen terveydenhuolto ei todellakaan ole mitään erinomaista vaikka näin meille idiooteille uskotellaan. Täällä mm.säästösyistä alistetaan ihmiset todella kivuliaille tutkimuksille ilman lääkitystä tai nukutusta. Moniin tutkimuksiin (esim kuvantamiset) ei pääse säästösyistä lainkaan. Todella monessa länsimaassa ei vastaava meininki tulisi kuuloonkaan.
Tätä juuri tarkoitin, että hyvä jos tästä mun kirjoituksesta oli apua ja sä todellakin voit pyytää kaiken mahdollisen avun ja se on pakko tarjota potilaalle! Jos olisin itse tiennyt enemmän, olisin osannut vaatiakkin parempaa hoitoa. Outoa siinä on vaan se, että potilaan pitäisi itse vaatia asioita, kun luulisi lääkäreillä olevan tietoa miten tehdä kaikkensa potilaan eteen ja jättää mahdollisimman mukava kokemus tutkimuksista, ilman että tarvitsee vaatia kunnon hoitoa.